Jump to content

Welcome to Vectra Klub Polska

Guest Image

Welcome to Vectra Klub Polska , like most online communities you must register to view or post in our community, but don't worry this is a simple free process that requires minimal information for you to signup. Be apart of Vectra Klub Polska by signing in or creating an account.

  • Start new topics and reply to others
  • Subscribe to topics and forums to get email updates
  • Get your own profile page and make new friends
  • Send personal messages to other members.

Sign in to follow this  
chevy01

Jak sprawdzić poziom oleju w automacie AF40

Recommended Posts

Witam,

Jeszcze jestem laikiem jeśli chodzi o automaty ale jak mogę sprawdzić poziom oleju w skrzyni AF40 (VC 06 rok)? Od jakiegoś czasu przy zmianie biegów delikatnie niestety szarpnie autkiem. Nieco mniej przy przyspieszaniu i chyba mocniej przy zwalnianiu.

Dodatkowo zauważyłem niewielką nieszczelność przy misce oleju w tej skrzyni - tzn. nic nie kapie ale widać mokrą plamę wokół dolnej części uszczelki.

Ktoś sugerował mi iż padają elektrozawory, ale od razu na wszystkich biegach?

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_blink.png" alt=":blink:">

Ktoś mi pomoże?

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_wacko.png" alt=":wacko:">

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sprawdzanie oleju jest opisane w "Sam naprawiam" - strona 39. Książka jest w podpietym w VC pozostałe.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wrzucam skan w/w strony. U mnie gdy było za mało oleju szarpało tylko przy zimnym oleju przy załączaniu D oraz przy redukcjach z 5 na 4. Ale u Ciebie może być jeszcze mniej oleju jak masz nieszczelność. Idziesz dobrą drogą i zacznij właśnie od kontroli oleju oraz ewentualnej wymiany (jeżeli w oleju nie będzie wiórów albo papki z tarczek to jeszcze do uratowania). Fachowcy od ASB od razu będą "golić Cię" na wymianę płyty sterującej a to już trochę będzie kosztować. Ja dałem do "fachowców" którzy mają wypasioną stronkę, działają od 1992 roku, dynamiczna wymiana oleju itd. zapłaciłem 450 zł za wymianę oleju i okazało się, że litr za mało nalali.

Please login or register to see this attachment.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dziekuje za odpowiedzi, choc myslalem ze bedzie jakis bagnecik jak w 2.2. Niestety chyba ze mnie ciemna masa, ale za nic nie moge zlokalizowac tej sruby na skrzyni

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_sad.png" alt=":(" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/sad@2x.png 2x" width="20" height="20">

Share this post


Link to post
Share on other sites

O którą śrubę chodzi? jeżeli do kontroli oleju to znajduję się na spodzie skrzyni jest coś w stylu korka i na środku śrubka na TORX 30 lub 35. Dopiero po wykręceniu tej śruby możesz wykręcić korek spustowy imbusem. Do zalewania oleju na górze skrzyni masz korek na TORX 50 lub 55. Do zalewania bez lejka z wężykiem się nie obejdzie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam!!!

Podłączę się do tematu ponieważ mam pewien problem ze skrzynia AF40. Dzwoniąc do ASO dowiedziałem się że oleju się nie wymienia. W innym że się wymienia co 60kkm. U mnie problem pojawia się na rozgrzanym silniku, przy przełączeniu z 2 na 3 bieg występuje uderzenie, Na zimnym skrzynia działa jak należy. Co ciekawe problem występuje co jakiś czas nie co dziennie. Postanowiłem najpierw zmienić olej. Czytając powyższą instrukcje z "Sam naprawiam" mam dwa pytania:

-Do zwykłej wymiany wystarczy 4 litry, 8 wejdzie po remoncie...dobrze rozumuje???

-Wymianę robimy na rozgrzanym silniku. Po wykręceniu korka kontrolnego powinno zlecieć około 0.5 litra oleju i jest to stan prawidłowy, to dlaczego trzeba dolać np 1.18 przy temperaturze oleju 80*C ???

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zgadza się do wymiany będzie ok. 4 litrów tylko tyle zlejesz ze skrzyni. Nie trzeba wcale wymieniać gdy skrzynia jest rozgrzana tylko przy zalewaniu trzymać się tabeli. A jeżeli chodzi o dolewanie oleju też nie widzę w tym logiki, z początku myślałem, że może w tabeli odwrotnie powinny być podane ilości oleju. A po zastanowieniu jak masz zimny olej i sięga do poziomu rurki przelewowej więc jak się rozgrzeje zwiększy objętość zatem więcej go się wyleje, także czym niższa temp. tym mniej dolewamy. Generalnie ja u siebie jak sprawdzałem gdy przestało kapać gdzieś po 50 ml z otworu kontrolnego miałem temp. 60 stopni w skrzyni, wlałem całą butelkę (litrową) i skrzynia dopiero po przejechaniu 500 km zaczęła pracować jak należy. Osobiście uważam, że sposób kontroli oleju wg książki jest prawidłowy, mnie przynajmniej na razie uratował od remontu skrzyni. Jeździłem kilka miesięcy z szarpiącą skrzynią już byłem zdecydowany na remont bo rozmawiałem z kilkoma fachowcami zalecali remont i wymiana płyty sterującej. Jedyna różnica to u mnie szarpała jak był zimny olej po rozgrzaniu wszystko wracało do normy co ewidentnie wskazywało na niski poziom oleju.

Edited by dziki-prezes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

Niestety u mnie szarpie przy zimnym i przy cieplym - z tym, ze przy zimnym chyba mocniej. Co dziwne na początku po kupnie (jakies 2,5tys km temu) tego nie było

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_wacko.png" alt=":wacko:">

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

Kolego a u mnie szarpie po rozgrzaniu do ok.30-40st i tylko jak ruszam ze świateł trzymając na D I po np.minucie postoju to rusza z opóźnieniem i z szarpnięciem ale biegi zmienia bez zarzutu,tech-2 nie wykazał żadnych błędów a spece zgodnie twierdzą że sterownik albo elektrozawory i sam już nie wiem co robic.w lipcu chcę jechać do Wwy do auto Józefowa podobno są dobrzy.Pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites

Panowie, pomóżcie bo trochę się pogubiłem z tą tabelą...

Zakładając, że stan oleju w mojej skrzyni jest prawidłowy - wyciekło 0.5l - to ile mam go dolać? Na logikę to te 0.5l, które wyciekło nie?

Jeśli wyciekło 0.3l to dolewam te 0.3l, które wyciekło + 0.2l z butelki.

Zakładam coś takiego: rozgrzewam auto na maksa - temp w skrzyni ok 80stC. Na pracującym silniku odkręcam rurkę i wylatuje 0.2l (o 0.3l za mało). Silnik wyłączam i po minucie dolewam olej. Po minucie olej w skrzyni nadal będzie miał 80stC. To co, mam go dolać 1.18l? Dlaczego nie 0.5?

Strasznie to pokrętne...

Pozdrawiam

Hazell

Chyba rozkminiłem temat i jest to wg mnie jedyna logiczna teoria.

1. Tabela nie odnosi się do sekcji "sprawdzanie poziomu oleju" a przynajmniej nie zupełnie.

- jeśli silnik i skrzynia sa rozgrzane (ok 80stC), na pracującym silniku odkręcamy śrubkę kontrolną i sprawdzamy ile wyleci

- wyleciało 0.5l (prawidłowo), zakręcamy śrubkę i wlewamy z powrotem te 0.5l, które wyleciało

- wyleciało 0.2l (o 0.3l za mało), zakręcamy śrubkę i wlewamy 0.2l, które wyleciało + 0.3l z butelki (lub 0.5 z butelki)

case closed

2. Problem pojawia się, gdy na pracującym silniku po odkręceniu śrubki kontrolnej, nie wyleje się nic, wtedy z pomocą przychodzi tabelka.

Doszedłem do tego gdy przeczytałem 40 stronę "Sam naprawiam" i procedurę wymiany oleju.

Teraz już na wyłączonym silniku:

- dolewamy oleju po troszku i czekamy aż zacznie wypływać ze śrubki kontrolnej

- jak zacznie wypływać, zakręcamy śrubkę

Być może zacznie wypływać od razu po zgaszeniu silnika, wtedy nie dolewamy lecz czekamy aż przestanie kapać.

No ale nadal tego oleju jest za mało przecierz - na pracującym silniku prawidłowo powinno przecierz wypłynąć 0.5l, po wyłączeniu dodatkowe 0.5l (wg opisu kolegi Lewonek - dzięki wielkie

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20"> ) a u nas przecież dopiero zaczęło wypływać (lub przestało, w każdym razie poziom w skrzyni jest równo z rurką)...

No więc ile go trzeba jeszcze dolać? Ano tyle ile mówi tabela - z uwzględnieniem temperatury.

Jeśli olej w skrzyni ma 80stC to trzeba go dolać 1.18l. Jeśli ma 20stC (jak wymieniamy olej to tyle będzie miał) to dolewamy 0.47l.

Wynika z tego, że tabela jest w złym miejscu.

Jeśli natomiast mieliśmy poziom prawidłowy czyli wyleciało na rozgrzanym i pracującym silniku 0.5l a chcemy ten olej wymienić, to zlewamy korkiem resztę (na silniku wyłączonym!), odmierzamy ile wyleciało (np. 2.5l) dodajemy do tego wcześniejsze 0.5l (razem 3l) i wlewamy nowiusi olej w tej samej ilości. Najpierw jednak zlany olej ostudziłbym do temp 20stC czyli tyle ile ma olej w butelce i dopiero odmierzył. Zlany rozgrzany olej będzie miał inną objętość niż nowy w butelce.

case closed

Załączam 40 stronę.

Please login or register to see this link.

Uploaded with

Please login or register to see this link.

A mógłby być po prostu bagnet... ehhh

Edited by hazell

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jest to rzeczywiście mało logiczne. Ja przyjąłem taki sposób, że nie patrze ile wypływa po odkręceniu korka, tylko jak przestaje kapać lub jeżeli nie kapie to dolewam do momentu aż zacznie, zakręcam korek i dolewam wg tabeli. Z mojego doświadczenia wiem, że nawet 0,5 litra poniżej poziomu nie robi różnicy, choć nie wiem co byłoby w przypadku dużych mrozów. pozdr

Edited by dziksen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czy w vectrze 2.2 benzyna jest bagnet do sprawdzenia poziomu oleju w asb czy podwójna śruba ?

Wysłane z mojego GT-N7100 przy użyciu Tapatalka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

Przeczytaj temat od poczatku.Niestety nie ma zadnego bagnetu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam, pacjent : Opel Signum 1.9 cdti 150 automat AF40-6
Panowie zrobiłem wszystko wg następującego schematu :
 1. Warunki sprawdzania:
1.1. Pojazd musi być ustawiony na płaskiej powierzchni.
1.2. Dźwignia selekcyjna w położeniu P.
1.3. Silnik wyłączony.
 2. Wymontować korek wlewu oleju przekładniowego (1) - korek wlewowy w górnej części skrzyni.
 3. Uruchomić silnik i pozostawić pracujący do końca badania.

 4. Przełożyć dźwignię selekcyjną przez wszystkie położenia z wciśniętym hamulcem zasadniczym. Przełączyć dźwignię selekcyjną z położenia P w położenie D i z powrotem w położenie P. Przytrzymać dźwignię w każdym położeniu przez co najmniej 2 sekundy. 
Powtórzyć proces dwukrotnie.
5. Sprawdzić temperaturę oleju przekładniowego przyrządem diagnostycznym.
 6. Gdy temperatura oleju przekładniowego osiągnie ok. 70 do 80°C , podnieść pojazd.
 7. Wykręcić korek kontroli poziomu oleju (5). Wymontować i WYRZUCIĆ pierścień O-ring (4).

8. Jeżeli olej przekładniowy wypływa w postaci ciągłego strumienia z przewodu przelewowego (3) wlewu oleju przekładniowego, spuścić olej do momentu, gdy będzie kapać z szybkością jednej kropli na sekundę. Jeśli olej nie wypływa, dolać taką ilość oleju przekładniowego, aby zaczął wyciekać z otworu przewodu przelewowego (3) wlewu oleju przekładniowego po jednej kropli na sekundę.
 9. Wkręcić korek kontroli poziomu oleju (5) z NOWYM O-ringiem (4) i dokręcić momentem 8 Y (71 funt-cal) .
10. Opuścić pojazd.
11. Wyłączyć silnik.
12. Dolać 0,4 l oleju przekładniowego.
13. Zamontować korek wlewu oleju przekładniowego z NOWYM pierścieniem uszczelniającym i dokręcić momentem 30 Y (22 funt stopa) .

 

Wszystko fajni pięknie się udało tylko zamiast 0,5 l oleju który powinien wylać się ze skrzyni wyleciało 0,920 ml. Jak na moje oko to trochę za dużo o jakieś 0,42 l.  Skrzynie zalałem ponownie olejem 0,450 ml. Co o tym sądzić poprzedni właściciel nie sprawdzał poziomu oleju ? lub przy poprzedniej wymianie poprostu ktos wlal za duzo ? 
Zabrałem się za sprawdzenie poziomu oleju w skrzyni AF40-6 (opel signum 2007 1.9 cdti 150 ) bo skrzynia delikatnie szarpie z 5 na 4 i z 2 na 1 oraz czasem zdarza sie poslizg (przeciągnięcie biegu)  z 1 na 2 oraz jak zatrzymam się na światłach i skrzynia jest w pozycji na  "D" przy jednoczesnym wcisnietym hamulcu  to są odczuwalne spore wibracje na kierownicy. jakieś rady ? NIe jestem znawcą tematu i dziękuję za jakiekolwiek porady !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czy ktos wie jaka jest magiczna kombinacja umozliwiajaca sprawdzenie temperatury oleju skrzyni z poziomu komputera pokladowego? ;) Slyszalem, ze ludzie tak sprawdzali... Moze ktos sie podzielic wiedza?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Może po wywołaniu ukrytego menu taka informacja jest dostępna. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jaka powinna być właściwa temperatura oleju? Do jakiej maksymalnej wartości bez szkody dla skrzyni dojść temperatura? 

U mnie podczas normalnej jazdy pokazuje około 80*C, w mieście to około 100*C, a jak kilka razy na 4 biegu przyśpieszałem to doszło do 110*C. Warto montować zewnętrzną chłodnicę oleju?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...