Jump to content

Welcome to Vectra Klub Polska

Guest Image

Welcome to Vectra Klub Polska , like most online communities you must register to view or post in our community, but don't worry this is a simple free process that requires minimal information for you to signup. Be apart of Vectra Klub Polska by signing in or creating an account.

  • Start new topics and reply to others
  • Subscribe to topics and forums to get email updates
  • Get your own profile page and make new friends
  • Send personal messages to other members.

Wymiana tylnych amortyzatorów [Vectra B, Caravan]


About This File

Witam.
Dzisiaj wymieniałem w swojej Viki tylne amortyzatory.Pomyślałem, że zrobię trochę fotek z roboty. Może się komuś przyda...

Co potrzebne:
- oczywiście nowe amortyzatory (w moim przypadku firma Gabriel),
- ściągacze do sprężyn,
- WD 40 lub coś tego typu,
- klucze, najlepiej nasadowe: 16, 21, torx T25,
- śrubokręt krzyżak i płaski, kombinerki, cążki lub nożyk introligatorski.

1. Zdejmujemy koło (opis raczej zbyteczny :) )
2. Demontujemy plastikową osłonę nadkola
- wykręcamy 3 wkręty (u mnie torx 25 ale może być na zwykły śrubokręt), dwa znajdują się wewnątrz nadkola z tylnej strony (kolor zielony na foto)

pre_1351885316__1.jpg

trzeci od dołu zderzaka (dostęp od zewnątrz)-widok od dołu

pre_1351885357__2.jpg

-wyciągamy 2 kołki rozporowe (o ile to możliwe-ja po prostu je przeciąłem i wyrwałem "na chama") zielone na foto-niestety dolny schowany pod warstwą brudu :blush:

pre_1351885379__3.jpg

3. Po zdjęciu osłony ukazuje się taki widok:

pre_1351885395__4.jpg

4. Rozpoczynamy demontaż
- ja zacząłem od dolnej śruby mocującej amortyzator do wahacza (wcześniej proponuję spryskać WD40 lub czymś podobnym). Klucz 21, najlepiej nasadowy.Ta śruba dość ciężko idzie ale da radą ją ruszyć używając odpowiedniej siły:

pre_1351885418__5.jpg

- następnie odkręcamy 4 śruby mocujące amorek do budy. Klucz 16, najlepiej z przedłużką. Idą bez większego oporu:

pre_1351885443__6.jpg

pod śrubą zaznaczoną jako 1 znajduje się metalowa osłona.Nie wiem w jakim stanie jest u was ale u mnie jej prawie nie było.

5. Mamy winowajcę na wierzchu:

pre_1351885473__7.jpg

a po nim taki widok:

pre_1351885495__8.jpg

ja przy okazji przy pomocy mojej małżonki (wielki szacun dla kobiety-szybko się uczy :ok: ) wyczyściłem dokładnie nadkole i położyłem konserwację.
6. Ściskamy sprężynę za pomocą ściągaczy (choć na forum piszą, że się da bez tego :mysli: ),

pre_1351885530__9.jpg

i odkręcamy górną nakrętkę (ta jest do wyrzucenia bo zawsze zakłada się nową-jest w zestawie).
7. Demontujemy po kolei wszystkie elementy metalowe i gumowe pamiętając jak były założone:

pre_1351885555__10.jpg

8. Montujemy wszystko w odwrotnej kolejności. Można wymienić odboje oraz poduszki górne i dolne amortyzatora (ja tego nie robiłem bo ciężko to dostać w Holandii i poza tym moje były jeszcze w bardzo dobrym stanie-ach te niderlandzkie drogi ...). Ściągacze oczywiście zdejmujemy na końcu.


9. Zakładamy nowy zestaw do auta:ja "połapałem" najpierw wszystkie śruby a później dokręcałem-mocno ale z wyczuciem. Wahacz poszedł lekko do góry przy demontażu-trzeba go trochę naciągnąć. Podobno bardzo wygodnie jest zakładać zestaw razem ze ściągaczami i zdjąć je na samym końcu-miejsca pod nadkolem wystarczy, ale ja zrobiłem to przed montażem i też dało radę.
10. Zakładamy plastikową osłonę nadkola, koło i idziemy na zasłużony zimny browarek :luz:


Czas operacji-w moim przypadku 3 godz.-było masę syfu do wyczyszczenia.

Proszę moderatorów o chwilowe przypięcie a kolegów o ewentualne korekty i sugestie.Może się komuś przyda ...




×
×
  • Create New...