Jump to content

Welcome to Vectra Klub Polska

Guest Image

Welcome to Vectra Klub Polska , like most online communities you must register to view or post in our community, but don't worry this is a simple free process that requires minimal information for you to signup. Be apart of Vectra Klub Polska by signing in or creating an account.

  • Start new topics and reply to others
  • Subscribe to topics and forums to get email updates
  • Get your own profile page and make new friends
  • Send personal messages to other members.

Sign in to follow this  
Guest akurnik

Montaż instalacja klimatyzacji klimy X16XEL 1.6 16V

Recommended Posts

Guest akurnik

Witam Was,

Zainspirowany przez pracę Woocasha nad jego klimą oraz zmotywowany przez nadchodzące lato postanowiłem zająć się montażem klimatyzacji w swojej vectrze. Klimę kompletną z wersji europejskiej kupiłem za 1000 zł. Do tego koszt sprawdzenia azotem 20 zł oraz koszt nabicia 183 zł. Razem 1203 zł.

Po uzbieraniu wszystkich możliwych schematów elektrycznych i zdjęć jak to wygląda w innych vectrach z zamontowaną klimą fabrycznie przystąpiłem najpierw do rozbiórki wnętrza.

Please login or register to see this link.

Cała decha musi zniknąć razem z rozporą wnętrza.

Please login or register to see this link.

Pedały zostają, kolumna kierownicy zostaje jednak musi ona zostać odpięta od przegubu u dołu i odciągnięta razem z rozporą na bok. Żadnych śrub przy mocowaniu kolumny kierownicy do rozpory nie odkręcałem.

Please login or register to see this link.

Po tych czynnościach ukazuje się nam nagrzewnica. Mocowana jest na 5 wkrętów. 3 od strony silnika 2 od góry od strony filtra kabinowego. Szybkozłączki na przewodach wodnych zsuwamy po przesunięciu pierścieni zabezpieczających w stronę przodu samochodu. Oczywiście najpierw spuszczamy płyn z chłodnicy. Po odkręceniu wkrętów, spuszczeniu płynu, odsuwamy od ściany grodziowej nagrzewnicę razem ze sterowaniem linkowym, które teoretycznie już się nam nie przyda bo w to miejsce wchodzą pokrętła ze stycznikiem załączającym klimę.

Nowa nagrzewnica ma 3 otwory mocujące na ścianie grodziowej zlokalizowane w innym miejscu.

Rysunek przedstawia patrząc od wnętrza na ścianę grodziową gdzie nowe otwory znajdują się względem starych. Nowe zaznaczone na czerwono. Stare zaznaczone na czarno.

Please login or register to see this link.

Otwór na rury wodne ułożone w poziomie a nie po skosie jak w wersji bez klimy oraz dodatkowe rury ciśnieniowe musimy wyciąć. Mi wyszedł otwór około 90mmx90mm. Punktem odniesienia była posiadana nagrzewnica i jej otwory mocujące oraz narożnik fabrycznego otworu.

Please login or register to see this link.

Oprócz tego otworu trzeba wyciąć otwór na skropliny. Ja wyciąłem otwór około 23mm średnicy ponieważ posiadałem taki wąż. Średnica wewnętrzna do nałożenia na kanał spustowy to 17mm. W ścianie grodziowej jest takie wyżłobienie, które pokazuje mniej więcej w którym miejscu ten otwór ma się znaleźć. Ja starałem się go wyciąć najniżej jak to możliwe przy podłodze.

Po docięciu wygłuszenia na wymiar wystającego parownika można zakładać nagrzewnicę. Tutaj mała sugestia: dobrze jest podkleić świeżą taśmą uszczelniającą otwór główny w nadwoziu od spodu oraz nagrzewnicę. Uszczelki u mnie były juz sparciałe i ja je musiałem zrywać. Teraz jest szczelne i ładnie wieje i nie gwiżdże przy większych obrotach dmuchawy.

Please login or register to see this link.

Po założeniu dmuchawy i przykręceniu trzeba przejść do części elektrycznej we wnętrzu pojazdu. Tutaj trzeba się przeprosić ze schematami i mozolnie położyć każdy kabelek. Kto ma instalację elektryczną z innego pojazdu ma dużo łatwiej. Wystarczy przełożyć kabelki i przekaźniki i z głowy. Trzeba też podpiąć się do sterownika silnika do pinów B5, A8 i A15.

Please login or register to see this link.

Po położeniu instalacji elektrycznej trzeba przerzucić 8 przewodów do komory silnika. Jest taka guma przy pedałach która przeprowadza fabryczną wiązkę. Klubowicze radzili żeby tam się przebić i tak też zrobiłem.

Please login or register to see this link.

Po tym etapie zrobiłem test. Podłączyłem akumulator, włączyłem stacyjkę i... było parę problemów bo wyjąłem kilka bezpieczników i zapomniałem ich z powrotem wsadzić. A tak to wszystko OK. Więc przystąpiłem do złożenia wnętrza.

Please login or register to see this link.

Po złożeniu wnętrza czas rozbiórki przodu samochodu.

Please login or register to see this link.

Wymiana łapy silnika wymaga lewarowania silnika oraz podniesienia całego samochodu. Łapa silnika do wersji X16XEL przedliftowej to 90 502 770. Stary numer 90 528 682 również może być stosowany ale to numer wycofany przez opla pod koniec roku 1996.

Łapa po zamontowaniu do silnika:

Please login or register to see this link.

Nowa łapa ma w sobie napinacz paska wielorowkowego. Łapa mocowana jest na dolne śruby długości 40mm. Są więc krótsze niż te które mocowały starą łapę.

Po zamontowaniu chłodnic:

Please login or register to see this link.

Chłodnic nie da się zamontować razem z wentylatorami. Trzeba zdemontować wentylator klimy, rozpołowić chłodnice i chłodnice od klimy wsunąć od zewnątrz od dołu, a chłodnicę wody od wewnątrz od góry. Zamontować wentylator oraz rurę ssącą powietrze mocowaną do pasa przedniego.

Połączyć przewody wodne i klimy. Zalać borygo i zrobić test. Odpowietrzyć układ. Jeśli wszystko działa to zamontować wszystko przynajmniej prowizorycznie pojechać na nabicie klimy. Jak ruszy to można zmontować całość na gotowo.

Please login or register to see this link.

Roboty bardzo dużo i miałem momenty załamania ale nagroda w postaci chłodu jest niezastąpiona.

Podziękowania dla Ravcio za schematy.

Pozdrawiam

Edited by akurnik

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wielki szacun dla Ciebie kolego za pomysł i kupę mozlonej, ale dobrej roboty. Jak widać potrzeba jest matką wynalazków

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_biggrin.png" alt=":D" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/biggrin@2x.png 2x" width="20" height="20"> :29:

Share this post


Link to post
Share on other sites

gratuluje zakonczenia projektu

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20"> choc bylo pare zwatpien podczas rozmow na gg

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_tongue.png" alt=":P" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/tongue@2x.png 2x" width="20" height="20"> wazne ze wytrwales i dales rade, dzieki temu masz zime w lecie

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_biggrin.png" alt=":D" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/biggrin@2x.png 2x" width="20" height="20">

Share this post


Link to post
Share on other sites

no stary szacuneczek dla ciebie

Share this post


Link to post
Share on other sites

brawo

moze teraz nie bedzie wiecej pytan ''ile to kosztuje i czy sie da ??''

tylko napisz jeszcze ile czasu na tym zeszlo

ile wiader potu wylanych

i ile masz wiecej siwych wlosow

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_wink.png" alt=";)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/wink@2x.png 2x" width="20" height="20">

samo zdjecie dechy wielu ludzi blokuje wewnetrznie

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_wink.png" alt=";)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/wink@2x.png 2x" width="20" height="20">

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest akurnik

Podsumowując:

- Koszt: 1203 zł

- Czas: 10 dni. Niektóre po 15 godzin a nie które po 4.

- Deska schodzi łatwo. Fakt zdjęcia są przerażające ale to naprawdę można zrobić. Wystarczy odpiąć wiązkę elektryczną od dechy i odkręcić kilka śrub i schodzi. Tylko jak się o tym nie wie to potem się robi kilka dni dłużej. Deska wskoczyła już dużo szybciej ale potrzebna jest pomoc drugiej osoby żeby równomiernie wrzucić na kolumnę kierownicy i na zaczepy. Mnie najbardziej blokowało wewnętrznie wycinanie otworów w ścianie grodziowej. Ale jak poszło pierwsze cięcie to reszta już spoko.

- Potu sporo poszło. Przypalone na kolor wiśniowy plecy bo akurat robiłem w te dwa dni kiedy był upał po 35 stopni. Na jednym zdjęciu jest wiatrak chłodzący (namiastka klimy)

- Siwych włosów jeszcze nie policzyłem.

- Podsumowując podsumowanie: WARTO BYŁO.

Edited by akurnik

Share this post


Link to post
Share on other sites

10 dni czyli jak ktos nie ma pojecia jak sie za to zabrac

i da to komus do roboty ,to koszt wzrosnie o 1500 -2000 zlociszy najmniej (po znajomosci)

a liczac stawki godzinowe to juz kompletna klapa

10 dni po 8 godzin

80 godzin x 100 zeta (srednia z warszawy)= 8000

moze zrobia to szybciej jak wiedza co i jak

ale to i tak drogo

jak zakladac klime to samemu

wtedy sie wie co to jest i docenia to co ma

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_wink.png" alt=";)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/wink@2x.png 2x" width="20" height="20">

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest akurnik

Zgadza się. Chyba najgorszą rzeczą jest w tym wszystkim elektryka. Ale jak ma się z drugiego samochodu całe połączenia + przekaźniki to drugą najgorszą rzeczą jest to rozbieranie i potem składanie. Ale to da się zrobić. I potem naprawdę jest miło.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_woot.gif" alt=":woot:"> szacunek kolego !!! widze ze nie pierwszy raz to robiles

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_wink.png" alt=";)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/wink@2x.png 2x" width="20" height="20">

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dla chcącego nic trudnego. Szacun za samodzielne dłubanie. A chłód po robocie rekompensuje wszystko! też tak miełem

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_wink.png" alt=";)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/wink@2x.png 2x" width="20" height="20"> Ps. Straszna sieczka wyszła z instalką elektryczną. Robiłeś wszystko zgodnie ze schematami (sterowanie dmuchawą, sygnał dla ECU itd.) ?  Wstaw trochę mniejsze zdjęcia jak możesz bo strasznie duże są i wolno się ładują.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest akurnik

Robiłem wszystko zgodnie ze schematem. Każdy obwód. Zdjęcia wstawię mniejsze.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wielki szacun :32:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest akurnik

Witam Was ponownie,

W związku z upałami - testuję swoją klimę i mam do Was dwa pytania:

1. Czy Wy również słyszycie swoją sprężarkę podczas przyspieszania i zmiany biegu np. z 2 na 3? U mnie to jest taki dźwięk delikatnego szumu, który narasta i spada razem z obrotami silnika.

2. Czy na wolnych obrotach sprężarka powinna pracować non-stop? Temperatura na zewnątrz 20-26 stopni. Mam wrażenie że sprężarka pracuje u mnie cały czas nawet podczas jazdy i ten szum to jest wynik nadmiernego ciśnienia. Czy to może tak być?

Jedynym momentem gdy sprężarka się wyłącza jest maksymalne wciśnięcie gazu wtedy jak odpuszczę gaz to czuję bardzo lekkie szarpnięcie takie jak podczas włączenia klimy guzikiem jadąc na biegu ale wiem że tym steruje ECU.

Sprężarkę słychać raz głośniej raz ciszej. Ogólnie jednak jest ona cicha i nie stanowi wielkiego oporu dla silnika.

W moim poprzednim samochodzie sprężarka na wolnych obrotach wyłączała się co jakiś czas. A na pewno wyłączała się gdy obroty silnika oscylowały powyżej 3500 obrotów/min. U mojej dziewczyny w Roverze 620 Sdi sprężarka wyłącza się regularnie na wolnych obrotach i tak samo się załącza.

Gdybyście mogli poobserwować jak się u Was zachowuje sprężarka na wolnych obrotach i w czasie jazdy to byłbym wdzięczny.

Na logikę sprężarkę powinien wyłączać czujnik ciśnienia ale w jakich dokładnie warunkach - tego nie wiem.

Tak poza tym chłodzi ładnie i nic innego nie zauważyłem.

Edited by akurnik

Share this post


Link to post
Share on other sites

U mnie sprężarki nie słychać.

Słychać tylko oba wentylatory-ale to na zewnatrz.W środku nie słychać nic od strony klimatyzacji.

Wydaje mi się,że sprężarka działa cały czas non stop-jak się mylę lub powinno być inaczej to może ktoś to sprostuje bo sam jestem ciekaw.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest akurnik

No u mnie sprężarka też chodzi cicho naprawdę cicho. Ale... Słychać ją delikatnie jak się jedzie samochodem. Na przykład przyspieszając na dwójce i zmieniając bieg na 3 przy około 40-50 km/h. Może tak ma być. W poprzednim moim aucie sprężarka była bardzo mocno słyszalna ale tam był inny problem. Tutaj po prostu nie wiem czy sprężarka powinna dostawać odcięcie na wolnych obrotach i przy osiąganiu np. 3000 obrotów czy nie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jesteś pewien na 100%,ze to sprężarka a nie jakaś część na pasku-napinacz,alternator,pompa wspomagania?

Nie mam auta do niedzieli ale bardzo mnie ciekawi czy mam jakieś odcięcie sprężarki przy określonych obrotach silnika

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest akurnik

Jestem pewien, że dźwięk pochodzi od sprężarki. Napinacz jest ten sam co był. Dźwięk zanika przy wyłączeniu przycisku klimy. Mam nadzieję, że to jest normalne zjawisko i tak ma być. No nic zobaczymy co powiedzą pozostali. Liczę na to, że ktoś się wypowie.

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_wink.png" alt=";)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/wink@2x.png 2x" width="20" height="20">

Share this post


Link to post
Share on other sites

moze lozysko sprezarki

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_wink.png" alt=";)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/wink@2x.png 2x" width="20" height="20">

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_tongue.png" alt=":P" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/tongue@2x.png 2x" width="20" height="20">

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest akurnik

może tak... Ale jak to jest z tym odłączaniem sprężarki. Czy sprężarka powinna być odłączana w pewnych warunkach pracując na wolnych obrotach czy też ma pracować non-stop?

Share this post


Link to post
Share on other sites

z tego co zauwazylem w mojej viki 1.8 na wolnych obrotach (biegu jalowym), sprezarka pracuje bez przerwy.

spostrzeglem, iz ilosc obrotow wplywa na wydajnosc sprezarki - takze 3000 to chyba za niskie kryterium.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest akurnik

Czyli na wolnych obrotach się zgadza. Pytanie jak na wysokich.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miałeś zawór podciśnieniowy do nagrzewnicy, czy go założyłeś ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest akurnik

Wszystko zakładałem dodatkowo.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest akurnik

Wczoraj uszczelniłem sprężarkę i ponownie nabiłem klimę. Znów mroźno w środku

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_biggrin.png" alt=":D" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/biggrin@2x.png 2x" width="20" height="20"> i schowek klimatyzowany też działa jak należy. Butelkę 0,5 litra schłodziło o kilka stopni na pewno podczas godzinnej podróży. Zrobiłem małe usprawnienie tej schowka tzn. wokół drzwi schowka nakleiłem taśmę uszczelniającą do okien. Jak dla mnie efekt jest całkiem niezły. Co prawda trochę nam się upały skończyły ale myślę będzie jeszcze szansa skorzystać z tego dobrodziejstwa

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

Edited by akurnik

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam zastanawiam sie nad zalozeniem klimy do mojej VIKI 1.6 16V 1999r i mam tez vectre B anglika 1.6 16V 2001r(zklimą) i mam pytanie czy nagrzewnica bedzie pasowac z anglika i czy kable podłacza sie do kompa czy to jest osobny obwod ze tylko podlacza sie zasilanie?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...