Skocz do zawartości

Witamy na Vectra Klub Polska

Guest Image

Witamy na Vectra Klub Polska, podobnie jak na większości społeczności internetowych, musisz się zarejestrować aby uczestniczyć w naszym wspólnym życiu ale nie martw się jest to bardzo prosty proces, który wymaga minimum informacji, aby zostać zarejestrowanym.

Zakładając konto na Vectra Klub Polska, możesz uzyskać następujące przywileje:

  • Zakładać nowe tematy i pisać odpowiedzi w innych
  • Subskrybować tematy i fora, aby uzyskać powiadomienia
  • Uzyskać własną stronę profilu i poznawać nowych przyjaciół
  • Wysyłać prywatne wiadomości do innych użytkowników.

bajtek

Czy hamowanie silnikiem przy eco-drivingu wpływa na krótszą żywotność elementów ASB?

Polecane posty

Czołem!

Mam do Was nietypowe pytanie, jak wygląda sprawa zużycia elementów automatycznej, 6-cio stopniowej skrzyni biegów w Insignii 2.0 CDTI ECOTEC® 160 KM?

Proszę się zalogować lub zarejestrować aby móc zobaczyć image

/emoticons/default_unsure.png" alt=":unsure:">

Jedna z zasad eco-drivingu mówi, aby dojeżdżając do świateł hamować silnikiem. Zrzucając ręcznie biegi w tej skrzyni i schodząc kolejno:

  • przy 100km/h do 5 biegu
  • przy 80km/h do 4 biegu
  • przy 60km/h do 3 biegu
  • przy 40km/h do 2 biegu

odczuwalne jest delikatne szarpnięcie na samym początku hamowania. Czy nie jest to czasem niebezpieczne dla skrzyni? Przejechałem ostatnio w ten sposób trasę 1.300km i zastanawiam się, czy przy dłuższej eksploatacji nie wpłynie to na skrócenie żywotności skrzyni. Zakładam, że olej będzie wymieniany co ~120.000km.

Proszę się zalogować lub zarejestrować aby móc zobaczyć image

/emoticons/default_rolleyes.gif" alt=":rolleyes:">

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Witam, niestety nie znam konstrukcji tej skrzyni biegów, ale automaty nie lubią "hamowania silnikiem".

Być może zaoszczędzisz w ten sposób 1/2 litra paliwa to jest ok. 2zł na 100km a to na pewno nie zwróci Ci kosztu naprawy skrzyni.

W każdym automacie szarpnięcie sugeruje coś bardzo niedobrego.

Parę lat temu gdy siedziałem na forum amerykańskich samochodów panowało jedno stwierdzenie: Masz "D" to włącz i jeździj.

Wracając do tematu, według mnie: tak skraca żywotność ponieważ ASB są tak projektowane aby wytrzymywały przeciążenia podczas przyśpieszania. Hamowanie silnikiem powoduje odwrócenie sił oraz naprężeń. Dochodzi jeszcze sprawa smarowania skrzyni. Ale jak to jest rozwiązane w tej skrzyni to akurat nie wiem.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowany)

późno było i nie doczytałem , że automat ;P

Edytowano przez Macia

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Proszę się zalogować lub zarejestrować aby móc zobaczyć quote

yyy w automacie sprzęgło blink.gif

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

z tego co wiem to nie powinno się automatem robić eco drivingu...

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

ecodriving nie jest zdrowy nawet dla manuala

o ile mozna sobie to olac gdy ma sie w VA skrzynie za 200zl to w Insigni lepiej zapiac D i niech sobie sama wrzuca bieg jaki chce

Proszę się zalogować lub zarejestrować aby móc zobaczyć image

/emoticons/default_wink.png" alt=";)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/wink@2x.png 2x" width="20" height="20">

A reczna zmiana biegow to raczej gadget

Proszę się zalogować lub zarejestrować aby móc zobaczyć image

/emoticons/default_wink.png" alt=";)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/wink@2x.png 2x" width="20" height="20">

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Na pytanie o ecodriving, to hapko mnie uprzedził

Proszę się zalogować lub zarejestrować aby móc zobaczyć image

/emoticons/default_wink.png" alt=";)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/wink@2x.png 2x" width="20" height="20"> ale olej w automacie wymianiełbym częściej niż co 120tkm jeśli zależy Ci na jej dobrej kondycji, bo koszt niewielki..

Proszę się zalogować lub zarejestrować aby móc zobaczyć image

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

Edytowano przez sahhar

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Proszę się zalogować lub zarejestrować aby móc zobaczyć quote

yyy, to co jak jadę 2500obr/min bieg 3 i puszczam gaz bo zbliżam się do krzyżowki i wrzucam na luz prawie jak już stoje (oczywiście auto nie szarpie) , to co niszczę skrzynie ohmy.gif ?!

cały czas byłem przekonany, że nie ma to wpływu na żywotność skrzyni.....chyba, że piszecie o czyms takim, 4tys obr, bieg nr 2 i puszczam sobie gaz i się toczę do krzyżówki smile.gif

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Proszę się zalogować lub zarejestrować aby móc zobaczyć quote

nic z tych rzeczy, nie o zwalnianie chodzi

przy ecodrivingu, zalecane jest zapinanie jak najwyzszego biegu i plynna jazda na niskich obrotach

a to wlasnie niskie obroty najbardziej obciazaja skrzynie podczas przyspieszania (rowniez dwumas)

przykladem moga byc np wibracje i szarpanie przy depnieciu z niskich obrotow

Edytowano przez hapko

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Proszę się zalogować lub zarejestrować aby móc zobaczyć quote

a o to chodzi, to się uspokoiłem smile.gif i w 100% się zgadzam i każdemu to tłumaczę kto tak robi, że źle robi, ale niestety tacy fachowcy żyją w przekonaniu, że im:

1. wtedy mniej pali autko

2. nic złego nie robią dla silnika

ps. jednemu mówię tak (podczas jazdy jak dał piątkę przy 60km/h).....zobacz, z boku napierdziela jakiś wariat i zaraz w nas uderzy, dawaj gaz i uciekamy...i co się by stało, to wszyscy chyba wiemy jak sie wciśnie gaz do dechy przy 60km/h na piatym biegu smile.gif a jak na trzecim biegu

Edytowano przez rafix1

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Proszę się zalogować lub zarejestrować aby móc zobaczyć quote

rafix czyli na piatce auto pali tyle samo co na trojce przy tej samej predkosci ? bo z tego tak wynika, ze jak np zapnie ktos piatke przy tych 60-70km/h to nie bedzie roznicy w spalaniu ??

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość michpanek

Ja to piatki w miescie to prawie wogole nie uzywam, wbijam ją gdzies przy 100-120km/h. Ale wg mnie najniższe spalanie bedzie wlasnie przy 70km/h na najwyższym biegu.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Dla mnie wszystko co eco to lipa i nie zabardzo sie do tego stosuje

Proszę się zalogować lub zarejestrować aby móc zobaczyć image

/emoticons/default_wink.png" alt=";)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/wink@2x.png 2x" width="20" height="20"> Jedyny napis eco który toleruje to ECOTEC na pokrywie zaworów

Proszę się zalogować lub zarejestrować aby móc zobaczyć image

/emoticons/default_wink.png" alt=";)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/wink@2x.png 2x" width="20" height="20">

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość djziemniak1

jeżeli ktoś posiada komputerek to na nim zobaczy jaka jest różnica w spalaniu na 5 i na 3 biegu przy 70 km/h a co do skrzyni to z tego co mi wiadomo napewno ma to wpływ na jej żywotność...

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Proszę się zalogować lub zarejestrować aby móc zobaczyć quote

Panowie, nie trzeba być mega mądrym, żeby wiedzieć, że przy tej samej prędkości auto na wyższym biegu pali mniej. To logika

Proszę się zalogować lub zarejestrować aby móc zobaczyć image

/emoticons/default_laugh.png" alt=":lol:"> Ja mam BC, powiedzmy na 4 przy 120 km/h łyka powiedzmy 9l/100 a na 5 przy 120 ładnie schodzi mi do 7l/100 Tak sprawa się ma na każdym biegu. Najbardziej auto żłopie na pierwszym, drugim i trzecim biegu. Spalanie chwilowe (a później średnie) jest tragiczne. Ja moja żona lata po mieście 3km w jedną stronę do pracy i 3 km w drugą do domu, gdzie max włącza 3 (bo nie da się inaczej) to V spala średnio 12-13.4l/100 km a jak ja wejdę za ster i jeżdżę spokojnie to potrafi mi około 10 w mieście zejść.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Proszę się zalogować lub zarejestrować aby móc zobaczyć quote

Kolego, my tu piszemy o eco-drivingu w mieście, przy prędkościach rzędu 50-60 km/h, a nie 120-240!

Proszę się zalogować lub zarejestrować aby móc zobaczyć image

/emoticons/default_tongue.png" alt=":P" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/tongue@2x.png 2x" width="20" height="20">

Przy 120 km/h to raczej już trzeba by 6 wrzucić a nie zastanawiać się nad 5-tką.

Proszę się zalogować lub zarejestrować aby móc zobaczyć image

/emoticons/default_rolleyes.gif" alt=":rolleyes:">

Edytowano przez bajtek

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Proszę się zalogować lub zarejestrować aby móc zobaczyć quote

Bajtku, pewnie gdybym miał 6 w swoich leciwych VA to bym wrzucił

Proszę się zalogować lub zarejestrować aby móc zobaczyć image

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20"> Co do eco-drivingu po mieście, to oczywiście że da się nawet manualem to robić. Zasada jest dość prosta, uczą tego w każdej szkole nauki jazdy "L". Można jeździć dynamicznie i spokojnie po mieście. Miasto - pojęcie oczywiście względne. U siebie po mieście jeżdżę spokojnie, parę świateł i dwa ronda na krzyż

Proszę się zalogować lub zarejestrować aby móc zobaczyć image

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20"> I da się spokojnie i "taniej" jeździć ale jak jadę do Gniezna, Bydgoszczy, Torunia czy większego miasta, to wybacz, ale nie chcę mieć rzeszy wku....nych ludzi na zderzaku, którym wszędzie się spieszy więc siłą rzeczy trzeba jeździć dynamicznie. Pytanie czy w eco-drivingu można jeździć dynamicznie i jednocześnie oszczędnie ?...

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

można tak debatować i się domyślać, a wszystko wyjdzie w praniu. ale żeby mieć realne rozeznanie trzeba by przejechać 100-200tyś km metodą ecodrivingu i wtedy podać wynik. tylko czy jeszcze ktoś trzyma tyle auto? kupisz używanie to nie wiesz co poprzednik z tym robił, kupisz nowe niedotrzymasz do ew. naprawy skrzyni.

Dla mnie wiec efekt skrzyni można pominąć a skupić sie na oszczędności paliwa w tym systemie.

Edytowano przez vanstypeks

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Proszę się zalogować lub zarejestrować aby móc zobaczyć quote

Ja mam w swojej 1,8 cdx kompa i tak, najmiej auto pali jak się jedzie czwórką 70 na/h ,a jezdze w ternie górzystym serpentyny zakręty wzniesienia ,mało prostych ,piątka dopiero sie sprawdza od 90km na/h na długich prostych ,co do tego zużycia skrzyni przy hamowaniu silnikiem to sie nie zgodzę ,skrzynia trudno znosi gwałtowne przyspieszanie ,szarpanie boksowanie,a łagodne zwalnianie silnikiem gdzie elementy skrzyni poddane są stałemu obciążeniu raczej nie powinno mieć wpływu na żywotność skrzyni tym bardziej że tak zaleca sam producent w oryginalnej książce tej małej ,bardziej skrzynia dostaje w mieście gdzie ciągle trzeba mieszać 1,2,3 niż na trasie czy hamowaniu ,jeżdzę też autem ciężarowym gdzie hamowanie silnikiem na dłuższych zjazdach to norma przy załadowanym aucie ,To hamulce ratują z opresji więć lepiej je oszczędzac

Proszę się zalogować lub zarejestrować aby móc zobaczyć image

/emoticons/default_rolleyes.gif" alt=":rolleyes:">

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

do ludzi z kompami w autach:

1. jadąc 60km/h na 3 i to samo jadąc 60km/h na 5 ...i co pali Wam mniej na 5

Proszę się zalogować lub zarejestrować aby móc zobaczyć image

/emoticons/default_ohmy.png" alt=":o" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/ohmy@2x.png 2x" width="20" height="20"> .... a pomyślcie o bezpieczeństwie swoim -> nagle trzeba przyspieszyć bo coś z boku wyjeżdża...i co na 5 biegu uciekniecie? raczej nie i bum gotowe

2. przecież silniki lubią obroty, sprawność silnika jest największa w zakresie obrotów 2,5tys (mówimy o dieslu, ja na 2,5tys mam max liczbę Nm) i wówczas najwięcej paliwa jest zamieniana na jazdę samochodem a nie na ciepło silnika

3. ja jadąc np. 90÷100km/h na 4 mam mniejsze spalanie niż przy 90÷100km/h na 5, bo właśnie na 4 biegu przy tych prędkościach mam ok. 2,5tys obrotów

4. Zwierzak, auto na piątce nie pali tyle samo co na trójce przy tej samej prędkości -? przy 60km/h na trójce pali mniej (optymalne obroty) ale przy 120km/h już na 3 pali więcej (to logiczne) bo obroty już wyyysokie

Proszę się zalogować lub zarejestrować aby móc zobaczyć image

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

5. dalej, dynamiczna jazda wcale nie oznacza większego spalania (mówię o trasie) ... ja jak jadę spokojnie, rozpędzam się powoli i zmieniam biegi przy ok. 2,0tys obr i na trasie sie kulam przy tych 2,0tys obr/min to spalanie mam ok. 6,5l/100km....natomiast jeśli jadę dynamicznie, szybko się rozpędzam do obr. 2,8÷3,0tys (oczywiscie nie pedał w podłogę, tylko z głową) i jadę na obrotach ok. 2,5tys to spalanie mam 6,0l/100km .....i co Wy na to

Proszę się zalogować lub zarejestrować aby móc zobaczyć image

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

Dziwne? Dla mnie nie, bo to jest termodynamika i ekonomia, po prostu jak się dłużej rozpędzam i męczę silnik na tych 2tys obr to więcej paliwa idzie "w powietrze" niż na jazdę....a jak krótko go przycisnę przy rozpędzaniu do tych 3tys obr i zmiana biegu i trzymam te 2,5tys obr to fakt chwilowe spalanie większe (ale krótko) a potem już silnik pracuje w swojej optymalnej sprawności

nie wiem czy zostałem zrozumiany ale ja tak to widzę

Proszę się zalogować lub zarejestrować aby móc zobaczyć image

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

i ostatnie...i tak każdy będzie jeździł jak uważa

Proszę się zalogować lub zarejestrować aby móc zobaczyć image

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

dokładnie tak jak Rafix pisze..

poza tym każdy jeździ na swój sposób i spalanie jest różne.

Co do Insigni Eco to tak: hamowanie silnikiem do skrzyni eco ma się dokładnie tak samo jak hamowanie przy normalnej skrzyni..Bo niby czym różni się skrzynia eco? - ma skrócony 1 bieg a potem wydłużoną 3,4,5. Na eco driving składa się jeszcze kilka innych czynników np. "zielone"opony czyli opony o zminimalizowanych oporach toczenia. Do tego Inaignia Eco jest obniżona, ma zaślepiony wlot powietrza.Jak się nią jeździ spokojnie to spadnie do 6 litrów ale jak potrzeba gdzieś przycisnąć to już takiego wyniku się nie złapie.

pozdro

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Przy "ręcznym zrzucaniu" biegów i tym samym hamowaniu skrzynią zauważyłem pewną tendencję, mianowicie wrzucając 2 zawsze odczuwalne jest delikatne szarpnięcie auta. Przy zrzucaniu z pozostałych biegów nie ma tego. Testując to auto w trasie leciałem kolejno:

6 ->5 @ 100km/h,

5 ->4 @ 80 km/h,

4 ->3 @ 60 km/h,

3 ->2 @ 30-40 km/h - delikatne szarpnięcie

2 ->hamulec i <P>.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość michpanek

W kazdym samochodzie tak jest:) bylo zredukowac do 1, to by bylo szarpniecie;)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość babymall

Proszę się zalogować lub zarejestrować aby móc zobaczyć quote

Co prawda mam Vectrę C, ale chyba z tym samym automatem. Jazda eco to najzwyczajniejsze zdjęcie nogi z gazu. Automat sam redukuje biegi i hamuje silnikiem. Przy każdym zatrzymaniu w normalnym ruchu ulicznym lub korku wystarczy naciskać hamulec, a skrzynia sama po kilku sekundach zrzuca na N (neutral). Tak to jest opisane w instrukcji i tak należy postępować. Ja to stosuję i nie mam problemów (120tys.km).

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Proszę się zalogować lub zarejestrować aby móc zobaczyć quote

jechalem raz do PL, zatankowalem pod domem full bak 60L i obiecalem sobie ze bede jechal dynamicznie ale zarazem oszczednie wiec przy przyspieszaniu redukcja i tak ok 3500obr/m i zmiana biegu az do 5 ktora byla tylko do utrzymania predkosci i ekonomii ale predkosc max zostawilem sobie 90-110 km/h, fakt, jechalem do PL dlugo ale na 60L benzyny zrobilem 960 km takze zatankowalem dopiero po polskiej stronie w Gorzowie Wielkopolskim

jesli jade szybko 160-180 km/h paliwa wystarcza mi na ok 600 km

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Bądź aktywny! Zaloguj się lub utwórz konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się

  • Kto przegląda   0 użytkowników

    Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×