Skocz do zawartości

Witamy na Vectra Klub Polska

Guest Image

Witamy na Vectra Klub Polska, podobnie jak na większości społeczności internetowych, musisz się zarejestrować aby uczestniczyć w naszym wspólnym życiu ale nie martw się jest to bardzo prosty proces, który wymaga minimum informacji, aby zostać zarejestrowanym.

Zakładając konto na Vectra Klub Polska, możesz uzyskać następujące przywileje:

  • Zakładać nowe tematy i pisać odpowiedzi w innych
  • Subskrybować tematy i fora, aby uzyskać powiadomienia
  • Uzyskać własną stronę profilu i poznawać nowych przyjaciół
  • Wysyłać prywatne wiadomości do innych użytkowników.

Wymiana pompy próşniowej

Zaloguj się, aby obserwować  

O pliku

Tak jak pisaliĹmy z Kokosem w wÄtku o elektrozaworach, okazaĹo siÄ Ĺźe przyczynÄ zagadkowych utrat mocy jest padajÄca pompa próĹźniowa.

Objawy sÄ takie:

- po nagrzaniu silnika traci trochÄ mocy.

- sĹaba jedynka i dwójka, do momentu wĹÄczenia turbiny muĹ.

- pompa sika olejem silnikowym do serwa i do ukĹadu podciĹnienia,

- twarde hamulce - albo non stop (jak u Kokosa) albo kolejne po pierwszym wciĹniÄciu (pierwsze idzie miÄkko w dóĹ, samochód hamuje mocno - potem pedaĹ robi siÄ twardy a samochód hamuje sĹabiej. Po odczekaniu chwilÄ, kiedy serwo siÄ nabije - znowu jest ok, ale potem kolejne naciĹniecia znowu sÄ twarde.

- utrata mocy po wĹÄczeniu klimatyzacji.

- pomiar wakuometrem wykazuje -0,6 bara lub niĹźej (-0.6 to minimalna wartoĹÄ dopuszczalna, w ukĹadzie sprawnym powinno byÄ -0,8b, moĹźe lekko spaĹÄ przy ciÄgĹym wciskaniu hamulca ale nie ma prawa zejĹÄ niĹźej -0,6b). Po szczegóĹy pomiarowe i sposób sprawdzania elektrozaworów odsyĹam do wÄtku "elektrozawory w DTH"

No i zestaw kombo - nagrzany silnik, wĹÄczona klimatyzacja, parÄ wciĹniÄÄ hamulca z rzÄdu - potworny muĹ...

Przyczyna:

Po wykluczeniu nieszczelnoĹci w ukĹadzie podciĹnienia - padajÄca (jak u mnie) lub juĹź nieĹźywa (jak u Kokosa) pompa.

Zalecana kuracja: wymiana

Pompa próĹźniowa w silnikach DTH/DTL wystÄpuje w dwóch "smaczkach" róĹźniÄcych siÄ sposobem podĹÄczenia serwa hamulców. Pierwszy ma króciec nakrÄcany i dociskany nakrÄtkÄ na klucz #22, drugi uĹźywa plastikowej szybkozĹÄczki. Generalnie pompy sÄ zamienne (sprawdziliĹmy), trzeba tylko ewentualnie nabyÄ szybkozĹÄczkÄ lub wykombinowaÄ jak podĹÄczyÄ wÄĹźyk do króÄca z gwintem.

Pierwsza wersja pompy (nakrÄtkowa) wyglÄda tak:

p5301855ep3.jpg

Druga wersja - szybkozĹÄczkowa - wyglÄda tak:

pre_1350923674__1.jpg

Czyli tak jak Kokosowa po robocie smile.gif

Co bÄdzie potrzebne:

1. Pompa na wymianÄ. Szrotowa - 200-250 PLN, nówka (zamiennik LUK) 660-1100 PLN.

2. Uszczelka pod pompÄ, koszt 12 PLN w ASO

3. Zestaw narzÄdzi

- z torxami 25 (do odkrÄcenia metalowej szyny do której zamocowana jest wiÄzka),

- kluczem nasadowym bodajĹźe #9 (do odkrÄcenia pompy),

- pĹaskim ĹrubokrÄtem do odkrÄcenia cybantu z wÄĹźa do intercoolera (trochÄ przeszkadza przy wymianie

- nóĹź jakiĹ + zestaw szmat

- dla wersji króÄcowej klucze pĹaskie #24 (do kontrowania) i chyba #20 (do odkrÄcania).

A teraz fotostory:

1. Najpierw przydaĹoby siÄ oczyĹciÄ nieco naszÄ nowÄ-starÄ pompÄ tam gdzie bÄdzie wchodziĹa uszczelka. ZaznaczyĹem na czerwono miejsce do wyczyszczenia, widaÄ teĹź ksztaĹt uszczelki.

pre_1350923724__2.jpg

2. OdkrÄcamy wÄĹź od intercoolera i zdejmujemy z doĹu pompy wÄĹźyki z ukĹadu podciĹnienia.

3. OdkrÄcamy dwie Ĺruby torx mocujÄce szynÄ z wiÄzkÄ:

pre_1350923751__3.jpg

MoĹźemy teĹź wypiÄÄ wiÄzkÄ z szyny - bÄdzie wygodniejszy dostÄp do jednej ze Ĺrub pompy.

4. OdkrÄcamy wÄĹźyk idÄcy do serwa

pre_1350923777__4.jpg

Na czerwono zaznaczyĹem gdzie kontrujemy kluczem #24, zielono - tam gdzie odkrÄcamy.

UWAGA - wÄĹźyk do serwa jest sztywny, kruchy i bardzo Ĺatwo go uĹamaÄ o czym siÄ boleĹnie przekonaliĹmy. Jak na zĹoĹÄ jest teĹź termokurczliwy wiÄc jego wymiana nie jest rzeczÄ prostÄ.

5. OdkrÄcamy 4 Ĺruby mocujÄce pompÄ do bloku silnika:

pre_1350923805__5.jpg

..i ĹciÄgamy pompÄ - schodzi lekko i Ĺatwo.

Tak wyglÄda blok silnika po zdjÄciu pompy:

pre_1350923830__6.jpg

WidaÄ starÄ uszczelkÄ przyklejonÄ i trochÄ syfu dookoĹa. CzyĹcimy wszystko Ĺźeby byĹo czyĹciutkie i gĹadziutkie.

pre_1350923869__7.jpg

No i to generalnie wszystko, teraz wkĹadamy w pompÄ nowÄ uszczelkÄ i caĹoĹÄ w odwrotnej kolejnoĹci skĹadamy do kupy pilnujÄc Ĺźeby wypustki w pompie trafiĹy w wyĹźĹobienie w mocowaniu w bloku silnika.

Po wymianie silnik odzyskaĹ kopa, samochód Ĺmiga jak rakieta. Na czwartym biegu przy 2,3-2,4 tysiÄcach obrotów mam na liczniku 120km/h, samochód rusza dynamicznie i Ĺadnie siÄ rozpÄdza. Hamulce chodzÄ miÄkko na pedale i bardzo dobrze biorÄ. WĹÄczanie i wyĹÄczanie climatronic'a nie powoduje Ĺźadnych zmian w dynamice samochodu...

Tak wiÄc dobrej zabawy przy wymianie pompy i wielu kkm na nowej - starej i miĹo mruczÄcego dieselka!

Mam proĹbÄ do moderatora o podpiÄcie tego wÄtku - moĹźe siÄ przydaÄ w przyszĹoĹci.




×