Jump to content

Welcome to Vectra Klub Polska

Guest Image

Welcome to Vectra Klub Polska , like most online communities you must register to view or post in our community, but don't worry this is a simple free process that requires minimal information for you to signup. Be apart of Vectra Klub Polska by signing in or creating an account.

  • Start new topics and reply to others
  • Subscribe to topics and forums to get email updates
  • Get your own profile page and make new friends
  • Send personal messages to other members.

Błąd p0033 w silniku Z20net- możliwe rozwiązanie


About This File

Witam

Chciałbym przedstawić jak po mozolnym dochodzeniu i pomocy kilku forumowiczów z takim samym problemem rozwiązałem problem, którego wynikiem jest błąd o numerze p0033 (zawór bocznikowy turbosprężarki-zakres działanie) w silniku Z20net w Vectrze przed liftowej (to ważne z powodu innej budowy zaworu bocznikowego, może i turbosprężarki, nie wnikałem tak dogłębnie) .

Ok jak wygląda pacjent i jakie ma dolegliwości.

Pacjent- Opel Vectra z silnikiem Z20net rocznik 2004, przebieg około 120tys km.

Dolegliwości:

-Pierwsze objawy ujawniają się po rozgrzaniu się silnika, a samym objawem jest

zamulenie silnika, brak mocy, czasami wyskoczy tryb serwisowy czasami nie. Owe zamulenie powstanie w momencie gdy zdejmujemy nogę z gazu przy zmianie biegu po forsowaniu, u mnie często było to przy przejściu z przyspieszania do hamowania silnikiem, oraz przy zmianie biegu podczas forsownego przyspieszania. Czyli w momencie gdy dajesz po „garach” puszczasz gaz i natłoczone powietrze przez turbosprężarka musi zostać zawrócone przed turbo. Wtedy wywala błąd auto wchodzi w tryb serwisowe i zamiast cieszyć się uturbionym Z20net masz odczucia jak X16XEL w 2 tonowej furgonetce. Straszne to odczucie, dajesz nogę w podłogę a tu nic prprpr, a maksymalne spalanie na komputerze jakie pokarze na 5,6 biegu to tylko 17l/100km, wbrew pozorom auto pali więcej z powodu zamulania i długiego przyspieszania.

Powód na początku obstawiałem wężyki podcienienia, pompę vacum, później poszukiwałem alternatywnych zaworów bocznikowych do tego silnika, jednak wszyscy nie zaleźni producenci wycofali siÄ z ich produkcji z powodu braku kompatybilności i wywalania błędu ( np. Forge).

Po wymianie i spostrzeżeniach z kilkoma forumowiczami posiadającymi ten sam problem, nie będę wymieniał z kim i iloma, ponieważ okaĹźe się ze tak bezawaryjny i super silnik okazać się nie do końca dopracowany  i posiada pewne wady .

Przejdźmy do konkretów, po mozolnym kasowaniu błędu p033 miałem dosyć bo pojawiał się coraz częściej. Zdecydowałem się do rozebrania zaworu bocznikowego, który wygląda według schematu jak poniżej, na schemacie widać dokładnie gdzie on się znajduje.

 

pre_1351849729__1.jpg

Czyli obudowa (I), uszczelka (II), sprężyna (III), plastikowa tulejka (IV), membrana (V), plastikowy koszyk (VI)- taki cały zestaw naprawczy Aso jedyne 920pln, pewnego forumowicza w Bydgoszczy albo Toruniu chcieli skasować 1800pln z wymianą (30min roboty). CO ciekawe do aut po 2006 roku już jest inny zawór i kosztuje chyba około 350pln.

W realu wygląda to tak.

pre_1351849842__2.jpg

Sama usterka polega na odparzeniu gumy na membranie. Membrana zbudowana jest z materiału pokrytego gumą (taki badziew nic szczególnego) wygląda jak by wart był 10pln.

Owe odparzenia występują przy górnym kołnierzu, guma odchodzi a membrana gumowa robi się przepuszczalna, co pewnie nie za dobrze wpływa na działanie tego zaworu.

Poniżej zdjęcie tej membrany, na czerwono miejsce w którym możemy się spodziewać odparzonej gumy.

pre_1351849914__3.jpg

Ponieważ nie lubię być rozrzutny postanowiłem z membrany pozbyć się odparzonej gumy I zastąpić ją warstwą elastyczną w postaci zaschniętego elastycznego kleju. Klej musi być elastyczny, odporny na oleje, smary I tłuszcze. U mnie wybór padł na Klej Chemoprem do gumy I metalu. Na etykiecie napisane, że pracuje w temperaturze do 120st C odporny jest na oleje, paliwo, smary itp. itd. Na początku się bałem, że 120 St C to trochę mało, myślę,  ze sprawdził by się również silikon

wysokotemperaturowy taki czerwony. Tak więc usunąłem odparzoną gumę, odtłuściłem miejscowo acetonem ( może być taki do paznokci bez zapachowy I bez dodatków), pokryłem klejem (mała ilość) przycisnąłem starą odparzoną gumą( ona jest bardzo cienka wiec nie ma tam jakiego przyrostu grubości samej membrany, ścisnąłem ściskiem ( ścisk, klamerka, chodzi o to żeby sklejona powierzchnia była ściśnięta przez dłuższy czas) I zostawiłem na noc. Pamiętać należy, że najpierw dajemy klej na membranę odczekujemy niech odparuje rozpuszczalnik i dopiero wtedy przykładamy starą gumę co się odparzyła. Ile czasu ? Jak testowałem klej na dętce, najlepiej gdy przy odrywaniu robią się włoski. Rano ścisk ściągnąłem, membrana po regeneracji została przygotowana na testy.

Należy pamiętać, że nie jest ważne żeby stara guma dobrze pokryła obszar klejony, najważniejsze żeby klej utworzył szczelną powierzchnie.

Ale po kolei gdzie jest ten zawór bocznikowy turbosprężarki, jest on dokładnie na Turbie w dolnym uciążliwym miejscu na mechanika, a dokładnie pod “wejściem” powietrza do „suszarki”.

pre_1351850274__4.jpg

pre_1351850134__5.jpg

TakĹźe aby sie tam dostaÄ naleĹźy odkrÄciÄ caĹy przewód od filtra do turbosprÄzarki, przy okazji jest do niego podpiÄtych kilka wÄĹźyków gumowych, z którymi jest duĹźy problem, bo sÄ one dosyÄ mocno spasowane. Ale trochÄ cierpliwoĹci (przeklÄĹstw co to za idiota wymyĹliĹ) kombinerki I daje rady. Jak juĹź siÄ ĹciÄgnie ten przewód to widzimy bezpoĹrednio pod wlotem powietrza to turbo poniĹźej jest taka pokrywka do której idzie wÄĹźyk. Pokrywka zamocowana jest na 3 Ĺrubach. OdkrÄcamy je I pamiÄtamy, o tym Ĺźe w zaworze jest sprÄĹźyna wiÄc gdy je ĹciÄgniemy moĹźe ona wystrzeliÄ I szukaj wiatru w polu. Sam montaĹź odbywa siÄ kolejnoĹci odwrotnej. Dla pomocy moĹźna zĹoĹźyÄ caĹy zawór na zewnÄtrz , zawiÄzaÄ go tasiemkÄ, przeĹoĹźyÄ Ĺruby przez obudowÄ, naĹoĹźyÄ na Ĺruby uszczelkÄ I powoli przykrÄcaÄ do turba, po trochÄ kaĹźdÄ ĹrubÄ, jak juĹź Ĺrubki zĹapiÄ ucinamy tasiemkÄ I dokrÄcamy wszystko do koĹca ( to najbardziej pracochĹonna czynnoĹÄ)

Powiem tak, ja wydaĹem na tÄ caĹÄ „impreze” okoĹo 5pln, no w sumie 10pln bo kupiĹem dwa kleje, ale jeden odpadĹ podczas prób na symulatorze (dÄtka ;)

Czy ta metoda dziaĹa, u mnie zadziaĹaĹa, jak na razie zrobiĹem niecaĹe 20 tyĹ i problem nie powróciĹ. A czasami auto robiĹo trasÄ1300km non stop, zaĹadowane po dach + kufer i byĹo OK.

Auto dziaĹa jak przed usterkÄ. PoszukiwaĹem tego zaworu bocznikowego w innych (zdala od ASO) i bardzo ciekawa sprawa, poniewaĹź oficjalny dystrybutor i serwis Garetta ( producent tej turbosprÄzarki) nie posiada tej czÄĹci w asortymencie, choÄ wirnik Ĺopatki i inne metalowe czÄĹci posiadajÄ. PoszukiwaĹem dalej poniewaĹź nie wydaje mi siÄ, Ĺźeby akurat to turbo byĹo tylko w tym silniku w Oplu i Saabie (B207

symbol motoru). ZnalazĹem oferte na stronie firmy Skandix.de zestaw naprawczy do Volva z 64 Euro, któego czÄĹci na zdjÄciu poza obudowÄ blaszanÄ nie róĹźniĹy siÄ niczym, jednak pan sprzedawca niby mi to pomierzyĹ i siÄ to niby nie zgadzaĹo z naszym modelem. ZdjÄcia wykorzystane w powyĹźszej radzie nie sÄ mojego autorstwa, zostaĹy znalezione dziÄki wyszukiwarce, jednak sÄ one takie same jak w moim samochodzie. Mam nadzieje, Ĺźe ta rada siÄ komuĹ przy, lub wrÄcz przeciwnie nie bÄdzie jej potrzebowaĹ. Do wykonania zadania bÄdÄ potrzebne: kombinerki, klucz 10 nasadkowy krótki (lub Torx), jakaĹ tasiemka, klej elastyczny (u mnie do metalu i gumy Chemoporemu), najlepiej opaski zaciskowe maĹe do wÄĹźyków ( bo te oryginalne bym odrazu zamieniĹ, ciÄĹźkie w manipulacji itp)

 Share


×
×
  • Create New...
UP