Skocz do zawartości

Witamy na Vectra Klub Polska

Guest Image

Witamy na Vectra Klub Polska, podobnie jak na większości społeczności internetowych, musisz się zarejestrować aby uczestniczyć w naszym wspólnym życiu ale nie martw się jest to bardzo prosty proces, który wymaga minimum informacji, aby zostać zarejestrowanym.

Zakładając konto na Vectra Klub Polska, możesz uzyskać następujące przywileje:

  • Zakładać nowe tematy i pisać odpowiedzi w innych
  • Subskrybować tematy i fora, aby uzyskać powiadomienia
  • Uzyskać własną stronę profilu i poznawać nowych przyjaciół
  • Wysyłać prywatne wiadomości do innych użytkowników.

Stacyjka - demontaz i regeneracja


O pliku

Dzisiaj znowu przyciela mi sie stacyjka (za dlugi czas mialem spokój) . Zwykle miala tak ze pare razy sie przycinala a potem tygodniami wszystko bylo ok.

Poniewaz w zeszlym tygodniu walczylem z zamkiem tylniej klapy wiec postanowilem ze dzis zrobie porzadek z stacyjka i wyczyszcze ja. Okazalo sie ze czyszczenie / przemywanie moze tylko pogorszyc sprawe doprowadzajac do calkowitej blokady stacyjki a wtedy ...wole nie myslec.

Przy okazji wyszla mi pewna mini porada smile.gif :

--------------------------------------------------------------------------------------

1) Na poczatek trzeba zdemontowac plastykowe oslony kierownicy - dwa wkrety z przodu (dostepne po obroceniu kierownicy o +/- 90*), dwa wkrety + jedna sruba od spodu. Do tego trzeba wykrecic dzwignie regulacji wysokosci kierownicy.

pre_1350995737__1.jpg

2) Majac taki stan mozemy od razu wyjac bÄbenek lub zdemontowac oslone z pozycjami i/lub czytnik immobilizera. Pierwsze zdejmuje sie ciagnac a drugie po lewej stronie ma jeden zatrzask po podwazeniu ktorego czytnik sam schodzi. Proponuje zdemontowac to bo dzieki temu mamy wiecej miejsca.

3) W celu wyjecia bebenka nalezy podwazyc np imbusem albo sztywnym,wygietum drutem zapadke znajdujaca sie na wkĹadce .Na ponizszym zdjeciu mozna zauwazyc wĹozony imbus. Wazne jest by robic to po ustawieniu stacyjki w pozycje "I" .Aby Ĺatwiej mozna bylo znaleĹşÄ ta pozycje mozna na chwile zaĹozyc tarcze z cyferkami.

pre_1350995779__2.jpg

Chcialbym przy okazji zwrocic uwage na ustawienie pozostalych elementow po wyjeciu bebenka. W takiej pozycji jakiej sa na zdjeciu nie da sie wsunac spowrotem stacyjki - bedzie brakowalo ok 6 mm. Aby ja wsadzic nalezy przestawic (naciskajac lekko srubokretem) tak by ustawil sie jak na nastepnym zdjeciu:

pre_1350995819__3.jpg

UWAGA: PODOBNO PO WYJECIU WKĹADKI NIE WOLNO DOPROWADZIC DO ZABLOKOWANIA KIEROWNICY - nie sprawdzalem czy jest to prawda - lepiej nie ryzykowac.

4) Po wyjeciu wkĹadki mozna ja rozebrac - najlepiej w domu i do tego w pomieszczeniu w ktorym Ĺatwo da sie znalesc "latajace" bolce i zapadki smile.gif. Zeby ja rozebrac nalezy przekrecic kluczyk maksymalnie w pozycje "III" i wciskajac do oporu bolec (widoczny na zdjeciu) przekrecic jeszcze kluczyk tak by udalo sie wyjac bolec.

pre_1350995861__4.jpg

W tym momencie nalezy uwazac by bolec nie wystrzelil !!!

5) Po wyjeciu bolca mozna wyjac wkĹadke z zapadkami nie wyjmujac kluczyka. Dzieki temu zapadki nie rozleca sie od razu.

pre_1350995893__5.jpg

PrawidĹowo po wĹozeniu kluczyka wszystkie powinny sie ustawic tak by wkĹadka przypominala walec. Kazda wystajaca zapadka bedzie powodowac blokowanie sie stacyjki !!! Jak widac na zdjeciu zapadki maja rózne wysokosci i nie ma sie co dziwic blokowaniu stacyjki...

6) Aby wyjaÄ zapadki nalezy powoli wyjmowac kluczyk i po kolei wyciagac zapadki. Kazda z nich ma wybity numer okreslajacy chyba jej wysokosc (ja mam kilka 7 i kilka 4 reszta to pojedyncze sztuki) Aby nie pomylic sie przy wkladaniu, rozrysowalem na kartce w którym miejscu byl jaki numer a poza tym wyjmujac je odkladalem w scislej kolejnosci. Potem przy ich obrobce rowniez bralem tylko jedna i odkladalem spowrotem na miejsce. (Uwaga na sprezynki - dzieki smarowi nie wypadaja ale trzeba na nie uwazac)

pre_1350995926__6.jpg

Jak widac na zdjeciu pojedyncza zapadka sklada sie z zewnertrznego noska opierajacego sie o sprezyne , wewnetrznego noska wspóĹpracujacego z kluczem oraz znaku obok wewnetrznego noska oznaczajacym wysokosc wewnetrznego noska w nowej zapadce. Jak widac na zdjeciu prawie wszystkie zapadki sa mocno wytarte. Powoduje to wystawanie zapadek po wlozeniu klucza.

Teraz zastanawialem sie co z tym zrobic:

- Wywalic wytarte zapadki - przekrecenie stacyjki i wyĹaczenie blokady bedzie mozna srubokretem lub widelcem zrobic, nie wspomne o niebezpieczenstwie wypadniecia kluczyka podczas jazdy

- Wymienic zapadki na nowe - mysle ze powinno dac sie dostac zapadki po podaniu numeru widniejacego na nich. Nie wydaje mi sie zeby warsztaty naprawiajace te stacyjki "heblowaĹy" kazda zapadke z osobna smile.gif Tylko co do tego czasu?

- Wydaje mi sie ze rozwiazaniem tymczasowym moze byc podpilowanie zewnetrznej czesci zapadki tak by po wlozeniu kluczyka do wkĹadki nie bylo ostrych kantow miedzy wkĹadka a zapadka. Dzieki temu powstanie dla kazdej zapadki taka pochylnia ktora umozliwi, podczas przekrecenia kluczyka, wepchniecie wystajacej zapadki do srodka. Jesli poczatek tej "pochylni" bedzie rozpoczynal sie dokladnie na krawedzi wkĹadki to wsadzenie nieorginalnego kluczyka dalej bedzie blokowalo stacyjke. Co prawda zwiekszy sie margines tolerancji i moze sie zdazyc ze da sie szybciej dopasowac kluczyk z innego auta ale nie sadze by bylo to az tak Ĺatwe. Ja po przesunieciu kluczyka o 0.5 mm juz nie moglem go obrocic. Poza tym jeszcze immobilizer zostaje..

pre_1350995973__7.jpg

Jak widac na zdjeciu zapadki przeszlifowane sa tylko od strony zewnetrznago noska ale po obu stronach (ta czesc jest teraz bardziej zaokraglona). Jest to istotne bo jedna strona blokuje obrot podczas normalnego uzywania, ale zeby zĹozyc wkĹadke spowrotem nalezy obrocic ja w przeciwna strone .

Tak wyglada efekt koncowy:

pre_1350996003__8.jpgpre_1350996027__9.jpg

Szlifowac nalezy jak najmniej by pozostalo jak najwiecej starej krzywizny . Po przeszlifowaniu dobrze jest wkĹadac pojedyncza zapadke w odpowiednie miejsce i sprawdzic czy chodzi poprawnie - ewentualnie poprawic . Po zakonczeniu szlifowania warto jeszcze na zakonczenie wypolerowac szlifowane powierzchnie.

Zastanawialem sie czy przesmarowac zapadki. W koncu nanioslem minimalne ilosci smaru syntetycznego na plaszczyzny zapadek ktore wspólpracowaly z wkĹadka . Dzieki temu zapadki maja smarowanie ale kluczyk nie ma kontaktu z smarem wiec nie lapie zanieczyszczen...

7) Po zĹozeniu wkĹadki Montujemy ja w samochodzie zwracajac jeszcze raz na ustawienie kluczyka na pozycje "I" oraz ustawienie pozostalych rzeczy jak na zdjeciu:

pre_1350996056__10.jpg

Skrecamy oslony i gotowe.

ChciaĹbym jeszcze raz zaznaczyc ze po wyczyszczeniu stacyjki nie dalo sie jej obrocic.

Trzeba miec swiadomosc ze jesli stacyjka sie zaczyna przycinac to po zalaniu jej czyms moze sie calkiem zablokowac a wtedy zostaje laweta i zakup nowej!

--------------------------------------------------------------------------------

Kamil_P Wydaje mi sie ze masz/miales taki sam problem i winowajca byĹy pozostale zapadki a nie blokowanie sie bolca . Bolec ma taka fikusna droge bo kierowca jest zmuszany do wyjecia kluczyka po powrocie na pozycje "0" Zadne szlifowanie i smarowanie w tym miejscu ci nie pomoze. Na razie masz spokój bo ryszyles wkĹad i moze zapadki ustawiĹy sie w odpowiednie " tory" Nie wiem jak u ciebie ale u mnie wewnatrz obudowy wkĹadki w miejscu gdzie opieraja sie zapadki byĹy wyslizgane rowki. Jesli teraz wkĹadka ustawi sie poza tymi torami (chocby minimalnie) to juz stacyjka bedzie ci sie blokowac. To ze ci brakuje zapadek jest wlasnie spowodowane tym ze juz komus sie ona blokowala i doszedĹ do wniosku ze te trzy brakujace hacza i je po prostu wywaliĹ . Ja bym na twoim miejscu nie spaĹ/jezdzil spokojnie bo w zasadzie dalej nie znasz dnia ani godziny.




×