Jump to content

Welcome to Vectra Klub Polska

Guest Image

Welcome to Vectra Klub Polska , like most online communities you must register to view or post in our community, but don't worry this is a simple free process that requires minimal information for you to signup. Be apart of Vectra Klub Polska by signing in or creating an account.

  • Start new topics and reply to others
  • Subscribe to topics and forums to get email updates
  • Get your own profile page and make new friends
  • Send personal messages to other members.

Zawieszenie Vectra B i jego zmiany


About This File

Tym artykułem chciałem przybliżyć właściwości różnych konfiguracji zawieszeń w vectrze B. Zebrane tutaj informacje pochodzą z moich własnych doświadczeń.

Zacząć trzeba od tego, że tuning ( poprawa, zamiana, modernizacja ) zawieszenia polega na polepszeniu właściwości jezdnych samochodu który wyszedł z fabryki z seryjnym zawieszeniem. Nie można dopuścić do sytuacji kiedy to zmodernizowane zawieszenie będzie prowadzić do pogorszenia tych właściwości. Pragnę zwrócić uwagę, że modernizacja zawieszenia jest jednym z tych rodzai tuningu który wyraźnie poprawia prowadzenie, wizerunek auta za niezbyt wygórowane pieniądze. W porównaniu z tuningiem silnika, czy hamulcy w przypadku których zmiany niosą za sobą znaczne wydatki. Na sam początek jakichkolwiek zmian należy zacząć od zapoznania się z seryjnym rodzajem zawieszenia które będziemy zmieniać. W vectrze B zastosowana zawieszenie wielowahaczowe we wszystkich kołach. Z przodu mamy do czynienia z kolumnami Mc Persona a oraz wahaczami poprzecznymi i stabilizatorem z tyłu z wahaczami poprzecznymi, wzdłużnymi, stabilizatorem, amortyzatorem i sprężyną. Taka konfiguracja w roku 1995 ( kiedy Vectra B wchodziła do produkcji ) była nowoczesnym rozwiązaniem. Z wielu rodzai zawieszeń obecnych na rynku zawieszenie wielowahaczowe każdego z kół jest do dnia dzisiejszego nowoczesnym rozwiązaniem i jednym z najlepszych. Przewaga takiego rozwiązania polega np.: na tym, że każde z kół w przypadku pionowych ruchów jednego koła nie mają żadnego wpływu na ruch drugiego koła. Bez względu w jakich warunkach drogowych jedziemy czy to zakręt, prosta, śliska czy sucha nawierzchnia. W praktyce oznacza to, że np.: kontrolowany poślizg ( wymuszony ) w przypadku takiego zwieszenia uda się wywołać na śliskiej nawierzchni przy np.; 70-80 km/h co w przypadku zawieszeń półzależnych lub zależnych można dokonać już przy 50 km/h. Ale do rzeczy.

Co zrobić aby W Vectrze B te własności jezdne jeszcze poprawić?

1. Pierwszym i podstawowym krokiem a zarazem najtańszym jest zamiana sprężyn. Zmiana taka powoduje minimalne utwardzenie samochodu i rzecz najważniejszą jego obniżenie, co powoduje obniżenie środka ciężkości i lepsze trzymanie się drogi w zakręcie oraz na prostej np.: przy bocznym wietrze, bez względu na warunki panujące na nawierzchni. Z szeregu firm oferujących sprężyny tuningowe do Vectry B polecam, H&R, Weitec, Irmscher. Rynek oferuje również innych producentów, jednak opisuje to co w moim odczuciu w przypadku Vectru B jest najlepszym rozwiązaniem. Pragnę zwrócić uwagę, że sprężyny mogą obniżać samochód w zakresie od -20 do -80 mm co już zostawiam pod rozwagę ew. kupującym. Teoretycznie im niżej tym lepsze prowadzenie ( nie zawsze ! ) ale traci na tym użytkowość auta poprzez np.: niemożliwość podjazdu pod krawężniki, wjazd w głębokie kałuże itp. Przy doborze sprężyn kierujmy się również techniką jej wykonania. Sprężyny mogą być progresywne lub liniowe. Progresywne składają się z dwóch rodzai zwoi w odstępach węższych i szerszych, liniowe maja na całej swojej długości taką samą odległość miedzy zwojami. W przypadku Vectry B polecam zakładanie sprężyn liniowych. Według mnie poprawiają właściwości jezdne lepiej niż progresywne. W odpowiednim doborze sprężyn pomogą nam oznaczenia producenta sprężyn oraz tabliczka znamionowa w formie naklejki na słupku pasażera lub metalowej tabliczki na przednim górnym pasie pod maską. I tak np.: Irmscher dzieli swoje springi na trzy rodzaje: nacisk osi przedniej do 900 kg ( numer katalogowy 29 03 004 ) do 960 kg ( numer katalogowy 29 03 003 ) i do 1055 kg ( numer katalogowy 29 03 001 ) jeśli chodzi o tył to podział jest na sedan/hatchback i kombi do 1040 kg ( numer katalogowy 29 04 004 ) ale od kombi do sedana pasują, odwrotnie ze względu na użytkowość nadwozia nie będą pasować, a numer sprężyn do sedana to 29 04 001. Natomiast zawiodłem się na sprężynach Eibach, piszę o tym ponieważ tak renomowana firma powinna stworzyć produkt o znacznie lepszej charakterystyce. Pamiętajmy, że zmiana samych sprężyn jest tylko pół-środkiem i w celu osiągnięcia najlepszych rezultatów powinno się wymienić również amortyzatory na sportowe.

2. Drugim krokiem jest wymiana amortyzatorów. Aby tego dokonać należy zamontować amortyzatory o charakterystyce odbiegającej od seryjnych amorków i założyć amortyzatory których konstrukcja jest inna a użyte materiały mocniejsze, trwalsze i odporne na przypadkowe uszkodzenia. Tutaj mamy następujące konfiguracje:

można założyć amortyzatory sportowe do zwykłych sprężyn, można założyć amortyzatory sportowe do sportowych sprężyn. Pierwszy wariant jest dopuszczalny ale to jest pół-środek i ze względu na osiągnięcie najlepszego rezultatu polecam zastosowanie wariantu drugiego. Na rynku jest ogromny wybór amortyzatorów sportowych jednak ze wszystkich polecam najbardziej zastosowanie amortyzatorów Koni z możliwością regulacji twardości amortyzatora ( żółta seria ). Jest to wydatek duży od ok. 2400 zł ale zwraca się w postaci ponadprzeciętnych właściwości prowadzenia autka oraz wytrzymałości amortyzatorów. Dobrym rozwiązaniem jest również zastosowanie amortyzatorów Bilstein z żółtej serii, oraz Weitec. Na rynku istnieje również gama amortyzatorów innych firm jednak te wymienione są synonimem jakości, wytrzymałości, i doskonałego prowadzenia. Cena jednak w tym przypadku idzie w parze z jakością. Ale warto !!!!!!!!!!!. Należy dodać że amortyzatory w/w można regenerować tzn. po ich zużyciu nie wyrzuca ich się a oddaje do specjalnego punktu serwisowego gdzie amortyzatory są regenerowane. Jeśli ktoś chce wymienić amorki na sportowe i ma odłożone pieniądze na supersporta, apex-a, fk, alko itp. to niech poodkłada jeszcze troszkę i założy Koni a będzie o wiele bardziej zadowolony. Osobiście używam Bilsteina żółtego ale po roku użytkowania żałowałem że nie założyłem żółtych Koni .

3. Trzecim rozwiązaniem jest założenie zawieszenia gwintowanego. Jest to specjalna konstrukcja połączenia amortyzatora ze sprężyną lub sprężynami których dobór jest ściśle dopasowany do wzajemnej pracy. Najczęściej zastosowane sprężyny to w takich zestawach sprężyny progresywne, a po to żeby zostawić tą namiastkę komfortu 

Takie rozwiązanie pozwala na optymalne wykorzystanie pracy amortyzatora i sprężyny. Jest najlepszym rozwiązaniem do osiągnięcia najlepszej charakterystyki prowadzenia Vectry, jednak ma sporo wad, które według mojej opinii eliminują wykorzystanie tego rozwiązania. Vectra jest samochodem rodzinnym przeznaczonym do codziennego użytku. Więc korzystanie z tego autka nie powinno nastręczać problemów i trudności, a zastosowanie zawieszenia gwintowanego niesie za sobą pewne ograniczenia. Zawias ten najczęściej pozwala na bardzo niskie obniżenie samochodu co w przypadku obecnego stanu naszych dróg, krawężników, kałuż, bota pośniegowego prowadzić może do uszkodzenia elementów karoserii, opon, felg. ew. koszta naprawy czy regeneracji takiego zawieszenia są wyższe niż w przypadku amortyzatorów sportowych, często do prawidłowego montażu istnieje potrzeba zastosowania dodatkowych elementów które albo trzeba dorobić albo sprowadzić od producenta za dodatkową opłata. Cena takiego zestawu zwieszenia jest znacznie wyższa od ceny amortyzatorów sportowych a ilość punktów serwisujących takie zestawy bardzo ograniczona. Nadmieniam, że przy takim zawieszeniu o komforcie podróżowania możemy zapomnieć a na poznanie jego pełnych właściwości pozwala jedynie tor. Jednak mimo to dla chętnych polecam zastosowanie następujących zestawów zawieszenia gwintowanego do Vectry B : Koni, Bilstein, H&R, Weitec, FK. Oczywiście są również inny producenci oferujący takie zawieszenia ale nie mogę się wypowiedzieć na ich temat ponieważ nie miałem możliwości poznania ich na drodze. Amortyzatory w zestawach gwintowanych mają możliwość regulacji wysokości mogą mieć możliwość regulacji twardości i podlegają regenerowaniu.

4. Czwartym rozwiązaniem jest zastosowanie amortyzatorów w zestawach zwieszenia gwintowanego z oddzielnym zewnętrznym zbiornikiem olejowo/gazowym, ale to już inna półka cenowa i inna bajka.

Porównanie najlepszej kombinacji zastosowanych rodzai amorków i sprężyn w przypadku Vectry B. Do porównania tego wziąłem pod uwagę, wypadkową właściwości jezdnych, przeznaczenia samochodu, komfortu podróżowania. Podane w kolejności najlepszego wyboru.

Amortyzator Sprężyna

Koni żółte Irmscher, H&R, Weitec, właściwie każda sprężyna

Bilstein żółte Irmscher

Irmscher Irmscher

Bilstein żółte H&R, Weitec

Wszelkie zawieszenia gwintowane ---------------

Supersport, Alko, Sachs, Monroe, KYB, H&R, Weitec

Bilstein (czarny) itp.

Supersport, Alko, Sachs, Monroe, KYB, Irmscher

Bilstein (czarny) itp.

Seria Seria

Do ciekawostek można zaliczyć fakt, że na świecie jest kilku czołowych producentów amorków czy sprężyn a reszta wykonuje u nich swoje produkty według własnej specyfikacji i tak np.: dla H&R amorki produkuje Bilstein a dla Irmschera amorki produkuje Sachs, dla Koni sprężyny produkuje Vogtland.

Nie poruszam tematu gum stabilizatorów poliuretanowych czy wzmacnianych łączników stabilizatora bo na to przyjdzie czas a i zapotrzebowanie na forum jest znikome.

Co do opinii że krótkie amorki niszczą seryjne springi lub krótsze sprężyny niszczą seryjne amorki to sprawa wygląda tak : oczywiście powinno być wszystko zrobione profi. i dopasowane ale nie zawsze portfel na to pozwala a jeździć by się chciało dlatego na zestawach nie dopasowanych trzeba przyjąć ze pojeździmy 1/3 krócej niż na zestawie dopasowanym.

 Share


×
×
  • Create New...
UP