Witamy na Vectra Klub Polska

Guest Image

Witamy na Vectra Klub Polska, podobnie jak na większości społeczności internetowych, musisz się zarejestrować aby uczestniczyć w naszym wspólnym życiu ale nie martw się jest to bardzo prosty proces, który wymaga minimum informacji, aby zostać zarejestrowanym.

Zakładając konto na Vectra Klub Polska, możesz uzyskać następujące przywileje:

  • Zakładać nowe tematy i pisać odpowiedzi w innych
  • Subskrybować tematy i fora, aby uzyskać powiadomienia
  • Uzyskać własną stronę profilu i poznawać nowych przyjaciół
  • Wysyłać prywatne wiadomości do innych użytkowników.

Opis porady

Witajcie.

Vectra C 3.2V6, pięciobiegowy manual na linki.

Chyba jak większość, miałem zużytą gałkę dźwigni zmiany biegów. Na forum wyczytałem, że ktoś polecał podłożyć klucz pod gałkę i tłuc młotkiem w nią od spodu. Próbowałem i uważam, że jest to dosyć rzeźniczy pomysł. Tym bardziej, że można to zrobić znacznie prościej i bez obawy uszkodzenia plastikowego mechanizmu lewarka.

Do rzeczy…

1. Odkładamy wszelkie młotki na bok, zdejmujemy ramkę mieszka, wyjmujemy ramkę z mieszkiem i wywijamy do góry na lewą stronę – aby odsłonić plastikowy mechanizm, w którym jest zakotwiczona dźwignia zmiany biegów.

2. Odkręcamy cztery wkręty torxem (nie pamiętam jaki rozmiar), wkręty dobrze jest od razu odłożyć ostrożnie w takie miejsce by nie wpadły do tunelu środkowego – ciężko będzie je wyjąć.

pre_1418316317__1.jpg

3. Podciągamy pierścień tak, jakbyśmy chcieli wrzucić wsteczny ale nie wrzucamy go. Podciągnięty wsteczny zapewni nam więcej miejsca. Podnosimy do góry plastikową czarną ramkę – maksymalnie jak się da.

4. Dźwignię zmiany biegów ostrożnie wyciągamy do góry, aby jej lewy bolec zakotwiczony w metalowym uchu znalazł się poza nim.

5. Mając dźwignię wyjętą z lewego metalowego ucha, pozostaje nam odpiąć delikatnie jedną, dolną linkę. Najprościej jest dźwignię przekręcić w prawo zgodnie z ruchem wskazówek zegara – dolne mocowanie samo wyskoczy.

6. Mamy dźwignię w ręce, a tam gdzie wcześniej była dźwignia jest to:

pre_1418316330__2.jpg

7. Dopiero teraz, mając w ręce dźwignię z mieszkiem i gałką, możemy delikatnie postukać w gałkę młotkiem od spodu z każdej strony – gałka zeskoczy bez problemu.

pre_1418316350__3.jpg

8. Aby zdjąć starą skórę z gałki, wyciągamy delikatnie śrubokrętem z jej nasady metalową obrączkę (warto obczaić, a jaki sposób była wcześniej zamontowana); zdejmujemy chromowany kapsel (delikatnie podważając go od spodu płaskim śrubokrętem; ściągamy skórę.

9. Nową skórę montujemy w odwrotnej kolejności. Polecam kupić klej Kropelkę, po to, że gdy już naciągniemy skórkę na gałkę, to klej ten pozwoli nam tak przyłapać skórkę na bokach, że po dociśnięciu ją kapslem z góry i pierścieniem od spodu – wszystko będzie wyglądać jak z fabryki. Na pierwszy raz polecam kupić dwie skórki (cena podajże 7-8 PLN). Nie wiem dlaczego na allegro strasznie zaoszczędzono na materiale w niektórych miejscach - przydało by się chociaż po 1mm więcej. Dlatego należy ładnie wszystko dopasować, a dopiero potem przyłapać kropelką.

10. Przy okazji – mając wszystkie elementy w rękach, polecam wymienić ten element na nowy. Po jego wymianie, dźwignia pracuje jak nowa. Nie lata na boki, a przełożenia wchodzą pewnie. Ja kupowałem tu: http://allegro.pl/ze...3884761129.html

pre_1418316368__4.jpg

11. Składamy wszystko w odwrotnej kolejności, na częściach ruchomych psikając białym smarem.

Niebawem będę robił identyczną operację w mojej drugiej VC 1.9 120KM, bo tam wymieniałem skórkę na gałce nie ściągając jej - nie wygląda to satysfakcjonująco, a poza tym, chcę wymienić tą obejmę kuli na nową, aby zmiana biegów odbywała się jak w nowym samochodzie.

Przy okazji...

Trochę podzwoniłem po ASO i okazuje się, że powyższy element nie występuje w ASO jako osobny element. To co sprzedaje człowiek z powyższego linku jest zamiennikiem, ale bardzo precyzyjnie wykonanym i z bardzo dobrego jakościowo materiału.

Tyle ode mnie.

Pozdrawiam.


0