Skocz do zawartości

Witamy na Vectra Klub Polska

Guest Image

Witamy na Vectra Klub Polska, podobnie jak na większości społeczności internetowych, musisz się zarejestrować aby uczestniczyć w naszym wspólnym życiu ale nie martw się jest to bardzo prosty proces, który wymaga minimum informacji, aby zostać zarejestrowanym.

Zakładając konto na Vectra Klub Polska, możesz uzyskać następujące przywileje:

  • Zakładać nowe tematy i pisać odpowiedzi w innych
  • Subskrybować tematy i fora, aby uzyskać powiadomienia
  • Uzyskać własną stronę profilu i poznawać nowych przyjaciół
  • Wysyłać prywatne wiadomości do innych użytkowników.

Wymiana gum stabilizatora tylnego [instrukcja]

Zaloguj się, aby obserwować  

O pliku

Witam,

Przyszedł czas wymiany gum stabilizatora (stukanie i pukanie na dołkach i nierównościach stało się zbyt uciążliwe).

Zakupiłem gumy u Stachowiaka (oryginały GM 17mm) do mojego nadwozia (polift) za całe 31 Pln-ów z przesyłką i umówiłem się ze znajomym mechanikiem na wizytę.

Ogólnie cała operacja nie jest zbyt trudna i czasochłonna, pod warunkiem, że nie ma po drodze jakiś jaj w stylu zapieczone śruby, nakrętki i inne tego typu upierdliwości.

A więc do rzeczy:

Auto trafia na podnośnik. Niestety okazało się, że trzeba zdjąć koła tylne dla lepszego dojścia do stabilizatora. Zdjęcia przedstawiają:

Zdj. nr 1 próby poluzowania zapieczonej śruby, przy pomocy spray'a. Tutaj uwaga: guma jest umieszczona w swego rodzaju klamrze zakończonej z jednej strony "kołyską" a z drugiej, przy mocowaniu do podwozia, śrubą. Śruba nie ma tradycyjnego łba sześciokątnego ani charakterystycznego dla Opla Torxa, tylko okrągły łeb, którego dolna część klinuje się w klamrze. Na pozostałych zdjęciach będzie lepiej widać. (chyba);

pre_1351885998__1.jpg

Zdj.  nr 2 odkręcanie śruby przy pomocy wyrafinowanej przedłużki;

pre_1351886011__2.jpg

Zdj. nr 3 ....idzie lekko;

pre_1351886037__3.jpg

Zdj. nr 4 .... odkręcone;

pre_1351886045__4.jpg

Zdj. nr 5 rozłączone obie części blachy w której znajduje się guma;

pre_1351886058__5.jpg

Zdj. nr 6 miejsce na drążku gdzie znajduje się guma stabilizatora. Normalny rozmiar gumy na drążek to 17mm, u mnie drążek miał średnicę 15,4mm - ładnie wyszarpany. Trzeba było zastosować środki zaradcze w postaci owinięcia tego miejsca specjalną taśmą, bo inaczej wymiana gum nic by nie dała. Środek tymczasowy - wkrótce wymiana drążka;

pre_1351886071__6.jpg

Zdj. nr 7 owijanie taśmą;

pre_1351886089__7.jpg

Zdj. nr 8 ....owinięte;

pre_1351886103__8.jpg

Czynności montażowe w odwrotnej kolejności.

Główna trudność to przytrzymanie okrągłego łba śruby przy dokręcaniu na nowej gumie i rozłączenie klamry przy demontażu starych.

My docisnęliśmy ją łyżką od opon tak, że ani drgnęła, a przy demontażu trzeba było użyć noża i systematycznie klinować obie części blachy.

Refleksje:

Po wymianie znacząca poprawa. Nie słychać stukania na nierównościach, auto jakby lepiej się prowadzi (ale może to złudzenie).

Czas wymiany to około 30 - 40 min. (zdjęcie kół).

Warto przemyśleć, że przy wymianie można by kupić trochę ciaśniejsze gumy niż w oryginale uwzględniając zużycie samego drążka. Gdybym tak zrobił nie musiałbym owijać drążka żadną taśmą a tak za jakiś czas (niedługo) wymiana drążka na jakiś mniej zmęczony.

Pozdrawiam.




×