Jump to content

Welcome to Vectra Klub Polska

Guest Image

Welcome to Vectra Klub Polska , like most online communities you must register to view or post in our community, but don't worry this is a simple free process that requires minimal information for you to signup. Be apart of Vectra Klub Polska by signing in or creating an account.

  • Start new topics and reply to others
  • Subscribe to topics and forums to get email updates
  • Get your own profile page and make new friends
  • Send personal messages to other members.

Czyszczenie układu klimatyzacji [CDTI].

Sign in to follow this  

About This File

Witam,

będąc zdegustowanym niskim poziomem obsługi stacji z moich okolic zajmujących się serwisem klimatyzacji postanowiłem sam zabrać się do odgrzybiania klimatyzacji. Wcześniej wymienione punkty obsługi odgrzybiają jedynie wyloty powietrza, a zapewne każdemu wiadomo, że największe skupisko grzybów i drobnoustrojów znajduje się na parowniku (skraplaczu) klimatyzacji.

Temat był już poruszany parokrotnie na tym forum, ale nikt nie dał sposobu na skuteczne dotarcie do w/w skraplacza.

Ja dostałem się do niego od strony kabiny. Na tę chwilę jeszcze nie odgrzybiłem klimy ze względu na brak środka do odgrzybiania, który zakupiłem na Allegro i czekam aż dojdzie (45 zł wraz z przesyłką) - polecam środek firmy Wurth (używany przez serwis Opla). Jak już pisałem, środka do odgrzybiania jeszcze nie posiadam, ale podjąłem już próbę dostania się do skraplacza.

W tej chwili napiszę jedynie, jak się do niego dostać, a gdy będzie zainteresowanie, to umieszczę stosowne fotki, aby było wiadomo, które śrubki odkręcać.

Potrzebne narzędzia, to klucz nasadowy 13, torx T-10, śrubokręt plaski.

W pierwszej kolejności należy odkręcić schowek - 5 śrubek (po otwarciu schowka ujrzymy w górnej części trzy śruby oraz przy zamkniętym schowku od spodu po bokach są dwie śrubki).

pre_1351508846__1.jpg

pre_1351508898__2.jpg

Po odkręceniu schowka odpinamy wtyk zasilający podświetlenie schowka.

Następnie odkręcamy bok środkowego tunelu (ten przy nogach - oczywiście od strony pasażera). Aby to zrobić należy ściągnąć zaślepkę i kluczem 13 odkręcić nakrętkę, w następnej kolejności odkręcamy torxem śrubę, na którą była nakręcona nakrętka (masło maślane :-))

pre_1351508930__3.jpg

Odchylamy tę część boku tunelu, która była przymocowana wcześniej odkręconą śrubą, aby ujrzeć kolejną śrubkę części tunelu, którą chcemy docelowo odkręcić. Następnie odkręcamy kolejną śrubkę tejże części i odkładamy na bok ten element.

pre_1351508955__4.jpg

Do następnych czynności najlepiej jest się położyć plecami na wycieraczce od strony pasażera, tak aby głowa była bezpośrednio pod wentylatorem, który musimy odkręcić. Aby to zrobić najpierw przystępujemy do usunięcia tunelu nawiewu na nogi.

W tym celu odkręcamy śrubkę torx, która jest przykręcona od spodu do wentylatora i śrubokrętem pomagamy sobie, aby odczepić nawiew od środkowego tunelu.

pre_1351508970__5.jpg

Po jego ściągnięciu odkręcamy dwie śruby torx od tzw. rezystora wstępnego (to coś, do którego dochodzi wiązka elektryczna), który przykręcony jest od spodu do wentylatora.

pre_1351508983__6.jpg

Po odkręceniu rezystora przystępujemy do odkręcania samego wentylatora - łącznie 7 śrub torx (trzy są widoczne z przodu, a 4 pozostałe od spodu.

pre_1351509004__7.jpg

Po ich odkręceniu wentylator nadal trzyma się na swoim miejscu, gdyż są jeszcze trzy zatrzaski, które musimy uwolnić (dwa są widoczne z przodu i jeden z tyłu wentylatora).

pre_1351509023__8.jpg

Po wyciągnięciu wentylatora mamy już dostęp do parownika, który znajduje się w odsłoniętym otworze, do którego dmucha wentylator i co prawda nie jest on widoczny, ale ręką można wyczuć, że to właśnie to :-)

pre_1351509036__9.jpg

pre_1351509049__10.jpg

pre_1351509062__11.jpg

Odgrzybianie zaczynamy od parownika nie używając środka do czyszczenia, następnie skręcamy wentylator (tylko na kilka śrub), uruchamiamy silnik i puszczamy nawiew na full przy wyłączonej klimatyzacji (tryb ECO). Po 15 minutach wyłączamy silnik, skręcamy wszystko w odwrotnej kolejności do demontażu i przystępujemy do czyszczenia kanałów wylotowych.

Można po prostu przez kratkę wylotową włożyć rurkę i psiknąć, ale ja postanowiłem, że zdemontuję całkowicie kratki wylotowe, aby można było wężyk głąbiej wsadzić. Tak postępujemy ze wszystkimi czterema wylotami z przodu, dwoma wylotami na nogi, dwoma wylotami na boczne szyby i dwoma wylotami na przednią szybę oraz wylotami dmuchającymi na tylną kanapę i jeszcze nie można zapomnieć o wylotach powietrza znajdujących się pod przednimi fotelami. Po zaaplikowaniu środka do wszystkich otworów ponownie uruchamiamy silnik na 15 minut, włączamy nadmuch na maksymalną moc z wyłączoną klimą.

Mam nadzieje, że mój post będzie dla innych przydatny. Czas trwania całej operacji powinien wynieść przy pierwszym podejściu nie dłużej niż 2h wraz z piętnastominutowymi przerwami na papierosa podczas, gdy środek będzie robił swoje.

Pozdrawiam




×
×
  • Create New...