Skocz do zawartości

Vectra Klub Polska używa cookie. Przeczytaj Privacy Policy aby dowiedzieć się więcej. Aby usunąć tą wiadomość, proszę kliknąć w przycisk po prawej:    Akceptuje użycie cookie



Zdjęcie
* * * * - 4 głosów

Wymiana klockow hamulcowych w VC Z18XE tyl


  • Proszę się zalogować aby odpowiedzieć
186 odpowiedzi na ten temat

#1 Piols

Piols
  • Klubowicz
  • 382 postów
  • Dołączył:08 paź 2006
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:kuj- pom
  • Województwo:kujawsko-pomorskie
  • Nr klubowy:386
  • Auto:Opel Vectra BBMGH
  • Oddział VKP:Kujawsko-Pomorski

Napisany 30 styczeń 2009 - 16:53

*
POPULARNY

Witam
już od jakiegoś czasu miałem zmienić tylne klocki w mojej VC Z 1,8 XE bo już bylo je słychać
dziś się za to zabrałem w sumie koszt wymiany w warsztacie nie jest duży ale
lubie czasem coś zrobić przy aucie sam oprócz mycia i tankowania zaznaczam że nie robiłem tego wg.
książki Sam naprawiam tylko korzystałm z własnego doświadczenia i podstawowych narzędzi
które raczej każdy ma w domu :rolleyes: byc może opis komuś pomoże
co do czasu to okolo 1 h spokojnie starczy na wszystko na 2 strony


1. Potrzebne narzędzia
Załączony plik  narzedzia_1.JPG   63,28KB   3967 pobrańnr1
-zacisk stolarski ( najważniejszy bez niego raczej rady nie damy dlugości okolo 30 cm)
- żabka im mniejsza tym lepiej musi złapać 35mm jest to srednica tłoczka
- inbus 7mm
- 2 wkrętaki maly i duży od biedy może być jeden
- szczotka druciana
- pilnik
- powinien jeszce być smar do zacisków u mnie brak
- klocki koszt 110 pln ( ceny od 80 do 130 mówię o zamiennikach)
2. Podnosimy auto, zdejmujemy koło i tak jak na zdjęciu podwadzamy sprężynę u góry aż wyjdzie
u dołu tego nie robiłem bo spreżyna nie chciała wyjść, a jest ona z tak słabego materiału że szkoda gadać.
Wyjęcie sprężyny tylko u góry w zupełności wystarczy !!!!
Załączony plik  sprezyna_2.JPG   61,44KB   5063 pobrańnr 2

3. Zdejmujemy plastikowe korki aby dostać się do śrub zacisku u góry ( zdjęcie ) jak i u dołu zacisku
a następnie inbusem odkrecamy śruby do końca aż zobaczymy gwint u góry jaki u dołu zacisku.
Załączony plik  korki_3.JPG   37,21KB   4474 pobrańnr3 Załączony plik  inbus_4.JPG   42,92KB   3775 pobrańnr4

4.Następnie wciskamy wkrętakiem śruby zacisku tak jak na zdjęciu 5, a póżniej zdejmujemy zacisk jak na zdjeciu nr 6
zacisk już bedzie się lekko ruszał, wkładamy wkrętak miedzy część nieruchomą a tą którą bedziemy zdejmować i podwadzamy
u góry i u dołu na zmianę aż zejdzie, ja nie zdejmowałem spręzyny u dołu ale po podwadzeniu wkrętakiem spokojnie zeszła jak wspomniałem wcześniej nie jest z mocnego materiału
Załączony plik  wciskanie5.JPG   54,84KB   3951 pobrańnr 5 Załączony plik  zdejmowanie_zacisku_6.JPG   47,45KB   4078 pobrańnr 6

5. Zdjęcie 7 przedstawia stare klocki ten z drucikami przychodzi od wewnątrz a ten bez drucików na zewnatrz zacisku czyli tak
jak leżą na zdjęciuZałączony plik  klocki_widok_7.JPG   25,88KB   4585 pobrańnr 7

6. Gdy zacisk już będzie zdjęty podwieszamy go na byle czym żeby nie wisiał na przewodzie hamulcowym i lince
i tu dość ważna sprawa wyginamy/odginamy część górną gumowej osłony tłoczka jak na zdjęciu nr 8 odginając tą część uzyskamy
wystarczającą ilość miejsca aby użyć żabki zdjęcie nr 9 pokazuje osłonę gumową poodgięciu
Załączony plik  odginanie_8.JPG   55,86KB   4520 pobrańnr 8 Załączony plik  po_odginaniu_9.JPG   67,32KB   4316 pobrańnr 9

7. I teraz najprzyjemniejsza część czyli odkręcamy zbiorniczek z płynem hamulcowym dobrze jak mam w nim 5 mm wolnego miejsca do
pełnego zbiorniczka ( nie do kresek min max tylko do korka czyli końca zbiornika), zakladamy zacisk stolarski zdjece nr 10 i dobrze zaciskamy

Załączony plik  zacisk_10.JPG   70,91KB   4595 pobrańnr 10
następnie zakładamy żabkę na część tłoczka z której wcześniej odgieliśmy gumową osłnę ( nie na gumową osłonę bo ją zniszczymy) i skręcając zacisk stolarski wkręcamy tłoczek żabką,( szcególna siła nie jest do tego potrzebna) do pełnego wkręcenia tłoczka wykonujemy okolo 12 półobrotów zdjęcie nr 11

Załączony plik  zacisk_zabka_11.JPG   66,16KB   4131 pobrańnr 11
stan wkręcenia tłoczka sprawdzamy kontrolując poziom płynu w zbiorniczku po 6 półobrotach podniesie się poziom o ok 5 mm ( należało by go zmniejszyc np. strzykawką o 5 mm w dól po kolejnych 6 półobrotach powinien się ponownie podnieść zdjęcie nr 12 dzieki temu nie musimy zdejmować zacisku i sprawdać czy jeszce wkręcać czy już nie
Załączony plik  plyn_12.JPG   52,13KB   3151 pobrańnr 12


8. Tłoczek już mamy wciśniety teraz musimy odgiąć gumową osłonę tłoczka tak aby jej górna część która wcześniej zaginaliśmy wróciła na swoje miejsce
czyli przy pomocy małego wkrętaka odginamy jak na zdjeciu 13
Załączony plik  odginanie_13.JPG   56,97KB   3246 pobrańnr 13

9.Wkładamy klocki pamiętając że ten z drucikami idzie do wewnątrz i zakładamy zacisk oraz sprężynę i skręcamy zdjęcie nr 14

Załączony plik  skrecanie_14.JPG   54,88KB   3279 pobrańnr 14

10. Wkręcamy jedną ze śrub, bierzemy pilnik i obracając piastą czyścimy ranty tarczy te na których jest lekka rdza dzieki czemu nowych
klocków nie będzie az tak słychać na początku bo później i tak się dotrą, zaraz po zdjęciu zacisku również go czyścimy szczotką drucianą

Załączony plik  czyszczenie_15.JPG   41,85KB   2741 pobrańnr 15

zakładamy koło zakręcamy zbiorniczek z płynem odpalamy auto, po naciśnieciu hamulca pedał wpadnie głębiej drugie wciśnięcie już
będzie ok w zbiorniczku poziom płynu lekko się obniży( można póżniej sprawdzić czy nie za bardzo) i możemy już śmigać

Edytowany przez Piols, 30 styczeń 2009 - 17:05.

  • 7
A Ty masz samochód czy Opla vectrę???


#2 weutec

weutec
  • Forumowicz
  • 413 postów
  • Dołączył:09 wrz 2006
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Düsseldorf
  • Województwo:DE
  • Auto:VC Caravan Cosmo, 1.9 CDTi, 150KM, AT6-AS, 2005r

Napisany 08 luty 2009 - 10:39

Wczoraj zabralem sie do tylnych hamulcow w mojej VC. Kupilem tarcze i klocki oryginalne w ASO za 100 Euro (byla akcja wiec wyszlo taniej niz zamienniki ATE).
Wpierw chcialem uzyc zacisku stolaraskiego, jadac z zakupow wpadlem jednak na pomysl podjechania do ASO i udalo sie: pozyczylem sobie reczny zestaw na 2 godziny.

Do opisu kolegi Piols'a postanowilem dodac liste narzedzi potrzebnych do wymiany klockow oraz tarcz:


Dodany obrazek

Piols odkrecil srube T45 kluczem imbusowym 7. W moim dosyc robudowanym zestawie mam imbusy 6 + 8, wiec 7 chyba jest troche niestandartowy.
Torx T45 mialem B)

Na marginesie:
w VB (reczna skrzynia) wymienilem przednie hamulce pierwszy raz po 90 tkm, a przy 185 tkm przednie + tylne.
w VC (automat) tylne zuzyly sie po 55 tkm, a przednie jeszcze trzymaja. W ASO powiedzili mi, ze w VC tak wlasnie czesto jest: tyl sie zuzywa predzej niz przod.
  • 2

#3 Piols

Piols
  • Klubowicz
  • 382 postów
  • Dołączył:08 paź 2006
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:kuj- pom
  • Województwo:kujawsko-pomorskie
  • Nr klubowy:386
  • Auto:Opel Vectra BBMGH
  • Oddział VKP:Kujawsko-Pomorski

Napisany 08 luty 2009 - 12:16

taki zestawik to jednym slowem bajka no ale jak nie masz znajomości
trzeba sobie jakoś radzić, oczywiście można sobie go kupić tylko czy to się opłaci :D
  • 0
A Ty masz samochód czy Opla vectrę???

#4 GT-3000

GT-3000
  • Forumowicz
  • 468 postów
  • Dołączył:05 kwi 2008
  • Płeć:Mężczyzna
  • Województwo:podkarpackie

Napisany 30 czerwiec 2009 - 18:35

ja miałem problem z wciśnięciem tłoczka,ale znalazłem sposób,lekko zaciągam ręczny,tłoczek wychodzi do max,później łatwo można go wcisnąć korzystając z ruchu obrotowego,tłoczek się ładnie wkręca,jedyna wada to że trzeba troszkę odpowietrzyć bo czasem złapie pęcherzyk powietrza,ale to dodatkowe max 5min.
  • 0

#5 asialukasz

asialukasz
  • Forumowicz
  • 1 postów
  • Dołączył:07 paź 2009
  • Województwo:warmińsko-mazurskie
  • Auto:OPEL VECTRA C

Napisany 09 październik 2009 - 19:13

Bardzo ładnie - przypinamy :)

WITAM MAM PYTANKO POSIADAM VC Z 2005 1.8B CHCIALBYM SIE DOWIEDZIEC CZY POSIADAM UKLAD ESP?BO NIE POSIADAM WLĄCZNIKA W KABINIE
  • 1

#6 zubek

zubek
  • Moderator
  • 23390 postów
  • Dołączył:29 lip 2004
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:WWL
  • Województwo:mazowieckie
  • Nr klubowy:300
  • Auto:VC/03/Y22DTR/SW
  • Oddział VKP:Mazowiecki

Napisany 09 październik 2009 - 19:28

CHCIALBYM SIE DOWIEDZIEC CZY POSIADAM UKLAD ESP?

podaj VIN tu:
http://forum.vectrak...showtopic=61452
albo na PW - to dowiesz się wszystkiego o wyposażeniu

PS. I pisz bez capstlocka

Edytowany przez zubek73, 09 październik 2009 - 19:29.

  • 0

#7 Apatix

Apatix
  • Forumowicz
  • 22 postów
  • Dołączył:08 maj 2009
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Elbląg
  • Województwo:warmińsko-mazurskie
  • Auto:Opel Vectra C

Napisany 07 marzec 2010 - 23:20

Bardzo bym prosil o podanie wymiarow klockow i tarcz do tego silnika z18xe sedan, mysle ze to rowniez bedzie przydatne dla innych.
  • 0

#8 zubek

zubek
  • Moderator
  • 23390 postów
  • Dołączył:29 lip 2004
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:WWL
  • Województwo:mazowieckie
  • Nr klubowy:300
  • Auto:VC/03/Y22DTR/SW
  • Oddział VKP:Mazowiecki

Napisany 08 marzec 2010 - 10:15

Tu masz rozmiary tarcz (te najmniejsze)
http://forum.vectrak...ost__p__1141290
Jak przeczytasz cały temat z linka to napewno będziesz wiedział co kupić.
  • 0

#9 pawelxl

pawelxl
  • Forumowicz
  • 420 postów
  • Dołączył:04 lut 2009
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Szczecin
  • Województwo:zachodniopomorskie
  • Auto:vectra c DTI 2.0 kombi 04' CZARNULA :-)

Napisany 11 marzec 2010 - 17:27

*
POPULARNY

Ja znalazłem troszke prostrzy sposób na wcisnięcie tłoczka. Potrzebne sa zwykłe szczypce, których czóbki wkładamy w zagłębienia w tłoczku i dociskając wkręcamy. Sorry za jakośc zdjęc ale są z telefonu
  • 8

#10 zubek

zubek
  • Moderator
  • 23390 postów
  • Dołączył:29 lip 2004
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:WWL
  • Województwo:mazowieckie
  • Nr klubowy:300
  • Auto:VC/03/Y22DTR/SW
  • Oddział VKP:Mazowiecki

Napisany 11 marzec 2010 - 18:40

Próbowałem szczypcami - da się ale raz, że ciężko i niewygodnie a drugie, że łapy można pokaleczyć - ja se zespawałem specjalistyczny :ph34r: przyrząd :).

Edytowany przez zubek73, 11 marzec 2010 - 18:41.

  • 0

#11 pawelxl

pawelxl
  • Forumowicz
  • 420 postów
  • Dołączył:04 lut 2009
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Szczecin
  • Województwo:zachodniopomorskie
  • Auto:vectra c DTI 2.0 kombi 04' CZARNULA :-)

Napisany 12 marzec 2010 - 09:45

Próbowałem szczypcami - da się ale raz, że ciężko i niewygodnie a drugie, że łapy można pokaleczyć - ja se zespawałem specjalistyczny :ph34r: przyrząd :).

Pokaleczyc??? ja to robiłem nie takimi szczypcami z ostrzem tylko takimi do przytrzymywania, no fakt zeby wkręcac i obracac na raz to trzeba troszke sie pomeczyc. Tez myslełem o tym żeby zmajstrowac sobie taki sprzet ale jak sobie pomyślałem ile z tym zabawy no i jeszcze musiał by mi ktoś to pospawac bo sam nie mam spawarki ... A tak prawde mowiąc to ile razy wymieniamy klocki??? Co nie zmienia faktu że taki sprzęcik fajnie miec.

A tak przy okazji po takiej wymianie odpowietrzaliście układ? Skoro nie ma żdnego wycieku i uszkodzeń gumy tłoczka to chyba sensu niema???
  • 0

#12 zubek

zubek
  • Moderator
  • 23390 postów
  • Dołączył:29 lip 2004
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:WWL
  • Województwo:mazowieckie
  • Nr klubowy:300
  • Auto:VC/03/Y22DTR/SW
  • Oddział VKP:Mazowiecki

Napisany 12 marzec 2010 - 22:43

Wyposażony warsztat miałem pod ręką (nie tylko ja tam wymieniam więc się opłacalo);)
Nic nie odpowietrzałem - parę kropel płynu poleciało ze zbiorniczka.
  • 0

#13 karol307

karol307
  • Forumowicz
  • 88 postów
  • Dołączył:27 sie 2009
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Otwock
  • Województwo:mazowieckie
  • Auto:Vectra C 05' Z1.9DTH, Corsa D 2007 Z1.3DTH

Napisany 14 kwiecień 2010 - 20:47

Próbowałem szczypcami - da się ale raz, że ciężko i niewygodnie a drugie, że łapy można pokaleczyć - ja se zespawałem specjalistyczny :ph34r: przyrząd :).



Witam mam prośbę czy można prosić o rozstaw tych wypustek oraz ich średnicę co wchodzą w tłoczek ;) mam zamiar też zrobić to ustrojstwo.
  • 0
------------
Pozdrawiam
Karol

#14 zubek

zubek
  • Moderator
  • 23390 postów
  • Dołączył:29 lip 2004
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:WWL
  • Województwo:mazowieckie
  • Nr klubowy:300
  • Auto:VC/03/Y22DTR/SW
  • Oddział VKP:Mazowiecki

Napisany 15 kwiecień 2010 - 07:59

kurcze nie pomyślałem o tym (a z pamięci nie dam rady) - teraz leży u teścia w warsztacie i nie za bardzo mam do tego dostęp (daleko) ...

Edytowany przez zubek73, 15 kwiecień 2010 - 08:00.

  • 0

#15 vulkanwawa

vulkanwawa
  • Forumowicz
  • 20 postów
  • Dołączył:14 maj 2009
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Warszawa
  • Województwo:mazowieckie
  • Auto:Vectra A, B /PASSAT/ teraz VC 1.8 LPG

Napisany 01 czerwiec 2010 - 22:37

Witam
Mi wymieniono na nowe min: okładziny i tarcze a po przejechaniu 200 km koło zostało zablokowane. Powód pseudo - Mechanik założył źle okładzinę (tę ze sprężynką
forumowicz Piols opisał to w pkt 9) w efekcie przecięła ona gumę ochronna tłoczka hamulca, dostał się do wewnątrz bród i efekt mógł być tylko jeden - zablokowane koło. To już Moja trzecia poprawka po różnych "niby" naprawach (eksploatacyjnych) w warsztatach w Wawie.
  • 0

#16 wektra

wektra
  • Forumowicz
  • 116 postów
  • Dołączył:02 cze 2009
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:szczecinek
  • Województwo:zachodniopomorskie
  • Auto:VC 1.9cdti 150KM 2007

Napisany 13 lipiec 2010 - 23:31

Ten klocek z drucikami idzie do wewnątrz,tłoczek też jest od wewnątrz, więc mechanik założył tak jak trzeba, ale pewnie kombinując z tłoczkiem uszkodził gumę.
Teraz musisz iść do tego mechanika i zażądać naprawy układu hamulcowego, mechanik nie powinien wypuścić cię z warsztatu z uszkodzoną osłoną tłoczka co wiąże sie z tym że sam uszkodził gumkę i to ukrył lub nawet o tym nie wiedzial, lub prawidłowo nie wymienił klocków hamulcowych, bo do wymiany klocków należy również sprawdzenie szczelności osłon jak i szczelności tłoczka.Nawet jak wygiął sie drucik i uszkodził gumkę to tez jego wina i niech naprawia.

Tez ostatnio zmieniałem klocki i potwierdzam żeby wkręcić tłoczek wystarczą szczypce włożone od czoła w te otworki oraz mocne dociskanie i kręcenie zarazem.
Wymiana z obydwóch stron to max 1godzina

Edytowany przez wektra, 13 lipiec 2010 - 23:33.

  • 1

#17 Marcin B.

Marcin B.
  • Forumowicz
  • 257 postów
  • Dołączył:18 mar 2010
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Wrocław
  • Województwo:dolnośląskie
  • Auto:Vectra C Kombi 2004 1.9 CdTi 150 KM

Napisany 24 sierpień 2010 - 07:10

Ja znalazłem troszke prostrzy sposób na wcisnięcie tłoczka. Potrzebne sa zwykłe szczypce, których czóbki wkładamy w zagłębienia w tłoczku i dociskając wkręcamy. Sorry za jakośc zdjęc ale są z telefonu


a mi udało się wcisnąć tłoczki bez ich "obracania" czy mogłem coś popsuć? :|
  • 0

#18 Slawomir

Slawomir
  • Forumowicz
  • 1 postów
  • Dołączył:20 paź 2010
  • Województwo:pomorskie
  • Auto:Vectra C 1.8 benzyna

Napisany 22 październik 2010 - 20:33

Witam,

pierwszy raz zabieram głos na forum więc może się okazać się komentarz "wpadnie" gdzie nie trzeba.
Ad rem. Bardzo dziękuję za Twoją instrukcję. Godzinę temu zakończyłem pierwszą samodzielną wymianę klocków w VC.
Postępowałem zgodnie z instrukcją i jak sądzę poszło bardzo dobrze. Po jeździe próbnej nic nie hałasuje i pedał nie wpada. Nie odpowietrzałem hamulców.
Mam tylko jedno pytanie.
Po dokręceniu jarzma (tłoczek wciśnięty/wkręcony do końca), sytuacja ma miejsce przed uruchominiem silnika i wciśnięciem pedału hamulca, jarzmo wykazuje luz. Objaw zniknął po wciśnięciu hamulca.
Czy jest to prawidłowe? Śruby mocujące jarzmo są dokręcone do końca. Klocki nowe, oryginalne GM.

Z góry dziękuję za odpowiedź. Z tym zdjęciami to bardzo dobra robota.

Pozdrawiam,

Slawomir

Edytowany przez zubek73, 23 październik 2010 - 08:01.
niepotrzebny cytat

  • 0

#19 Xoron

Xoron
  • Forumowicz
  • 93 postów
  • Dołączył:29 maj 2010
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Bolechowice / Kraków
  • Województwo:małopolskie
  • Auto:VC GTS OPC 1.9 150KM DTH

Napisany 14 grudzień 2010 - 00:37

wreszcie przyszedł czas na wymianę klocków z tyłu i ku mojemy zaskoczeniu założone od nowości były klocki TRW bez logo GM, dziwne...
nie mniej jednak nowe zakupiłem takie same o symbolu GDB1621
Dodany obrazek
  • 0

#20 gbinkowski

gbinkowski
  • Forumowicz
  • 5 postów
  • Dołączył:17 wrz 2010
  • Województwo:zachodniopomorskie
  • Auto:Vectra C kombi

Napisany 29 kwiecień 2011 - 06:26

Witam Forumowiczów

I ja wczoraj wymieniłem klocki tylne. Co do ściągania to procedura taka, jak opisana na początku z jedną uwagą, mianowicie śruby mocujące zaciski odkręcać nalejepiej imbusem w rozmiarze 7, bo faktycznie standardowy 6 za mały a 8 za duży. Ja odkęcałem torxem 45, jak w powyższej instrukcji ale jest to obejście sprawy (kleszczy się trochę w śrubie). Co do samego wkręcania tłoczka, to również posiadałem ww. zestaw "specjalny". Klocki zaczeły szurać dwa tygodnie temu, od tego czasu do wymiany przejechałem ok. 400 km. Klocek od strony zewnętrznej miał jeszcze ok. 4 mm okładziny ciernej ale i tak już miał mniej z płytką niż książkowe 8 mm. Natomiast klocek od strony wewnętrznej, gdzie jest tłoczek hamulcowy okładziny nie miał już wcale, tarła tylko płytka (oba koła). Nadmienię, że w ciągu dwóch ostatnich dni jazdy szuranie ustąpiło, co mnie lekko zmyliło. Symptomy końca klocków są chyba takie, że jak szurają to wykrusza się ostatni milimetr okładziny a jak już przestaną szurać to pozostała tylko płytka. I jeszcze co do sprężyny na zacisku to faktycznie nie jest ona twarda. Górna jej część wyszła z zacisku w miarę, dolnej części nie udało mi się wyciągnąć, więc na siłę nie próbowałem. Jak się trochę pokombinuje to zacisk wraz z zamocowaną sprężyną na dole spokojnie da się wyciągnąć. Powodzenia przy wymianach!
  • 1




0 użytkowników czyta ten temat

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych użytkowników


Skin Designed By Duke_