Jump to content

Welcome to Vectra Klub Polska

Guest Image

Welcome to Vectra Klub Polska , like most online communities you must register to view or post in our community, but don't worry this is a simple free process that requires minimal information for you to signup. Be apart of Vectra Klub Polska by signing in or creating an account.

  • Start new topics and reply to others
  • Subscribe to topics and forums to get email updates
  • Get your own profile page and make new friends
  • Send personal messages to other members.

Wymiana świec żarowych


About This File

Zmieniałem właśnie u siebie świecę (Y22DTR) ale chyba będzie tak samo jak w Y20DTH a na pewno podobnie

Zamieszczam krótką relację

Potrzebny sprzęt - klucz nr 10 (nasadowy najlepiej cienkościenny bo jest problem z podejściem no i na tyle głęboki, żeby wlazła końcówka świecy) z przedłużką, podobnie jak @tomkoski wykorzystałem małą kombinację (fotka nr 12)

Probówka do sprawdzenia, która świeca jest uwalona (to jeśli nie chcemy zmieniać wszystkich).

Świece (ja montowałem BERU 0100226489) - ilość uzależniona od tego ile chcemy wymienić (ok. 45- 50zł/szt.)

GM dla Y20DTH/ Y22DTR podaje numer GM 93178225 (9196669) Katalogowy 12 14 033 (12 14 305)

Numer NGK: Y-523J D-POWER 37

Padnięta (całkowicie) świeca żarowa najczęściej objawia się krótkotrwałym świeceniem checka (auto z kluczem) po odpaleniu zimnego auta.Check gaśnie po jakimś czasie albo po przegazowaniu.

Nie chcę tu prowadzić rozważań czy wymieniać wszystkie świece czy jedną. Ustalmy, że są dwie szkoły - obie mają wady i zalety. Ja wymieniam pojedynczo.

Żeby dostać się do świec trzeba zdjąć ich przyłącza (fajki). W tym celu trzeba obudowę fajki ścisnąć dość mocno w odpowiednich miejscach (fotki nr 6 i 7) i ściągnąć z wyczuciem do góry wzdłuż osi świecy. Można się przy tym posługiwać jakimś narzędziem (np z jednej strony śrubokręt) bo paluchami jest dość ciężko skutecznie złapać.

Aby sprawdzić, która świeca nam się skończyła możemy użyć prostej probówki elektrycznej z żarówką. Podłączamy zacisk do plusa akumulatora (fotka nr 4) i końcówką probówki dotykamy końcówki świecy (fotka nr 3). Operację przeprowadzamy bez wkładania kluczyka do stacyjki. Jak nie świeci to znaczy że świeca się skończyła. Jeśli probówka świeci to oznacza, że świeca jeszcze działa. Demontujemy probówkę z klemy żeby przez przypadek nie "pospawać" sobie silnika.

Jak już sprawdzimy, którą mamy do wymiany to proponuje trochę rozgrzać silnik. Na ciepłym świece wychodzą ponoć łatwiej (tu polecam lekturę działu VB diesel i tematów o problemach z wymianą/wykręceniem świec).

Demontaż fajek (wszystkich) da radę zrobić bez demontażu innych elementów (osłon, rur, przewodów itp. znajdujących się w okolicach świec).

Następnie wykręcamy świece/ę. Gdyby nie chciała się wykręcać to nie robimy tego na siłę bo jej ułamanie znacznie zwiększy koszty wymiany (tu znów proponuje lekturę działu VB diesel gdzie jest kilka sposobów na opornie wykręcające się świece).

U mnie dwie wyszły bez problemów (pierwsza rok temu)

Przy wkręcaniu świecy zachowujemy ostrożność, żeby gwint złapał prawidłowo dlatego lepiej na początku użyć "delikatniejszej" wersji klucza (fotka nr 12).

Przy montażu/demontażu pierwszej świecy z prawej strony (zgodnie z kierunkiem jazdy) występuje konieczność zdjęcia węża od turbiny (widoczna na fotce nr 1). Aby tego dokonać najlepiej zdjąć czarną pokrywę i zdemontować metalową rurę (ostatnie foto) (E-torx).

Co do dokręcania świec to na pewno istnieje prawidłowy moment, którym należy je dokręcać ale jakoś nie mogłem go namierzyć (może ktoś uzupełni opis) więc posłużyłem się "wprawną łapą mechanika z 40 letnim stażem" wink.gif

Po wkręceniu świec zakładamy fajki z powrotem (już bez ściskania)

Czas na sprawdzenie wszystkich i wymianę jednej to około 15 minut.

Po tym zabiegu check nie powinien się pojawić przy odpalaniu (nie trzeba kasować techem)

Są zwolennicy smarowania wkręcanych świec jakimiś smarami (miedzianym, grafitowym) celem łatwiejszego następnego wykręcania. Jeśli już to ten smar powinien być odporny na wysokie temperatury (nawet na fajkach od świec jest napis 200stC - fotka nr 5, więc same świece nagrzewają się pewnie bardziej) bo efekt może być odwrotny . Ja niczym nie smarowałem.

PS. Próbowałem pomierzyć opory świec (nowej i spalonej) bo ktoś na forum VB podawał wartości dla dobrej i złej świecy ale jakoś cienko mi to szło (słaby miernik). Stara świeca nie dawała chyba żadnego wyniku a nowa coś 11-12 omów ale mogę się mylić.

pre_1351874745__1.jpg

pre_1351874874__3.jpg

pre_1351874886__5.jpg

pre_1351874900__6.jpg

pre_1351874914__7.jpg

pre_1351874929__8.jpg

pre_1351874941__9.jpg

pre_1351874961__10.jpg

pre_1351874973__10a.jpg

pre_1351874987__11.jpg

pre_1351875002__12.gif

 Share


×
×
  • Create New...
UP