Skocz do zawartości

Witamy na Vectra Klub Polska

Guest Image

Witamy na Vectra Klub Polska, podobnie jak na większości społeczności internetowych, musisz się zarejestrować aby uczestniczyć w naszym wspólnym życiu ale nie martw się jest to bardzo prosty proces, który wymaga minimum informacji, aby zostać zarejestrowanym.

Zakładając konto na Vectra Klub Polska, możesz uzyskać następujące przywileje:

  • Zakładać nowe tematy i pisać odpowiedzi w innych
  • Subskrybować tematy i fora, aby uzyskać powiadomienia
  • Uzyskać własną stronę profilu i poznawać nowych przyjaciół
  • Wysyłać prywatne wiadomości do innych użytkowników.

Wymiana zębatki ABS

Zaloguj się, aby obserwować  

O pliku

Zdarzyła mi się taka awaria, że w trakcie jazdy czuć było jak pracują zawory ABS (przy prędkości około 50-70km/h), niezależnie czy w trakcie hamowania czy jazdy. W trakcie jazdy czuć było drgania pedału hamulca, które przenosiło się na pedał gazu i sprzęgła. W trakcie hamowania (delikatnego) załączała się pompa ABS jakby koło miało poślizg.

W trakcie pierwszych pomiarów przy pomocy OP-COM'a, nie dało się wykryć, czy któryś z czujników ABS'u pokazuje złą wartość... nie wpadłem wtedy na pomysł żeby ustawić prędkość około 60km/h na tempomacie... W czasie drugiego pomiaru już tak zrobiłem i dało się zauważyć, że czujnik prawego przedniego koła oszukuje (co jakiś czas pokazuje niższą prędkość).

Po przeczytaniu kilku postów na forum podejrzenie padło na przegub, a w szczególności na zębatkę ABS. Po ściągnięciu koła można było zauważyć, pęknięcie (widać także z kanału pod samochodem):

pre_1328649287__zebatkapekniecie.jpg

Dzięki koledze smiechoo zamówiłem koronkę u Pawła:

ul. Rezedowa 15 (Wawer)

04-232 Warszawa

tel. kont. -> (22) 613-32-58, 607-957-938

Sama koronka wygląda mniej więcej tak: (to nie jest zdjęcie koronki do VB, ale jest podobna):

pre_1328649521__zebatka.jpg

Koronka (zębatka) ma 29 zębów - podobno są zębatki o różnej ilości zębów w VB - ja nie spotkałem, u mnie miała właśnie 29 zębów.

Procedura wymiany koronki wygląda tak:

1. Podnosimy samochód i ściągamy koło (nie będę tego opisywał)

2. Ściągamy aluminiową zatyczkę nakrętki przegubu (rysunek poniżej), ściągamy zawleczkę ze śruby i kluczem nasadowym nr 30 odkręcamy śrubę (przyda się druga osoba do naciśnięcia hamulca).

pre_1328649606__dsc00730d.jpg

Tą zaślepkę łatwo zniszczyć, więc warto mieć nową

3. Odkręcamy końcówkę drążka kierowniczego od zwrotnicy - klucz 18 oczkowy (rysunek poniżej)

pre_1328649692__dsc00732d.jpg

(można jeszcze odkręcić łącznik stabilizatora dla większej wygody, ale da się bez odkręcania)

4. Odkręcamy śrubę trzymającą sworzeń wahacza do zwrotnicy (rysunek poniżej). Do dokręcenia potrzeba dwóch kluczy 18 (najlepiej nasadka + oczkowy lub 2x oczkowy). Śrubę należy odkręcić i wyciągnąć, wtedy da się wysunąć trzpień sworznia ze zwrotnicy.

pre_1328649735__32fbea823c4065b2.jpg

5. Teraz odchylamy do siebie całą kolumnę McPhersona i wysuwamy przegub z piasty.

6. Uważając, aby nie wysunąć całego przegubu ze skrzyni ściągamy uszkodzoną zębatkę (zejdzie bardzo łatwo), dokładnie czyścimy miejsce na nową zębatkę (ja czyściłem szczotką drucianą oraz papierem ściernym).
Delikatnie psiknąłem WD40 wyczyszczone miejsce i delikatnie wbiłem nową zębatkę.
Niestety nie mam zdjęcia jak wygląda założona zębatka na przegubie, ale nowy przegub wygląda tak:

pre_1328649779__przegub.jpg

Składamy wszystko w odwrotnej kolejności.

Dzięki tej operacji udało się zaoszczędzić trochę kasy. Gdyby nie wymiana samej koronki ABS to trzeba by wymieniać cały przegub, a tego sam bym się nie podjął nie mając kanału i specjalnych szczypiec.

Chciałbym podziękować koledze Oggway za podpięcie auta do OP-COM'a oraz koledze smiechoo za załatwienie namiarów na zębatkę (nie da się jej kupić w sklepie - obdzwoniłem kilka) oraz wszystkim, którzy wypowiadali się w moich tematach związanych z problemem z ABS.

Przy odkręcaniu śrub należy pamiętać aby je wyczyścić szczotką drucianą i ewentualnie psiknąć WD40 jak nie chcą się odkręcić.

Rozmiary kluczy, które podałem powyżej nie muszą się zgadzać z rozmiarami potrzebnymi w innych autach (może byd potrzebny np 19 zamiast 18)

Na wszelkie pytania mogę odpowiedzieć tu w temacie lub na PW.

Jak ktoś uzna że temat może się przydać to proszę o podklejenie.




×