Skocz do zawartości

Vectra Klub Polska używa cookie. Przeczytaj Privacy Policy aby dowiedzieć się więcej. Aby usunąć tą wiadomość, proszę kliknąć w przycisk po prawej:    Akceptuje użycie cookie



Zdjęcie
* * * * * 4 głosów

Wymiana szczęk ręcznego [post 1], regulacja hamulca recznego [post 7] w tarczobębnach na 5 śrub


  • Proszę się zalogować aby odpowiedzieć
94 odpowiedzi na ten temat

#1 drakiz10

drakiz10
  • Forumowicz
  • 241 postów
  • Dołączył:03 lis 2007
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Dzierżenin/Pułtusk/Warszawa
  • Województwo:mazowieckie
  • Auto:VB 99 x18xe1 + STAg 300 ISA II

Napisany 09 luty 2009 - 21:03

*
POPULARNY

Nadszedł dzień kiedy postanowiłem wymienić szczęki hamulca ręcznego w moim aucie. Powodem było podejrzenie o hałasowanie w tarczo bębnie (okazało się jednak, że to nie to).Poza tym znalazłem nowe szczęki hamulcowe, które kiedyś kupiłem. Miałem chwilę wolnego no i zabrałem się do roboty.
Trzeba zaopatrzyć się w grzechotkę (1/2”), nasadkę 19mm, kombinerki, śrubokręt gwiazdkowy no i oczywiście lewarek oraz klucz do odkręcania śrub koła.
Unosimy auto i odkręcamy koło. Po zdjęciu koła widać pięć otworów montażowych, jeden otwór do regulacji szczęk oraz śrubę z łbem gwiazdkowym ustalającą położenie tarczo bębna na piaście.
Zdj. Nr 1 przedstawia widok po zdjęciu koła jeszcze przed zdjęciem zacisku;
Zdj. Nr 2 odkręcenie zacisku kluczem nasadowym 19mm. Ciężki dostęp i ciężko idzie. Dojście do dolnej śruby jest utrudnione przez dochodzący do zacisku przewód hamulcowy;
Zdj. Nr 3 odkręcony i podwieszony na drucie zacisk;
Zdj. Nr 4 po bardzo trudnym odkręcaniu śrubki ustalającej oraz po męczarniach ze zdjęciem tarczo bębna widok tego co się kryje w jego wnętrzu, czyli: na samej górze regulator oraz po bokach szczęki rękawa;
Zdj. Nr 5 widok sprężyny trzymającej jedną ze szczęk;
Zdj. Nr 6 sam regulator w całej okazałości;

Żeby wyjąć same szczęki trzeba (przynajmniej ja tak zrobiłem) zacząć od góry. Wyjąłem, lekko rozciągając szczęki, regulator oraz sprężynę przytrzymującą na górze – widoczna na zdj. Nr 4.
Następnie zabrałem się za sprężyny przytrzymujące szczęki na ich środku – widok jednej z nich na zdj. Nr 5. Żeby je zdjąć z bolców umieszczonych po bokach piasty, trzeba obrócić sprężyny razem z ich „kapturkami” do momentu kiedy bolce swobodnie uwolnią sprężyny. W kapturkach jest nacięcie wzdłużne umożliwiające przedostanie się grota bolca i uwolnienie samej szczęki.
Widok sprężyn i kapturków przedstawia zdjęcie Nr 7. Widok bolców osadzonych w obudowie na zdjęciu Nr 8;
Kiedy jest wyjęty regulator oraz górna sprężyna i boczne, trzeba jeszcze wyjąć dolną sprężynę oraz wyjąć dolną część szczęk z mechanizmu rozpychającego.
Widok mechanizmu rozpychającego na zdjęciu Nr 9;
W wyjęciu szczęk z mechanizmu na dole pomaga odpięcie linki ręcznego z tyłu obudowy piasty koła.
Przy okazji dobrze jest wszystko wyczyścić z rdzy oraz obejrzeć w jakim stanie są wszystkie części hamulca.
Zdjęcie Nr 10 przedstawia zamontowane nowe szczęki.
Żeby zmontować wszystko do przysłowiowej kupy trzeba się nieźle namęczyć z założeniem wszystkich sprężyn. Wyglądają na nieźle rozciągliwe, ale pozory mylą. Trzeba się nagimnastykować żeby włożyć je tam gdzie być powinny. Zaleca się wymianę szczęk w obu kołach, ale ja nie zdążyłem i czeka mnie jeszcze prawy tył w tym tygodniu.
Po założeniu szczęk zakładamy tarczo bęben ustalając jego położenie śrubą (śrubką) ustalającą. Radzę się zaopatrzyć w nową, ponieważ stara po odkręcaniu może się nie nadawać do ponownego użycia. Koszt nowej w ASO – 77 gr.
Po tym wszystkim można się cieszyć pewnym ręcznikiem w aucie.

Załączone pliki


Edytowany przez Ravcio1985, 26 wrzesień 2010 - 15:28.
dopisana porada o regulacji / R1985

  • 11


#2 Miły

Miły
  • Moderator
  • 13156 postów
  • Dołączył:11 lip 2005
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Międzyzdroje
  • Województwo:zachodniopomorskie
  • Nr klubowy:225
  • Auto:VC 2,0T GTS Z20NET i LPG :)
  • Oddział VKP:Zachodniopomorski

Napisany 09 luty 2009 - 21:21

Dzięki :)

Pozwolę sobie przykleić aby nie zginęło :)
  • 0
Moja była VB: VB 1,6 16V 120KM
.
Moja obecna VC: VC 2,0T 420Nm i 275 KM

#3 drakiz10

drakiz10
  • Forumowicz
  • 241 postów
  • Dołączył:03 lis 2007
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Dzierżenin/Pułtusk/Warszawa
  • Województwo:mazowieckie
  • Auto:VB 99 x18xe1 + STAg 300 ISA II

Napisany 09 luty 2009 - 23:30

Dzięki :)

Pozwolę sobie przykleić aby nie zginęło :)



Niechaj służy innym.
Pozdrawiam.
  • 0

#4 Reaper

Reaper
  • Forumowicz
  • 12 postów
  • Dołączył:28 lut 2009
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Łęki Szlacheckie
  • Województwo:łódzkie
  • Auto:VB Z18XE 2001r.

Napisany 07 kwiecień 2010 - 09:39

Niechaj służy innym.
Pozdrawiam.



Dzięki za wstawkę
Przydała się.
Pozdrawiam. ;)
  • 0

#5 fruwek

fruwek
  • Forumowicz
  • 1 postów
  • Dołączył:24 kwi 2010
  • Województwo:pomorskie
  • Auto:vectra b 2,0 td

Napisany 25 kwiecień 2010 - 12:26

Dzięki za wstawkę
Przydała się.
Pozdrawiam. ;)


Dzięki :D
Bardzo przydała się.
  • 0

#6 neo_82

neo_82

    v-ce Prezes VKP ds. Technicznych

  • Zarząd VKP
  • 5920 postów
  • Dołączył:27 kwi 2010
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Poznań
  • Województwo:wielkopolskie
  • Nr klubowy:810
  • Auto:vectra b 2.0 dti hatchback X20DTH +
  • Oddział VKP:Wielkopolski

Napisany 12 czerwiec 2010 - 20:47

Witam jak powszechnie wiadomo podobno to co droższe to lepsze ale co powiecie o tych klockach przód
http://www.opel-shop...products_id=878
lub te
http://www.opel-shop...roducts_id=2369
lub z allegro http://moto.allegro...._f_omega_a.html

proszę o opinie dodam tylko ze mam vectre b z 98 Dti na 4 śruby chodzi mi o przód
pozdrawiam

Edytowany przez neo_82, 12 czerwiec 2010 - 21:14.

  • 0
PRZED KONTAKTEM Z ODDZIAŁEM WIELKOPOLSKIM ZAPOZNAJ SIĘ Z TREŚCIĄ LISTY ZAGROŻEŃ,BĄDŹ SKONSULTUJ SIĘ Z LEKARZEM LUB FARMACEUTĄ,GDYŻ KAŻDY ŻART NIEWŁAŚCIWIE ZROZUMIANY ZAGRAŻA TWOJEMU ŻYCIU LUB ZDROWIU!
 
http://forum.vectrak...neonowa-vectra/

#7 Marco123

Marco123
  • Klubowicz
  • 440 postów
  • Dołączył:03 lis 2009
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Mińsk Mazowiecki
  • Województwo:mazowieckie
  • Nr klubowy:860
  • Auto:Opel Vectra B 2.0 yDTH, CDX 01r.
  • Oddział VKP:Mazowiecki

Napisany 24 sierpień 2010 - 11:30

*
POPULARNY

Witam. Porada dotyczy regulacji hamulca awaryjnego ( ręcznego) w tarczo-bębnach.
Potrzebne narzędzia to: śrubokręt płaski i gwiazdkowy, smar, klucz 10mm,klucz 19mm kombinerki, cienki pędzelek do smaru, latarka, papier ścierny, rozcieńczalnik i jakaś szmatka.

1.W celu uzyskania optymalnego działania hamulca awaryjnego wystarcza na ogół przejechać przed regulacją około 300m z lekko zaciągniętym hamulcem awaryjnym i średnią prędkością.

2.Zaznaczyć farbą położenie kół tylnych w stosunku do piast, aby wyrównoważone koła mogły być zamontowane w tym samym położeniu. Poluzować śruby kół przed uniesieniem samochodu. Unieśc i podeprzeć tył samochodu oraz zdjąć koła tylne.

3.Wyłączyć hamulec awaryjny.

4.Zdjąć mieszek od hamulca ręcznego i odkręcić nakrętkę samoblokującą. Następnie trzeba zdemontować zaciski w celu zdjęcia tarczo-bębna. Po dokonaniu tej czynności zabieramy się do czyszczenia i smarowania poszczegulnych elementów. Pamiętajmy aby oczyścić (odłuścić) szczęki i tarczo-bębny. Elementy które trzeba wyczyścic i posmarować smarem są na fotkach z opisem.
Dodany obrazek , Dodany obrazek

5.Następnie załorzyć tarczę i zabrać sie za dokręcanie mechanizmu regulacyjnego(rozpierak) Dodany obrazek
za pomocą płaskiego wkrętaka włożonego przez otwór bez gwintu w tarczy hamulca, aż szczęki hamulca zostaną dociśnięte do bębna i nie bedzie można obracać tarczy hamulca. Dodany obrazek

6.Odkręcić nakrętkę regulacyjna na tyle, aby została zwolniona tarcza hamulca. Tą czynność można zrobić jeszcze raz w celu lepszego ułożenia szczęk. Te same czynności czyszczenia i smarowania poszczególnych elementów dokonujemy przy drugim kole.

7. Kolejny krok to regulacja pod mieszkiem hamulca ręcznego, nakrętką samoblokującą. Regulujemy do tego stopnia, aby ręczne obracanie kół tylnych odbywało się z oporem ale bez przesady. Opuścić samochód. Przeprowadzić jazdę próbną i sprawdzić działanie hamulca awaryjnego ( ręcznego). Mi juz przy piątym ząbku hamuje łądnie i równomiernie na lewe jak i prawe koło. Mam nadzieję że porada się przyda. Mała zasada, linki nie mogą być zatarte, powyciągane i popękane bo w przeciwnym wypadku nic z naszej regulacji i czyszczenia nie będzie. Powodzenia życzę.

Edit: Dobra porada, zdjecia wstawilem w tekst / R1985

Edytowany przez Ravcio1985, 10 październik 2010 - 16:24.
polaczylem / R1985

  • 7
JEŚLI CI POMOGŁEM TO POPROSZĘ O PLUSIKA....

#8 lechu35

lechu35
  • Forumowicz
  • 3 postów
  • Dołączył:10 kwi 2010
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Piława Górna
  • Województwo:dolnośląskie
  • Auto:Vectra B 1.6 16V '98

Napisany 10 październik 2010 - 14:11

Witam, podepnę się pod temat, mam problem z tarczobęmbnem po prostu auto postało przez tydzień na ręcznym i zablokowało mi lewe tylne koło, sprawdziłem szczęki i na pewno nie one hamują, nie mam dostępu do mechanika bo jestem za granicą i muszę sobie sam poradzić jednak nie mam pomysłu jak ściągnąć tarcze z rozwartymi (?) klockami wewnątrz...
  • 0

#9 moje

moje
  • Forumowicz
  • 10 postów
  • Dołączył:27 sty 2010
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Chełm/Warszawa
  • Województwo:lubelskie
  • Auto:Vectra B 2.0 16V

Napisany 27 październik 2010 - 16:20

dobry temat :) mi się właśnie szykuje wymiana tarcz i klocków to się przyda. :)

Ewentualnie byłbym zainteresowany zakupem tarcz i klocków... może ktoś coś wie gdzie jak jakie ?


Vectra B 1997r 2.0 16v 5x110.. :)

Pozdrówka
  • 0

#10 Banned

Banned
  • Banned
  • 7277 postów
  • Dołączył:01 lip 2009
  • Płeć:Mężczyzna

Napisany 27 październik 2010 - 20:00

o tarczach i klockach czytaj ten temat -> http://forum.vectrak...-doswiadczenia/
  • 0
Użytkownik ma zablokowaną możliwość korzystania z forum (w tym odpowiedzi na PW) z uwagi na rażące naruszenie regulaminu - Administracja VKP

#11 slawek84

slawek84
  • Forumowicz
  • 116 postów
  • Dołączył:08 wrz 2008
  • Płeć:Mężczyzna
  • Województwo:śląskie
  • Auto:VECTRA 2.2 DTI KOMBI

Napisany 15 marzec 2011 - 20:35

Witam.

Panowie mam problem ze ściągnięciem tarczobębnów. ręczny trzyma tylko do przodu do tyłu zero. Tarcza nie chce zejść z piasty ma ktoś jakiś sposób?? dzięki za pomoc
  • 0

#12 Miły

Miły
  • Moderator
  • 13156 postów
  • Dołączył:11 lip 2005
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Międzyzdroje
  • Województwo:zachodniopomorskie
  • Nr klubowy:225
  • Auto:VC 2,0T GTS Z20NET i LPG :)
  • Oddział VKP:Zachodniopomorski

Napisany 15 marzec 2011 - 20:44

musisz skręcić regulatory szczęk na max - szczęki zrobiły rant w bębnie i on trzyma.
  • 0
Moja była VB: VB 1,6 16V 120KM
.
Moja obecna VC: VC 2,0T 420Nm i 275 KM

#13 avis21

avis21
  • Forumowicz
  • 44 postów
  • Dołączył:27 mar 2008
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Wrocław
  • Województwo:dolnośląskie
  • Auto:VB 1.7TD CDX '96

Napisany 22 marzec 2011 - 18:28

A kiedy wymieniać tarczo-bębny czy może je przetoczyć?

Edytowany przez avis21, 22 marzec 2011 - 18:29.

  • 0

#14 matrox

matrox
  • Moderator
  • 3755 postów
  • Dołączył:30 sty 2006
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Łopiennik
  • Województwo:lubelskie
  • Nr klubowy:409
  • Auto:Vectra B 2,2 DTI Sport, Aprilia Scarabeo 100
  • Oddział VKP:Lubelski

Napisany 22 marzec 2011 - 18:35

Wymieniać wtedy kiedy widać spore zużycia... na bębnie jak i na tarczy


sugerowałbym jednak dozbierać na nowe tarczobębny... po przetoczeniu różnie to jest :wacko:

Edytowany przez matrox, 22 marzec 2011 - 18:35.

  • 0
[url="""]src="http://mypsn.eu.playstation.com/psn/profile/matrox_305.png"[/url] border="0" />

#15 rdl

rdl
  • Forumowicz
  • 16 postów
  • Dołączył:16 gru 2008
  • Województwo:lubuskie
  • Auto:opel vectra B 1.8 97 r.

Napisany 05 maj 2011 - 18:09

Witam serdecznie, nie chce odgrzewać kotleta, ale mam mały problem mianowicie. Dziś zabrałem się za montaż ham.ręcznego zgodnie z faq zamieszczonym w temacie i napotkałem na niemiły problem. Wcześniejszy właściciel całkowicie zdemontował ręczny, bęben był pusty więc nie mam wzorca jak złożyć ręczny, zmontowałem górną cześć ze sprężynkami i regulatorem, u dołu dźwignia składa się tylko z jednego skrzydełka tego podczepionego pod krótką linkę ham. ręcznego, podejrzewam że drugie skrzydełko powinno się jeszcze tam znajdować, ale to pytanie do Was, druga sprawa umieszczam zdjęcie powiedzcie czy brakuje tu jeszcze jakiegos elementu. Jeżeli brakuje tego skrzydełka to proszę o informacje gdzie takie coś mogę uzyskać, aso odpada w okolicy 200km brak. Z góry dzięki za pomoc.

Vectra x18xe 1996r.

http://imageshack.us...9/zestawzw.jpg/

http://imageshack.us...skrzydelka.jpg/

http://imageshack.us...8/etapdead.jpg/
  • 0

#16 dexter23pl

dexter23pl
  • Forumowicz
  • 2627 postów
  • Dołączył:27 gru 2007
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Śląskie
  • Województwo:śląskie
  • Auto:VB CD 1,6 16V XEL,Stag4. obecnie Golf 5

Napisany 05 maj 2011 - 18:23

brakuje ci kolego nr 16. górny rysunek. Rysunek jest jakoś narysowany do róry nogami.

https://rapidshare.c...7578/reczny.pdf

Edytowany przez dexter23pl, 05 maj 2011 - 18:24.

  • 0

#17 rdl

rdl
  • Forumowicz
  • 16 postów
  • Dołączył:16 gru 2008
  • Województwo:lubuskie
  • Auto:opel vectra B 1.8 97 r.

Napisany 05 maj 2011 - 18:54

Dzięki za odpowiedz, miałem rację że czegoś brakuje, przeszukałem internet, ale nic nie znalazłem, ma to jakąś nazwę?
Jutro jadę na złom może tam będą "to" mieli.
  • 0

#18 wojtasm

wojtasm
  • Forumowicz
  • 205 postów
  • Dołączył:17 kwi 2010
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Chrzanów / Jaworzno
  • Województwo:śląskie
  • Auto:Vectra B kombi X20DTH manual

Napisany 05 maj 2011 - 18:56

A co powiecie na to że ręczny ciężko chodzi, VB tak mają, czy muszę się wziąć za smarowanie?

Kiedyś chciałem odkręcić tylne tarcze ale za holere nie moglem odkrecic tej sruby ustalajacej. Ale nawet jak juz ja odkrecilem to za chiny nie chcial zejsc tarczobeben. Macie jakies rady jak to ruszyć?
  • 0

#19 avis21

avis21
  • Forumowicz
  • 44 postów
  • Dołączył:27 mar 2008
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Wrocław
  • Województwo:dolnośląskie
  • Auto:VB 1.7TD CDX '96

Napisany 05 maj 2011 - 19:38

A co powiecie na to że ręczny ciężko chodzi, VB tak mają, czy muszę się wziąć za smarowanie?

Kiedyś chciałem odkręcić tylne tarcze ale za holere nie moglem odkrecic tej sruby ustalajacej. Ale nawet jak juz ja odkrecilem to za chiny nie chcial zejsc tarczobeben. Macie jakies rady jak to ruszyć?



Smarować a raczej naoliwić to sobie można jedynie linkę. Ale zdecydowanie polecam wymiane na nową.
W bębnie smaruje się kilka miejsc ale jeśli sie tego nei zrobi to nie powinno to spowodować ze szczęki będą jakoś ciężej się ruszać, jedynie mogą przymarznąć w ziemie.

A co do zdjęcia bębna .. jesli odkręciłeś śrubkę i zdjąłeś zaciski hamulca nożnego, to wowczas mozesz zdjąc beben. Jesli sie nie ruszał to wd40 i młotkiem delikatnie popukać w sam bęben. Powinno puścić. tarczo/Bęben nie wchodzi na wcisk tylko nowy luźno.


A co do porady zakladania nowych szczek hamulca reczego. Gdy juz bedziecie na etapie sprężynek i "guzików" to uzyjcie do tego nie kombinerek tylko i wyłacznie nasadki 9tki lub 10tki, nałożonej na np srubokręt. Wowczas łatwo i szybko moza to ustrojstwo docisnąć i przekręcic, tak by kołek zaczepił o "guzik".


pozdro.

Edytowany przez avis21, 05 maj 2011 - 19:40.

  • 0

#20 dexter23pl

dexter23pl
  • Forumowicz
  • 2627 postów
  • Dołączył:27 gru 2007
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Śląskie
  • Województwo:śląskie
  • Auto:VB CD 1,6 16V XEL,Stag4. obecnie Golf 5

Napisany 05 maj 2011 - 20:19

U mnie były tak wytarte wewątrz bębny że musiałem przez otwór skręcić całkowicie samoregulator i dopiero wtedy tarcza zeszła. Tak to ją trzymały na wytarciach brzegi wewnętrznych szczęk od ręcznego. leciutko się kręciła ale zejśc nie chciała.


Ta brakująca część nazywa się " łącznik, linka do wspornika hamulca tylnego" lepiej jechać na złom i załatwić całośc z tym co się linkę zaczepia. ;)

Edytowany przez dexter23pl, 05 maj 2011 - 20:22.

  • 0




0 użytkowników czyta ten temat

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych użytkowników


Skin Designed By Duke_