Jump to content
XXX ZLOT

NOWY TEMAT - NOWY OŚRODEK

ZAPRASZAMY DO REZERWACJI

https://forum.vectraklub.pl/forum/329-xxx-zlot-vkp-20-23062019/

 

 

Welcome to Vectra Klub Polska

Guest Image

Welcome to Vectra Klub Polska , like most online communities you must register to view or post in our community, but don't worry this is a simple free process that requires minimal information for you to signup. Be apart of Vectra Klub Polska by signing in or creating an account.

  • Start new topics and reply to others
  • Subscribe to topics and forums to get email updates
  • Get your own profile page and make new friends
  • Send personal messages to other members.

bajtek

Czy hamowanie silnikiem przy eco-drivingu wpływa na krótszą żywotność elementów ASB?

Recommended Posts

Czołem!

Mam do Was nietypowe pytanie, jak wygląda sprawa zużycia elementów automatycznej, 6-cio stopniowej skrzyni biegów w Insignii 2.0 CDTI ECOTEC® 160 KM?

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_unsure.png" alt=":unsure:">

Jedna z zasad eco-drivingu mówi, aby dojeżdżając do świateł hamować silnikiem. Zrzucając ręcznie biegi w tej skrzyni i schodząc kolejno:

  • przy 100km/h do 5 biegu
  • przy 80km/h do 4 biegu
  • przy 60km/h do 3 biegu
  • przy 40km/h do 2 biegu

odczuwalne jest delikatne szarpnięcie na samym początku hamowania. Czy nie jest to czasem niebezpieczne dla skrzyni? Przejechałem ostatnio w ten sposób trasę 1.300km i zastanawiam się, czy przy dłuższej eksploatacji nie wpłynie to na skrócenie żywotności skrzyni. Zakładam, że olej będzie wymieniany co ~120.000km.

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_rolleyes.gif" alt=":rolleyes:">

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam, niestety nie znam konstrukcji tej skrzyni biegów, ale automaty nie lubią "hamowania silnikiem".

Być może zaoszczędzisz w ten sposób 1/2 litra paliwa to jest ok. 2zł na 100km a to na pewno nie zwróci Ci kosztu naprawy skrzyni.

W każdym automacie szarpnięcie sugeruje coś bardzo niedobrego.

Parę lat temu gdy siedziałem na forum amerykańskich samochodów panowało jedno stwierdzenie: Masz "D" to włącz i jeździj.

Wracając do tematu, według mnie: tak skraca żywotność ponieważ ASB są tak projektowane aby wytrzymywały przeciążenia podczas przyśpieszania. Hamowanie silnikiem powoduje odwrócenie sił oraz naprężeń. Dochodzi jeszcze sprawa smarowania skrzyni. Ale jak to jest rozwiązane w tej skrzyni to akurat nie wiem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

późno było i nie doczytałem , że automat ;P

Edited by Macia

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

yyy w automacie sprzęgło blink.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

z tego co wiem to nie powinno się automatem robić eco drivingu...

Share this post


Link to post
Share on other sites

ecodriving nie jest zdrowy nawet dla manuala

o ile mozna sobie to olac gdy ma sie w VA skrzynie za 200zl to w Insigni lepiej zapiac D i niech sobie sama wrzuca bieg jaki chce

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_wink.png" alt=";)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/wink@2x.png 2x" width="20" height="20">

A reczna zmiana biegow to raczej gadget

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_wink.png" alt=";)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/wink@2x.png 2x" width="20" height="20">

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na pytanie o ecodriving, to hapko mnie uprzedził

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_wink.png" alt=";)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/wink@2x.png 2x" width="20" height="20"> ale olej w automacie wymianiełbym częściej niż co 120tkm jeśli zależy Ci na jej dobrej kondycji, bo koszt niewielki..

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

Edited by sahhar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

yyy, to co jak jadę 2500obr/min bieg 3 i puszczam gaz bo zbliżam się do krzyżowki i wrzucam na luz prawie jak już stoje (oczywiście auto nie szarpie) , to co niszczę skrzynie ohmy.gif ?!

cały czas byłem przekonany, że nie ma to wpływu na żywotność skrzyni.....chyba, że piszecie o czyms takim, 4tys obr, bieg nr 2 i puszczam sobie gaz i się toczę do krzyżówki smile.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

nic z tych rzeczy, nie o zwalnianie chodzi

przy ecodrivingu, zalecane jest zapinanie jak najwyzszego biegu i plynna jazda na niskich obrotach

a to wlasnie niskie obroty najbardziej obciazaja skrzynie podczas przyspieszania (rowniez dwumas)

przykladem moga byc np wibracje i szarpanie przy depnieciu z niskich obrotow

Edited by hapko

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

a o to chodzi, to się uspokoiłem smile.gif i w 100% się zgadzam i każdemu to tłumaczę kto tak robi, że źle robi, ale niestety tacy fachowcy żyją w przekonaniu, że im:

1. wtedy mniej pali autko

2. nic złego nie robią dla silnika

ps. jednemu mówię tak (podczas jazdy jak dał piątkę przy 60km/h).....zobacz, z boku napierdziela jakiś wariat i zaraz w nas uderzy, dawaj gaz i uciekamy...i co się by stało, to wszyscy chyba wiemy jak sie wciśnie gaz do dechy przy 60km/h na piatym biegu smile.gif a jak na trzecim biegu

Edited by rafix1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

rafix czyli na piatce auto pali tyle samo co na trojce przy tej samej predkosci ? bo z tego tak wynika, ze jak np zapnie ktos piatke przy tych 60-70km/h to nie bedzie roznicy w spalaniu ??

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest michpanek

Ja to piatki w miescie to prawie wogole nie uzywam, wbijam ją gdzies przy 100-120km/h. Ale wg mnie najniższe spalanie bedzie wlasnie przy 70km/h na najwyższym biegu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dla mnie wszystko co eco to lipa i nie zabardzo sie do tego stosuje

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_wink.png" alt=";)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/wink@2x.png 2x" width="20" height="20"> Jedyny napis eco który toleruje to ECOTEC na pokrywie zaworów

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_wink.png" alt=";)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/wink@2x.png 2x" width="20" height="20">

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest djziemniak1

jeżeli ktoś posiada komputerek to na nim zobaczy jaka jest różnica w spalaniu na 5 i na 3 biegu przy 70 km/h a co do skrzyni to z tego co mi wiadomo napewno ma to wpływ na jej żywotność...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

Panowie, nie trzeba być mega mądrym, żeby wiedzieć, że przy tej samej prędkości auto na wyższym biegu pali mniej. To logika

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_laugh.png" alt=":lol:"> Ja mam BC, powiedzmy na 4 przy 120 km/h łyka powiedzmy 9l/100 a na 5 przy 120 ładnie schodzi mi do 7l/100 Tak sprawa się ma na każdym biegu. Najbardziej auto żłopie na pierwszym, drugim i trzecim biegu. Spalanie chwilowe (a później średnie) jest tragiczne. Ja moja żona lata po mieście 3km w jedną stronę do pracy i 3 km w drugą do domu, gdzie max włącza 3 (bo nie da się inaczej) to V spala średnio 12-13.4l/100 km a jak ja wejdę za ster i jeżdżę spokojnie to potrafi mi około 10 w mieście zejść.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

Kolego, my tu piszemy o eco-drivingu w mieście, przy prędkościach rzędu 50-60 km/h, a nie 120-240!

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_tongue.png" alt=":P" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/tongue@2x.png 2x" width="20" height="20">

Przy 120 km/h to raczej już trzeba by 6 wrzucić a nie zastanawiać się nad 5-tką.

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_rolleyes.gif" alt=":rolleyes:">

Edited by bajtek

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

Bajtku, pewnie gdybym miał 6 w swoich leciwych VA to bym wrzucił

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20"> Co do eco-drivingu po mieście, to oczywiście że da się nawet manualem to robić. Zasada jest dość prosta, uczą tego w każdej szkole nauki jazdy "L". Można jeździć dynamicznie i spokojnie po mieście. Miasto - pojęcie oczywiście względne. U siebie po mieście jeżdżę spokojnie, parę świateł i dwa ronda na krzyż

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20"> I da się spokojnie i "taniej" jeździć ale jak jadę do Gniezna, Bydgoszczy, Torunia czy większego miasta, to wybacz, ale nie chcę mieć rzeszy wku....nych ludzi na zderzaku, którym wszędzie się spieszy więc siłą rzeczy trzeba jeździć dynamicznie. Pytanie czy w eco-drivingu można jeździć dynamicznie i jednocześnie oszczędnie ?...

Share this post


Link to post
Share on other sites

można tak debatować i się domyślać, a wszystko wyjdzie w praniu. ale żeby mieć realne rozeznanie trzeba by przejechać 100-200tyś km metodą ecodrivingu i wtedy podać wynik. tylko czy jeszcze ktoś trzyma tyle auto? kupisz używanie to nie wiesz co poprzednik z tym robił, kupisz nowe niedotrzymasz do ew. naprawy skrzyni.

Dla mnie wiec efekt skrzyni można pominąć a skupić sie na oszczędności paliwa w tym systemie.

Edited by vanstypeks

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

Ja mam w swojej 1,8 cdx kompa i tak, najmiej auto pali jak się jedzie czwórką 70 na/h ,a jezdze w ternie górzystym serpentyny zakręty wzniesienia ,mało prostych ,piątka dopiero sie sprawdza od 90km na/h na długich prostych ,co do tego zużycia skrzyni przy hamowaniu silnikiem to sie nie zgodzę ,skrzynia trudno znosi gwałtowne przyspieszanie ,szarpanie boksowanie,a łagodne zwalnianie silnikiem gdzie elementy skrzyni poddane są stałemu obciążeniu raczej nie powinno mieć wpływu na żywotność skrzyni tym bardziej że tak zaleca sam producent w oryginalnej książce tej małej ,bardziej skrzynia dostaje w mieście gdzie ciągle trzeba mieszać 1,2,3 niż na trasie czy hamowaniu ,jeżdzę też autem ciężarowym gdzie hamowanie silnikiem na dłuższych zjazdach to norma przy załadowanym aucie ,To hamulce ratują z opresji więć lepiej je oszczędzac

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_rolleyes.gif" alt=":rolleyes:">

Share this post


Link to post
Share on other sites

do ludzi z kompami w autach:

1. jadąc 60km/h na 3 i to samo jadąc 60km/h na 5 ...i co pali Wam mniej na 5

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_ohmy.png" alt=":o" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/ohmy@2x.png 2x" width="20" height="20"> .... a pomyślcie o bezpieczeństwie swoim -> nagle trzeba przyspieszyć bo coś z boku wyjeżdża...i co na 5 biegu uciekniecie? raczej nie i bum gotowe

2. przecież silniki lubią obroty, sprawność silnika jest największa w zakresie obrotów 2,5tys (mówimy o dieslu, ja na 2,5tys mam max liczbę Nm) i wówczas najwięcej paliwa jest zamieniana na jazdę samochodem a nie na ciepło silnika

3. ja jadąc np. 90÷100km/h na 4 mam mniejsze spalanie niż przy 90÷100km/h na 5, bo właśnie na 4 biegu przy tych prędkościach mam ok. 2,5tys obrotów

4. Zwierzak, auto na piątce nie pali tyle samo co na trójce przy tej samej prędkości -? przy 60km/h na trójce pali mniej (optymalne obroty) ale przy 120km/h już na 3 pali więcej (to logiczne) bo obroty już wyyysokie

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

5. dalej, dynamiczna jazda wcale nie oznacza większego spalania (mówię o trasie) ... ja jak jadę spokojnie, rozpędzam się powoli i zmieniam biegi przy ok. 2,0tys obr i na trasie sie kulam przy tych 2,0tys obr/min to spalanie mam ok. 6,5l/100km....natomiast jeśli jadę dynamicznie, szybko się rozpędzam do obr. 2,8÷3,0tys (oczywiscie nie pedał w podłogę, tylko z głową) i jadę na obrotach ok. 2,5tys to spalanie mam 6,0l/100km .....i co Wy na to

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

Dziwne? Dla mnie nie, bo to jest termodynamika i ekonomia, po prostu jak się dłużej rozpędzam i męczę silnik na tych 2tys obr to więcej paliwa idzie "w powietrze" niż na jazdę....a jak krótko go przycisnę przy rozpędzaniu do tych 3tys obr i zmiana biegu i trzymam te 2,5tys obr to fakt chwilowe spalanie większe (ale krótko) a potem już silnik pracuje w swojej optymalnej sprawności

nie wiem czy zostałem zrozumiany ale ja tak to widzę

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

i ostatnie...i tak każdy będzie jeździł jak uważa

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

Share this post


Link to post
Share on other sites

dokładnie tak jak Rafix pisze..

poza tym każdy jeździ na swój sposób i spalanie jest różne.

Co do Insigni Eco to tak: hamowanie silnikiem do skrzyni eco ma się dokładnie tak samo jak hamowanie przy normalnej skrzyni..Bo niby czym różni się skrzynia eco? - ma skrócony 1 bieg a potem wydłużoną 3,4,5. Na eco driving składa się jeszcze kilka innych czynników np. "zielone"opony czyli opony o zminimalizowanych oporach toczenia. Do tego Inaignia Eco jest obniżona, ma zaślepiony wlot powietrza.Jak się nią jeździ spokojnie to spadnie do 6 litrów ale jak potrzeba gdzieś przycisnąć to już takiego wyniku się nie złapie.

pozdro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Przy "ręcznym zrzucaniu" biegów i tym samym hamowaniu skrzynią zauważyłem pewną tendencję, mianowicie wrzucając 2 zawsze odczuwalne jest delikatne szarpnięcie auta. Przy zrzucaniu z pozostałych biegów nie ma tego. Testując to auto w trasie leciałem kolejno:

6 ->5 @ 100km/h,

5 ->4 @ 80 km/h,

4 ->3 @ 60 km/h,

3 ->2 @ 30-40 km/h - delikatne szarpnięcie

2 ->hamulec i <P>.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest michpanek

W kazdym samochodzie tak jest:) bylo zredukowac do 1, to by bylo szarpniecie;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest babymall

Please login or register to see this quote.

Co prawda mam Vectrę C, ale chyba z tym samym automatem. Jazda eco to najzwyczajniejsze zdjęcie nogi z gazu. Automat sam redukuje biegi i hamuje silnikiem. Przy każdym zatrzymaniu w normalnym ruchu ulicznym lub korku wystarczy naciskać hamulec, a skrzynia sama po kilku sekundach zrzuca na N (neutral). Tak to jest opisane w instrukcji i tak należy postępować. Ja to stosuję i nie mam problemów (120tys.km).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

jechalem raz do PL, zatankowalem pod domem full bak 60L i obiecalem sobie ze bede jechal dynamicznie ale zarazem oszczednie wiec przy przyspieszaniu redukcja i tak ok 3500obr/m i zmiana biegu az do 5 ktora byla tylko do utrzymania predkosci i ekonomii ale predkosc max zostawilem sobie 90-110 km/h, fakt, jechalem do PL dlugo ale na 60L benzyny zrobilem 960 km takze zatankowalem dopiero po polskiej stronie w Gorzowie Wielkopolskim

jesli jade szybko 160-180 km/h paliwa wystarcza mi na ok 600 km

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...