Jump to content

Welcome to Vectra Klub Polska

Guest Image

Welcome to Vectra Klub Polska , like most online communities you must register to view or post in our community, but don't worry this is a simple free process that requires minimal information for you to signup. Be apart of Vectra Klub Polska by signing in or creating an account.

  • Start new topics and reply to others
  • Subscribe to topics and forums to get email updates
  • Get your own profile page and make new friends
  • Send personal messages to other members.

Guest richik

Wymiana rolki napinacza paska wieloklinowego Vectra b 2.0 16 V Bez klimy

Recommended Posts

Guest richik

Witam.

Ostatnio wymieniałem rolkę ( Vectra b bez klimy, więc łatwiej bo nie trzeba ściągać łapy silnika !!!) napinacza, więc podziele sie wiedzą na ten temat.

Wykonanie -1 osoba. Czas 45 minut.

Objawy - świst przy dodawaniu gazu.

Potrzebne bedą klucze 15 do poluzowania napinacza i odkręcenia rolki z niego, klucz 8 i śrubokręt typu gwiazdka do odkręcenia

obudowy dolnej filtru powietrza, nowa rolka coś jakby klucz imbusowy rozmiar 4 lub gwóźdz do zablokowanie napinacza i chęci...

Odkęcamy gumowy dolot idący do przepustnicy ja odkręciłem za przepływką i ściągnąłem całość zdjęcie nr 1.Oczywiście wczesniej odpinamy

czyjnik temperatury i przepływkę.Odkręcamy filtr wraz z obudową i mamy lepszy choć i tak ciasny dostep do paska klinowego i rolki.Zaznaczamy na pasku kierunek obracanie sie paska aby potem go założyć w ten sam sposób.

Klucz 15 ( zdjęcie nr 2 ) nakładamy na śrubę rolki napinającej i obracamy w prawo (w kierunku chłodnicy) w celu poluzowania napinacza i ściągamy pasek który ładnie nam się poluzuje (Ja na klucz 15 nałożyłem kawałek rurki - zdjęcie nr 3 i 4, aby lżej mi było odciągnąć napinacz).

Po ściągnięciu paska znowu wkładamy klucz na śrubę i tez w prawo jak przedtem przekręcamy aby otworki na napinaczu który sie odchyla i na jego drugiej częśći nieruchomej się pokryły i następnie blokujemy go wkładając w otwory gwóźdź lub kluczyk imbusowy( na zdjęciu nr 5 widać go między napinaczem a kołem pasowym po prawej stronie zdjęcia) Bez zablokowania nie odręcimy ani później nie przykręcimy rolki napinacza !!!!

Po zablokowaniu odkręcamy rolkę tą sama śrubą i śiągamy, na zdjęciu nr 5 już po ściągnięciu.Ja psiknąłem trochę Wd 40 aby lepiej odkręcić.

Potem nakładamy rolkę i zakręcamy śrubę. Następnie nakładamy pasek i dopiero potem wyciągamy blokade napinacza !!!! pomagając sobie lekko odciągając śrube w stronę chłodnicy, lepiej wyciągniemy blokadę(gwóźdź lub kluczyk imbusowy).

Napinacz sam wraca do dawnej pozycji i naciąga pasek. GOTOWE, Nastąpił błogi spokój bez świstu.

Lepiej to zrobić w dwie osoby i na kanale bo jedna osoba operuje kluczem od spodu a druga blokuje napinacz, ja to robiłem sam a nie jestem mechanikiem, tylko zwykłym laikiem który czasem dłubie w Vectrze ...jak każdy :-)))

Oczywiście to jest opis czysto informacyjny.

Please login or register to see this attachment.

Please login or register to see this attachment.

Please login or register to see this attachment.

Please login or register to see this attachment.

Please login or register to see this attachment.

Edited by richik

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki wielkie za porade czeka mnie też to samo. Warto by był to podpiąć

Share this post


Link to post
Share on other sites

Odgrzeje schabowego

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_wink.png" alt=";)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/wink@2x.png 2x" width="20" height="20">

Jestem w trakcie wymiany rozrzadu i od razu chce wymienic rolke napinacza paska micro bo jest juz glosna. Niestety, mam tam sprezarke i jak wiadomo, to se ne da.

Pytanie, czy ktos kombinowal bez zdejmowania lapy? Czy da rade tam cos podlozyc? Kombinowalem na wszystkie sposoby. Chce poprostu zaoszczedzic sobie roboty

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_wink.png" alt=";)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/wink@2x.png 2x" width="20" height="20">

X18XE

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

Robiłem to wielokrotnie

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_wink.png" alt=";)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/wink@2x.png 2x" width="20" height="20">

Nie musisz odkręcać łapy. Wystarczy jak odkręcisz nakrętkę na poduszce od strony sanek i uniesiesz silnik - wystarczy kilka cm, przekładasz następnie pasek pod poduszką i masz zrobione bez odkręcania łapy

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_wink.png" alt=";)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/wink@2x.png 2x" width="20" height="20">

Co do samej wymiany rolki - w poradzie jest jakiś bardzo skomplikowany sposób. Zdecydowanie łatwiej jest wymienić rolkę od dołu - odkręcasz koło, osłonę od dołu i masz ładny dostęp do napinacza

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_wink.png" alt=";)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/wink@2x.png 2x" width="20" height="20"> Jak wszystko dobrze idzie to max 15 min

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_wink.png" alt=";)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/wink@2x.png 2x" width="20" height="20">

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yasiu, mi chodzi o wymiane rolki dla silnikow z klima

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_wink.png" alt=";)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/wink@2x.png 2x" width="20" height="20">

Pasek to wiem, tez nie raz to robilem

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

Share this post


Link to post
Share on other sites

rolke napinasz kluczem bodajze 15 i wsadzasz np cienki srubokret i blokujesz , tam sa takie dziurki do zblokowania i wtedy bez problemu odkrecsz rolke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzieki Rafal, sprobuje tym sposobem

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

Pico, no przecież napisałem o rolce

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_wink.png" alt=";)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/wink@2x.png 2x" width="20" height="20"> Nie ma znaczenia czy z klimą czy bez bo napinacz i rolka jest ta sama

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_wink.png" alt=";)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/wink@2x.png 2x" width="20" height="20">

Share this post


Link to post
Share on other sites

powiedzcie czy po zalozeniu nowej rolki

dokreceniu sruby da sia obrocic reka bo jak dokrecilem to nie chce sie obracac.czy cos jest nie tak?

Share this post


Link to post
Share on other sites

rolka sie nie obraca ? to powinno być ruchome

Share this post


Link to post
Share on other sites

no wlasnie nie wiem czy mozna reka obrocic dokrecona rolke bez paska.nie chce nic sknocic stad to pytanie

Share this post


Link to post
Share on other sites

tak rolka ma Ci sie obracać bez paska, może za mocno to skręciłeś ...

Edited by KOPARA

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czyli jak dobrze rozumiem zrzucam koło, nadkole, pasek i bez problemu przy pomocy klucza i przykładowo gwoździa zmienię samą rolkę?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak.

Edited by pico8

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poszło bez problemu

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20"> W sumie nawet niepotrzebnie koło zdejmowałem bo spokojnie od góry idzie to zrobić... jedynie troszkę z wyjęciem samej rolki musiałem się pobawić, włożenie nowej było łatwiejsze bo już miałem opanowany patent

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_tongue.png" alt=":P" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/tongue@2x.png 2x" width="20" height="20">

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam

dziś zabrałem się za wymiane te właśnie rolki

co prawda nowa rolka siedzi już na miejscu ale właśnie obraca się z oporem

co zrobiłem żle , stara rolka obracała się jako tako a tu zonk

panowie poradzcie coś , rano auto potrzebne a zostawiłem rozgrzebane pod domem ..

Share this post


Link to post
Share on other sites

kotlet ale słusznej wagi.... jak odkręcić dolną śrubę napinacza w silniki x18xe1, od spodu, z boku nic nie widać....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam jestem tu nowy i chciałbym zapytać o zdemontowanie rolki ,wszystko było by OK,ale blokuje mi łapa od silnika muszę jednak ją odkrecić tak ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

w x18xe1 trzeba było odkręcić łapę silnika

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

Oddałem do naprawy alternator, pasek zdjąłem naciągając sobie napinacz poprzez oparcie się śrubokrętem o łapę silnika. Rolka teraz nieco wpadła w głąb tej łapy. Pytanie mam takie: po przykręceniu alternatora jak z powrotem założyć pasek? Mogę jakoś podciągnąć tę rolkę?

Jeśli nie, to jak demontuje się tą łapę? Czy silnik trzeba w jakimś miejscu podeprzeć (np. podnośnikiem o miskę?) i wtedy odkręcać łapę?

Silnik x18xe1 z klimą

Share this post


Link to post
Share on other sites

Najlepszy patent na zdjęcie i najszybszy podał właśnie YaSlu, też szukałem swego czasu jakiejś porady jak to zrobić i właśnie najlepiej, najwygodniej,najszybciej bez problemu sposobem podanym przez kolegę. Zrobiłem właśnie tak pierwszy raz, na samym początku zeszło mi trochę czasu bo ten napinacz wcale nie jest tak lekko naciągnąć do miejsca gdzie się schodzą dwa otwory aby go zablokować tym bardziej jak robi się to samemu, ale da się to zrobić, potem odkręca się rolkę, zakłada nową przykręca, pasek między poduszkę sanek, wszystko założyć, odblokować powoli napinacz i już można się cieszyć nową rolką. Co do pytania kolegi amon31, rolka schowała się wraz ze śrubą którą można ją podciągnąć, w środek łapy bo nie zablokowałeś napinacza jak koledzy kazali i teraz będziesz miał dodatkową robotę w postaci odkręcenia łapy niestety. No chyba że jakimś sposobem dasz radę na tyle ją naciągnąć aby można było założyć klucz na śrubę i pociągnąć napinacz aż do jego zablokowania innej możliwości nie będzie mi się zdaje.Trzeba podeprzeć silnik z dołu żeby nie opadł, co do demontażu łapy to trzeba odkręcić śruby które ją przytrzymują do silnika. Nie wiem jaki jest dostęp do tych śrub w xe1, bo w moim do dwóch jest spoko dostęp a do jednej to gimnastyka straszna sam na samym początku chciałem odkręcać tą łapę ale dałem sobie spokój jak zobaczyłem jaki dostęp jest u mnie do tej ostatniej i zrobiłem szybciej sposobem jak opisał kolega YaSlu.

 

Edited by Leszek_70

Share this post


Link to post
Share on other sites

O ile mię pamięć nie myli....jedną śrubę łapy silnika masz z góry, dolna jest schowana, trzeba zdjąć lewe koło osłonę plastikową, bez podnośnika lub kanału tej śruby raczej się nie odkręci.  

z drugiej strony demontaż łapy.... zdecydowanie ułatwi wymianę  napinacza... 

Edited by jakoku

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

Gdzie ta nakrętka jest? Trzeba zdjąć plastik od spodu auta żeby się do niej dostać?

No i zasadnicza kwestia: w jaki sposób podniesienie silnika i odkręcenie tej poduszki ma mi pomóc w naciągnięciu rolki, skoro nikt nie mówi o tym jak ją naciągnąć?

Ja nie zmieniam paska, jedynie naprawiam alternator i chcę pasek z powrotem nałożyć na rolki.

Na YT widziałem filmik bodajże z astry 1.6, jak tam napinacz poluzowuje się śrubą, nakłada pasek, a potem naciąga znów tą śrubą (ze sprężyną) i blokuje rolkę śrubami na uchwytach. Tu nic takiego nie widziałem, tylko ruchomą rolkę, chyba że łapa zasłania śrubę napinającą? No ale nikt o tym nie pisze.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Napinacz schował się za łapę silnika, jak się schował to można go wypchać, ale ...

aby dostać się do napinacza przeszkadza, pompa wspomagania,  sprężarka o raz łapa silnika, aby dostać się w okolice łapy silnika i sprężarki, należy podnieść samochód,odkręcić lewo koło zdjąć osłonę plastikową ( nie całe nadkole) i lepiej wszystko widać.

Przy zamianie paska PK, na samym końcu zakładałem pasek na napinacz, pasek "naciąga" napinacz i sam go ustawia,

dla ułatwienia robiłem to od spodu i z góry samochodu przy odkręconej łapie silnika... 

W.W sposób dotyczy wymiany napinacza i paska, natomiast spróbować można dostać się do napinacza przez demontaż obudowy filtra powietrza (bardziej przy wymianie rozrządu)

 

Edited by jakoku

Share this post


Link to post
Share on other sites

I już po wymianie. Znalazłem fajny sposób na założenie tego paska: otóż, naciągnąłem sobie rolkę ciągnąc za pasek, najlepiej szło ku górze ponad pompę wspomagania, potem nałożyłem nasadkę 15 na łeb śruby od rolki, nasadka wsparła się o łapę silnika. Między łapę a nasadkę wsunąłem śrubokręt, ustawiłem pasek i wyjąłem nasadkę. Dobry sposób, jeśli nie trzeba zmieniać paska, bo inaczej to faktycznie trzeba tę poduszkę odkręcać. Dzięki za porady.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...