Skocz do zawartości

Vectra Klub Polska używa cookie. Przeczytaj Privacy Policy aby dowiedzieć się więcej. Aby usunąć tą wiadomość, proszę kliknąć w przycisk po prawej:    Akceptuje użycie cookie



Zdjęcie
* * * * - 12 głosów

Filtr cząstek stałych (DPF, FAP)...


  • Proszę się zalogować aby odpowiedzieć
1920 odpowiedzi na ten temat

#1 chemik

chemik
  • Forumowicz
  • 419 postów
  • Dołączył:29 cze 2009
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Wrocław
  • Auto:VC kombi 1,9 CDTI powered by prawa stopa...

Napisany 17 sierpień 2009 - 20:15

*
POPULARNY

Producenci zmuszają nas o dbanie o ekologię... Ostatnio na forum dość mocno rozwinęła się dyskusja o układzie recyrkulacji spalin... Teraz kolej na opis następnego wynalazku, filtra cząstek stałych (DPF), gdyż wątków jak go usunąć są aż 3, a nie ma żadnego opisującego jego pracę...

Zaczynamy:

DPF ma za zadanie wyłapanie cząstek sadzy z naszych spalin, czyli owego charakterystycznego „dymka”, który można obserwować za starymi dieslami... Ale czym dokładnie jest taka pojedyncza cząstka sadzy? Składa się ona głównie z niedopalonych atomów węgla pochodzących z paliwa... Całkowity wymiar nie przekracza 0,1 mikrometra, lecz zbudowana jest jak „bałwanek” z pojedynczych „kuleczek” o średnicach 0,01-0,05mikrometra... Na ich powierzchni osadzają się niedopalone węglowodory z paliwa, które mogą dyfundować w jej głąb... Absorbuje też wodę, tlenki siarki, tlenki metali i siarczany...

Dodany obrazek

Cząstki sadzy powstają w wyniku spalania paliwa przy niedostatecznej ilości tlenu... W komorze spalania przy pewnych warunkach pracy silnika mogą się pojawić (i pojawiają się) obszary uboższe w tlen mimo tego, że mieszanka ma sumarycznie tlenu spory nadmiar...

Obecnie stosuje sie dwa typy DPF:
- mokry
- suchy
Generalnie maja one bardzo podobną budowę... Filtr mokry różni się jedynie tym, że auto wyposażone jest w dodatkowo w specjalny (ok. 5l) zbiornik na płyn zawierający tlenek ceru, który jest katalizatorem spalania wspomnianych cząstek sadzy... Płyn ten automatycznie dodawany jest do paliwa (ok. 40ml na 60l paliwa)... 5l starcza na około 80 tys. km... Po tym czasie należy płynu dolać i dodatkowo wypalić DFP w trybie serwisowym...
Filtr suchy zawiera tlenek glinu i tlenek ceru na swojej powierzchni... Nie ma tu żadnych dodatków do paliwa...
Sam filtr to metalowa puszka gdzieś pomiędzy kolektorem wydechowym, a tłumikiem końcowym... Początkowy odcinek tej puszki zajmuje katalizator, którego zadaniem w „normalnym” trybie pracy jest utlenienie tlenku węgla (CO) do dwutlenku węgla (CO2) oraz dopalenie niespalonych węglowodorów (HC)... Ma on budowę plastra miodu, który zawiera na powierzchni kanalików związki platyny i paladu...
Za katalizatorem znajduje się już właściwy DPF... Składa się on z ceramicznej struktury zbudowanej z węglików krzemu... Struktura ta to system kanalików, z których mniej więcej połowa jest ślepa z przodu (kanały wylotowe), a druga połowa ślepa z tyłu (kanały wlotowe)...

Dodany obrazek

Takie ułożenie powoduje, że wszystko co wpadnie do kanałów wlotowych musi „przecisnąc się” przez ich ściankę do kanałów wylotowych... Jeśli ktoś tego nie widzi to niech wyobrazi sobie garść słomek, z których co druga byłaby zaślepiona z przodu, a co druga z tyłu...

Dodany obrazek

Ścianki mają bardzo rozwiniętą strukturę (są porowate, a nie gładkie), a na ich powierzchni umiejscowione są cząsteczki tlenku glinu i tlenku ceru, które działają katalitycznie w procesie spalania sadzy... Osadzone są tu też związki platyny, które działają identycznie jak w katalizatorze, choć jest tu ich znacznie mniej (ich zawartość wzrasta w kierunku od przodu ku tyłowi DPF)...
Cała „puszka” jest o czujnikowana – między innymi przez czujniki ciśnienia i temperatury na wejściu i wyjściu, sondę lambda...
Wspomniane pory w strukturze ścianek filtra są mniejsze niż cząstki sadzy... Sadza zostaje na nich „odcedzona” ze spalin jak „ryż z wody”... Jednak nie może zostać w filtrze, gdyż zostałby on całkowicie pozbawiony przepływu... Najlepiej ją stamtąd wypalić...
Układ sterujący „wie”, że DPF wymaga wypalenia (regeneracji) głownie na podstawie różnicy ciśnień przed i za filtrem... Pod uwagę są brane jeszcze sygnały przepływomierza i czujnika temperatury w DPF... Na tej podstawie wyliczany jest stopień nasycenia (zapełnienia)...
Są dwa typy regeneracji DPF:
- pasywna
- aktywna
Regeneracja pasywna następuje na skutek samoistnego spalania sadzy od temperatury spalin pochodzących z silnika i nie jest inicjowana przez układ sterujący... Występuje gdy temperatura DFP przekroczy 350*C... Takie warunki osiągane są przy dynamicznej jeździe w górnych zakresach obrotów... Wtedy spaliny mają dużą temperaturę... Dodatkowo jest ich dużo, więc nie schłodzą się zbytnio w układzie wydechowym od kolektora do DPF, a co za tym idzie będą w stanie podgrzać wsad DPF do wymaganej temperatury...
Regeneracja aktywna zachodzi wtedy, gdy spaliny nie osiągają wymaganej temperatury, a czujniki ciśnienia wykazują nasycenie 50-85% (w zależności od producenta)... Takie warunki pracy zapewnia jazda z małymi prędkościami obrotowymi oraz częste, ale krótkie odcinki jazdy gdy silnik nie ma czasu się zagrzać... W takich warunkach spaliny na wejściu do DPF mają temperaturę około 150 – 200*C... Regeneracja aktywna prowadzona jest przez układ sterujący i polega na doładowaniu do cylindrów jednej, lub dwóch dodatkowych dawek paliwa gdy wał korbowy jest 35* za górnym punktem w fazie rozprężania... W tym samym czasie sterownik mocniej uchyla elektromagnes przepustnicy aby dostarczyć więcej powietrza i zwiększa ciśnienie doładowania turbiny... Wszystko po to aby kierowca nie poczuł spadku osiągów...
Dodatkowa dawka paliwa częściowo spala się jeszcze w cylindrze podnosząc temperaturę spalin do około 200-250*C... Następnie spaliny zawierające mnóstwo niedopalonych węglowodorów (HC), tlenku węgla (CO) i tlenku azotu (NO) trafiają do katalizatora, gdzie wszystko to zostaje dopalone – HC spalają się do wody i dwutlenku węgla (CO2), CO utlenia się do do CO2, a NO do wielotlenkow azotu (NOx)... Zysk energetyczny tego procesu jest tak duży, że temperatura wzrasta do 500-550*C... Powstają „czyste” spaliny, które trafiają do właściwego DPF... I tu zaczyna się jazda: spalanie sadzy (katalizowane przez tlenki glinu i ceru) czerpie tlen zewsząd – resztkę obecną w spalinach (choć nie zużywa całej), redukuje CO2 do CO, a NOx do NO – jednym słowem to co najbliżej zawiera tlen zostaje go pozbawione... I właśnie po to na ceramicznej powierzchni filtrującej DPF osadzone są związki platyny – katalizują one ponowne utlenienie CO do CO2 i NO do NOx (proces ten zachodzi głównie na końcu DPF, gdzie zawartość platyny jest największa)... Cały proces wypalania bilansowo jest egzoenergetyczny i jeszcze podnosi temperaturę gazów o kolejne 50*C...
Regeneracja aktywna może dodatkowo być stosowana prewencyjnie... Mniej rozbudowane sterowniki przeprowadzają ją co 400-500km przebiegu (np. w silnikach z grupy PSA stosowanych w Citroenach, Peugeotach, Fordach, Mazdach i innych)... Sterowniki bardziej rozbudowane prewencyjną regenerację aktywną uruchamiają na podstawie danych zbieranych z czujników silnika dotyczących jego sposobu użytkowania (np. jak często filtr jest zapychany, z jakimi obrotami najczęściej pracuje silnik – tak jest np. w naszych silnikach i wie o tym mało które ASO) lub w przypadku braku sygnału z któregoś z czujników ciśnienia DPF (tak jest w VW – zapala się wtedy kontrolka, a DPF jest wypalany co 800km bez względu na stopień nasycenia)...
Kolejnym czynnikiem opisującym DPF jest tzw. „porównanie masy sadzy”... O parametrze tym wie mało które ASO...
Podczas pracy DPF na jego aktywnej powierzchni osadza się nie tylko sadza, ale też olej silnikowy obecny w spalinach... Podczas procesu regeneracji cześć oleju jest wypalana, jednak całkiem sporo jego pozostałości zostaje w DPF... Tym samym zmniejsza się jego powierzchnia pracy... Sterownik oblicza ilość oleju w DPF (czyli zmniejszenie jego powierzchni) na podstawie przebiegu i dostosowuje wielkość korekty doliczanej w algorytmie wyliczania stopnia nasycenia... Jeśli w aucie wymieniono DPF na nowy należy w sterowniku parametr „obliczona masy sadzy” wyzerować... W drugą stronę – jeśli zmieniamy soft silnika to należy najpierw sczytać „stary” parametr „obliczonej masy sadzy” i taki sam ustawić w nowym sterowniku...
Na koniec o skuteczności filtra – w zależności od producenta wyłapuje on od 85 do blisko 100% cząstek sadzy...

Edytowany przez JarekS, 28 październik 2012 - 17:45.

  • 12


#2 radeqs

radeqs
  • Forumowicz
  • 767 postów
  • Dołączył:09 sty 2009
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Ruda Śląska
  • Województwo:śląskie
  • Auto:VC Caravan 19 CDTI 150 km '06

Napisany 17 sierpień 2009 - 21:35

Przed taką dawką wiedzy chylę czoła. O ile w opisie działania EGR'a dało się wyczuć delikatną stronniczość ;), o tyle tym razem jest naprawdę kawał solidnej wiedzy nie dostępnej "byle gdzie" i dodatkowo pełny obiektywizm :).

Pozdrawiam
  • 0

#3 jabolkg

jabolkg
  • Klubowicz
  • 7860 postów
  • Dołączył:26 paź 2006
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Kamienna Góra, Krzeszów
  • Województwo:dolnośląskie
  • Nr klubowy:465
  • Auto:VC 1.9 Kombi Klekot, KIA Sorento CRDI Honda CBR

Napisany 18 sierpień 2009 - 06:25

Solidna dawka wiedzy warta podwieszenia :)
  • 0
Było BMW 318, opel kadet 1.3, opel astra 1.8, opel vectraB V6 a teraz VC turbo kombi klekot CDTI :) jednym słowem fan opla od lat

Dodany obrazek

Naród wspaniały, tylko ludzie ch^&e (Józef Piłsudski)

Regeneracja kolektorów 1,9 CDTI 150KM o szczegóły pytać na PW Strona o kolektorach CDTI Kliknij


#4 chemik

chemik
  • Forumowicz
  • 419 postów
  • Dołączył:29 cze 2009
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Wrocław
  • Auto:VC kombi 1,9 CDTI powered by prawa stopa...

Napisany 18 sierpień 2009 - 19:38

Dzięki za uznanie...
Dzięki za podwieszenie...

O ile w opisie działania EGR'a dało się wyczuć delikatną stronniczość ;), o tyle tym razem jest naprawdę kawał solidnej wiedzy nie dostępnej "byle gdzie" i dodatkowo pełny obiektywizm :).


Opis EGR, jak juz tłumaczyłem, był obiektywny... Ale wiąłem pod uwagę sugestie z tamtego wątku i starałem sie ten opis pisać tak, aby niczego nie sugerować...

Dodałem jeszcze kilka obrazków - wiadomo - co sie widzi to łatwiej zrozumieć...
  • 0

#5 tomekpn

tomekpn
  • Forumowicz
  • 224 postów
  • Dołączył:15 wrz 2005
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Warszawa
  • Województwo:mazowieckie
  • Auto:nie Vectra

Napisany 18 sierpień 2009 - 19:58

Jestem pod dużym wrażeniem...

Myślę, że warto byłoby przedstawić ten "wykład" na szkoleniach dla praconwików ASO.
  • 0

#6 jabolkg

jabolkg
  • Klubowicz
  • 7860 postów
  • Dołączył:26 paź 2006
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Kamienna Góra, Krzeszów
  • Województwo:dolnośląskie
  • Nr klubowy:465
  • Auto:VC 1.9 Kombi Klekot, KIA Sorento CRDI Honda CBR

Napisany 24 sierpień 2009 - 13:22

Jeszcze troszkę wiedzy zaczerpniętej wprost od GM ;)


DPF Pytania i odpowiedzi wg TIS


Pytanie 1: Czy moduł ECU jest wyposażony w tzw. ?czarną skrzynkę?, pozwalającą na uzyskanie informacji o ostatniej regeneracji lub
sekwencji regeneracji?

Odpowiedź: Wszystkie aplikacje wyświetlają bieżący status ładowania w procentach, a także przebieg od chwili ostatniej regeneracji lub próby przeprowadzenia regeneracji. System TECH 2 nie udostępnia natomiast
informacji o tym, czy została ukończona pomyślnie poprzednia regeneracja (lub regeneracje).



Pytanie 2
: Symbol świecy żarowej miga. Dlaczego? Co należy zrobić?

Odpowiedź
: Regeneracja filtra DPF nie została ukończona podczas zwykłej jazdy; obecnie filtr DPF osiągnął maksymalne nasycenie, przy którym jest jeszcze możliwa jego regeneracja. Limit tego nasycenia zależy od wariantu i roku modelowego, lecz mieści się w zakresie od 105% do 125%.
Możliwe przyczyny takiego stanu rzeczy:
a.) Częste podróże na krótkich odcinkach, tj. wysokie obciążenie sadzą, przy jednoczesnym niespełnieniu warunków koniecznych do przeprowadzenia regeneracji filtra DPF.
b.) Często przerywane procesy regeneracji, tj. wyłączanie silnika w trakcie jej trwania. Sytuacja częsta w przypadku kierowców pokonujących krótkie trasy przy jednoczesnym spełnieniu warunków pozwalających na aktywację procesu regeneracji. Jeśli kontrolka świecy żarowej miga, należy kontynuować jazdę aż do jej wyłączenia.
Ważne: Regenerację przeprowadza się znacznie częściej (około 2-3 razy) w trakcie pierwszego 1000 km, co ma na celu uzyskanie określonego statusu ładowania filtra DPF. Jest to konieczne w celu wyeliminowania wpływu poszczególnych składników i systemu na wydajność filtra, a ponadto pozwala precyzyjnie wyznaczyć potencjalne obciążenie filtra sadzą.



Pytanie 3: Jakie warunki muszą być spełnione, aby rozpoczęła się regeneracja filtra DPF?

Odpowiedź: Aby możliwa była regeneracja, muszą zostać spełnione następujące warunki.
a.) Silnik pracuje już (od chwili uruchomienia) > 2 minuty.
b.) Obliczone nasycenie > 80%.
c.) Temperatura chłodziwa > 70°C przez co najmniej 2 minuty.
d.) W systemie nie zapisano żadnych usterek dot. filtra DPF.
e.) Przekroczono zdefiniowany próg prędkości pojazdu (np. dla >80% obciążenia: 100 km/h).



Pytanie 4
: Po regeneracji w serwisie system TECH2 pokazuje bieżący status naładowania na poziomie 70% lub 78%. Dlaczego?

Odpowiedź: Regeneracja statyczna nie jest niestety tak skuteczna, jak dynamiczna. Stąd ustawiana jest wartość 70% - 78%, tak by możliwa była aktywacja regeneracji dynamicznej przez moduł ECU gdy będą spełnione odpowiednie warunki (patrz pytanie 3).



Pytanie 5: W jakich warunkach następuje przerwanie/zakończenie trwającego procesu regeneracji?

Odpowiedź: Normalnie po jej pomyślnym ukończeniu, ale także:
a.) Po przekroczeniu maksymalnego czasu regeneracji (20?25 min.).
b.) Jeśli silnik jest wyłączony lub zgasł.
c.) Jeśli silnik pozostaje na biegu jałowym przez dłuższy czas (5?10 min.).
d.) Jeśli czujnik temperatury spalin wykryje temperaturę na poziomie 1000°C.
e.) Jeśli podczas regeneracji zostanie wykryta usterka podzespołów odpowiedzialnych za procesy spalania (układu wtryskowy/dolotowy).
Jeśli regenerację przerwano po jej rozpoczęciu lecz przed osiągnięciem poziomu 50% ukończenia, kontrolka świecy żarowej miga przy kolejnym uruchomieniu silnika (na zimno lub na gorąco), a regeneracja rozpoczyna się ponownie po spełnieniu odpowiednich warunków (patrz punkt 3).



Pytanie 6
: Obciążenie filtra DPF jest (dużo) niższe niż wartość progowa zapalenia się kontrolki świecy żarowej, lecz klient zgłasza
się z zapaloną w pojeździe kontrolką SVS i zablokowanym filtrem DPF. Dlaczego?

Odpowiedź: Taka sytuacja wskazuje najprawdopodobniej na usterkę mechaniczną lub efekt tuningu. Często zdarza się ona w przypadku nieszczelności kanałów powietrznych ? np. w efekcie rozszczepienia jednego z przewodów dolotowych doładowania lub chłodnicy powietrza doładowanego. Z uwagi na niewykrywanie nieszczelności przez moduł ECU oraz model ładujący silnik emituje znacznie więcej spalin, gdy różnica ciśnień pozostaje poniżej zdefiniowanego progu. Efektem jest zablokowanie filtra DPF spalinami. Ponadto za nieproporcjonalnie duże obciążenie filtra DPF może odpowiadać również częściowo otwarty zawór EGR.
Silnik po tuningu emituje więcej spalin niż obliczono w modelu obciążenia sadzą. Efektem może być zablokowanie filtra DPF bez powiadomienia klienta.
Ogólna wskazówka brzmi: należy sprawdzać bazę danych środków zaradczych pod kątem rysunków poznanych usterek oraz instrukcji diagnostycznych.



Pytanie 7
: Jak długo trwa regeneracja?
a.) W najlepszym przypadku?
b.) W najgorszym przypadku?

Odpowiedź:
a.
) W stałych warunkach, tj. jeśli temperatura spalin konieczna do regeneracji stale utrzymuje się powyżej wymaganej wartości, na
przykład podczas jazdy po drodze szybkiego ruchu/autostradzie, średni czas regeneracji wynosi 10 minut.
b.) Warunki jazdy, takie jak długie zjazdy ze zboczy, częsta jazda na niskich biegach (jazda po mieście, na biegu jałowym) pozwalają na
obniżenie temperatury. Jeśli spełnione zostały warunki konieczne do regeneracji, aktywny czas regeneracji może ulec wydłużeniu do nawet 25 minut (w zależności do typu silnika). Jeśli nie będzie możliwa pełna regeneracja w tym czasie, zostanie ona przerwana.



Pytanie 8: W jaki sposób regeneracja wpływa na żywotność oleju?

Odpowiedź
: W przypadku każdej regeneracji lub próby regeneracji pewna ilość oleju napędowego jest wtryskiwana do oleju silnikowego, co powoduje obniżenie żywotności tego drugiego. Zapalenie się kontrolki ?INSP? na panelu przyrządów oznacza, że olej silnikowy jest zużyty i należy go wymienić. Nieprzeprowadzenie wymiany oleju może prowadzić do uszkodzenia silnika.



Pytanie 9: Czy czujnik filtra DPF odgrywa jakąś rolę w procedurze regeneracji?

Odpowiedź
: Czujnik nie inicjuje regeneracji. Czujnik DPF pełni rolę czysto diagnostyczną, monitorując przeciwciśnienie w filtrze cząstek stałych. Wyjątkiem są modele Antara, Captiva, Z20DTx, gdzie czujnik filtra DPF służy do aktywacji procesu regeneracji.



Pytanie 10: Co dzieje się z wartością obciążenia sadzą zapisaną w module ECU w następujących okolicznościach?
a.) Po programowaniu SPS.
b.) Po zmianie ECU.
c.) Po odłączeniu akumulatora.


Odpowiedź:
a.) Po samej procedurze SPS status obciążenia jest zachowywany. Po zmianie modułu ECU lub przeprogramowaniu istniejącego modułu ECU w wyniku zresetowania status ładowania wzrasta do 104% (np. w przypadku modelu Z19DTx), a następnie przeprowadzana jest regeneracja. W zależności od roku modelowego oraz zastosowania mogą jednak występować pewne odchylenia.
b.) Bieżąca wartość obciążenia sadzą zostanie zapisana na karcie Flash systemu Tech 2 przed demontażem modułu ECU. Wartość ta zostanie następnie zaprogramowana w serwisowym module ECU w trakcie ponownego programowania modułu ECU.
c.) Brak efektu.
  • 1
Było BMW 318, opel kadet 1.3, opel astra 1.8, opel vectraB V6 a teraz VC turbo kombi klekot CDTI :) jednym słowem fan opla od lat

Dodany obrazek

Naród wspaniały, tylko ludzie ch^&e (Józef Piłsudski)

Regeneracja kolektorów 1,9 CDTI 150KM o szczegóły pytać na PW Strona o kolektorach CDTI Kliknij


#7 chemik

chemik
  • Forumowicz
  • 419 postów
  • Dołączył:29 cze 2009
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Wrocław
  • Auto:VC kombi 1,9 CDTI powered by prawa stopa...

Napisany 24 sierpień 2009 - 18:46

Pytanie 8: W jaki sposób regeneracja wpływa na żywotność oleju?

Odpowiedź
: W przypadku każdej regeneracji lub próby regeneracji pewna ilość oleju napędowego jest wtryskiwana do oleju silnikowego, co powoduje obniżenie żywotności tego drugiego. Zapalenie się kontrolki ?INSP? na panelu przyrządów oznacza, że olej silnikowy jest zużyty i należy go wymienić. Nieprzeprowadzenie wymiany oleju może prowadzić do uszkodzenia silnika.


To mnie dobiło...

EDIT:

Czy to znaczy, że ecoflex zlicza nie tylko ilośc odpaleń silnika i odcinki jazdy (długie, krótkie) ale również ilość regeneracji DPFa, (także tych nieskutecznych)?

Edytowany przez chemik, 24 sierpień 2009 - 19:41.

  • 0

#8 jabolkg

jabolkg
  • Klubowicz
  • 7860 postów
  • Dołączył:26 paź 2006
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Kamienna Góra, Krzeszów
  • Województwo:dolnośląskie
  • Nr klubowy:465
  • Auto:VC 1.9 Kombi Klekot, KIA Sorento CRDI Honda CBR

Napisany 24 sierpień 2009 - 20:48

Czy to znaczy, że ecoflex zlicza nie tylko ilośc odpaleń silnika i odcinki jazdy (długie, krótkie) ale również ilość regeneracji DPFa, (także tych nieskutecznych)?

No skoro tak napisano w TISie to pewnie tak jest :)
  • 0
Było BMW 318, opel kadet 1.3, opel astra 1.8, opel vectraB V6 a teraz VC turbo kombi klekot CDTI :) jednym słowem fan opla od lat

Dodany obrazek

Naród wspaniały, tylko ludzie ch^&e (Józef Piłsudski)

Regeneracja kolektorów 1,9 CDTI 150KM o szczegóły pytać na PW Strona o kolektorach CDTI Kliknij


#9 karol307

karol307
  • Forumowicz
  • 88 postów
  • Dołączył:27 sie 2009
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Otwock
  • Województwo:mazowieckie
  • Auto:Vectra C 05' Z1.9DTH, Corsa D 2007 Z1.3DTH

Napisany 27 sierpień 2009 - 23:39

Witam
Jestem świeżo upieczonym posiadaczem Vectry 1,9 dth i chciałbym zapytac jak można sprawdzić czy mam filtr cząstek stałych bo słyszałem że nie wszystkie były w to wyposażane auto z 2005

Pozdrawiam
Karol

Przepraszam za zaśmiecanie znalazłem w innym wątku odpowiedz na moje pytanie

Pozdr.
Karol

_________________
edytuj posty - łączę / zubek

Edytowany przez zubek73, 28 sierpień 2009 - 10:34.

  • 0
------------
Pozdrawiam
Karol

#10 Shinneko

Shinneko
  • Forumowicz
  • 709 postów
  • Dołączył:05 mar 2009
  • Płeć:Mężczyzna
  • Województwo:mazowieckie
  • Auto:VC Z19DT '06

Napisany 28 sierpień 2009 - 10:48

Jeśli na naklejce na słupku od strony pasażera jest 0.50 to masz filtr.
  • 0

#11 Supel

Supel
  • Forumowicz
  • 331 postów
  • Dołączył:25 mar 2008
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Rybnik
  • Województwo:śląskie
  • Auto:VECTRA C GTS 1.9 CDTI 185

Napisany 05 sierpień 2010 - 11:07

Odświeżam temat bo zastanawia mnie jaka wartość powinien pokazywać w Op-Comie czujnik różnicy ciśnień na biegu jałowym. Gdzieś w temacie ktoś mnie trochę zmartwił mówiąc, że wartości przedstawione przez mój czujnik są błędne, że jest on uszkodzony i że do wypalania DPFu nie dojdzie.

Różnica ciśnień - filtr cząsteczek paliwa Diesel,0 kPa
Różnica ciśnień - filtr cząsteczek paliwa Diesel,0.49 V
Nasycenie filtra cząstek paliwa Diesel,88 %
Przebieg od ostatniej regeneracji DPF (Przebieg),1 140 km
Regeneracja DPF,0 %


Wczoraj pojechałem wieczorem na trasę, lecz nie była to ani droga szybkiego ruchu ani autostrada tylko pozamiejska :P Obroty w okolicach 3k, czasami 3,5 albo 2,5 i prędkość 80-100 i.... nie zauważyłem wypalania. Dziś podepnę się raz jeszcze do Op-Coma i sprawdzę jak się zmieniły wartości

EDIT: Podpiąłem się i...szok:
Różnica ciśnień - filtr cząsteczek paliwa Diesel,-1 kPa
Różnica ciśnień - filtr cząsteczek paliwa Diesel,0.47 V
Nasycenie filtra cząstek paliwa Diesel,92 %

Podczas zwiększania obrotów - przegazówka do 2000obr/min wartość zmieniała się 0/1 hm... Gdzie ten czujnik się znajduje?? Widziałem cene na alledrogo...350zł :/

EDIT: O patrz! wartość -1 :P a widziałem jak miał 0 i 1 hm... dziwne...
Dziś jade do Żor, żadna tam trasa ale te 15km w jedna stronę będę miał, może zacznie się wypalać. Cholerka za tydzień w piątek wyjeżdżam nad morze i nie chce żadnych problemów... wrr

EDIT: na forum zafiry znalazłem coś takiego:
"Uszkodzony czujnik nie daje takich objawów z pracą silnika. A uszkodzony gumowy przewód daje inne wartości różnicy ciśnień. W przewodzie za filtrem jest ciśnienie zbliżone do atmosferycznego więc jego uszkodzenie niewiele zmieni, a ciśnienie przed filtrem rośnie wraz z nasyceniem filtra, więc jeżeli ten przewód jest uszkodzony to ciśnienie spada do atmosferycznego, różnica wtedy jest bliska zeru, a nie 95kPa to prawie 1 atmosfera. To już spore ciśnienie, zatkany wydech, spaliny nie mają którędy wychodzić i silnik się dusi" Czyli wnioskuje, że coś może być z przewodem gumowym przed filtrem hm... Ale znów ten post mnie troche pobłamącił :P
"Przy wypalaniu stacjonarnym wartość ok 70% jest prawidłowa.
Wypalanie na trasie zacznie się około 107% nasycenia DPF'a"
Już nic nie wiem...
Teraz to już się dobiłem totalnie:
"-Wypalanie nie wystartowało, wg OPCOM-u nasycenie wzrosło do 92%.
-Już nie długo, wypalanie startuje przy około 105-107% nasycenia"

Czemu nikt nieodpisuje? ;)
Jakie wartości powinien pokazywać sprawny czujnik?? Widziałem u kolesia jednego, różnice na poziomie 95kPa (SIC!)

Edytowany przez Supel, 04 sierpień 2010 - 21:40.

  • 0

#12 zbigor

zbigor
  • Forumowicz
  • 280 postów
  • Dołączył:17 cze 2009
  • Płeć:Mężczyzna
  • Auto:Astra H z19dt

Napisany 05 sierpień 2010 - 23:03

"-Wypalanie nie wystartowało, wg OPCOM-u nasycenie wzrosło do 92%.
-Już nie długo, wypalanie startuje przy około 105-107% nasycenia"

Czemu nikt nieodpisuje? ;)
Jakie wartości powinien pokazywać sprawny czujnik?? Widziałem u kolesia jednego, różnice na poziomie 95kPa (SIC!)


U mnie wartości są na przykład takie:
Różnica ciśnień - filtr cząsteczek paliwa Diesel,1 kPa
Różnica ciśnień - filtr cząsteczek paliwa Diesel,0.55 V
Nasycenie filtra cząstek paliwa Diesel,94 %

Różnica ciśnień - filtr cząsteczek paliwa Diesel,2 kPa
Różnica ciśnień - filtr cząsteczek paliwa Diesel,0.57 V
Nasycenie filtra cząstek paliwa Diesel,42 %

Różnica ciśnień - filtr cząsteczek paliwa Diesel,1 kPa
Różnica ciśnień - filtr cząsteczek paliwa Diesel,0.53 V
Nasycenie filtra cząstek paliwa Diesel,48 %


Różnica ciśnień - filtr cząsteczek paliwa Diesel,0 kPa
Różnica ciśnień - filtr cząsteczek paliwa Diesel,0.51 V
Nasycenie filtra cząstek paliwa Diesel,26 %

W/g TISa wszystko w zakresie 0-100 kPa jest w normie dla silnika pracującego na wolnych obrotach oraz -1 do 1kPa dla silnika wyłączonego i włączonego zapłonu.
Wartość 110% stanowi graniczny punkt nasycenia dla silnika z19dt


Wypala się teraz co ok 500-550 KM ale jazda 90% miejska w korkach. Wcześniej przy niesprawnym EGRze nawet co 300km
Początek wypalania po przekroczeniu 100%
Wypala się do 18-19%
Wypalanie stacjonarne nie niżej niż do 70%
  • 0

#13 Supel

Supel
  • Forumowicz
  • 331 postów
  • Dołączył:25 mar 2008
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Rybnik
  • Województwo:śląskie
  • Auto:VECTRA C GTS 1.9 CDTI 185

Napisany 06 sierpień 2010 - 13:32

Dzięki za informacje, a mógłbyś jeszcze sprawdzić wartość graniczną dla Z19DTH ;)
Czyli o moja wartość -1 i 0 nie mam się nic martwić? ;)
  • 0

#14 zbigor

zbigor
  • Forumowicz
  • 280 postów
  • Dołączył:17 cze 2009
  • Płeć:Mężczyzna
  • Auto:Astra H z19dt

Napisany 06 sierpień 2010 - 14:43

Dzięki za informacje, a mógłbyś jeszcze sprawdzić wartość graniczną dla Z19DTH ;)
Czyli o moja wartość -1 i 0 nie mam się nic martwić? ;)

też 110%
Namieszałem troche z wartościami -1 i 0 bo mam silnik z19dt ale w Astrze H i w TISie są takie wartości dla tego auta
Dla Vectry C i silnika z19dth na wyłączonym silniku i włączonym zapłonie powinno być 0-1 kPa.
Tak swoją drogą to jak DPF wypala Ci się po 1000 km albo i wiecej to z chęcią bym się zamienił.
Jak dla mnie to nie masz powodu do zmartwień.
  • 0

#15 Supel

Supel
  • Forumowicz
  • 331 postów
  • Dołączył:25 mar 2008
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Rybnik
  • Województwo:śląskie
  • Auto:VECTRA C GTS 1.9 CDTI 185

Napisany 06 sierpień 2010 - 15:43

też 110%
Namieszałem troche z wartościami -1 i 0 bo mam silnik z19dt ale w Astrze H i w TISie są takie wartości dla tego auta
Dla Vectry C i silnika z19dth na wyłączonym silniku i włączonym zapłonie powinno być 0-1 kPa.
Tak swoją drogą to jak DPF wypala Ci się po 1000 km albo i wiecej to z chęcią bym się zamienił.
Jak dla mnie to nie masz powodu do zmartwień.


Dziękuje raz jeszcze za informacje :) Czekam na trase, pewnie w trasie się zacznie wypalać. W poniedziałek do zrobienia Rybnik - Warszawa - Rybnik więc 314km w jedną stronę :)
  • 0

#16 ANDI 24

ANDI 24
  • Forumowicz
  • 48 postów
  • Dołączył:13 lip 2010
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Reda
  • Województwo:pomorskie
  • Auto:Vectra C - 1.9 DTH - 2006 manual

Napisany 18 październik 2010 - 12:09

Ciekawy artykulik do poczytania , no i komentarze pod nim .
KLIKNIJ I PRZECZYTAJ
Nie wiem dlaczego ucina w środku linka z interii.pl.

edit by jabolkg
Poprawiłem linka

Edytowany przez jabolkg, 18 październik 2010 - 12:23.

  • 0

#17 Archeer13

Archeer13
  • Forumowicz
  • 3 postów
  • Dołączył:29 paź 2010
  • Płeć:Mężczyzna
  • Województwo:pomorskie
  • Auto:Vectra C 1.9 CDTI 150KM

Napisany 29 październik 2010 - 17:00

Witam. Wciągu dwóch dni moją Viki zrobiłem trochę ponad 2tyś km. i w tym czasie dwa razy z pod auta wystrzeliło dymem jak na sobótkach. Dodatkowo czasami czuje spaliny wewnątrz auta. Czy to się tak filtr DPF wypala? Pozdrawiam.
  • 0

#18 blaszka

blaszka
  • Forumowicz
  • 302 postów
  • Dołączył:25 kwi 2010
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:PRUSZKÓW
  • Województwo:mazowieckie
  • Auto:SIGNUM 2006 1,9 DTH

Napisany 29 październik 2010 - 17:05

Witam. Wciągu dwóch dni moją Viki zrobiłem trochę ponad 2tyś km. i w tym czasie dwa razy z pod auta wystrzeliło dymem jak na sobótkach. Dodatkowo czasami czuje spaliny wewnątrz auta. Czy to się tak filtr DPF wypala? Pozdrawiam.

Jeżeli to było na zimnym silniku,to może masz nagrzewnicę lub ogrzewanie postojowe ale o tym nie wiesz.
Jak masz DPF i nie wiesz kiedy się wypala,to poczytaj trochę o nim ,bo możesz mieć z nim problemy.
U mnie podczas wypalania nic nie kopci,tylko zapach spalonej gumy.

Edytowany przez blaszka, 29 październik 2010 - 20:43.

  • 0

#19 radeqs

radeqs
  • Forumowicz
  • 767 postów
  • Dołączył:09 sty 2009
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Ruda Śląska
  • Województwo:śląskie
  • Auto:VC Caravan 19 CDTI 150 km '06

Napisany 29 październik 2010 - 18:34

Mam jeszcze jedną uwagę do kopcenia przy wypalaniu DPF'a. Jak miałem uszkodzony łącznik elastyczny wydechu auto przy wypalaniu DPF'a kopciło jak 20-to letni star. Aż się przez chwilę wystraszyłem, że mi się coś zajarało od spodu w samochodzie (a to auto mam już dobrze ponad 2 lata, więc wiem jak normalnie wyglądało wypalanie DPF'a). Przed uszkodzeniem plecionki i po jej wymianie zasłony dymnej za autem już nie ma (znacznie mniejszy dym przy wypalaniu).
  • 0

#20 osvch

osvch
  • Forumowicz
  • 350 postów
  • Dołączył:08 lut 2009
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Pabianice
  • Województwo:łódzkie
  • Auto:Astra H GTC Z19DTH @180KM & VC Z19DT @120KM

Napisany 04 listopad 2010 - 14:48

Co koledzy myślą o moim DPF i ciśnieniu?
Dodany obrazek

Uploaded with ImageShack.us
  • 0




0 użytkowników czyta ten temat

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych użytkowników


Skin Designed By Duke_