Skocz do zawartości

Vectra Klub Polska używa cookie. Przeczytaj Privacy Policy aby dowiedzieć się więcej. Aby usunąć tą wiadomość, proszę kliknąć w przycisk po prawej:    Akceptuje użycie cookie



Zdjęcie
- - - - -

Podłaczenie gnaizda siłowego 380V z 5 bolcami


  • Proszę się zalogować aby odpowiedzieć
14 odpowiedzi na ten temat

#1 gizbern

gizbern
  • Forumowicz
  • 654 postów
  • Dołączył:29 kwi 2007
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Działoszyn-Poland-EU
  • Województwo:łódzkie
  • Auto:Vectra DTH 2000r.

Napisany 31 grudzień 2008 - 17:03

Muszę podłaczyć gnaiazdo 380V z 5 bolcami pod przewód 4 żyłowy.
Oznaczenia w gnieździe to:L1 L2 L3 N i gruby bolec z oznaczeniem jakby masy albo uziemienia.
W przewodzie mam 3 żyły z napięciem i zero.
L1 L2 L3-wiadomo to napięcie
Problem w tym gdzie podpiąć przewód zerowy? :huh:
-do przewodu oznaczonego jako N
-czy do grubego bolca z oznaczeniem masy

Dodany obrazek

Edytowany przez gizbern, 31 grudzień 2008 - 17:04.

  • 0


#2 Xspeed

Xspeed
  • Przyjaciel VKP
  • 2753 postów
  • Dołączył:13 cze 2008
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Gostynin
  • Województwo:łódzkie
  • Auto:Vectra B 2.0 16v Karawan CD i inne :)

Napisany 31 grudzień 2008 - 17:19

Kolego L1,L2,L3 TO Fazy.
to oznaczenie to uziemienie.
A N to nutralny czyli tzw zero :)
Tak ja bym to podlączył na moje wykształcenie i mały rozumek :)
  • 0

#3 tomaszek_gubin

tomaszek_gubin
  • Forumowicz
  • 451 postów
  • Dołączył:31 sty 2008
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:gubin
  • Województwo:lubuskie
  • Auto:opel vectra c V6

Napisany 31 grudzień 2008 - 17:22

Kolego L1,L2,L3 TO Fazy.
to oznaczenie to uziemienie.
A N to nutralny czyli tzw zero :)
Tak ja bym to podlączył na moje wykształcenie i mały rozumek :)

podlczyc do N a z kawłkiem kabelka do bolca tak jak sie robi w normalnych gniazdkach ;)
  • 0

#4 krulik

krulik
  • Forumowicz
  • 29 postów
  • Dołączył:03 lis 2008
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Nowa Sól
  • Województwo:lubuskie
  • Auto:vectra b hb 1,8

Napisany 31 grudzień 2008 - 17:25

Tak jak kolega napisał, podłączasz pod l1, l2, l3 i N.
Ten 5 gruby bolec jest od przewodu ochronnego. Tam podłączasz przewód w kolorze żółto-zielonym
  • 0

#5 gizbern

gizbern
  • Forumowicz
  • 654 postów
  • Dołączył:29 kwi 2007
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Działoszyn-Poland-EU
  • Województwo:łódzkie
  • Auto:Vectra DTH 2000r.

Napisany 31 grudzień 2008 - 17:26

podlczyc do N a z kawłkiem kabelka do bolca tak jak sie robi w normalnych gniazdkach ;)

Zrobić w gnieździe mostek z N do masy i podłączyć zero ???? :huh:

Tak jak kolega napisał, podłączasz pod l1, l2, l3 i N.
Ten 5 gruby bolec jest od przewodu ochronnego. Tam podłączasz przewód w kolorze żółto-zielonym

Nie mam przewodu ochronnego mam tylko przewód "zerowy"
Gruby bolec oznaczony jest jako masa a nie N
Czy to to samo?

Kolego L1,L2,L3 TO Fazy.
to oznaczenie to uziemienie.
A N to nutralny czyli tzw zero smile.gif
Tak ja bym to podlączył na moje wykształcenie i mały rozumek smile.gif

Rozumiem że gruby bolec ma zostać nie podłączony?

Edytowany przez gizbern, 31 grudzień 2008 - 17:33.

  • 0

#6 tomaszek_gubin

tomaszek_gubin
  • Forumowicz
  • 451 postów
  • Dołączył:31 sty 2008
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:gubin
  • Województwo:lubuskie
  • Auto:opel vectra c V6

Napisany 31 grudzień 2008 - 17:45

Zrobić w gnieździe mostek z N do masy i podłączyć zero ???? :huh:


Nie mam przewodu ochronnego mam tylko przewód "zerowy"
Gruby bolec oznaczony jest jako masa a nie N
Czy to to samo?


Rozumiem że gruby bolec ma zostać nie podłączony?

zrob tak jak ci powiedzialem jesli chcesz miec podlaczony bolec(0 ochronne),a jezeli nie to podlacz przewod 0 pod N i bedzie git,

Edytowany przez tomaszek_gubin, 31 grudzień 2008 - 17:46.

  • 0

#7 Sołtys85

Sołtys85
  • Forumowicz
  • 933 postów
  • Dołączył:09 cze 2007
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:wawa
  • Województwo:mazowieckie
  • Auto:Vectra A+blos / Audi A4 1.8T 180KM QUATTRO

Napisany 31 grudzień 2008 - 18:21

Kolega tomaszek dobrze radzi. Zmostkuj N i kabel ochronny, bedzie zawsze bezpieczniej.
Jeśli posiadasz instalacje nowszej generacji z róznicówką, a tylko ten kabel jest starodawnego typu to lepiej sobie przerób. Taki przewód kosztuje około 9zł za metr.
Tansza opcja pociągnac jedna zyłę ochronna.

Edytowany przez Sołtys85, 31 grudzień 2008 - 18:22.

  • 0
Bóg stworzył Adama Opla, a on stworzył Opla VECTRĘ!!!

#8 aras 2

aras 2
  • Forumowicz
  • 626 postów
  • Dołączył:09 gru 2007
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Swarzędz
  • Województwo:wielkopolskie
  • Auto:Opel Vectra B 2001 Z16XE

Napisany 31 grudzień 2008 - 21:49

Gizbern niewiem jakie urządzenie chcesz podłączyć ale przewód PE -jest najwazniejszy zależy od niego twoje zycie ;) i zawsze musi być podłaczony . Skoro masz przewód 4 zyłowy a urzadzenie jest trójfazowe to przewód N jest ci nie potrzebny. Czwarty przewód musi być podłączony pod uziemienie. Dlaczego ? bo jak na obudowie urządzenia pojawi ci sie napięcie to wywali zabezpieczenie. A w przypadku gdy nie jest podłaczone do tego grubego bolca to nie wywali. Jest jeszcze jedna bardzo wazna zasada gdy robimy mostki . Przewód czwarty PEN podłaczamy zawsze do PE a potem robimy mostek do N . Dlatego aby było jak najmniej połaczeń przewodu PE w instalacji.
Dla wiadomości jestem elektrykiem praktykującym ( uprawnienia dozorowe i eksploatacyjne do 15 kV ;) )
  • 0

#9 gizbern

gizbern
  • Forumowicz
  • 654 postów
  • Dołączył:29 kwi 2007
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Działoszyn-Poland-EU
  • Województwo:łódzkie
  • Auto:Vectra DTH 2000r.

Napisany 31 grudzień 2008 - 23:14

OK.
Dzięki panowie zmostkowałem przewody i wszystko działa. :P

Taki przewód kosztuje około 9zł za metr.

Co to za przewód aż za 9 zł ? :huh:
Jeśli chodzi o 5X2,5mm to u nas są po 4zł.

Edytowany przez gizbern, 31 grudzień 2008 - 23:15.

  • 0

#10 Sołtys85

Sołtys85
  • Forumowicz
  • 933 postów
  • Dołączył:09 cze 2007
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:wawa
  • Województwo:mazowieckie
  • Auto:Vectra A+blos / Audi A4 1.8T 180KM QUATTRO

Napisany 01 styczeń 2009 - 14:35

Co to za przewód aż za 9 zł ? :huh:
Jeśli chodzi o 5X2,5mm to u nas są po 4zł.

2,5 poł sa po tyle co napisałeś ale wydaje mi sie, po wtyczce że potrzebujesz nieco grubszego przewodu.
2 dni temu kupowałem przewód 5x3,5 i płaciłem po 9zł za metr
a za 4x2,5 chyba po 4,5zł
To wawa wszystko tu jest drozsze niz gdzies indziej :D , ale korki sa za darmo i to codziennie.
  • 0
Bóg stworzył Adama Opla, a on stworzył Opla VECTRĘ!!!

#11 karabinbartek

karabinbartek
  • Forumowicz
  • 11 postów
  • Dołączył:18 gru 2008
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Kraków, Dobra k. Limanowej
  • Województwo:małopolskie
  • Auto:Vectra X16XEL, sedan

Napisany 22 styczeń 2009 - 13:55

Gizbern niewiem jakie urządzenie chcesz podłączyć ale przewód PE -jest najwazniejszy zależy od niego twoje zycie ;) i zawsze musi być podłaczony . Skoro masz przewód 4 zyłowy a urzadzenie jest trójfazowe to przewód N jest ci nie potrzebny. Czwarty przewód musi być podłączony pod uziemienie. Dlaczego ? bo jak na obudowie urządzenia pojawi ci sie napięcie to wywali zabezpieczenie.


Coś mi się zdaje, że kolega się myli. I to bardzo poważnie. Otóż zabezpieczenie, o którym tu mowa (wyłącznik różnicowoprądowy), do poprawnego zadziałania musi mieć koniecznie podłączony przewód neutralny. Bez niego różnicówka nie będzie w stanie zorientować się, że w chronionym obwodzie dzieje się coś złego. Mówię oczywiście o obwodzie trójfazowym, bo w jednofazowym w ogóle nie załączy obwodu.
Przewód ochronny PE jest tu po to, że jak się już pojawi prąd na obudowie, to popłynie on od razu do ziemi. W związku z tym suma prądów fazowych i tego w przewodzie N będzie różna od zera i różnicówka wyleci. (suma wektorowa chyba).
Jak się ma przewód czterożyłowy, to się przy odbiorze łączy te dwie żyły, tak jak to dalej kolega przedmówca radzi.
  • 0

#12 aras 2

aras 2
  • Forumowicz
  • 626 postów
  • Dołączył:09 gru 2007
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Swarzędz
  • Województwo:wielkopolskie
  • Auto:Opel Vectra B 2001 Z16XE

Napisany 22 styczeń 2009 - 17:36

Coś mi się zdaje, że kolega się myli. I to bardzo poważnie. Otóż zabezpieczenie, o którym tu mowa (wyłącznik różnicowoprądowy), do poprawnego zadziałania musi mieć koniecznie podłączony przewód neutralny. Bez niego różnicówka nie będzie w stanie zorientować się, że w chronionym obwodzie dzieje się coś złego. Mówię oczywiście o obwodzie trójfazowym, bo w jednofazowym w ogóle nie załączy obwodu.
Przewód ochronny PE jest tu po to, że jak się już pojawi prąd na obudowie, to popłynie on od razu do ziemi. W związku z tym suma prądów fazowych i tego w przewodzie N będzie różna od zera i różnicówka wyleci. (suma wektorowa chyba).
Jak się ma przewód czterożyłowy, to się przy odbiorze łączy te dwie żyły, tak jak to dalej kolega przedmówca radzi.


karabinbartek a kto tu mówi o wyłaczniku różnicowoprądowym. Po podłaczeniu przewodu PE do obudowy w chwili pojawienia się napięcia na obudowie masz pełne zwarcie i wywala zabezpieczenie( wyłącznik instalacyjny S lub bezpiecznik topikowy) ;) bez względu czy masz różnicówke czy nie. A tak apropo róznicówka żeby zadziałała w układzie trójfazowym do gniazda musi być podłączony oddzielnie przewód PE i N i nie ma mowy o mostkowaniu PE i N. To tyle.

Edytowany przez aras 2, 22 styczeń 2009 - 17:40.

  • 0

#13 ZIZ

ZIZ
  • Klubowicz
  • 4509 postów
  • Dołączył:20 lip 2004
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Świnoujście
  • Województwo:zachodniopomorskie
  • Nr klubowy:79
  • Auto:VB '99 Caravan X16XEL + LPG SGI
  • Oddział VKP:Zachodniopomorski

Napisany 23 styczeń 2009 - 15:31

Moge sie mylic bo nie jestem elektrykiem, ale wydaje mi sie ze kolejnosc faz moze byc istotna. To chyba zalezy od zastosowania omawianego kabla z wtyczka lecz nalezaloby to uwzglednic.
  • 0

ur1.jpg


#14 pieczka

pieczka
  • Forumowicz
  • 241 postów
  • Dołączył:18 gru 2006
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Warszawa
  • Województwo:mazowieckie
  • Auto:Toledo 1.9 TDI 105KM

Napisany 24 styczeń 2009 - 12:44

Moge sie mylic bo nie jestem elektrykiem, ale wydaje mi sie ze kolejnosc faz moze byc istotna. To chyba zalezy od zastosowania omawianego kabla z wtyczka lecz nalezaloby to uwzglednic.


kolejność faz ma tylko znaczenie przy podłączaniu silnika, w zależności jak podłączysz to silnik będzie się kręcił w lewo albo w prawo. dla innych urządzeń (kuchenka czy płyta) nie ma to znaczenia.
  • 0

#15 ZIZ

ZIZ
  • Klubowicz
  • 4509 postów
  • Dołączył:20 lip 2004
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Świnoujście
  • Województwo:zachodniopomorskie
  • Nr klubowy:79
  • Auto:VB '99 Caravan X16XEL + LPG SGI
  • Oddział VKP:Zachodniopomorski

Napisany 24 styczeń 2009 - 13:08

Tak mi sie cos po glowie tluklo.
  • 0

ur1.jpg





0 użytkowników czyta ten temat

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych użytkowników


Skin Designed By Duke_