Jump to content

Welcome to Vectra Klub Polska

Guest Image

Welcome to Vectra Klub Polska , like most online communities you must register to view or post in our community, but don't worry this is a simple free process that requires minimal information for you to signup. Be apart of Vectra Klub Polska by signing in or creating an account.

  • Start new topics and reply to others
  • Subscribe to topics and forums to get email updates
  • Get your own profile page and make new friends
  • Send personal messages to other members.

Naprawa potencjometru przepustnicy VC 2.0 DTI

Sign in to follow this  

About This File

Ponieważ już w kilku tematach pojawiał się wątek błędu przepustnicy spowodowanego problemami z potencjometrem (ELOBAU 424 S06 A08001), postanowiłem opisać sposób jego naprawy – dla potomnych. Temat dotyczy silników 2.0 i 2.2 DTI w VC kombi i Signum.
Naprawa trwa (w zależności od zdolności i posiadanych narzędzi) od 0,5 – 2 godzin. Zaoszczędzić można (wg cennika ASO) ok 1'700,00 zł.
Opisana poniżej naprawa dotyczy błędu spowodowanego zimnymi Lutami powstającymi w wysokich temperaturach pracy potencjometru. Z lektury wpisów na formach (i własnego doświadczenia) wynika, że jest to podstawowy problem z przepustnicą w tych modelach silnika.
U mnie potencjometr ten powodował głównie błędy:
P0638(5B) - Obwód przepustnicy, odchylenie dodatnie (Throttle Control Circuit Positive Deviation)
P0638(5A) - Obwód przepustnicy, odchylenie ujemne (Throttle Control Circuit Negative Deviation)
P0638(07) - Obwód elektronicznego sterowania przepustnicy Wejście za wysokie (Electronic Throttle Sensor Circuit High Input)
Efektem tego ostatniego (dwa pierwsze nawet nie powodują zapalenia lampki z kluczem) jest zamknięcie przez komputer przepustnicy, co skutkuje spadkiem obrotów silnika (czasami nawet do 0) i brakiem reakcji na pedał gazu. Chwilowo problem ten można rozwiązać poprzez odłączenie sterowania przepustnicy (3) – po odłączeniu tego przewodu koniecznie trzeba go zaślepić aby nie tracić podciśnienia.
No a teraz opis naprawy:
1. Zdejmujemy górną osłonę silnika.

 

pre_1351872717__1.jpg


2. Odpinamy przewody od czujnika ciśnienia (1) i potencjometru (2), odłączamy sterowanie przepustnicą (3), luzujemy opaskę zaciskową (4) i zdejmujemy rurę od intercoolera (5).
3. Odkręcamy cztery śruby mocujące przepustnicę (6) i zdejmujemy ją.
4. Odkręcamy potencjometr.
5. Teraz się zaczyna – odcinamy (np. brzeszczotem) górną cześć potencjometru, tak aby odciąć ok 3 mm (plastikowa pokrywa potencjometru jest grubości 2 mm).

 

pre_1351872753__2.jpg

6. Usuwamy materiał którym zalane jest wnętrze potencjometru. Najlepiej usunąć materiał dookoła płytki, tak aby odsłonąć trzy boki płytki. Potem usuwamy część materiału znad płytki aby jego grubość była dużo mniejsza. Na koniec podważając z jednej strony zdejmujemy plastik z całej płytki.
 

pre_1351872775__3.jpg

7. Jak odkryjemy już płytkę, przelutowujemy wszystkie styki na płytce.
8. Płytkę możemy zasłonić odciętą pokrywę, mocują ją np. silikonem (aby następnym razem demontaż był prostszy).
9. Czyścimy plastikowy łącznik pomiędzy potencjometrem a ośką przepustnicy (7)

 

pre_1351872813__4.jpg

10. Przy okazji można przeczyścić całą przepustnicę, a w szczególności czujnik ciśnienia – można go przedmuchać sprężonym powietrzem.
11. Wkręcamy potencjometr.
12. Montujemy przepustnicę do silnika i podpinamy przewody i rurki.
13. Kasujemy błędy TECHem lub OP-COMem.
14. Cieszymy się ze sprawnie działającego silnika.
A tak wygląda zmontowana całość – potencjometr nie jest osłonięty ALE DZIAŁA.

 

pre_1351872836__5.jpg

Dopisane 18.07.2010:
No to jeszcze coś dopisze.
Po niecałym roku od naprawy, problem pojawił się ponownie. Co prawda korekta była trywialna - wystarczyło podnieść maską i "dotknąć" lutownicą styki (potencjometru nie składałem), jednak już sam fakt pojawienia się błędu jest wkurzający.
Jeżeli więc ktoś będzie wykonywał taka naprawę, proponuję użyć jak najtwardszego lutu, aby temperatura panująca w komorze silnika nie powodowała kolejnych problemów.

Dopisane 27.06.2014:

Ponieważ bardzo często błędy czujnika przepustnicy są źle interpretowane, dlatego jeszcze raz powtórzę:

Błędy:
P0638(5B) - Obwód przepustnicy, odchylenie dodatnie (Throttle Control Circuit Positive Deviation)
P0638(5A) - Obwód przepustnicy, odchylenie ujemne (Throttle Control Circuit Negative Deviation)

Nie powodują problemu utraty mocy. Co więcej, najczęściej przy nich w ogóle nie pojawia się kontrolka z kluczykiem. Jeżeli masz tylko taki błędy - to ten temat Ciebie nie dotyczy.

Problemem jest:
P0638(07) - Obwód elektronicznego sterowania przepustnicy Wejście za wysokie (Electronic Throttle Sensor Circuit High Input)

To właśnie pojawienie się tego błędu skutkuje kontrolką, utratą mocy, a czasami zdławieniem silnika.

Zanim zdemolujesz potencjometr sprawdź więc dokładnie numer tego błędu.




×
×
  • Create New...