Skocz do zawartości

Witamy na Vectra Klub Polska

Guest Image

Witamy na Vectra Klub Polska, podobnie jak na większości społeczności internetowych, musisz się zarejestrować aby uczestniczyć w naszym wspólnym życiu ale nie martw się jest to bardzo prosty proces, który wymaga minimum informacji, aby zostać zarejestrowanym.

Zakładając konto na Vectra Klub Polska, możesz uzyskać następujące przywileje:

  • Zakładać nowe tematy i pisać odpowiedzi w innych
  • Subskrybować tematy i fora, aby uzyskać powiadomienia
  • Uzyskać własną stronę profilu i poznawać nowych przyjaciół
  • Wysyłać prywatne wiadomości do innych użytkowników.

Elobau - skuteczna, wieczna i bezinwazyjna metoda naprawy czujnika położenia przepustnicy


O pliku

Chciałbym przedstawid poniżej prawie darmowe rozwiązanie problemu - a nie objawów - związanego z wadliwym działaniem czujnika położenia przepustnicy ELOBAU. 
 
A więc układ przepustnicy składa się z: - przepustnicy - elektrozaworu, który nią steruję zero-jedynkowo - albo całkowicie otwarta (prawie zawsze- jest to domyślny stan przepustnicy) albo całkowicie zamknięta (przez kilka sekund po zgaszeniu silnika w celu łagodnego zgaszenia i zabezpieczenia przed samozapłonem silnika) - czujnika przepustnicy, który jak już wiemy często się psuje, a jak się psuje to komputer wchodzi w tryb awaryjny i każe elektrozaworowi zamknąd przepustnicę. 
 
 
Czujnik położenia przepustnicy elobau jest potencjometrem napięciowym sterowanym napięciem 5V dającym napięcie wyjściowe w zakresie od 0,5 do 4,5 V - sprawdzone organoleptycznie. Nie jest to co prawda zwykły pasywny potencjometr i do sprawnego działania potrzebne jest mu zasilanie, ale efekt koocowy daje taki sam jak inne potencjometry. 
 
Układ (silnik) potrzebuje od czujnika informacji zero-jedynkowej, bo tylko dwa stany są możliwe do osiągnięcia przez układ (przepustnica otwarta albo zamknięta). Jeśli przyjrzymy się jeszcze bliżej, to układ potrzebuje tylko informacji jedynkowej, bo informacja o zamknięciu przepustnicy przez elektrozawór nie jest wykorzystywana przez komputer, ponieważ dociera do niego po zgaszeniu silnika. - dla przypomnienia elektrozawór zamykający przepustnicę pracuje tylko przez kilka sekund po zgaszeniu silnika. 
 
Sprawdziłem, że potencjometr ELOBAU przekazuje przy otwartej przepustnicy do silnika wartośd 0,5 V przy zasilaniu 5V. Prąd zailający układ to ok. 200mA. 
 
Zastąpiłem więc potencjometr ELOBAU zwykłym dzielnikem napięcia składającym się z dwóch rezystorów o maks. mocy 2W (5V*200mA daje 1W, więc rezystory powinny mied moc większą). 

pre_1370887796__1.png

gdzie Uwy = Uwe * R1 / (R1+R)

Zakupiłem więc 20 rezystorów 4,3kOhm i 20 rezystorów 510Ohm i 20 styków 2,8mmx0,5mm (aby zrobid wtyk pasujący do gniazda na potencjometr). Niestety mniejszych ilości hurtownia nie wysyła, a w sklepie nie mieli takich. Mimo że całośd kosztuje kilka złotych, przepłacając 20 krotnie zapłaciłem za wszystko niecałą stówkę. - tu wiadomośd dla forumowiczów. jestem gotowy odsprzedad 19 kompletów rezystorów do samodzielnego montażu. 
 
Wyjścia w czujniku są w kolejności: Uout (w wykresie wyżej Uwy 0,5V) UB (w wykresie wyżej Uwe 5V) GND 
 
A więc: - między GND a Uout powinien byd rezystor 510Ohm - między UB a Uout powinien byd rezystor 4,3kOhm 
 
Tak wygląda efekt koocowy 

pre_1370887810__2.jpg

I po zamontowaniu w gnieździe:

pre_1370887892__3.jpg

Układ jest robiony na zaciski, więc nie ma żadnych lutów, które mogły by się stopid i moim zdaniem przeżyje cały silnik. 
Montaż calości (nie licząc dojścia do rozwiązania) zajął mi ok. 5 minut. 
 Potencjometr zostawiłem w silniku, aby zaślepid dziurę w przepustnicy. 
 Cały układ działa poprawnie, nie świeci się autko z kluczykiem, przepustnica zamyka się po zgaszeniu silnika. 
 
 




×
×
  • Utwórz nowe...