Skocz do zawartości

Vectra Klub Polska używa cookie. Przeczytaj Privacy Policy aby dowiedzieć się więcej. Aby usunąć tą wiadomość, proszę kliknąć w przycisk po prawej:    Akceptuje użycie cookie



Zdjęcie
* * * * * 1 głosów

[porada] Uzupełnianie, Wymiana I Kontrola Oleju W Ręcznej Skrzyni Biegów


  • Proszę się zalogować aby odpowiedzieć
22 odpowiedzi na ten temat

#1 Laser

Laser
  • Forumowicz
  • 2332 postów
  • Dołączył:26 cze 2005
  • Płeć:Mężczyzna
  • Województwo:łódzkie

Napisany 01 czerwiec 2007 - 07:32

W dzisiejszym odcinku, chcialbym Wam przedstawić obrazkową odpowiedź na jedno z częściej pojawiających się pytań w tym dziale.

Chodzi oczywiście o procedurę uzupełniania oraz wymiany oleju w ręcznej skrzyni biegów - opiszę to na przykładzie skrzyni F16 (skrzynie w Oplu budowane są bardzo analogicznie więc procedura w przypadku innych skrzyń procedura nie będzie się wiele różnić - jeśli tylko Twoja skrzynia ma odpowietrznik i korek kontrolny to na pewno znajdziesz w tym tekście cos dla siebie )

Zanim zaczniemy chciałbym poruszyć bardzo ważną kwestię dotyczącą zastosowanego oleju. Skrzynie ręczne używane w naszych Autach zostały zaprojektowane do pracy z olejem klasy 80W - i raczej nie należy tego zmieniać. Przekładnie te są znane z tego że z czasem zaczynają ciężej pracować i mają swoje "humory" - wiele osób w tym miejscu decyduje się na wymianę oleju ( mimo że producent przewidział tylko dolewki - warto odnotować ze skrzynie F18 montowane od 94roku teoretycznie są bezobsługowe, nie przewidziano w nich nawet dolewek - tylko doraźne wymiany np. przy remoncie ), jednak zrażeni złą pracą lewarka, oraz oporami w okresie mrozów wlewają olej rzadszy ( innej klasy ) od zalecanego. W tym momencie mogą wydać wyrok na swoją skrzynie - która zapewne od nowości pracowała w jedynym znanym sobie środowisku oleju 80W. Rzadszy olej przekładniowy może spowodować jeszcze większe problemy niż mieliśmy do tej pory ( były przypadki nawet na naszym Forum ), biegi zaczną zgrzytać, skrzynia zacznie nadmiernie hałasować. Osobną kwestią jest dopasowanie oleju i jego składników do elementów a raczej materiałów z których zostały wykonane elementy skrzyni ( np. synchronizatory wykonywane są z innego materiału niż reszta ) - w skrajnych przypadkach inny olej może spowodować zajście reakcji z metalem i doprowadzić do zniszczenia elementu ( zainteresowani tematem powinni troszkę poszperać po Internecie i literaturze - jest sporo informacji na ten temat ). No i na sam koniec tego przydługiego wstępu - oleje przekładniowe w odróżnieniu do np niektórych klas olejów silnikowych, są ABSOLUTNIE NIE MIESZALNE. Dolewając do skrzyni oleju innej klasy niż ten który obecnie posiadamy ( jeśli nie jesteśmy pewni to bezpieczniej wymienić całość ) możemy doprowadzić do tego że wytrącą się bardzo niekorzystnie działające osady – poza tym taka mieszanina będzie miała trudne do sprecyzowania parametry smarne.

Jeśli już znamy podwaliny teoretyczne, to możemy przejść do części praktycznej.

Wcześniej należy zaopatrzyć się w odpowiedni do naszej skrzyni olej ( w większości przypadków będzie to olej o numerze katalogowym 19 40 182 koloru czerwonego, klasy 80W - więcej parametrów jest niedostępnych, z kart charakterystyk można wnioskować że jest to olej mineralny ) - cena oryginalnego produktu Opla oscyluje w okolicy 30pln za butelkę ( litr ). Oczywiście możemy kupić olej innego producenta ale pamiętajmy o zachowaniu odpowiedniej jego klasy - 80W.

Do operacji uzupełniania przydatne również będą - duża strzykawka typu Janete ( cena w aptekach około 6pln ), papierowy ręcznik/szmatka ( do oczyszczenia wybieraka, i ew. resztek rozlanego oleju ), klucz płaski 17, i przy wymianie dodatkowo zestaw kluczy nasadowych do odkręcenia pokrywy i korka kontrolnego. Muszę jeszcze nadmienić że teoretycznie powinniśmy się zaopatrzyć w nową uszczelkę dolnej pokrywy dyferencjału ( poprzez jej odkręcenie zlewa się zużyty olej ), jednak życie pokazuje ze w większości przypadków pokrywę da się zdemontować bez uszkodzenia uszczelki i ponowny montaż przy asekuracyjnym użyciu silikonu/płynnej uszczelki jest możliwy i wszystko zachowuje swoją szczelność.

Dodany obrazek

W przypadku gdy mieliśmy wycieki spod pokrywy uszczelkę radziłbym wymienić.

Operację uzupełniania radzę przeprowadzać na chłodnym lub zimnym silniku - ma to uzasadnienie w tym że operujemy koło bloku silnika i kolektora wydechowego - a o obsunięcie klucza nie trudno. Jeśli ktośjest pewny swych sił to założenie rękawiczek i asekuracyjnie bluzy z dłuższym rękawem powinno uchronić przed ewentualnymi skaleczeniami i poparzeniami.

Sama operacja jest banalnie prosta.

Miejsce operacji najpierw dokładnie czyścimy z piachu, i innych zanieczyszczeń tak aby nie dostały się one do wnętrza skrzyni. Gdy mamy czystą skrzynie to wystarczy przetrzeć, przy brudniejszych radzę zaopatrzyć się w pędzelek i benzynę ekstrakcyjną.

Kluczem 17, luzujemy i odkręcamy odpowietrznik skrzyni biegów ( jest to swojego rodzaju korek z plastikowym kapturkiem - widoczny i charakterystyczny punkt ).
Musimy zachować ostrożność szczególnie przy luzowaniu – odpowietrznik wykonany jest z aluminium, i jak się domyślacie nie trudno go uszkodzić.

Dodany obrazek

Po wykręceniu odpowietrznika zyskujemy swojego rodzaju otwór technologiczny do uzupełniania oleju.

Dodany obrazek

Nabieramy w naszą strzykawkę stosowną ilość oleju.

Dodany obrazek

Przy wlewaniu radze zwrócić uwagę na ułożenie strzykawki na zdjęciu - w skrzyni znajduje się wstawka zapobiegająca nadmiernemu chlapaniu na odpowietrznik - wlewając musimy ją ominąć przekręcając o pewien kąt strzykawkę.

Dodany obrazek

W przypadku wlewania większej ilości oleju ( wymiana ) radzę zaopatrzyć się w plastikowy lejek z odpowiednim wężykiem - ułatwi to znacznie operacje wlewania większej ilości oleju.

W przypadku uzupełniania warto na bieżąco kontrolować poziom oleju* - dokonujemy tego poprzez specjalny otwór kontrolny zabezpieczony korkiem. Znajduje się on przy przegubie zewnętrznym od strony pasażera. Olej lejemy aż zacznie się stamtąd wylewać, po czym zakręcamy korek i wlewamy jeszcze asekuracyjnie 100ml.

Dodany obrazek

Wyższy stan oleju skrzyni nie zaszkodzi ( nie ma tutaj żadnych ciśnień które rozsadzały by uszczelnienia, ani pompy która miała by dodatkowe obciążenie - skrzynia smarowana można rzecz "pasywnie" ) a w przypadku minimalnych wycieków da większy margines czasu na reakcję i uzupełnienie bez uszczerbku na skrzyni przy za niskim poziomie tego życiodajnego płynu.

* - jeśli wymieniamy cały olej przez odkręcenie dekla, to możemy wlewać od razu taką ilość jaką zaleca producent plus ewentualne 100ml rezerwy. Ewentualnej kontroli możemy się dopuścić po jeździe próbnej i wystudzeniu skrzyni ( głównie chodzi oto aby spieniony olej się ustabilizował - tak będzie go "więcej" ) Należy wtedy pamiętać ze ewentualnej dolewki nadprogramowych mililitrów dokonujemy po kontroli poziomu – szkoda aby olej rozlewał się nam po garażu.

Kończymy operację wkręcając ostrożnie odpowietrznik, oraz korek kontrolny jeśli byl wykorzystywany.
Czyścimy ewentualnie rozlany olej za pomocą papierowego ręcznika lub szmatki.

Udajemy się na jazdę próbną, podczas której wrzucamy każdy z biegów - wsteczny również kontrolując tym samym różnice w pracy skrzyni.

Po jeździe próbnej możemy asekuracyjnie sprawdzić czy nie pojawiły się jakieś wycieki spod korka kontrolnego lub w przypadku wymiany całego oleju spod uszczelki dekla. Jeśli wszystko jest w porządku możemy sfinalizować operację myjąc nasze autko :)

Kontrole poziomu oleju powinno przeprowadzać się co 30tyś przebiegu. W skrzyniach F18/F18+ producent tego nie przewiduje.

Dane ilości oleju które mieści miska olejowa skrzyni :

Silniki:
1.4, 1.6, 1.7 D - 1.6litra oleju
1.8, 2.0, 2.5 i 1.7TD - 1.9litra oleju ( spokojnie można wlać 2litry )

Dane dotyczące kontroli poziomu oleju.
Przyjęło się za prawidłowy poprawny stan oleju równy z otworem kontrolnym, jednak w samochodach posiadających skrzynie F16 wyprodukowane do kwietnia 1989roku oraz F20 ( charakterystyczny płaski dekiel dyferencjału ) prawidłowy poziom oleju to 15mm poniżej korka kontrolnego ( trzeba to zbadać odpowiednio wygiętym drucikiem - bo badaniu mierzymy odległość zaznaczoną przez olej do wygięcia drucika )

Dla jasności - oznaczenia skrzyni znajdują się koło wybieraka.

UZUPELNIENIE 1

Tak wyglada widok dyferencjału po odkreceniu dekla oraz wyczyszczeniu powierzchni pod nowa uszczelke, oraz na drugiej fotce sama uszczelka do F16 ( 3 70 036 )

Dodany obrazek Dodany obrazek

UZUPEŁNIENIE 2

UWAGA.

Małe spostrzezenie - po wymianie oleju w skrzyni okolo rok temu, zauwazylem POGORSZENIE dzialania skrzyni !, wymiana byla na oryginalny kupiony w ASO olej Opla.

Zdziwiony sprawa wymienilem olej na Mobila 80W ... skrzynia wyraznie zaczela chodzic lepiej .. poczym poznaje ?

Dwojka chodzi prawie jak nowa ...

Tak wiec generalnie cos z tym olejem jest nie teges.

Decyzje pozostawiam Wam ... jednak do dolewek lepiej zastosowac oryginal ( Mobil ma generalnie inny kolor, i zapach - wiec moze sie roznic i lepiej nie ryzykowac ).

Edytowany przez Laser, 17 lipiec 2007 - 18:21.

  • 1


#2 pstomaszki

pstomaszki

    *Założyciel Klubu VKP*

  • Przyjaciel VKP
  • 3654 postów
  • Dołączył:29 sty 2004
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Warszawa
  • Województwo:mazowieckie
  • Auto:X25XE i-Line, ST220, X-trail T31, Impreza GT '99

Napisany 01 czerwiec 2007 - 07:40

porada jest extra i fajna

tylko jedno pytanko, czy ktoś wie w jaki sposób spuścić olej ze skrzyni F25, czy tylko i wyłącznie przez odkręcenie pokrywy dyferencjału czy jest jakiś korek, bo ja u siebie w skrzyni nie znalazłem ani korka spustowego ( czego się spodziewałem ) ani otworu kontrolnego. ?????
  • 0

#3 Laser

Laser
  • Forumowicz
  • 2332 postów
  • Dołączył:26 cze 2005
  • Płeć:Mężczyzna
  • Województwo:łódzkie

Napisany 01 czerwiec 2007 - 07:54

Niestety jedyne co Ci moge powiedziec/doradzic to to co podaje Autodata.

Wg ktorej ilosc oleju do X25XE ( skrzyni ) to 1.8l, a korek "drain and refill" wyglada tak jak na schematach.

Dodany obrazek Dodany obrazek
  • 0

#4 pstomaszki

pstomaszki

    *Założyciel Klubu VKP*

  • Przyjaciel VKP
  • 3654 postów
  • Dołączył:29 sty 2004
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Warszawa
  • Województwo:mazowieckie
  • Auto:X25XE i-Line, ST220, X-trail T31, Impreza GT '99

Napisany 01 czerwiec 2007 - 09:43

oki, to moze teraz tak, czy odkręcenie pokrywy dyferencjału jest w 100 % bezpieczne tzn. czy zdejmuje sie tylko i wyłacznie pokrywke i tak samo łatwo się ją zakłada czy mogą wystąpić jakieś niespodzianki ? skzynia F25
  • 0

#5 Laser

Laser
  • Forumowicz
  • 2332 postów
  • Dołączył:26 cze 2005
  • Płeć:Mężczyzna
  • Województwo:łódzkie

Napisany 02 czerwiec 2007 - 17:04

Witam

Jeszcze jako uzupełnienie - jesli zastanawiacie sie czemu te skrzynie chodza ciezko na oryginalnym oleju 80W to mam odpowiedz.

Do testu uzylem probki oleju jaki jest wlany do skrzyni:

Dodany obrazek

Olej zachowuje sie w temperaturze pokojowej około 20stopni tak:

Obejrzyj filmik - Olej Temperatura Pokojowa


Nastepnie probke wlozylem do zamrazalnika - po wyjeciu mial okolo minus 15st celsjusza.

Dodany obrazek

I zachowywal sie mniej wiecej tak

Obejrzyj filmik - Olej Temperatura 15st Ponizej zera

I drugi

Obejrzyj Filmik - Olej wstrzasniety nie mieszany ale za to schlodzony

Nie dziwcie sie wiec ze te skrzynie chodza jak chodza gdy jest zimowy poranek a Viki stoi pod chmurka...
  • 1

#6 mkaminski100

mkaminski100
  • Forumowicz
  • 146 postów
  • Dołączył:14 paź 2006
  • Skąd:Basingstoke Anglia
  • Województwo:UK
  • Auto:Omega + Omega + Vectra

Napisany 11 czerwiec 2007 - 21:32

Porada świetna, ale dzisiaj się namordowałem szukając korka kontrolnego oleju. Niestety mam skrzynię F23, a jej ta porada już sie nie tyczy, to znaczy nie ma korka w miejscu wskazanym.
Stąd moje pytanie. Gdzie szukać korka w skrzynia F23? Przewertowałem forum, książkę serwisową i dalej nic nie wiem.
Będę bardzo wdzięczny za pomoc.
  • 0

#7 Laser

Laser
  • Forumowicz
  • 2332 postów
  • Dołączył:26 cze 2005
  • Płeć:Mężczyzna
  • Województwo:łódzkie

Napisany 12 czerwiec 2007 - 13:47

Powiedz jeszcze z jakim silnikiem jest sprzegnieta ta skrzynia.

Nie ma to znaczenia ale ulatwi szukanie.

Przykladowe miejsce.

Dodany obrazek

Niestety w przypadkach skrzyn innych niz w poradzie trudno mi wskazac na 100% bo nie mialem narazie z nimi stycznosci
  • 0

#8 mkaminski100

mkaminski100
  • Forumowicz
  • 146 postów
  • Dołączył:14 paź 2006
  • Skąd:Basingstoke Anglia
  • Województwo:UK
  • Auto:Omega + Omega + Vectra

Napisany 12 czerwiec 2007 - 13:59

Niestety jest to Vectra B, a to byl jedyny watek odnosnie wymiany oleju.
Skrzynia jest z silnikiem 2.0 16v (X20XEV). Jedni twierdza, ze po odkreceniu sruby do dolewania poziom sprawdza sie zagladajac do srodka. Ja znalazlem z tylu skrzyni srube na imbus. Znalazlem tez jedna od lewej strony, przy kole, ktora nie yglada jak sruba mocujaca. Skrzynia nie ma miski olejowej, a dekiel jest monotwany z boku, od strony kola.
  • 0

#9 Laser

Laser
  • Forumowicz
  • 2332 postów
  • Dołączył:26 cze 2005
  • Płeć:Mężczyzna
  • Województwo:łódzkie

Napisany 12 czerwiec 2007 - 14:08

No to schemat ktory Ci wyzej wkleilem jest prawidlowy ( wg autodaty ).
  • 0

#10 mkaminski100

mkaminski100
  • Forumowicz
  • 146 postów
  • Dołączył:14 paź 2006
  • Skąd:Basingstoke Anglia
  • Województwo:UK
  • Auto:Omega + Omega + Vectra

Napisany 12 czerwiec 2007 - 14:25

W zalaczeniu przesylam zdjecie skrzyni F23 lub cos ludzaco podobnego. Skrzynia w sumie znaleziona na stronie Cadillaca, ale podobno, to Saab, a nie Opel robil te skrzynie. Patzac na nia wszystko sie zgadza. Niestety nie zauwazylem zeby byl u mnie korek spustowy, albo jest zakopany gleboko pob polosia, ktorej nie ma na zdjeciu. Znalazlem tez dwa punkty wygladajace jak otwory kontrolne. Bardziej pasuje mi ten z tyly skrzyni, ale pewien nie jestem.

Załączone pliki


  • 0

#11 mkaminski100

mkaminski100
  • Forumowicz
  • 146 postów
  • Dołączył:14 paź 2006
  • Skąd:Basingstoke Anglia
  • Województwo:UK
  • Auto:Omega + Omega + Vectra

Napisany 13 czerwiec 2007 - 08:19

Znalazlem otwor kontrolny. Znajduje sie z tyly skrzyni biegow i jest to korek zakrecany takim samym kluczem imbusowym jak wlew. Wystarczy stanac przed autem i wlozyc reke za skrzynie i odszukac korka. Niestety nie widac go wiec mozna tylko "namacac". Powierzchnia dookola jest plaska wiec latwo go znalezc. Niestety kiedy dolewalem oleju zanim splynal to zaczal cieknac i troche mi sie wylalo. Na angielskich forach znalazlem informacje wg Haynesa, ze nalezy dolac do poziomu, zakrecic korek i dolac jeszcze pol litra. Podobno to jest zmnieniona procedura serwisowa, ale nie wiem do czego sluzy. Mozliwe, ze chodzi o wycieki i opadajacy poziom oleju, a moze o to, ze jednak wyzszy poziom jest lepszy dla skrzyni. Ja dolalem ok 200ml wiecej i razem weszlo ok 400-500ml.
Dla osob szukajacych informacji o skrzyni F23 w ksiazkach serwisowych proponuje szukanie jej przy silnikach 2.5l, bo w tych byla kiedys montowana.
  • 0

#12 Laser

Laser
  • Forumowicz
  • 2332 postów
  • Dołączył:26 cze 2005
  • Płeć:Mężczyzna
  • Województwo:łódzkie

Napisany 17 lipiec 2007 - 18:20

Witam

UWAGA.

Małe spostrzezenie - po wymianie oleju w skrzyni okolo rok temu, zauwazylem POGORSZENIE dzialania skrzyni !, wymiana byla na oryginalny kupiony w ASO olej Opla.

Zdziwiony sprawa wymienilem olej na Mobila 80W ... skrzynia wyraznie zaczela chodzic lepiej .. poczym poznaje ?

Dwojka chodzi prawie jak nowa ...

Tak wiec generalnie cos z tym olejem jest nie teges.

Decyzje pozostawiam Wam ... jednak do dolewek lepiej zastosowac oryginal ( Mobil ma generalnie inny kolor, i zapach - wiec moze sie roznic i lepiej nie ryzykowac ).
  • 0

#13 mirec5

mirec5
  • Forumowicz
  • 5 postów
  • Dołączył:12 maj 2007
  • Skąd:Bielawa
  • Auto:Opel Vectra A 2,0i

Napisany 16 sierpień 2007 - 20:00

Cześć !
Czy Ktoś wie jakim momentem dokręca się :
-korek odpowietrznika
-śrubę kontrolną
-śruby dekla dyferencjału
w skrzyni biegów F-18 ?
Za pomoc z góry dziękuję i pozdrawiam !
  • 0

#14 MauroO

MauroO
  • Forumowicz
  • 29 postów
  • Dołączył:14 lip 2007
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Wyszków
  • Województwo:mazowieckie
  • Auto:Był Opel Vectra A 1991r

Napisany 11 grudzień 2007 - 15:47

Witam . Właśnie miałem pytać na forum jak wymienić olej w skrzynce , a tu pięknie kolega opisał , jasno i przejrzyście. Dzięki Laser. Pozdrawiam. Maro.
  • 0

#15 mcjezioro

mcjezioro
  • Forumowicz
  • 795 postów
  • Dołączył:03 sie 2007
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Kraków(okolice)
  • Województwo:małopolskie
  • Auto:VB 2.0 CDX '97 +BRCsequent # Citroen Saxo1.4

Napisany 11 grudzień 2007 - 19:39

Ciekawostka:
Przymierzam się do wymiany oleju. Kupiłem Mobil 80W - 20zł za 1l (tani jakiś :huh: ).
  • 0
Była: VA 1.8 '91

#16 raafeek

raafeek
  • Forumowicz
  • 26 postów
  • Dołączył:30 lip 2007
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Lublin
  • Województwo:lubelskie
  • Auto:VC '02 Z18XE + BRC

Napisany 21 grudzień 2007 - 13:33

A ja jestem po zmianie oleju w skrzyni.
Też kupowałem Mobila mineralnego 80W za 20 zł 1 literek i uszczelkę.

Efekt jest bardzo widoczny (lepiej się biegi przełącza) i myślę że pozatym wpłynie to na trwałość skrzyni. Każdemu polecam bo to mit że oleju się nie wymienia - producentom części nie chodzi o to żeby coś pracowało długo bezawaryjnie tylko żeby następne części kupować.

To co zostało zlane po 15 latach używania i ok. 190 tys przebiegu ewidentnie nadawało sie do wymiany.

pozdr
  • 0

#17 Laser

Laser
  • Forumowicz
  • 2332 postów
  • Dołączył:26 cze 2005
  • Płeć:Mężczyzna
  • Województwo:łódzkie

Napisany 04 styczeń 2008 - 01:04

Ciekawostka:
Przymierzam się do wymiany oleju. Kupiłem Mobil 80W - 20zł za 1l (tani jakiś :huh: ).


Kupowalem w Intercarsie jak wymienialem po 22pln/l zdaje sie wiec normalna cena.

Co do wymiany i znacznej poprawy - czasmi jest poprostu tak ze oleju w skrzyni jest malo, i po wymianie poprostu skrzynia "odzywa" bo wrezcie ma pozadany stan.
  • 0

#18 mcjezioro

mcjezioro
  • Forumowicz
  • 795 postów
  • Dołączył:03 sie 2007
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Kraków(okolice)
  • Województwo:małopolskie
  • Auto:VB 2.0 CDX '97 +BRCsequent # Citroen Saxo1.4

Napisany 04 styczeń 2008 - 18:42

Jak się okazało - wyrzuciłem w błoto 40zł, i wylałem calkiem dobry (zdaje się oryginalny) olej. Skrzynia jak chodziła, tak chodzi - czyli średnio. Najwyraźniej jest to skutek wyeksploatowania.
  • 0
Była: VA 1.8 '91

#19 daemin

daemin
  • Forumowicz
  • 1 postów
  • Dołączył:26 sty 2008
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Szczecin
  • Województwo:zachodniopomorskie
  • Auto:Vectra A'93

Napisany 05 luty 2008 - 13:34

dziekowac za porade :)
zalany Mobil ( zgodnie z instrukcja )
skrzynia chodzi ciut lepiej ale, nie oszukujmy sie, olej to nie wszystko ;)

jesli ktos liczy, ze nagle biegi beda wchodzic jak noz w maslo - sorry ;)
po tylu latach eksploatacji ( u mnie jest to 15 latek ) po prostu elementy zuzywaja sie - maja przeciez prawo ;)

nie zmienia to faktu, ze w serwisach gadaja bzdury - jesli mechanik powie Wam kiedys, ze plynu sie nie wymienia ( albo wlasnie zaproponuje dolewke ) - uciekalbym od niego jak najdalej ;)

to co u mnie zeszlo bylo czarne i 'ciagliwe' prawie jak smola - syf nie z tej ziemi :)
pamietajcie - lejcie mobil bo warto ;)
  • 0

#20 artua

artua
  • Forumowicz
  • 5 postów
  • Dołączył:02 paź 2008
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Dolny śląsk
  • Województwo:dolnośląskie
  • Auto:Opel Vectra B 1.8 przedlift

Napisany 14 październik 2009 - 19:32

Zdziwiony sprawa wymienilem olej na Mobila 80W ... skrzynia wyraznie zaczela chodzic lepiej .. poczym poznaje ?



Też kupowałem Mobila mineralnego 80W za 20 zł 1 literek i uszczelkę.


Czy to o tym oleju jest mowa?
http://www.mobil.pl/...lubeGX-A80W.asp
  • 0




0 użytkowników czyta ten temat

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych użytkowników


Skin Designed By Duke_