Witamy na Vectra Klub Polska

Guest Image

Witamy na Vectra Klub Polska, podobnie jak na większości społeczności internetowych, musisz się zarejestrować aby uczestniczyć w naszym wspólnym życiu ale nie martw się jest to bardzo prosty proces, który wymaga minimum informacji, aby zostać zarejestrowanym.

Zakładając konto na Vectra Klub Polska, możesz uzyskać następujące przywileje:

  • Zakładać nowe tematy i pisać odpowiedzi w innych
  • Subskrybować tematy i fora, aby uzyskać powiadomienia
  • Uzyskać własną stronę profilu i poznawać nowych przyjaciół
  • Wysyłać prywatne wiadomości do innych użytkowników.

Hamulce przednie Brembo w dwóch wersjach


Opis porady

Montując u siebie nowe hamulce pokusiłem się o poradę dla potomnych. Będę wdzięczny za podpięcie tego tematu.

Oczywiście robicie to wszystko na własną odpowiedzialność i nie biorę odpowiedzialności za żadne szkody czy straty wynikające z tej modyfikacji.

ROBISZ TO NA WŁASNĄ ODPOWIEDZIALNOŚĆ!

Hamulce w Vectrze z przodu można łatwo i relatywnie tanio upgrejdować na dwie opcje: 313 w oparciu o tarcze z VW Sharana lub 308 w oparciu o tarcze od Vectry.

Ja wybrałem opcje 313 ze względu na jedną zasadniczą przewagę. Tarcze od Sharana są obsadzone głębiej o ponad 10mm. Pozwala to na zastosowanie felg 17 i 18" bez żadnych dystansów. Również część felg 16" powinna wejść bez problemu.

Rozwiązanie na tarczach od Vectry wymaga użycia dystansów nawet przy moich 18" felgach ponieważ zacisk Brembo jest duży i ramiona felg o niego zaczepiają.

Oba rozwiązania przetestowane. 313 na moje Vectrze B i 308 na Vectrze Seby124 bez którego pomocy ta porada by nie powstała.

Co jest potrzebne?

1. Zacisk tzw Duże Brembo od alfy 166 3.0v6 lub innych. Zwracam uwagę, że w BMW E38 jest Brembo bardzo podobne, ale sporo mniejsze niż to w Alfie. Kupując zaciski zwróćcie uwagę by miały trzpienie i sprężynki montażowe do klocków oraz śruby montażowe do zwrotnic.

2. Klocki hamulcowe do Brembo - ja wybrałem EBC GreenStuff

3. Tarcze hamulcowe - albo od 313 od Sharana, albo 308 od Vectry

4. Śruby Banjo z gwintem pasującym do Brembo - w stosunku do śrub seryjnych w skok gwintu jest mniejszy.

5. Adaptery - w zależności od tarczy różnią się wysokością

Zalecane (szczególnie pkt.1):

6. Przewody w stalowym oplocie. Dorobią je Wam w hydraulice siłowej, np. DPRS w Warszawie na Grochowskiej, albo kupujecie Goodridge (300-400 zł przód i tył). Z dorabianymi jest lepiej bo można zrobić sobie od razu z odpowiednim wejściem do zacisku i zapomnieć o śrubach banjo z pkt.4

7. Płyn hamulcowy SRF Castrola - drogi ale ciężej go zagotować - 1l ok 200 zł

Cena w zależności od cen części i farta od 1500 do 2500 zł. Wersja na 313 droższa będzie o koszta przetoczenia tarcz i wyższych adapterów. Ale tańsza o koszty dystansów. Dlatego paradoksalnie mi te 313 wyszły taniej.

Co więcej dystanse odsuwają środek obroty opony od punktu przecięcia osi sworznia wahacza z glebą. Niby niewiele ale jednak.

Porównanie tarcz 313 i mojej starej

pre_1418666043__1.jpg

pre_1418666055__2.jpg

Zatem do dzieła.

1. Ściągacie koła i stare zaciski oraz tarcze. Czyścimy dokładnie szczotką drucianą piastę.

2. W wersji 313 demontujecie blachę osłonową.

pre_1418666071__3.jpg

3. W wersji 313 należy dokładnie odczyścić widoczne na zdjęciu miejsca na zwrotnicy. Ja dla spokoju zdjąłem diaxem po 0.5mm

pre_1418666086__4.jpg

pre_1418666099__5.jpg

4. W wersji 313 dajecie tarcze do przetoczenia. Otwór centrujący trzeba roztoczyć z 68.2 do 70, tak by weszło na pierścień centrujący w piaście vectry. Otwor trzeba roztoczyć jaknajdokłądniej i z jak najciaśniejszym pasowaniem by tarcza dobrze się ułożyła. U mnie pasowanie było 70 z luzami 0, +0.05.

pre_1418666112__6.jpg

Tarcze trzeba też przetoczyć z tyłu wybierając na średnicy 8mm dzięki temu nie będzie tarło o zwrotnice.

pre_1418666125__7.jpg

4. Zakładamy tarcze i przykręcamy śrubkę montażową. Płaszczyznę piasty, do której przylega piasta proponuję przesmarować miedziakiem. Za dwa trzy lata znacznie łatwiej będzie zdjąć tarczę.

5. Dorabiamy adaptery na zaciski zgodnie z projektem poniższym. Projekt jest do wersji 313. W wersji 308 element DYSTANS musi mieć wysokość 8mm. W elemencie PRZEJŚCIÓWKA proponuję otwory do przykręcenia nowego zacisku (na projekcie 14mm) wywiercić na rozmiar 14,5 lub 15. U mnie 14,5 wystarczyło. Druga uwaga jest taka że fazowania nie muszą być dokładne. Ja o tym zapomniałem wspomnieć i ślusarz mi zrobił je tak jak na projekcie poświęcając temu 7 godzin :) Zapłaciłem 400 a tak bym pewnie zapłacił ze 200 zł.

pre_1418666137__8.jpg

Projekt PRZEJŚCIÓWKA - vectra adapter zaciskow brembo - PRZEJSCIOWKA.pdf

Projekt DYSTANS - vectra adapter zaciskow brembo - DYSTANS.pdf

6. Mając gotowy adapter mierzymy go do zacisku i wybieramy trochę materiału z niego.

pre_1418666151__9.jpg

pre_1418666164__10.jpg

7. Czyścimy dokładnie zacisk, trzpienie, sprężynki. Sprawdzamy czy gumy przeciwpyłowe na tłoczkach są całe i nie sparciałe. Jeśli są zniszczone konieczne jest przeprowadzenie regeneracji zacisku. Do tego potrzebne są tzw. reparaturki. Wszystko zależy od tego w jakim stanie kupicie zacisk.

8. Smarujemy miedziakiem czy graficiakiem prowadnice klocków. Zakładamy klocki, nakładamy na tarcze i skręcamy zaciski z adapterami i adaptery ze zwrotnicami. Proponuję śruby przesmarować jakimś klejem do gwintów zapobiegającym odkręceniu, jak Loctite czy Wurth.

9. Wymieniami przewody jeśli zmieniamy na stalowe. Jeśli zostają stare. przykręcamy je używając dobranych śrub i NOWYCH uszczelek miedzianych. Jeśli dorobiliście sobie przewody sami to po prostu wkręcacie przewód w zacisk.

pre_1418666177__11.jpg

pre_1418666189__12.jpg

10. Odpowietrzamy układ zaczynając od zewnętrznych części zacisku. Zwracam uwagę, że każdy zacisk ma dwa odpowietrzniki. Sprawdzamy czy nie ma nigdzie przecieków. Jak są to dokręcamy mocniej, albo czyścimy i składamy na nowo połączenia.

11. KONIECZNIE odtłuszczamy tarczę i klocki przy użyciu tzw brake cleanera.

12. Zakładamy koła i jaaaaaaaazda :)

pre_1418666201__13.jpg

pre_1418666214__14.jpg

Pozdro600

Fenol


0