Skocz do zawartości

Witamy na Vectra Klub Polska

Guest Image

Witamy na Vectra Klub Polska, podobnie jak na większości społeczności internetowych, musisz się zarejestrować aby uczestniczyć w naszym wspólnym życiu ale nie martw się jest to bardzo prosty proces, który wymaga minimum informacji, aby zostać zarejestrowanym.

Zakładając konto na Vectra Klub Polska, możesz uzyskać następujące przywileje:

  • Zakładać nowe tematy i pisać odpowiedzi w innych
  • Subskrybować tematy i fora, aby uzyskać powiadomienia
  • Uzyskać własną stronę profilu i poznawać nowych przyjaciół
  • Wysyłać prywatne wiadomości do innych użytkowników.

O pliku

I. Włącznik Świateł -Pajączek

A więc do rzeczy, co nam będzie potrzebne?

-śrubokręt płaski.

-kombinerki

-pistolet na klej

-cyna, lutownica

-diody 3 bądĹş 5 mm w ilościach: przedlift 14 polift 12 ewentualnie przy uĹźyciu pionowych pasków minus 6 szt.

-papier ścierny

-siateczka termokurczliwa o średnicy 2mm.

-cienki kabelek 0.2 mm (jak ktoś nie ma to proponuje uĹźyć kabelków ze starej myszki czy kabla USB idealnie się do tego nadaje).

-Kilka godzin czasu i dużo cierpliwości

No to zaczynamy poniĹźej zamieszczam zdjęcie włącznika z zaznaczonymi punktami które trzeba podwaĹźyć aby się dostać do jego środka. Po kolei podwaĹźamy je śrubokrętem tak aby odskoczyły a następnie ciągniemy obudowę do dołu.

pre_1350540345__1.jpg

Po zdemontowaniu naszym oczom ukaĹźe się taki obraz, następnym krokiem będzie zdemontowanie światłowodu, w tym celu musimy cienkim śrubokrętem dostać się do kółeczek regulacji wysokości oraz intensywności świecenia,podwaĹźyć bolczyki na których są zamontowane, jednocześnie od spodu wypychać kółeczko palcem do góry, miejsca podwaĹźań zaznaczone zostały na czerwono.

pre_1350540385__2.jpg

Po podwaĹźeniu otrzymamy taki obraz:

pre_1350540439__3.jpg

Następnie bierzemy się za zdjęcie przycisków od halogenów, w celu uniknięcia uszkodzenia naleĹźy robić to bardzo delikatnie w sposób przedstawiony poniĹźej, nie wolno podwaĹźać z przeciwnej strony gdyĹź istnieje duĹźe prawdopodobieństwo Ĺźe przycisk ulegnie uszkodzeniu.

pre_1350540468__4.jpg

Kolejnym krokiem rozbiórkowym będzie zdjęcie pokrętła w tym celu wsuwamy cienki śrubokręt do otworu zaznaczonego na czerwono, delikatnie dociskamy i ciągniemy pokrętło do góry. Następnie demontujemy trzpień w tym celu wyciągamy srebrne zapinki znajdujące się po bokach włącznika.

pre_1350540499__6.jpg

Ostatnim elementem rozbiórkowym będzie otworzenie przycisków od halogenów, w tym celu naleĹźy podwaĹźyć bolec uwidoczniony na zdjęciu. Powinien nam się ładnie rozpołowić.

pre_1350540535__7.jpg

Następnie bierzemy się juĹź za typową pracę, montujemy sobie w zaleĹźności od zapotrzebowania kilka takich zestawików, spiłowana dioda z rezystorkiem 1kOhm z dołączonymi do niej kabelkami oraz wcześniej zaizolowanymi.Najlepiej wykorzystać do teo siateczkę termokurczliwą. Na zdjęciu jeszcze jej brak:)

pre_1350540807__8.jpg

Następnie taki układzik wkładamy przez środkowy otwór przycisku i zalewamy klejem z pistoletu w celu sztywnienia, ja w moim przypadku dla lepszego efektu wstawiłem po dwie diody

pre_1350540837__9.jpg

W podobny sposób postępujemy z pokrętłem, diodę przyklejamy na klej od wewnętrznej strony

pre_1350540866__10.jpg

Następnie instalujemy podświetlenie sygnalizacji włączonych świateł, oryginalnie jest tam juĹź dioda czyli napięcie doprowadzane z którego będziemy korzystać jest juĹź odpowiednie w związku z tym nie dajemy rezystorów. Diodki łączymy ze sobą równolegle i przytwierdzamy za pomocą kleju pistoletowego tak jak na poniĹźszym zdjęciu.

dsc9181.jpg

Kolejny etap to podświetlenie regulacji wysokości świateł oraz intensywności, wcześniej zawsze montowałem tam po dwie diodki oraz jedną dodatkowo nad samą ikoną, na każdą ze stron, tym razem jednak wykorzystałem paski 3 diodowe świecące pionowo z założonym dodatkowo rezystorem 100ohm. Wygląda to mniej więcej tak:

pre_1350540892__11.jpg

Zakładamy kółeczka a następnie w wolną przestrzeń od środka włącznika wpychamy taki układzik w proporcjach 2/1 tzn 2 na oświetlenie regulacji oraz tak aby jedna przeszła wyĹźej w celu oświetlenia ikonki funkcji. Dodatkowo usztywniamy wszystko klejem, tylko nie za duĹźo Ĺźeby kółeczka się kręciły Na zdjęciu zaznaczone miejsca montaĹźu oraz uwidocznienie wyprowadzenia kabelków od oświetlenia przycisków.

pre_1350540916__12.jpg

No to mamy wszystko smile.gif, teraz trzeba to jakoś uporządkować i odpowiednio podłączyć, a następnie przylutować do płytki. Czerwonym kolorem oznaczone są plusy czarnym minusy. Podświetlenie górne realizowane jest z innego obwodu jak widać na załączonym obrazku. Oryginalnie była tam dioda na białym stojaku.

pre_1350540940__13.jpg

pre_1350540973__14.jpg

Następnie zakładamy trzon od pokrętła, przytwierdzamy płytkę do dolnej części włącznika, ustawiamy dĹşwignie od regulacji mniej więcej w środkowym połoĹźeniu, tak samo robimy z pokrętłami i wszystko składamy do kupy, robimy to pomału zerkając do środka czy przypadkiem nie zaplątuje nam się któryś z przewodów w styki będące w okół trzonka. NaleĹźy pozostawić sobie wystarczającą długość kabelków tak aby umoĹźliwiała nam spokojne manewrowanie nimi w środku. Na koniec naleĹźy iść do auta i cieszyć się efektem smile.gif Zdjęcie obrazujące efekt końcowy na diodach białych oraz niebieskich

pre_1350541012__15.jpg

pre_1350541039__16.jpg

PoniĹźej sposób zmiany podświetlenia autorstwa kolegi Tasiol

Można też zrobić podświetlenie inaczej.

Pod kaĹźdą ikonką mam LEDy na tulejkach plastikowych (poliamid), pod kółeczkami są po dwa.

Zamontowane są na róĹźnych wysokościach w zaleĹźności od dostępu do ikonki podświetlanej.

W przyciskach przeciwmgłowych wywierciłem otworki 3mm i wkleiłem tam LEDy, ale z obciętymi i nie podłączonymi nóĹźkami. Służą tylko jako soczewki dla LEDów zamontowanych na płytce.

Całość przyklejona jest do płytki przełącznika, przez co uniknąłem naraĹźonych na urwanie ruchomych kabelków. Sprawuje się to dobrze juĹź prawie dwa lata.

Oczywiście pajączek (światłowód) idzie do kosza.

Cały przełącznik, poza przeciwmgłowymi jest podświetlony na czerwono. Na zdjęciu moĹźe tak nie wygląda, ale jest równomierny czerwony kolor.

pre_1350541086__17.jpg

pre_1350541112__18.jpg

II.Radio Philips CAR 400

Zgodnie z obietnicą kolejny pacjent to Radio PHILIPS CAR 400, ilość diod oraz sposób montaĹźu jest identyczny jak dla modeli CAR 300 oraz 600.

Tak się prezentuje nasz modelik:

pre_1350541142__19.jpg

Co nam będzie potrzebne do zmiany podświetlenia w tym modelu:

- diody 3 mm w ilości 22 szt

-lutownica, cyna, odsysacz

-śrubokręt torx o oznaczeniu t8

-kombinerki i temu typu narzędzia

-papier ścierny

A więc zaczynamy.

W pierwszej kolejności naleĹźy radyjo rozłoĹźyć na części pierwsze czyli odkręcamy po dwie śrubeczki po bokach do których przymocowane są zabezpieczenia antykradzieĹźowe

pre_1350541170__20.jpg

Następnie zdejmujemy osłony, górna i dolną i uzyskujemy taki oto widok,

pre_1350541206__21.jpg

Teraz trzeba wyciągnąć pokrętła a następnie podważyć mocowania panelu przedniego i delikatnie wysunąć go do siebie.

pre_1350541233__22.jpg

pre_1350541262__23.jpg

Po tym zabiegu powinniśmy ujrzeć coś takiego.

pre_1350541285__24.jpg

Następnym krokiem jest odpięcie taśmy, naleĹźy małym cienkim śrubokrętem podwaĹźyć boczne zamki spinki i delikatnie wyciągnąć ją do góry.

pre_1350541311__25.jpg

Po tym zabiegu radio odkładamy na bok i zajmujemy się już tylko jego przodem. Odkręcamy 7 śrubek zaznaczonych kropeczką na poniższym zdjęciu

pre_1350541337__26.jpg

wyciągamy płytkę z plastyku i bierzemy się do dzieła.

pre_1350541367__27.jpg

Jak widać do wymiany mamy 11 diod + ewentualnie czerwoną, ja ją zostawiam w spokoju, a co tam niech sobie Ĺźyje tongue.gif.Do wyciągnięcia starych uĹźywamy odsysacza, naleĹźy pamiętać aby w otworach tam gdzie były nóĹźki pozostał prześwit na drugą stronę, co by nam ładnie diody wchodziły i nie doszło do przerwania ścieĹźek na skutek wpychania diody na sile.

pre_1350541388__28.jpg

pre_1350541410__29.jpg

Kolejnym krokiem będzie przygotowanie nowych diod, ścieramy każdej łepek tak aby była jak najniższa oraz żeby ładniej rozprowadzała światło.Zademonstrowane zostało to już wcześniej więc nie będe się powtarzał . Można od razu spiłować 22 szt. Po zeszlifowaniu, montujemy je w miejsce starych, plusiki na poprzednim zdjęciu zostały zaznaczone czerwoną kropką. Po wlutowaniu otrzymamy taki oto widok

pre_1350541430__30.jpg

pre_1350541466__31.jpg

Odcinamy zbędne kawałki nóĹźek a następnie wszystko składamy do kupy w przeciwnej kolejności niĹź rozbieraliśmy.

Teraz zajmiemy się zdejmowanym panelem.

Taka mała uwaga, jeżeli w przypadku radia nie miało to aż tak dużego znaczenia, to w przypadku panelu diody muszą być maksymalnie spiłowane, grubość oddzielająca wysokość pancerza od katody i anody powinna mieć max ok 1 mm.

Odkręcamy 4 śrubki z tyłu.

pre_1350541489__32.jpg

Podważamy ścianki na łączeniach pokryw przedniej i tylnej i go rozpoławiamy.

pre_1350541512__33.jpg

Wyciągamy płytkę i postępujemy analogicznie jak w przypadku ściany przedniej wyciągamy stare diody a w ich miejsce wstawiamy nowe, czerwoną kropką zostały zaznaczone plusy diod.

pre_1350541534__34.jpg

pre_1350541559__35.jpg

pre_1350541585__36.jpg

pre_1350541621__37.jpg

Skręcamy wszystko do kupy, montujemy w aucie i cieszymy się dokonaną zmianą. Poniżej zamieszczam zdjęcie podglądowe z mojego poprzedniego radia jakim była 600, tego nie miałem już siły dzisiaj podłączyć, ale zapewniam że efekt jest identyczny a w rzeczywistości dużo lepszy niż na foto.

pre_1350541644__38.jpg

Wielkie podziękowania dla Rafała99 za użyczenie radyja, jak by ktoś był zainteresowany to zapewne istnieje możliwość odkupienia, gdyż kolega ma inne a to zostało użyte tylko w celu stworzenia porady.

III. Radio Delco elektronics CDR 500

Radyjko wygląda tak tongue.gif

pre_1350541709__39.jpg

W pierwszej kolejności musimy je rozebrać, w tym celu:

- zdejmujemy przedni panel i odkręcamy dwie śrubki znajdujące się za nim, następnie ściągamy pokrętła.

pre_1350541734__40.jpg

Następnie odkręcamy zabezpieczenia antykradzieżowe znajdujące się po bokach radia, oraz dwie śrubki znajdujące się z tyłu.

pre_1350541758__41.jpg

pre_1350541792__42.jpg

Teraz moĹźemy juĹź zdjąć pokrywy górną i dolną.

pre_1350541817__43.jpg

pre_1350541838__44.jpg

Następnie podważamy zapadkę i delikatnie wysuwamy panel czołowy do siebie, należy robić to ostrożnie, gdyż po bokach są dwie taśmy łączące radio z panelem przednim.

pre_1350541859__45.jpg

Delikatnie manewrując nim przód tył staramy się ułoĹźyć go poziomo względem całego radia.

pre_1350541886__46.jpg

Teraz czas na odkręcenie śrubek, mocujących płytkę, miejsca gdzie się wszystkie znajdują zostały zaznaczone czerwoną kropką (łącznie jest ich 7 szt.).

pre_1350541910__47.jpg

Po ich odkręceniu delikatnie wyciągamy płytki, a plastyk odkładamy na bok.

pre_1350541945__48.jpg

pre_1350541985__49.jpg

Problemem jest fakt iż nie da się odłączyć płytek od radia, są przylutowane i lubią się łamać ścieżki przy lutach, więc kolejne kroki należy robić pomału i jednocześnie ograniczyć do minimum ruszanie, wyginanie płytek.

Jak widać na zdjęciach do czyniania mamy z diodami smd sad.gif,aby je usunąć naleĹźy podgrzać lutownicą ich styki z obu stron a następnie przesunąć, nie powinno być z tym problemu smile.gif, po tym zabiegu zostaną nam puste kwadraciki w które trzeba będzie wlutować nowe diodki, dobrze jest uzupełnić na nich braki cyny aby póĹşniej sprawniej nam wszystko szło. Na zdjęciach miejsca plusów zostały zaznaczone czarnym markerem.

pre_1350542007__50.jpg

pre_1350542046__52.jpg

I teraz ta najgorsza czynność, przygotowanie i wlutowanie diod.

Musimy spiłować maksymalnie ile się da główki diodek.

pre_1350542077__51.jpg

Następnie odchylić jej nóĹźki do góry

pre_1350542151__54.jpg

Następnie wlutowywać je w miejsca gdzie były smdeki.

Diody muszą maksymalnie przylegać do płytki i jednocześnie być zamontowane w tych samych miejscach co oryginał, w przeciwnym wypadku radio nie będzie chciało się złożyć w całość.

Sposób lutowania: lutownica od elektrod będzie znajdowała się w bardzo niewielkiej odległości, stąd przylutowywanie poszczególnych nóĹźek musi następować bardzo szybko, Ĺźeby nie doszło do uszkodzenia diody,. Najpierw naleĹźy przylutować plusik, jest bardziej naraĹźony, a następnie dogiąć diodę i zlutować biegun ujemny.

Powinniśmy otrzymać coś takiego (w tym przypadku panel od radia)

pre_1350542181__55.jpg

Operację powtarzamy dla kaĹźdej diodki znajdującej się na płytkach. Po wlutowaniu wszystkiego obcinamy wystające ramiona diod, najlepiej jest je delikatnie, jak najniĹźej podciąć noĹźykiem a póĹşniej ułamać. Po skończonym zabiegu, składamy radio w kolejności przeciwnej niĹź rozbieraliśmy.

Teraz bierzemy się za panel tongue.gif

pre_1350542205__56.jpg

Odkręcamy 3 śrubki (zaznaczone na czerwono) delikatnie podważamy łączenia ścian przedniej z tylną i go rozpołowimy.

Naszym oczom ukazuje się taki oto widok, czarne punkty oznaczają biegun dodatni.

pre_1350542231__57.jpg

[pre_1350542249__58.jpg

Z diodami postępujemy analogicznie jak w przypadku wcześniejszych płytek, usuwamy je, uzupełniamy braki cyny, następnie lutujemy nowe w ten sam sposób jak powyĹźej.

Składamy panel w całość idziemy do auta cieszyć się z wykonania kolejnej modyfikacji.

Poniżej zdjęcie obrazujące efekt końcowy. Radio Michała_S potocznie zwanego Rudolfem tongue.gif

pre_1350542272__59.jpg

IV. Diody

Bardzo często powtarzają się pytania odnośnie diod, Ĺźarówek uĹźywanych do zmiany podświetlenia, więc oto ciąg dalszy porady smile.gif

Ile, jakich i do czego będą nam potrzebne:

-przyciski konsoli środkowej każdy poza TC 2szt, dioda 3 mm (+ rezystor).

-TID 2 szt, dioda 5mm (+ rezystor).

-MID 4 szt, dioda 5mm (+ rezystor).

-BID 3 szt, dioda 5mm (+ rezystor).

-Przyciski otwierania szyb - przy lewarku 1 szt, dioda 3mm na przycisk, tylne w drzwiach 1 szt, 3 mm (+ rezystor).

-Włącznik świateł 12 szt, dioda 3 mm (+ rezystor).

-zapalniczka 1 szt, dioda 5 mm (+ rezystor).

-Popielniczka 1 szt, dioda 5mm (+ rezystor).

-Radio car 300,400,600 22 szt, dioda 3mm.

-Radio serii Delco 500 25 szt, dioda 3mm.

-Climatornic 6 szt, dioda 3 mm (bez rezystorów) + 4 diody, 5 mm (+ rezystor).

-Klimatyzacja manualna ok 15-20 szt, dioda 5 mm (+ rezystor).

-Podświetlenie licznika km 1 szt, dioda 5 mm.

-Podświetlenie zegarów ilość dowolna (+rezystor) smile.gif .

Minimalna Wartości rezystora dla diod pobierających 20 mA w przypadku instalacji samochodowej (założenie 14.6 V) wynosi 680 ohm, jednak najbezpieczniej jest stosować rezystory ok 1kOhm.

Do obliczenia wartości rezystancji dla innych diod może posłużyć nam kalkulator zamieszczony na tej stronie: http://www.neoled.pl...a-diod-led.html

Podświetlenie dla leniwych czyli Ĺźaróweczki

Na wstępie prezentuje oznaczenia oraz modele Ĺźarówek, jakie powinno się stosować do zmiany podświetlenia.

W5W rozpraszająca:

pre_1350542408__60.jpg

W5W SMD:

pre_1350542428__61.jpg

Ĺťarówka T5

pre_1350542449__62.jpg

Ĺťarówka R5

pre_1350542472__63.jpg

Zarówka fi6 mm 36mm

pre_1350542506__64.jpg

Ĺťarówka C5W 43 mm

pre_1350542527__65.jpg

Ĺťarówka C5W 36 mm

pre_1350542549__66.jpg

A teraz konkrety

-Liczniki 2 Ĺźarówki typu w5w, najlepiej składające się z kilku diod smd lub rozpraszające.

-Wyświetlacz km 1 szt T5.

-MID 4 szt T5.

-TID 2 szt T5.

-BID 3 szt T5.

-Climatronic 4 szt B8.

-Klimatyzacja manualna 4 szt R5.

-Włącznik świateł 1 szt T5.

-Podświetlenie zapalniczki 1 szt R5.

-Lampki w drzwiach 4 szt C5w 43mm.

-Główna lampka podsufitki 1 szt c10W 43mm.

-Lampki boczne podsufitki 2 szt W5W.

-Lampki boczne (rączki) 3 szt C5W 36mm.

-Lampka bagaĹźnika 1szt C10W 43mm.

-Lampka schowka pasaĹźera 1 szt c10W 43mm.

-Lampki w słonecznikach 4 szt Fi 6mm długość 31 mm.

Kilka minusów odnośnie stosowania Ĺźarówek:

- produkowane są na 12 V w instalacji samochodowej jest 14,4 więc istnieje duĹźe prawdopodobieństwo Ĺźe prędzej czy póĹşniej ulegną przepaleniu.

- podświetlenie niektórych elementów moĹźe być nie równomierne

- Trzony diodowych Ĺźarówek T5 oraz B8 często lubią się wyginać, odkształcać przez co Ĺźarówka moze przestać świecić lub teĹź zacząć mrugać na wybojach.

V. MID

Jak by ktoś nie wiedział MID wygląda tak smile.gif

pre_1350542775__67.jpg

pre_1350542788__68.jpg

Występuje jeszcze wersja 26 pinowa z Ĺźółtą wtyczką ale sposób zmiany oświetlenia jest identyczny więc nie będę się rozpisywał.

Od czego zaczynamy:

W pierwszej kolejności należy zdjąć tylną osłonę, w tym celu należy wcisnąć delikatnie do środka 4 boczne zaczepy.

pre_1350542942__69.jpg

Następnie wyciągamy Ĺźarówki, wystarczy je przekręcić o 90 stopni i delikatnie pociągnąć, następnie w miejscu styków Ĺźarówek dobrze jest rozprowadzić sobie trochę cyny tak aby w łatwy sposób zamontować diody.

pre_1350542959__70.jpg

Teraz przygotowujemy sobie diody:

Najlepiej uĹźyć do tego celu diodę 5 mm, ja dla lepszego efektu w miejsce jednej Ĺźarówki wstawiam dwie, ale spokojnie jedna wystarczy.

Spiłowujemy na płasko główki, dodajemy rezystor, równolegle połączone diody, łączymy szeregowo z rezystorem, tak jak na poniĹźszym zdjęciu.

pre_1350542971__71.jpg

Następnie wyginamy ich nóĹźki i montujemy do płytki w wcześniej przygotowane miejsca, osobiście wolę wyciągnąć nóĹźki na zewnątrz, w niczym to nie przeszkadza a pozwala w prosty sposób ewentualnie ustawić diodę pod odpowiednim kontem, bez konieczności wpychania śrubokręta i manewrowaniu pomiędzy biegunami tongue.gif. Na pierwszym zdjęciu zaznaczone są + oraz - styków na płytce. Druga fotka obrazuje sposób przylutowania diody do MIDa.

pre_1350542989__72.jpg

pre_1350543002__73.jpg

Po zmontowaniu jeĹźeli mamy moĹźliwość (posiadamy w domu zasilanie 12V DC oraz kostkę do MIDa ) sprawdzamy jak to świeci, czy przypadkiem któraś z diod nie pada zbyt punktowo, jeĹźeli tak się dzieje odchylamy ją za pomocą wystających nóĹźek smile.gif

Jak się podpiąć w celu sprawdzenia:

Szara wtyczka piny 4 (czarny) oraz 5 (czerwony) podpinamy pod + 12V natomiast do pinu 1 (brązowy) podpinamy biegun ujemny -.

Powinniśmy otrzymać taki o to rezultat, na zdjęciach niestety róĹźnica jest mało widoczna w rzeczywistości znacznie bardziej:

przed przesunięciem diody (górna lewa)

pre_1350543020__74.jpg

Po przesunięciu

pre_1350543032__75.jpg

Następnie składamy wszystko i montujemy w samochodzie.

VI. Sterowanie radia kierownica SPORT

pre_1350543573__76.jpg

W pierwszej kolejności należy dobrać się do środka i to jest chyba najtrudniejsza z czynności smile.gif.

W tym celu musimy podwaĹźyć mocowania przycisków jedno z przodu oraz po dwa dla kaĹźdego znajdujące się pod spodem zestawu. W tym celu najlepiej uĹźyć płaskiego srubokręta precyzyjnego o jak najcieńszym grocie.

pre_1350543592__77.jpg

Na poniĹźszym zdjęciu zaprezentowane zostały zaczepy znajdujące się od spodu, znajdują się one nieco wewnątrz osłony dlatego naleĹźy wetkąć w otwory śrubokręt i starać się delikatnie go odepchąć w stronę zaznaczoną strzałką, jednocześnie w miarę moĹźliwości ciągnąć przycisk do góry.

pre_1350543608__78.jpg

Po zdjęciu przycisków naszym oczom powinien ukazać się taki oto widok:

pre_1350543630__79.jpg

Teraz musimy odpiąć spinkę mocującą przewody, do tego celu równieĹź uĹźywamy śrubokręta precyzyjnego oraz ewentualnie wspieramy się drugim w celu podwaĹźenia. Precyzyjny delikatnie wpychamy w miejsca zaznaczone na zdjęciu, jednocześnie delikatnie staramy się drugim śrubokrętem podwaĹźać spinkę do góry.

pre_1350543645__80.jpg

Gdy uda nas się ją juĹź podwaĹźyć zostaje nam tylko odblokowanie dwóch zatrzasków i wysunięcie płytki na zewnątrz.

pre_1350543661__81.jpg

Poniższe zdjęcie prezentuje wygląd samej płytki z zaznaczonymi biegunami diod.

pre_1350544095__82.jpg

To teraz przechodzimy do działania.

W pierwszej kolejności trzeba pozbyć się diod, sposób ich demontaĹźu oraz następnie montaĹź LED został opisany przy zmianie podświetlenia w radiu 500, więc nie będę się na ten temat rozpisywał, jedyna róĹźnica polega na tym Ĺźe tu moĹźemy mieć znacznie dłuĹźsze nóĹźki, ja pozostawiłem sobie ok 5-7 mm tak Ĺźeby łatwiej się lutowało, w Ĺźaden sposób nie wpływa to na funkcjonowanie przycisku, warunek jest jeden diody muszą być przylutowane prostopadle do płytki. Montujemy diody zgodnie z biegunowością przedstawioną powyĹźej a następnie składamy wszystko w odwrotnej kolejności niĹź rozbieraliśmy.

Widok przylutowanych diod:

pre_1350544110__83.jpg

Rezultat końcowy (w realu wygląda duĹźo lepiej, mój aparat ma problemy z oddawaniem barw, za pare dni trafi jeszcze zdjęcie białego podświetlenia)

pre_1350544130__84.jpg

VII. Przyciski i wszystko co z nimi związane.

pre_1350544145__85.jpg

Pierwsze dwa zdjęcia z poniĹźszych obrazują schematy rozmieszczenia biegunów zasilania podświetlenia ikony oraz funkcji (schematy by Ravcio) i do nich naleĹźy się stosować podczas montowania diod.

pre_1350544160__86.jpg

pre_1350544174__87.jpg

W pierwszej kolejności zaczynamy od otworzenia przycisku, w tym celu przydatny nam będzie cieniutki srubokręcik oraz dwie małe blaszki, ja ich osobiście nie posiadałem podczas robienia porady więc uĹźyłem pojedynczych segmentów noĹźa do kartonu. między plastyki wkładamy w pierwszej kolejności śrubokręcik i robimy miejsce dla blaszek, następnie ją wsuwamy do środka tak aby zasłoniła zapadki z boku przycisku, czynność powtarzamy z drugiej strony, następnie łapiemy kombinerkami za jeden ze styków i ciągniemy do siebie, jeĹźeli blaszki zostały dobrze zamontowane bez problemu włącznik powinien się rozpołowić.

pre_1352567751__1.jpg

Po otwarciu uzyskamy taki o to widok:

pre_1352567796__2.jpg

Teraz wyciągamy dwie boczne blaszki oraz ściągamy trzon w którym oryginalnie znajdują się Ĺźaróweczki.

Od tego momentu istnieją 3 sposoby podłączenia diod, kaĹźdy z nich daje porównywalny efekt więc pod względem jakościowym nie ma Ĺźadnych przesłanek do stosowania konkretnego sposobu, róĹźnica na pewno dotyczy czasu jaki trzeba na to poświęcić ale co kto lubi.

Sposób I

Wylutowujemy Ĺźarówki, jednak prościej je jest po prostu ukręcić http://forum.vectrak...fault/smile.gif

Wiercimy wiertłem 3 mm dziurki w plastyku przez które przeprowadzimy rezystor, naleĹźy to robić z tej strony która jest na zdjęciu, biegun dodatni, który póĹşniej i tak wyprowadzimy za pomocą rezystora, często zdarza się Ĺźe podczas wiercenia uszkodzeniu ulega biegun ujemny dlatego ja zawsze zawczasu wolę dać kapkę cyny w to miejsce.

pre_1352567882__3.jpg

Przygotowujemy sobie zestawik dioda + rezystor

pre_1352567904__4.jpg

Następnie umieszczamy go w środku tak aby biegun ujemny był skierowany do środka plastyku, przylutowujemy go do wcześniej zrobionego oczka z cyny i przechodzimy do plusa.

pre_1352567929__5.jpg

NóĹźkę plusową zaginamy do styku dodatniego, identyczną czynność powtarzamy z drugą Ĺźarówką, nie robiłem tego bo nie widziałem sensu gdyĹź to miała być tylko wersja podglądowa, na potrzeby porady.

pre_1352567954__6.jpg

Następnie składamy wszystko w całość.

Sposób II

Tak jak poprzednio odrywamy Ĺźarówki, następnie w miejscach ich przylutowania do plastyku wiercimy małe otworki wiertło 0.8-1mm.

Przygotowujemy sobie zestawy diodowe, dioda + rezystor i wkładamy we wcześniej przygotowane otwory, oczywiście zachowując biegunowość opisaną wyżej, lutujemy odcinamy końce, powinniśmy uzyskać mniej więcej coś takiego:

pre_1352567987__7.jpg

pre_1352568003__8.jpg

Następnie wkładamy plastyk na trzpień przycisku i składamy wszystko w całość w przeciwnej kolejności niż rozbieraliśmy.

Sposób III

Chyba najprostszy http://forum.vectrak...fault/smile.gif

Ściągamy plastyk z przycisku, przygotowujemy sobie zestawy diodek (rezystor + dioda), taki sam jak powyĹźej, następnie przylutowujemy go bezpośrednio do styków przycisku z pominięciem plastykowego wkładu, oczywiście zachowując biegunowość zgodnie ze schematem zamieszczonym u góry,

pre_1352568062__9.jpg

Ma to wyglądać mniej więcej w ten sposób:

pre_1352568085__10.jpg

Następnie składamy przycisk w całość.

Do wszystkich trzech metod:

Wartości rezystorów dla poszczególnych kolorów świecenia diod zostały opisane wyĹźej.

W przypadku gdyby, nie udało nam się równomiernie ułoĹźyć diody przed złoĹźeniem przycisku i światło nie rozchodziło by się jednolicie, moĹźemy dodatkowo spróbować ustawić diodę, zdejmując górny kapelusz przycisku, w tym celu naleĹźy podwaĹźyć dwa zaczepy znajdujące się po jego bokach:

pre_1352568120__11.jpg

Po ściągnięciu kapelusza moĹźemy delikatnie przysuwać łepek diody tak aby ustawić ją jak najbliĹźej środka otworu, co pozwoli równomiernie oświetlić przycisk.

W celu zwiększenia konta świecenia można spiłować łepki diod.

Efekt końcowy tej modyfikacji wygląda tak:

pre_1352568155__12.jpg

VII. Podświetlenie nawiewów- wersja klimatyzacji manualna (równomiernie oraz co najwaĹźniejsze chyba najbardziej stabilny sposób B)

Co nam będzie potrzebne:

-1.5 płytki drukowanej, uniwersalnej o wymiarach 100x220mm o oznaczeniu PI01 (Mogą być równieĹź inne, ja uĹźyłem takich ze względu na rozmiar), jeĹźeli będą mniejsze będziemy potrzebować ich więcej i na odwrót :)

-ok 50-60 diod 3 bądź 5 mm

-ok 50-60 rezystorów 1kOhm 0.25W

-Narzędzia typu, kombinerki, cęgi, wiertło, papier ścierny, klej montażowy bądź inny, nożyk tapicerski itd.

-Lutownica, cyna

-ok 1m przewodu 0,25mm

w pierwszej kolejności odrysowujemy sobie na płytce kółeczka z tego co pamiętam 6,7cm.

pre_1352568354__13.jpg

Następnie wewnątrz kaĹźdego robimy otwór (musi być na tyle duĹźy aby zmieścił się pręd od pokrętła) ja je zrobiłem wiertłem łopatkowym o średnicy 22 mm.

Kolejnym krokiem jest wycięcię kółek, do tego celu moĹźna uĹźyć zwykłych obcęg, w pierwszej kolejności jednak proponuje odciąć noĹźem poszczególne kółka od siebie a następnie kawałem po kawałku odcinać nadmiar materiału.

Jeżeli już z grubsza pozbędziemy się większości zbędnej płaszczyzmy, powinniśmy wygładzić zaokrąglić to co nam zostało, ja do tego celu użyłem szlifierki taśmowej, jeżeli jednak ktoś nie posiada, można zrobić to papierem ściernym.

Powinniśmy uzyskać takie cuś :)

pre_1352568382__14.jpg

Następnie przechodzimy do sedna, czyli spiłowujemy główki diod na płasko, tak aby miały jak największy kąt świecenia,

pre_1352568405__15.jpg

po czym wlutowujemy je w otworki na płytce, ja nóĹźki minusowe dałem na zewnątrz za pośrednictwem których póĹşniej zrobiłem okrąg do którego podpiąłem masę.

pre_1352568431__16.jpg

Plusowe nóĹźki diodek znalazły się od środka do których póĹşniej przylutowałem rezystorki zgodnie z zasadą: jedna dioda, jeden rezystor, Druga nuĹźka rezystora równieĹź posłuĹźyła mi do zrobienia okręgu, do którego póĹşniej przyłoĹźyłem zasilanie.

Wygląda to mniej więcej tak:

pre_1352568459__17.jpg

chwilowy brak fotki, zagineła w akcji, przy następnym takim zabiegu wrzucę oryginał, teraz tylko opisówka.

A tak świeci po przyłączeniu napięcia.

pre_1352568483__18.jpg

ceremonię powtarzamy dla wszystkich pokręteł czyli trzykrotnie.

pre_1352568507__20.jpg

JeĹźeli mamy juĹź komplet, powinniśmy zabezpieczyć je przed zwarciami (stykanie się ścieĹźek z płytki ze ścieĹźkami znajdującymi się w panelu) ja w tym celu uĹźyłem zwykłego kartonu, wyciąłem podobne kółka następnie przykleiłem je za pomocą duĹźej ilości kleju montaĹźowego

Po zabezpieczeniu przechodzimy do montażu w panelu,lutujemy kabelki do ścieżek po oryginalnym podświetleniu, następnie staramy się ułożyć okręgi jak najbardziej symetrycznie względem osi pokrętła, następnie przyklejamy je do obudowy.Można użyć dowolnego kleju w moim przypadku montażowy :) (nie polecam pistoletowego, ze względu na tempeaturę, może odpaść)

Na zdjęciu kółeczka zamontowane w panelu wraz z moją profesjonalną warstwą izolującą :)

pre_1352568535__21.jpg

pre_1352568550__22.jpg

Czekamy aż wyschnie i sprawdzamy czy wszystko prawidłowo świeci

pre_1352568576__23.jpg

jeĹźeli tak to zakładamy gałki oraz osłonę zewnętrzną i cieszymy się trwałym oraz równomiernym podświetleniem :)

pre_1352568600__24.jpg

Zdjęcie nie oddaje realnego efektu, było robione w nocy na spocie, po spoĹźyciu % w dodatku telefonem komórkowym

Zmiana podświetlenia popielniczki i zapalniczki

Zaczynamy od zdjęcia dolnej części konsoli, opis jest na forum więc nie będę powielał :)http://www.vectraklu...dvices/pokaz/35

Zaczynamy od popielniczki, wyciągamy wkład, następnie musimy go dokładnie umyć.

pre_1352565439__1.jpg

Następnie przygotowujemy sobie moduł, odcinamy pasek na 3 diody

pre_1352565522__2.jpg

Teraz musimy przewiercić się przez wkład w celu póĹşniejszego przeciągnięcia kabelków.

pre_1352565622__dsc_8465.jpg

Po wcześniejszym przylutowaniu kabelków do modułu przyklejamy go do wkładu popielniczki

pre_1352565704__dsc_8466.jpg

Przeprowadzamy kabelki na drugą stronę

pre_1352565746__dsc_8467.jpg

Teraz chwilowo odkładamy go na bok i zabieramy się za oświetlenie zapalniczki.

pre_1352565794__dsc_8471.jpg

Przygotowujemy sobie diody z przylutowanymi rezystorami i za pomocą kleju pistoletowego montujemy w około pierścienia podświetlającego, ja przykleiłem w 4 pkt zaznaczonych czerwonym punktem na zdjęciu poniżej.

pre_1352565979__dsc_8471aaaaaa.jpg

Po wklejeniu diod przylutowujemy do nich kabelki a następnie łączymy odpowiednie bieguny ze sobą i lutujemy w dolnej czesci styków tak jak na zdjęciu (WaĹźne aby zrobić to jak najniĹźej, gdyĹź póĹşniej moĹźe być problem z załoĹźeniem spinek z instalacji)

pre_1352566145__dsc_8475.jpg

Teraz wracamy do naszej popielniczki, przeciągamy kabelki przez otwór w prawej górnej części

pre_1352566406__dsc_8469.jpg

Wyciągamy go na drugą stronę i dolutuwujemy do wcześniej zamontowanego oświetlenia zapalniczki

pre_1352566475__dsc_8479.jpg

pre_1352566491__dsc_8480.jpg

Tak wszystko wygląda po podłączeniu, (testowe uruchomienie w domu, bez osłon i zapalniczki dlatego tak świeci na boki)

pre_1352566552__dsc_8482.jpg




×