Skocz do zawartości

Witamy na Vectra Klub Polska

Guest Image

Witamy na Vectra Klub Polska, podobnie jak na większości społeczności internetowych, musisz się zarejestrować aby uczestniczyć w naszym wspólnym życiu ale nie martw się jest to bardzo prosty proces, który wymaga minimum informacji, aby zostać zarejestrowanym.

Zakładając konto na Vectra Klub Polska, możesz uzyskać następujące przywileje:

  • Zakładać nowe tematy i pisać odpowiedzi w innych
  • Subskrybować tematy i fora, aby uzyskać powiadomienia
  • Uzyskać własną stronę profilu i poznawać nowych przyjaciół
  • Wysyłać prywatne wiadomości do innych użytkowników.

Uzupełnianie, wymiana i kontrola poziomu oleju w skrzyni biegów

Zaloguj się, aby obserwować  

Gość

O pliku

W dzisiejszym odcinku, chcialbym Wam przedstawić obrazkową odpowiedź na jedno z częściej pojawiających się pytań w tym dziale.

Chodzi oczywiście o procedurę uzupełniania oraz wymiany oleju w ręcznej skrzyni biegów - opiszę to na przykładzie skrzyni F16 (skrzynie w Oplu budowane są bardzo analogicznie więc procedura w przypadku innych skrzyń procedura nie będzie się wiele różnić - jeśli tylko Twoja skrzynia ma odpowietrznik i korek kontrolny to na pewno znajdziesz w tym tekście coś dla siebie )

Zanim zaczniemy chciałbym poruszyć bardzo ważną kwestię dotyczącą zastosowanego oleju. Skrzynie ręczne używane w naszych Autach zostały zaprojektowane do pracy z olejem klasy 80W - i raczej nie należy tego zmieniać. Przekładnie te są znane z tego że z czasem zaczynają ciężej pracować i mają swoje "humory" - wiele osób w tym miejscu decyduje się na wymianę oleju ( mimo że producent przewidział tylko dolewki - warto odnotować ze skrzynie F18 montowane od 94 roku teoretycznie są bezobsługowe, nie przewidziano w nich nawet dolewek - tylko doraźne wymiany np. przy remoncie ), jednak zrażeni złą pracą lewarka, oraz oporami w okresie mrozów wlewają olej rzadszy ( innej klasy ) od zalecanego. W tym momencie mogą wydać wyrok na swoją skrzynie - która zapewne od nowości pracowała w jedynym znanym sobie środowisku oleju 80W. Rzadszy olej przekładniowy może spowodować jeszcze większe problemy niż mieliśmy do tej pory ( były przypadki nawet na naszym Forum ), biegi zaczną zgrzytać, skrzynia zacznie nadmiernie hałasować. Osobną kwestią jest dopasowanie oleju i jego składników do elementów a raczej materiałów z których zostały wykonane elementy skrzyni ( np. synchronizatory wykonywane są z innego materiału niż reszta ) - w skrajnych przypadkach inny olej może spowodować zajście reakcji z metalem i doprowadzi do zniszczenia elementu ( zainteresowani tematem powinni troszkę poszperać po Internecie i literaturze - jest sporo informacji na ten temat ). No i na sam koniec tego przydługiego wstępu - oleje przekładniowe w odróżnieniu do np niektórych klas olejów silnikowych, są ABSOLUTNIE NIE MIESZALNE. Dolewając do skrzyni oleju innej klasy niż ten który obecnie posiadamy ( jeśli nie jesteśmy pewni to bezpieczniej wymienić całość ) możemy doprowadzić do tego że wytrąci się bardzo niekorzystnie działające osady – poza tym taka mieszanina będzie miała trudne do sprecyzowania parametry smarne.

Jeśli już znamy podwaliny teoretyczne, to możemy przejść do części praktycznej.

Wcześniej należy zaopatrzyć się w odpowiedni do naszej skrzyni olej ( w większości przypadków będzie to olej o numerze katalogowym 19 40 182 koloru czerwonego, klasy 80W - więcej parametrów jest niedostępnych, z kart charakterystyk można wnioskować że jest to olej mineralny ) - cena oryginalnego produktu Opla oscyluje w okolicy 30pln za butelkę ( litr ). Oczywiście możemy kupić olej innego producenta ale pamiętajmy o zachowaniu odpowiedniej jego klasy - 80W.

Do operacji uzupełniania przydatne również będą - duża strzykawka typu Janete ( cena w aptekach około 6pln ), papierowy ręcznik/szmatka ( do oczyszczenia wybieraka, i ew. resztek rozlanego oleju ), klucz płaski 17, i przy wymianie dodatkowo zestaw kluczy nasadowych do odkręcenia pokrywy i korka kontrolnego. Muszę jeszcze nadmienić że teoretycznie powinniśmy się zaopatrzyć w nową uszczelkę dolnej pokrywy dyferencjału ( poprzez jej odkręcenie zlewa się zużyty olej ), jednak życie pokazuje ze w większości przypadków pokrywę da się zdemontować bez uszkodzenia uszczelki i ponowny montaż przy asekuracyjnym użyciu silikonu/płynnej uszczelki jest możliwy i wszystko zachowuje swoją szczelność

pre_1351014825__1.jpg

W przypadku gdy mieliśmy wycieki z pod pokrywy uszczelkę radziłbym wymienić.

Operację uzupełniania radzę przeprowadzać na chłodnym lub zimnym silniku - ma to uzasadnienie w tym że operujemy koło bloku silnika i kolektora wydechowego - a o obsunięcie klucza nie trudno. Jeśli ktoś nie jest pewny swych sił to założenie rękawiczek i asekuracyjnie bluzy z dłuższym rękawem powinno uchronić przed ewentualnymi skaleczeniami i poparzeniami.

Sama operacja jest banalnie prosta.

Miejsce operacji najpierw dokładnie czyścimy z piachu, i innych zanieczyszczeń tak aby nie dostały się one do wnętrza skrzyni. Gdy mamy czystą skrzynie to wystarczy przetrzeć, przy brudniejszych radzę zaopatrzyć się w pędzelek i benzynę ekstrakcyjną.

Kluczem 17, luzujemy i odkręcamy odpowietrznik skrzyni biegów ( jest to swojego rodzaju korek z plastikowym kapturkiem - widoczny i charakterystyczny punkt ).

Musimy zachować ostrożność szczególnie przy luzowaniu – odpowietrznik wykonany jest z aluminium, i jak się domyślacie nie trudno go uszkodzić.

pre_1351014835__2.jpg

Po wykręceniu odpowietrznika zyskujemy swojego rodzaju otwór technologiczny do uzupełniania oleju.

pre_1351014849__3.jpg

Nabieramy w naszą strzykawką stosowną ilość oleju.

pre_1351014863__4.jpg

Przy wlewaniu radze zwrócić uwagę na ułożenie strzykawki na zdjęciu - w skrzyni znajduje się wstawka zapobiegająca nadmiernemu chlapaniu na odpowietrznik - wlewając musimy ją ominąć przekręcając o pewien kąt strzykawkę 

pre_1351014879__5.jpg

W przypadku wlewania większej ilości oleju ( wymiana ) radzę zaopatrzyć się w plastikowy lejek z odpowiednim wężykiem - ułatwi to znacznie operacje wlewania większej ilości oleju.

W przypadku uzupełniania warto na bieżąco kontrolować poziom oleju* - dokonujemy tego poprzez specjalny otwór kontrolny zabezpieczony korkiem. Znajduje się on przy przegubie zewnętrznym od strony pasażera. Olej lejemy aż zacznie się stamtąd wylewać, po czym zakręcamy korek i wlewamy jeszcze asekuracyjnie 100ml.

pre_1351014893__6.jpg

Wyższy stan oleju skrzyni nie zaszkodzi ( nie ma tutaj żadnych ciśnień które rozsadziły by uszczelnienia, ani pompy która miała by dodatkowe obciążenie - skrzynia smarowana można rzec "pasywnie" ) a w przypadku minimalnych wycieków da większy margines czasu na reakcję i uzupełnienie bez uszczerbku na skrzyni przy za niskim poziomie tego życiodajnego płynu.

* - jeśli wymieniamy cały olej przez odkręcenie dekla, to możemy wlewać od razu taką ilość jaką zaleca producent plus ewentualne 100ml rezerwy. Ewentualnej kontroli możemy się dopuścić po jeździe próbnej i wystudzeniu skrzyni ( głównie chodzi oto aby spieniony olej się ustabilizował - tak będzie go "więcej" ) Należy wtedy pamiętać ze ewentualnej dolewki nadprogramowych mililitrów dokonujemy po kontroli poziomu – szkoda aby olej rozlewał się nam po garażu.

Kończymy operację wkręcając ostrożnie odpowietrznik, oraz korek kontrolny jeśli byl wykorzystywany.

Czyścimy ewentualnie rozlany olej za pomocą papierowego ręcznika lub szmatki.

Udajemy się na jazdę próbną, podczas której wrzucamy każdy z biegów - wsteczny również kontrolując tym samym różnice w pracy skrzyni.

Po jeździe próbnej możemy asekuracyjnie sprawdzić czy nie pojawiły się jakieś wycieki spod korka kontrolnego lub w przypadku wymiany całego oleju spod uszczelki dekla. Jeśli wszystko jest w porządku możemy sfinalizować operację myjąc nasze autko smile.gif

Kontrole poziomu oleju powinno przeprowadzać się co 30tyś przebiegu. W skrzyniach F18/F18+ producent tego nie przewiduje.

Dane ilości oleju które mieści miska olejowa skrzyni :

Silniki:

1.4, 1.6, 1.7 D - 1.6 litra oleju

1.8, 2.0, 2.5 i 1.7TD - 1.9 litra oleju ( spokojnie można wlać 2litry )

Dane dotyczące kontroli poziomu oleju.

Przyjąć trzeba za prawidłowy poprawny stan oleju równy z otworem kontrolnym, jednak w samochodach posiadających skrzynie F16 wyprodukowane do kwietnia 1989 roku oraz F20 ( charakterystyczny płaski dekiel dyferencjału ) prawidłowy poziom oleju to 15 mm poniżej korka kontrolnego ( trzeba to zbadać odpowiednio wygiętym drucikiem - bo badaniu mierzymy odległość zaznaczoną przez olej do wygięcia drucika )

Dla jasności - oznaczenia skrzyni znajdują się koło wybieraka.

UZUPEĹNIENIE 1

Tak wyglada widok dyferencjału po odkreceniu dekla oraz wyczyszczeniu powierzchni pod nowa uszczelke, oraz na drugiej fotce sama uszczelka do F16 ( 3 70 036 )

pre_1351014905__7.jpg

pre_1351014934__8.jpg

UZUPEĹNIENIE 2

UWAGA.

Małe spostrzezenie - po wymianie oleju w skrzyni okolo rok temu, zauwazylem POGORSZENIE dzialania skrzyni !, wymiana byla na oryginalny kupiony w ASO olej Opla.

Zdziwiony sprawa wymienilem olej na Mobila 80W ... skrzynia wyraznie zaczela chodzic lepiej .. poczym poznaje ?

Dwójka chodzi prawie jak nowa...

Tak wiec generalnie cos z tym olejem jest nie teges.

Decyzje pozostawiam Wam ... jednak do dolewek lepiej zastosowac oryginal ( Mobil ma generalnie inny kolor, i zapach - wiec moze sie roznic i lepiej nie ryzykowac ).




×