Jump to content
XXX ZLOT

NOWY TEMAT - NOWY OŚRODEK

ZAPRASZAMY DO REZERWACJI

https://forum.vectraklub.pl/forum/329-xxx-zlot-vkp-20-23062019/

 

 

Welcome to Vectra Klub Polska

Guest Image

Welcome to Vectra Klub Polska , like most online communities you must register to view or post in our community, but don't worry this is a simple free process that requires minimal information for you to signup. Be apart of Vectra Klub Polska by signing in or creating an account.

  • Start new topics and reply to others
  • Subscribe to topics and forums to get email updates
  • Get your own profile page and make new friends
  • Send personal messages to other members.

gsierzpu

Forumowicz
  • Content Count

    3
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

gsierzpu last won the day on September 14 2013

gsierzpu had the most liked content!

Community Reputation

10 Neutral

About gsierzpu

  • Rank
    Nowy

Dodatkowe pola

  • Województwo
    mazowieckie
  • Auto
    Vectra C Caravan 2,2DTI 2004

Recent Profile Visitors

556 profile views
  1. Version

    46 downloads

    Chciałbym przedstawid poniżej prawie darmowe rozwiązanie problemu - a nie objawów - związanego z wadliwym działaniem czujnika położenia przepustnicy ELOBAU. A więc układ przepustnicy składa się z: - przepustnicy - elektrozaworu, który nią steruję zero-jedynkowo - albo całkowicie otwarta (prawie zawsze- jest to domyślny stan przepustnicy) albo całkowicie zamknięta (przez kilka sekund po zgaszeniu silnika w celu łagodnego zgaszenia i zabezpieczenia przed samozapłonem silnika) - czujnika przepustnicy, który jak już wiemy często się psuje, a jak się psuje to komputer wchodzi w tryb awaryjny i każe elektrozaworowi zamknąd przepustnicę. Czujnik położenia przepustnicy elobau jest potencjometrem napięciowym sterowanym napięciem 5V dającym napięcie wyjściowe w zakresie od 0,5 do 4,5 V - sprawdzone organoleptycznie. Nie jest to co prawda zwykły pasywny potencjometr i do sprawnego działania potrzebne jest mu zasilanie, ale efekt koocowy daje taki sam jak inne potencjometry. Układ (silnik) potrzebuje od czujnika informacji zero-jedynkowej, bo tylko dwa stany są możliwe do osiągnięcia przez układ (przepustnica otwarta albo zamknięta). Jeśli przyjrzymy się jeszcze bliżej, to układ potrzebuje tylko informacji jedynkowej, bo informacja o zamknięciu przepustnicy przez elektrozawór nie jest wykorzystywana przez komputer, ponieważ dociera do niego po zgaszeniu silnika. - dla przypomnienia elektrozawór zamykający przepustnicę pracuje tylko przez kilka sekund po zgaszeniu silnika. Sprawdziłem, że potencjometr ELOBAU przekazuje przy otwartej przepustnicy do silnika wartośd 0,5 V przy zasilaniu 5V. Prąd zailający układ to ok. 200mA. Zastąpiłem więc potencjometr ELOBAU zwykłym dzielnikem napięcia składającym się z dwóch rezystorów o maks. mocy 2W (5V*200mA daje 1W, więc rezystory powinny mied moc większą). gdzie Uwy = Uwe * R1 / (R1+R) Zakupiłem więc 20 rezystorów 4,3kOhm i 20 rezystorów 510Ohm i 20 styków 2,8mmx0,5mm (aby zrobid wtyk pasujący do gniazda na potencjometr). Niestety mniejszych ilości hurtownia nie wysyła, a w sklepie nie mieli takich. Mimo że całośd kosztuje kilka złotych, przepłacając 20 krotnie zapłaciłem za wszystko niecałą stówkę. - tu wiadomośd dla forumowiczów. jestem gotowy odsprzedad 19 kompletów rezystorów do samodzielnego montażu. Wyjścia w czujniku są w kolejności: Uout (w wykresie wyżej Uwy 0,5V) UB (w wykresie wyżej Uwe 5V) GND A więc: - między GND a Uout powinien byd rezystor 510Ohm - między UB a Uout powinien byd rezystor 4,3kOhm Tak wygląda efekt koocowy I po zamontowaniu w gnieździe: Układ jest robiony na zaciski, więc nie ma żadnych lutów, które mogły by się stopid i moim zdaniem przeżyje cały silnik. Montaż calości (nie licząc dojścia do rozwiązania) zajął mi ok. 5 minut. Potencjometr zostawiłem w silniku, aby zaślepid dziurę w przepustnicy. Cały układ działa poprawnie, nie świeci się autko z kluczykiem, przepustnica zamyka się po zgaszeniu silnika.
  2. Witam, W tym tygodniu miałem dostęp do Tech'a i mogłem zweryfikować działanie układu. Mam złą i dobrą wiadomość. Zła jest taka, że nadal występują w komputerze błędy z odchyleniem, mimo iż nie zapalają one lampki z kluczykiem. Sprawdziłem też wartość potencjometru po wmontowaniu go w przepustnicę przy otwartej przepustnicy i jest to 0,62V a nie jak sądziłem 0,5. Wynika to z tego, iż vectra nie korzysta z całego zakresu potencjometru. Zabieram się do dobrania nowych wartości dla dzielnika napięcia i dam znać, jak idą badania.
  3. Witam, Chciałbym przedstawić poniżej prawie darmowe rozwiązanie problemu - a nie objawów - związanego z wadliwym działaniem czujnika położenia przepustnicy ELOBAU. Przepraszam za długi wstęp, ale walka z tym ustrojstwem zajęła mi 2 lata, więc muszę się gdzieś wyładować. Na początku żaden magik nie potrafił mi pomóc i wydałem sporo kasy na nic.Dopiero po wizycie na forum dowiedziałem się, że chodzi tu o ten czujnik, a że czujnik objawia swe kaprysy w sposób losowy więc przy wyjeździe z każdego warsztatu było wszystko ok., po czym po 200km. pojawia się autko z kluczykiem, auto wchodzi w tryb awaryjny a u mnie w głowie buzują wszystkie neurony. A teraż rozwiązanie Poniższy wywód jest teorią potwierdzającą, że rozwiązanie, które chcę przedstawić jest całkowicie bezpieczne, rozwiązuje problem w 100%, nie ingeruje w oprogramowanie, silnik, itd. i nie zmienia logiki działania całego układu. A więc układ przepustnicy składa się z: - przepustnicy - elektrozaworu, który nią steruję zero-jedynkowo - albo całkowicie otwarta (prawie zawsze- jest to domyślny stan przepustnicy) albo całkowicie zamknięta (przez kilka sekund po zgaszeniu silnika w celu łagodnego zgaszenia i zabezpieczenia przed samozapłonem silnika) - czujnika przepustnicy, który jak już wiemy często się psuje, a jak się psuje to komputer wchodzi w tryb awaryjny i każe elektrozaworowi zamknąć przepustnicę. Teraz kilka znanych rozwiązań: 1. wymienić całą przepustnicę (koszt ok. 1500pln), bo GM zabezpieczyło się przed dystrybucją samego czujnika, który jest wart co najwyżej kilkadziesiąt złotych 2. wymienić czujnik na inny używany, co jest bezsensowne, bo 99% dostępnych na rynku wtórnym czujników ma tę samą przypadłość - o ile są dostępne 3. wgrać soft od silnika bez tego czujnika - koszt ok. 200-300pln - mnie odstrasza samo słowo wymiana softu w silniku 4. wysłać czujnik do pseudoelektronika z allegro, który rozbebeszy czujnik, przelutuje styki i poskleja go nieudolnie - to zrobiłem między innymi i ja, czego żałuję, bo 200 poszły, a problem po roku wrócił. Widząc wpisy na forach, problem powraca po kilku miesiącach również u innych, którzy zdecydowali się na ten krok. 5. odpiąć i zaślepić wężyk od elektrozaworu sterujący przepustnicą i żyć z permanentnie wyświetlającym się błędem (ale za to silnik będzie działał) - ja jeździłem tak przez kilka miesięcy Teraz moje nieznane dotąd rozwiązanie. Jako że miałem już rozebrany czujnik - zdecydowałem się rok temu na rozwiązanie 4, gdzie po roku problem wrócił, więc gwarancja pseudoelektronika z allegro go już nie obejmowała - postanowiłem się jemu bliżej przyjżeć. Czujnik położenia przepustnicy elobau jest potencjometrem napięciowym sterowanym napięciem 5V dającym napięcie wyjściowe w zakresie od 0,5 do 4,5 V - sprawdzone organoleptycznie. Nie jest to co prawda zwykły pasywny potencjometr i do sprawnego działania potrzebne jest mu zasilanie, ale efekt końcowy daje taki sam jak inne potencjometry. Zacząłem więc szukać innych potencjometrów, które mogłyby zastąpić produkt ELOBAU. Niestety trudne warunki pracy (wysoka temperatura silnika, która jest przyczyną uszkodzenia również czujnika ELOBAU) oraz problemy z dopasowaniem rozmiaru sprawiły że poległem w poszukiwaniach. Zmusiło mnie to do dalszego myślenia nad problemem i powiązania działania czujnika z działaniem całego układu. Układ (silnik) potrzebuje od czujnika informacji zero-jedynkowej, bo tylko dwa stany są możliwe do osiągnięcia przez układ (przepustnica otwarta albo zamknięta). Jeśli przyjrzymy się jeszcze bliżej, to układ potrzebuje tylko informacji jedynkowej, bo informacja o zamknięciu przepustnicy przez elektrozawór nie jest wykorzystywana przez komputer, ponieważ dociera do niego po zgaszeniu silnika. - dla przypomnienia elektrozawór zamykający przepustnicę pracuje tylko przez kilka sekund po zgaszeniu silnika. Dlatego też zapewne zrezygnowano z całego czujnika w innych modelach. Sprawdziłem, że potencjometr ELOBAU przekazuje przy otwartej przepustnicy do silnika wartość 0,5 V przy zasilaniu 5V. Prąd zailający układ to ok. 200mA. Zastąpiłem więc potencjometr ELOBAU zwykłym dzielnikem napięcia składającym się z dwóch rezystorów o maks. mocy 2W (5V*200mA daje 1W, więc rezystory powinny mieć moc większą). gdzie Uwy = Uwe * R1 / (R1+R) Zakupiłem więc 20 rezystorów 4,3kOhm i 20 rezystorów 510Ohm i 20 styków 2,8mmx0,5mm (aby zrobić wtyk pasujący do gniazda na potencjometr). Niestety mniejszych ilości hurtownia nie wysyła, a w sklepie nie mieli takich. Mimo że całość kosztuje kilka złotych, przepłacając 20 krotnie zapłaciłem za wszystko niecałą stówkę. - tu wiadomość dla forumowiczów. jestem gotowy odsprzedać 19 kompletów rezystorów do samodzielnego montażu. Wyjścia w czujniku są w kolejności: Uout (w wykresie wyżej Uwy 0,5V) UB (w wykresie wyżej Uwe 5V) GND A więc: - między GND a Uout powinien być rezystor 510Ohm - między UB a Uout powinien być rezystor 4,3kOhm Tak wygląda efekt końcowy: I po zamontowaniu w gnieździe: Układ jest robiony na zaciski, więc nie ma żadnych lutów, które mogły by się stopić i moim zdaniem przeżyje cały silnik. Montaż calości (nie licząc dojścia do rozwiązania) zajął mi ok. 5 minut. Potencjometr zostawiłem w silniku, aby zaślepić dziurę w przepustnicy. Cały układ działa poprawnie, nie świeci się autko z kluczykiem, przepustnica zamyka się po zgaszeniu silnika. i to na tyle.... Mam nadzieję że pomogę wam. p.s. Mam do odsprzedania 19 kompletów rezystorów (styków nie sprzedaję) po 3 złote za komplet plus przesyłka listowa.
×
×
  • Create New...