Jump to content

W dniu dzisiejszym od 22 nastąpi przerwa w działaniu forum związana z pracami serwisowymi.

Welcome to Vectra Klub Polska

Guest Image

Welcome to Vectra Klub Polska , like most online communities you must register to view or post in our community, but don't worry this is a simple free process that requires minimal information for you to signup. Be apart of Vectra Klub Polska by signing in or creating an account.

  • Start new topics and reply to others
  • Subscribe to topics and forums to get email updates
  • Get your own profile page and make new friends
  • Send personal messages to other members.

Wymiana szczęk hamulca awaryjnego

Sign in to follow this  

About This File

Nadszedł dzień kiedy postanowiłem wymienić szczęki hamulca ręcznego w moim aucie. Powodem było podejrzenie o hałasowanie w tarczo bębnie (okazało się jednak, że to nie to).Poza tym znalazłem nowe szczęki hamulcowe, które kiedyś kupiłem. Miałem chwilę wolnego no i zabrałem się do roboty.

Trzeba zaopatrzyć się w grzechotkę (1/2”), nasadkę 19mm, kombinerki, śrubokręt gwiazdkowy no i oczywiście lewarek oraz klucz do odkręcania śrub koła.

Unosimy auto i odkręcamy koło. Po zdjęciu koła widać pięć otworów montażowych, jeden otwór do regulacji szczęk oraz śrubę z łbem gwiazdkowym ustalającą położenie tarczo bębna na piaście.

Zdj. Nr 1 przedstawia widok po zdjęciu koła jeszcze przed zdjęciem zacisku;

pre_1351877369__1.jpg

Zdj. Nr 2 odkręcenie zacisku kluczem nasadowym 19mm. Ciężki dostęp i ciężko idzie. Dojście do dolnej śruby jest utrudnione przez dochodzący do zacisku przewód hamulcowy;

pre_1351877376__2.jpg

Zdj. Nr 3 odkręcony i podwieszony na drucie zacisk;

pre_1351877387__3.jpg

Zdj. Nr 4 po bardzo trudnym odkręcaniu śrubki ustalającej oraz po męczarniach ze zdjęciem tarczo bębna widok tego co się kryje w jego wnętrzu, czyli: na samej górze regulator oraz po bokach szczęki rękawa;

pre_1351877397__4.jpg

Zdj. Nr 5 widok sprężyny trzymającej jedną ze szczęk;

pre_1351877410__5.jpg

Zdj. Nr 6 sam regulator w całej okazałości;

pre_1351877420__6.jpg

Żeby wyjąć same szczęki trzeba (przynajmniej ja tak zrobiłem) zacząć od góry. Wyjąłem, lekko rozciągając szczęki, regulator oraz sprężynę przytrzymującą na górze – widoczna na zdj. Nr 4.

Następnie zabrałem się za sprężyny przytrzymujące szczęki na ich środku – widok jednej z nich na zdj. Nr 5. Żeby je zdjąć z bolców umieszczonych po bokach piasty, trzeba obrócić sprężyny razem z ich „kapturkami” do momentu kiedy bolce swobodnie uwolnią sprężyny. W kapturkach jest nacięcie wzdłużne umożliwiające przedostanie się grota bolca i uwolnienie samej szczęki.

Widok sprężyn i kapturków przedstawia zdjęcie Nr 7.

pre_1351877431__7.jpg

 Widok bolców osadzonych w obudowie na zdjęciu Nr 8;

pre_1351877440__8.jpg

Kiedy jest wyjęty regulator oraz górna sprężyna i boczne, trzeba jeszcze wyjąć dolną sprężynę oraz wyjąć dolną część szczęk z mechanizmu rozpychającego.

Widok mechanizmu rozpychającego na zdjęciu Nr 9;

pre_1351877459__9.jpg

W wyjęciu szczęk z mechanizmu na dole pomaga odpięcie linki ręcznego z tyłu obudowy piasty koła.

Przy okazji dobrze jest wszystko wyczyścić z rdzy oraz obejrzeć w jakim stanie są wszystkie części hamulca.

Zdjęcie Nr 10 przedstawia zamontowane nowe szczęki.

pre_1351877469__10.jpg

Żeby zmontować wszystko do przysłowiowej kupy trzeba się nieźle namęczyć z założeniem wszystkich sprężyn. Wyglądają na nieźle rozciągliwe, ale pozory mylą. Trzeba się nagimnastykować żeby włożyć je tam gdzie być powinny. Zaleca się wymianę szczęk w obu kołach, ale ja nie zdążyłem i czeka mnie jeszcze prawy tył w tym tygodniu.

Po założeniu szczęk zakładamy tarczo bęben ustalając jego położenie śrubą (śrubką) ustalającą. Radzę się zaopatrzyć w nową, ponieważ stara po odkręcaniu może się nie nadawać do ponownego użycia. Koszt nowej w ASO – 77 gr.

Po tym wszystkim można się cieszyć pewnym ręcznikiem w aucie.




×
×
  • Create New...