Jump to content

Welcome to Vectra Klub Polska

Guest Image

Welcome to Vectra Klub Polska , like most online communities you must register to view or post in our community, but don't worry this is a simple free process that requires minimal information for you to signup. Be apart of Vectra Klub Polska by signing in or creating an account.

  • Start new topics and reply to others
  • Subscribe to topics and forums to get email updates
  • Get your own profile page and make new friends
  • Send personal messages to other members.

Naprawa opornicy wentylatora kabiny


About This File

Pojazd:

Vectra C GTS 1.9/120kM

Objawy:

wentylator w kabinie działa jak chce, lub nie działa wcale.

Diagnoza:

auto oddane do serwisu opla - uszkodzona opornica wentylatora koszt ponad 1100zł (foto 1) - info z serwisu: nie da się tego naprawić.

nie zaakceptowałem kosztów i zabrałem auto z opornicą do domku w celu powalczenia samemu :).

Przyczyna:

zapchany odpływ wody na podszybiu po stronie pasażera - w miejscu filtra kabinowego. Woda dostała się przez wentylator do elektroniki.

Umiejscowienie opornicy:

Demontujemy schowek (3 śruby na gorze, 2 na dole), schylamy się :) i lokalizujemy czarne okrągłe plastikowe pudło :) (wentylator) i pod nim przykręcona jest opornica (foto 1).

Potrzebne materiały:

1. Chęci :)

2. śrubokręty, szczypce.

3. preparat Kontakt U - 11zł

4. dobra lutownica.

5. odsysacz do cyny. - 8zł

5. pędzelek

Metoda naprawa:

W moim przypadku jeśli wizualnie elektronika wygląda na nie popaloną można podjąć próbę naprawy :).

Zdejmujemy plastikową pokrywę.

Odkręcamy śrubę mocującą płytę następnie podważamy sprężynę która trzyma 2 elementy elektroniczne (dioda i tranzystor) tak aby zdemontować płytę z metalowej obudowy robimy to ostrożnie i powoli.

Opornica po zdemontowaniu i zdjęciu plastikowej pokrywy wygląda fatalnie widać że woda faktycznie tam była ( foto 2,3), płyta zaśniedziała z białymi nalotami do takiego stopnia że nie widać elementów SMD.

Następnie należy wylutować cewkę (foto 4).

Preparatem Kontakt U pryskamy po płytce i czyścimy pędzelkiem ma to za zadanie rozpuścić i usunąć nalot który zamyka obwód w nie pożądany sposób. Powtarzamy tą czynność kilku krotnie aż dokładnie oczyścimy płytę z nalotu (foto 5,6,7,8).

Poprawiamy ewentualnie punkty lutownicze na płycie (tzw.zimny luty).

Po tych czynnościach jeśli ktoś posiada troszkę wiedzy elektronicznej i ma pod ręka miernik elektroniczny można sprawdzic sprawność diod, tranzystorów, rezystorów, kondensatorów. Parę minut roboty ale mamy większa pewność że wszystko będzie ok.

Wlutowujemy cewkę z powrotem na swoje miejsce.

Wkładamy z powrotem diodę i tranzystor w obudowie To220 pod sprężynę która dociska je aby odprowadzić ciepło. Tą czynność proponuje wykonywac naprawdę spokojnie aby nie pourywać nóżek tych elementów :).

Jest to najtrudniejszy element zabawy ja użyłem wąskich szczypczyków, podważyłem sprężynę i poszło dość gładko ale początek nie był łatwy.

Gotowe :)

Instalujemy opornicę pod wentylator, podłączamy konektory i jeśli wszystko poszło ok to cieszymy się działaniem i mamy kasę w kieszeni :).

foto 1

pre_1351509857__1.jpg

foto 2

pre_1351509867__2.jpg

foto 3

pre_1351509880__3.jpg

foto 4

pre_1351509891__4.jpg

foto 5

pre_1351509905__5.jpg

foto 6

pre_1351509918__6.jpg

foto 7

pre_1351509933__7.jpg

foto 8

pre_1351509952__8.jpg

Pozdrawiam i powodzenia.

 Share


×
×
  • Create New...
UP