Skocz do zawartości

Witamy na Vectra Klub Polska

Guest Image

Witamy na Vectra Klub Polska, podobnie jak na większości społeczności internetowych, musisz się zarejestrować aby uczestniczyć w naszym wspólnym życiu ale nie martw się jest to bardzo prosty proces, który wymaga minimum informacji, aby zostać zarejestrowanym.

Zakładając konto na Vectra Klub Polska, możesz uzyskać następujące przywileje:

  • Zakładać nowe tematy i pisać odpowiedzi w innych
  • Subskrybować tematy i fora, aby uzyskać powiadomienia
  • Uzyskać własną stronę profilu i poznawać nowych przyjaciół
  • Wysyłać prywatne wiadomości do innych użytkowników.

PORADA: Wymiana uszczelniaczy zaworów i zimeringów wałków rozrzadu X18XE/X20XEV

Zaloguj się, aby obserwować  

O pliku

Witam, jako ze dziś wymieniłem u siebie uszczelniacze zaworów i zimeringi wałków postanowiłem zrobić kilka fotek.

Wymianę rozpoczynamy od skompletowania najważniejszych elementów

Uszczelniacze zaworów VICTOR REINZ koszt ok 3 zł szt x16 szt

Uszczelniacze wałków rozrządu VICTOR REINZ koszt ok 9zł szt x2szt

Uszczelka pokrywy zaworów

Urządzenie do ściskania sprężyn zaworowych (własnoróbka)

Klucze torx najlepiej kpl, nie pamiętam rozmiarów

Klucze nasadowe 8/10/13/15/16/17

Klucze płasko oczkowe 10/13/15/16

Jakieś przedłużki do nasadek

Teleskop z magnesem na końcu

Kombinerki, szczypce itp

Benzyna ekstrakcyjna

Odłączamy akumulator

Zaczynamy od demontażu plastikowej osłony pod autem a następnie paska napędu osprzętu, kluczem 15 oczkowym najlepiej od spodu luzujemy napinacz w kierunku góry/tyłu auta, druga osoba zsuwa pasek z któregokolwiek koła. Nie ma potrzeby usuwać go z auta.

Można również zdjąć pasek z góry wtedy osłony nie odkręcamy, ale wcześniej musimy odkręcić drążek reakcyjny nad alternatorem.

Następnie odkręcamy łapę/podporę górną silnika jest ona miedzy filtrem powietrza a osłona paska rozrządu. Odkręcamy kluczem nasadowym 16 śrubę podpory w miejscu gdzie przykręcona jest ona do kielicha amortyzatora ( z tyłu za silnikiem prawa strona auta).

Następnie kluczem oczkowym lub nasadowym 16 odkręcamy 3 śruby wspomnianej podpory od silnika czyli od obudowy rozrządu. Przy tym można sobie zdjąć filtr powietrza, ja nie ściągałem, ale podejście jest gorsze.

Gdy już wykręciliśmy podporę, odkręcamy osłonę paska rozrządu 3 śrubki klucz 10mm, wyciągamy ją (uwaga żeby nie połamać przy wyciąganiu, trzeba ja troszkę odgiąć i powoli wyjdzie).

Za pomocą klucza nasadowego 17 kręcimy za śrubę koła wału do przodu i ustawiamy rozrząd na znaki, koło wału ma na wewnętrznym rancie wycięcie ok 1mm, patrząc z góry przy wewnętrznej stronie koła wału wystaje od silnika bolec, do tego bolca ustawiamy wał (jak na fotce.

pre_1328646973__1.jpg

Następnie, sprawdzamy czy koła wałków są na znakach, znaki mamy na ściance pokrywy nad kołami (Trójkąt na kole do trójkąta na pokrywie, kreska na kole, do kreski na pokrywie i 2 znaki które muszą się pokryć ze sobą miedzy kołami, nie muszą one być idealnie na środku, mogą się pokryć trochę poniżej osi środka wałków. Jeśli w ogóle nam znaki nie pasują, robimy jeszcze jeden obrót wałem i wszystko się będzie zgadzać.

Luzujemy za pomocą klucza 13 płaski napinacz paska rozrządu i cofamy go tak aby pasek pozwolił się zdjąć z kół walków, puszczamy go gdzieś niżej żeby nam nie przeszkadzał.

Następnie za pomocą klucza torx lub zwykłego ampula rozmiar chyba 4 lub 5 odkręcamy osłonę świec, odłączamy przewody świec, odłączamy 3 przewody odpowietrzenia skrzyni korbowej od pokrywy zaworów i odkręcamy wszystkie śruby pokrywy, również torx lub ampul 4 lub 5mm.

Zdejmujemy pokrywę i odkładamy gdzieś dalej żeby się w nią nie nakurzyło itp.

Następnie jeśli nie mamy klucza torx odwrotnego do łbów w kształcie gwiazdy odkręcamy za pomocą klucza 8mm (idealnie się nadaje) półpanewki wałków rozrządu, zaczynając od końca kończąc przy kołach, wyjmujemy półpanewki i układamy je sobie gdzieś w kolejności jak były w silniku. Są na nich oznaczenia w razie pomyłki. Następnie kluczem płaskim 24 zakładamy na wałek bliżej koła rozrządu i delikatnie przekręcamy w któraś stronę, tak żeby wałek się zluzował i wyszedł z gniazd. Nie należy go podważać itp, tylko kluczem lekko ruszyć.

pre_1328647188__2.jpg

Żeby go wyjąć należy go unieść i obrócić tak żeby odlew na wewnętrznej stronie koła wałka był na górze, pozwoli to na przesuniecie go w bok i wyjecie z głowicy.

O ten odlew chodzi, tylko po wewnętrznej stronie

pre_1328647226__3.jpg

To samo robimy z drugim waĹkiem.

OdkĹadamy waĹki tak Ĺźeby nam sie nie pomyliĹy.

NastÄpnie moĹźna sie zaopatrzyÄ w noĹźyczki lekarskie, takie z zÄbkami, przydajÄ siÄ do wyjmowania popychaczy, gdyĹź czÄsto ciÄĹźko ich wyjÄc palcami, ale jest to wykonalne smile.gif

Jak juz wszystkie popychacze mamy wyjÄte (RównieĹź naleĹźy je poukĹadaÄ tak Ĺźeby nie pomyliÄ, kolejnoĹÄ i przy którym waĹku pracowaĹy.

Nastepnie bierzemy nasz przyrzÄd do Ĺciskania sprÄĹźyn cos takiego, lub jak kto sobie zrobi, ja nie miaĹem czasu na bawienie sie z tym

pre_1328647295__4.jpg pre_1328647332__5.jpg

ZakĹadamy/przykrÄcamy nasze urzÄdzenie na pierwszy cylinder, zawory dowolne ssÄce lub wydechowe i jedna osoba naciska sprÄĹźynÄ, zawór sie zaprze o tĹok i sprÄĹźyna siadzie, a my za pomocÄ naszego teleskopowego magnesu wyjmujemy póĹ zamki/zabezpieczenia, uwaĹźajÄc Ĺźeby nam nie spadĹo gdzieĹ w Ĺrodek gĹowicy, lub do cylindra.

pre_1328647375__6.jpg

Tu jest akurat 4 cylinder.

pre_1328647425__7.jpg

pre_1328647467__8.jpg

Nastepnie wyjmujemy miseczkÄ sprÄĹźyny i sprÄĹźynÄ i zabieramy siÄ za zmianÄ uszczelniacza.

Do wyjmowania proponuje wÄskie szczypce/kombinerki, ja musiaĹem kaĹźdego trochÄ ĹcisnÄÄ dookoĹa i powoli wyszedĹ (doĹÄ ciasno siedzÄ).

UWAGA NA SPREĹťYNKÄ USZCZELNIACZA ĹťEBY PRZY WYJMOWANIU NIE SPADĹA NAM Z NIEGO.

pre_1328647543__9.jpg

pre_1328647588__10.jpg

Nastepnie bierzemy nowy uszczelniacz, delikatnie smarujemy go olejem w srodku w miejscu gdzie nakĹada sie on na dolna krawÄdz prowadnicy zaworu i w miejscu gdzie pracuje sam trzonek zaworu,

pre_1328647709__11.jpg

zakĹadamy go ostroĹźnie za trzonek zaworu i za pomocÄ dĹugiego nasadowego klucza 10mm (pasuje idealnie na zewnÄtrzny rant uszczelniacza) wciskamy go az poczujemy ze wcisnÄĹ sie na miejsce.

PO KAZDYM ZAĹOZENIU USZCZELNIACZA SPRAWDZIC CZY NIE ZSUNEĹA/SPADĹA NAM Z NIEGO SPREZYNKA!!!

pre_1328647755__12.jpg

pre_1328647784__13.jpg

NastÄpnie zakĹadamy sprÄĹźynÄ z miseczka i za pomocÄ naszego Ĺciskaczajedna osoba wciska sprezyne a my za pomocÄ teleskopowego magnesu zakĹadamy jedno, pozniej drugie zabezpieczenie.

Tutaj trzeba troszkÄ wprawy, do magnesu przykĹadamy jeden poĹ zamek i zakĹadamy go tak Ĺźeby trafiĹ na wyciÄcia w trzonku zaworu, moĹźna sobie pomóc jakimĹ gwoĹşdziem itp, Ĺźeby oddzieliÄ go od magnesu, nastÄpnie zakĹadamy w ten sposób drugÄ czÄĹÄ zabezpieczenia, zwracajÄc uwagÄ Ĺźeby oba wpadĹy w wyĹźĹobienia, jeĹli siedzÄ powoli puszczamy sprÄĹźynÄ aĹź wróci na swoje miejsce, obserwujemy czy zabezpieczenia sie nie wysunÄĹy.

Tutaj opisu lepszego nie dam, bo po prostu siÄ nie da tego opisaÄ, jak ktoĹ bÄdzie to robiĹ, to zobaczy o co chodzi.

NastÄpnie robimy kolejne 3 zawory w ten sam sposób.

PóĹşniej przenosimy sie na cylinder ostatni, robimy ostatni, jeĹli go skoĹczyliĹmy, to za pomocÄ jakiegoĹ ĹrubokrÄta itp krÄcÄc waĹem peĹny obrót sprawdzamy przez otwor Ĺwiecy czy 2 Ĺrodkowe tĹoki 2 i 3 ustawiĹy siÄ w GMP (Górny martwy punkt), jeĹli tak to zabieramy siÄ za te 2 cylindry powtarzajÄc operacje jak wczeĹniej.

Po skoĹczonej wymianie i zaĹoĹźeniu wszystkich sprÄĹźyn, wszystko skĹadamy.

Czyli zakĹadamy popychacze

Ustawiamy koĹo waĹu na znak.

ZakĹadamy waĹki, jak wczeĹniej, odlew ustawiamy na gorÄ i wkĹadamy waĹek, nie dociskaÄ go, przekrecamy go tak aby jego znak mniej wiÄcej skierowany byĹ do pionu i zakĹadamy póĹpanewki, to samo z drugim waĹkiem.

Zaczynamy skrÄcanie póĹpanewek zaczynajac od srodkowej i kierujac sie na zewnÄtrz ruchem obrotowym, czyli srodkowa, pozniej nastepna prawa blizniacza, nastepnie lewa blizniacza i tak do konca.

OstatniÄ póĹ panewkÄ w której jest wciĹniÄty uszczelniacz waĹków czyĹcimy w miejscach zaznaczonych i nakĹadamy cienkÄ warstwÄ masy uszczelniajÄcej VICTOR REINZ, stosowana ona jest równieĹź fabrycznie, robimy tak z czÄĹciÄ walka ssÄcego i wydechowego.

pre_1328647799__14.jpg

ZakĹadamy i lekko przyĹapujemy póĹpanewki z naĹoĹźonÄ masÄ uszczelniajÄcÄ.

ZakĹadamy pĹaski klucz 24 na waĹek (miejsce odlane na klucz) i za pomocÄ klucza torx nr 50 odkrÄcamy Ĺrube trzymajÄca koĹo, powoli, bo bardzo mocno jest dokrecona, kluczem 24 blokujemy walek w czasie odkrÄcania/przykrÄcania koĹa.

JeĹli koĹo zostaĹo odkrecone, naleĹźy zobaczyÄ ktory znak na kole pod ĹrubÄ jest zaĹozony na klin/koĹek walka. WaĹek ssacy IN, waĹek wydechowy EX

pre_1328647840__15.jpg

Zdejmujemy koĹo, wyjmujemy zimering, czyĹcimy miejsce na zimering, smarujemy zimering w miejscu tarcia olejem i wciskamy go na miejsce (OSTROZNIE, UWAZAC PRZY ZAKĹADANIU NA SPREZYNE USZCZELNIACZA), nastÄpnie dokrÄcamy póĹpanewkÄ walka do koĹca i lekko dobijamy zimering, patrzÄc czy rowno wszedzie siedzi.

ZakĹadamy koĹo i zakrÄcamy Ĺrube z doĹÄ duĹźa siĹa, jeĹli ktoĹ ma dynamometr to jeszcze lepiej, jesli nie to dokrecamy do koĹca mocno, ale z czuciem zeby nie urwaÄ/przekrÄciÄ Ĺruby.

To samo robimy z drugim waĹkiem.

Po wymianie obu zimeringów i zakrÄceniu kóĹ, sprawdzamy jeszcze raz dokrÄcenie Ĺrub póĹpanewek, jeĹli jest wszystko ok to zakĹadamy nowa uszczelkÄ pokrywy zaworów, w miejscach na koĹcu walków w tych poĹ wyciÄciach moĹźna lekko posmarowaÄ masa uszczelniajÄcÄ. RównieĹź w rogach na poczÄtku gdzie ĹÄczy siÄ póĹpanewka trzymajÄca zimering z gĹowica tez moĹźna daÄ troszkÄ masy, gdyz uszczelka tam czÄsto kiepsko dochodzi.

ZakĹadamy i dokrÄcamy pokrywÄ zaworów.

Za pomoca klucza torx ustawiamy waĹki tak zeby zgadzaĹy sie ze znakami na sciance pokrywy zaworów. (trójkÄt na kole do trójkÄta na pokrywie, kreska na kole do kreski na pokrywie)

Sprawdzamy czy waĹ pokrywa sie ze swoim znakiem, zakĹadamy pasek rozrzÄdu, zaczynajÄc od strony przodu samochodu, jesli nam sie któryĹ waĹek nie zgadza troszkÄ go kontrujemy tak Ĺźeby pasek wszedĹ na zÄbki kóĹ.

NaciÄgamy napinacz paska za pomocÄ klucza ampulowego 6mm lub torx, dokrÄcamy ĹrubÄ. Za pomocÄ klucza 17 krÄcimy waĹem 2 peĹne obroty i ustawiamy na znaki, sprawdzamy, jeĹli wszystkie sie pokrywajÄ, moĹźemy zakĹadaÄ pokrywÄ paska rozrzÄdu i resztÄ osprzÄtu który odkrÄcalismy.

UWAGA: czÄsto zdarza siÄ tak ze po odpaleniu auto bÄdzie pracowaÄ na 3 cylindry, jest to wina zalanej Ĺwiecy, po chwili naleĹźy sprawdziÄ która czeĹÄ kolektora wydechowego jest chĹodna, po tym ustalamy który to cylinder i wykrÄcamy ĹwiecÄ, czyĹcimy ja, przedmuchujemy, zakrecamy i teraz juĹź zapali i bÄdzie pracowaĹ normalnie. Owa rzecz jest normalnym zjawiskiem i nie ma sie czym martwic, mi sie to zdarzyĹo w 3 roznych silnikach.

OCZYWIĹCIE JEĹLI JESTEĹMY 100% PEWNI ZE ROZRZÄD ZAĹOĹťONY I USTAWIONY JEST PRAWIDĹOWO!!!

Przed smarowaniem póĹpanewek sylikonem, naleĹźy wczeĹniej umyÄ miejsca smarowane benzynÄ ekstrakcyjnÄ.

MoĹźe siÄ przyda na przyszĹoĹÄ




×