Skocz do zawartości

Vectra Klub Polska używa cookie. Przeczytaj Privacy Policy aby dowiedzieć się więcej. Aby usunąć tą wiadomość, proszę kliknąć w przycisk po prawej:    Akceptuje użycie cookie



Zdjęcie
- - - - -

Wymiana nastawnika klap wirowych w Z19DTH 1.9 150KM


  • Proszę się zalogować aby odpowiedzieć
48 odpowiedzi na ten temat

#1 jarcik

jarcik
  • Forumowicz
  • 49 postów
  • Dołączył:02 lut 2011
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Toruń/Warszawa
  • Województwo:kujawsko-pomorskie
  • Auto:Vectra C Z19DTH CARAVAN CDTi 2006 || OP-COM

Napisany 03 styczeń 2013 - 19:25

Opis wymiany nastawnika klap wirowych w silniku Z19DTH.

Objawy

Kolektor wymieniłem ok 5kkm temu. I od jakiegoś czasu pojawiał się sporadycznie błąd P1109. Lecz ostatnio podczas trasy auto "opanował tryb awaryjny" i kontrolka check engine. Odłączenie aku pomogło na chwile, i potem tryb awaryjny praktycznie co odpalenie auta to tryb awaryjny. Zgaszenie silnika pomagało na chwile.W tzw. międzyczasie miałem trasę i przez 200km błąd się nawet nie pojawił, po czym wjechałem do miasta i od razu błąd/tryb awaryjny.

Potrzebne narzędzia:

płaskie/oczkowe klucze oraz torxy. Nastawnik wraz z cięgnem zakupiłem na alledrogo za 400 PLN(uzytkownik marlena2104). W ASO bagatella ~750 PLN (bez cięgna) z rabatem!

Czas potrzebny na naprawę 2h. Zapewne drugim razem byłoby już szybciej :)
Opis wymiany od góry (bez użycia podnośnika/kanału):


1.Demontaż egr. (http://forum.vectrak...e-egr-w-z19dth/) polecam wyczyszczenie.
2.Demontaż odmy (czarna puszka za silnikiem). Odma jest zamocowana od góry dwoma małymi śrubami sześciokątnymi. Odłączyłem wszystkie węże idące do/z odmy aby było więcej miejsca, od razu wymieniłem wszystkie opaski na nowe(regulowane). W niektórych autach może występować akumulator podciśnienia. Ja mam polifta i nie było wiec sprawa może dotyczyć przedliftowych.
3. Demontaż "blachy" która zasłania dostęp do nastawnika. Mocowana jest za pomocą trzech śrub dwie są ze szpilkami na gorze oraz jedna "duża" na dole z lewej strony.
Tutaj mamy już swobodny dostęp do nastawnika.
4. Odłączenie wtyczki od nastawnika. Odkręcenie dwóch śrub i mamy nastawnik zdemontowany. Tu uwaga na cięgno(za jego pomocą nastawnik steruje praca klap w kolektorze) łączące nastawnik z kolektorem. Trzeba użyć troszkę siły gdyż mocowane sa na wcisk.

Po demontażu mamy jeszcze kawałek blachy(3 śruby torx i jedna sześciokątna ) w której jest zamocowany nastawnik. Po wykręceniu nastawnika wkręcamy nowy i montaż w odwrotnej kolejności.

Jak montował nowy nastawnik miałem problem z umiejscowieniem nastawnika, przydały się zdjęcia które zrobiłem. (Czarna obudowa znajduje się od strony silnika :)).

Podczas naprawy jak "kładłem się na silniku" uszkodziłem końcówki przelewowe na wtryskach. Wiec uważajcie podczas ew. naprawy.
Zdjecia ponizej.
Dodany obrazek
Tutaj widoczne są części po demontażu egr, odma, blachy

Dodany obrazek
Zdjęcia nastawnika wraz z blacha z tyłu silnika

Dodany obrazek
jw.
Dodany obrazek
jw.
Dodany obrazek
stary i nowy nastawnik


Dodany obrazek

nastawnik wymontowany z blachy która go trzymała przy silniku.



Podziękowania dla Piotreq i G.Redman za pomoc!

Edytowany przez jarcik, 04 styczeń 2013 - 14:21.

  • 3


#2 matoslaw

matoslaw
  • Forumowicz
  • 1489 postów
  • Dołączył:07 paź 2011
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:dolnoslaskie WOJCIESZOW / EDE Holandia
  • Województwo:dolnośląskie
  • Auto:opel vectra C 06' Z1.9DTH Opc line 178KM 388Nm

Napisany 03 styczeń 2013 - 19:37

za***isty temat.Na pewno sie przyda.Jeszcze jak bys dal fotki normalnie zeby nie tzreba bylo ich powiekszac to tylo by wsio.
  • 0

#3 zbigos74

zbigos74
  • Klubowicz
  • 4272 postów
  • Dołączył:08 paź 2009
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Kłodzko obecnie Wawa
  • Województwo:mazowieckie
  • Nr klubowy:1044
  • Auto:VC GTS 2.2DTI MY2003,Corsa D 1,3CDTI MY2008
  • Oddział VKP:Mazowiecki

Napisany 06 styczeń 2013 - 17:51

punkt 2 i 3 można spokojnie połączyć, nie ma potrzeby osobnego demontowania odmy i "blachy", blachę wyjmuje się razem z odmą (filtrem oparów, jak zwał tak zwał ważne żeby było wiadomo o co chodzi)
  • 0

Programowanie TECH2 - aktualizacja sterowników silnika, Elobau out, aktualizacja softu UWA itp.
Modyfikacja kolektorów dolotowych 1.9cdti 150KM (zaślepianie, wymiana)
Mody mechaniczne (wymiana hamulców, regeneracja zacisków), mechanika ogólna, rozrządy.
Wykonuję swapy silników. Montaż, serwis WEBASTO, EBERSPACHER.
Kontakt na PW, lub tel. 604150592. Zapraszam


#4 wafol

wafol
  • Forumowicz
  • 14 postów
  • Dołączył:21 lip 2012
  • Województwo:śląskie
  • Auto:vc 1.9 cdti GTS

Napisany 09 styczeń 2013 - 19:26

Witam
ja mam pytanie odnośnie tematu - jakie są objawy uszkodzonego nastawnika?i co może być przyczyną jego uszkodzenia?
wywaliło mi błąd "nastawnik klap wirowych" czy jakoś tak na desce auto z kluczykiem i tryb serwisowy.
Dodam, że wczoraj padł mi alternator - diody prostownicze; dojeżdżając do mechanika już miałem na desce choinkę (świeciły się chyba wszystkie możliwe kontrolki, brak wspomagania nawiewów itd), alternator zregenerowany, akumulator naładowany i przy odbiorze auta z warsztatu wyskoczył własnie ten błąd.Czy to może miec coś wspólnego?Czy przez to, że aku był rozłączony musi się to jakoś nastawić/ustawić?
Proszę o radę
  • 0

#5 zbigos74

zbigos74
  • Klubowicz
  • 4272 postów
  • Dołączył:08 paź 2009
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Kłodzko obecnie Wawa
  • Województwo:mazowieckie
  • Nr klubowy:1044
  • Auto:VC GTS 2.2DTI MY2003,Corsa D 1,3CDTI MY2008
  • Oddział VKP:Mazowiecki

Napisany 09 styczeń 2013 - 20:42

może przy wymianie altka, ktoś wyszarpnął wtyczkę lub uszkodził przewody od nastawnika, mało prawdopodobne ale możliwe
  • 0

Programowanie TECH2 - aktualizacja sterowników silnika, Elobau out, aktualizacja softu UWA itp.
Modyfikacja kolektorów dolotowych 1.9cdti 150KM (zaślepianie, wymiana)
Mody mechaniczne (wymiana hamulców, regeneracja zacisków), mechanika ogólna, rozrządy.
Wykonuję swapy silników. Montaż, serwis WEBASTO, EBERSPACHER.
Kontakt na PW, lub tel. 604150592. Zapraszam


#6 jarcik

jarcik
  • Forumowicz
  • 49 postów
  • Dołączył:02 lut 2011
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Toruń/Warszawa
  • Województwo:kujawsko-pomorskie
  • Auto:Vectra C Z19DTH CARAVAN CDTi 2006 || OP-COM

Napisany 09 styczeń 2013 - 21:28

Witam
ja mam pytanie odnośnie tematu - jakie są objawy uszkodzonego nastawnika?i co może być przyczyną jego uszkodzenia?
wywaliło mi błąd "nastawnik klap wirowych" czy jakoś tak na desce auto z kluczykiem i tryb serwisowy.
Dodam, że wczoraj padł mi alternator - diody prostownicze; dojeżdżając do mechanika już miałem na desce choinkę (świeciły się chyba wszystkie możliwe kontrolki, brak wspomagania nawiewów itd), alternator zregenerowany, akumulator naładowany i przy odbiorze auta z warsztatu wyskoczył własnie ten błąd.Czy to może miec coś wspólnego?Czy przez to, że aku był rozłączony musi się to jakoś nastawić/ustawić?
Proszę o radę

Objawy uszkodzonego nastawnika są takie jak opisujesz(brak mocy, kontrolka silnika/auto z kluczykiem). Możesz sprawdzić czy klapy się ruszają(czy nastawnik działa), na biegu jałowym dodaj gazu i niech druga osoba sprawdzi czy listwa się rusza. Sprawdź tez bezpieczniki może ta,m problem leży. Ostatnio sam miałem kłopot auto waliło błędami(m. in komunika o przerwanym obwodzie elektrycznym nastawnika) których nigdy wcześniej nie widziałem, już umawiałem mechanika gdy coś mnie podkusiło sprawdzić bezpieczniki a tu okazało się że bezpiecznik padł.
  • 0

#7 wafol

wafol
  • Forumowicz
  • 14 postów
  • Dołączył:21 lip 2012
  • Województwo:śląskie
  • Auto:vc 1.9 cdti GTS

Napisany 09 styczeń 2013 - 21:34

Ostatnio sam miałem kłopot auto waliło błędami(m. in komunika o przerwanym obwodzie elektrycznym nastawnika) których nigdy wcześniej nie widziałem, już umawiałem mechanika gdy coś mnie podkusiło sprawdzić bezpieczniki a tu okazało się że bezpiecznik padł.

dzięki za podpowiedz jutro sprawdzę, a możesz jeszcze napisać który to bezpiecznik?
  • 0

#8 jarcik

jarcik
  • Forumowicz
  • 49 postów
  • Dołączył:02 lut 2011
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Toruń/Warszawa
  • Województwo:kujawsko-pomorskie
  • Auto:Vectra C Z19DTH CARAVAN CDTi 2006 || OP-COM

Napisany 09 styczeń 2013 - 21:39

dzięki za podpowiedz jutro sprawdzę, a możesz jeszcze napisać który to bezpiecznik?

Skrzynka z bezpiecznikami koło akumulatora. To był 10A bezpiecznik, sprawdź sobie wszystkie dla św. spokoju.
  • 0

#9 wafol

wafol
  • Forumowicz
  • 14 postów
  • Dołączył:21 lip 2012
  • Województwo:śląskie
  • Auto:vc 1.9 cdti GTS

Napisany 10 styczeń 2013 - 19:13

bezpieczniki ok klapki pracują, a po każdorazowym wykasowaniu błędu i odpaleniu auta ciągle to samo- P1109 niewłaściwe działanie-nastawnik klap wirowych
ma ktoś jakiś pomysł?teraz pracuje normalnie i świeci auto z kluczykiem (wcześniej tryb awaryjny i check świecił) wartość nastawnika 79%

Edytowany przez wafol, 10 styczeń 2013 - 21:45.

  • 0

#10 jarcik

jarcik
  • Forumowicz
  • 49 postów
  • Dołączył:02 lut 2011
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Toruń/Warszawa
  • Województwo:kujawsko-pomorskie
  • Auto:Vectra C Z19DTH CARAVAN CDTi 2006 || OP-COM

Napisany 10 styczeń 2013 - 21:52

bezpieczniki ok klapki pracują, a po każdorazowym wykasowaniu błędu i odpaleniu auta ciągle to samo- P1109 niewłaściwe działanie-nastawnik klap wirowych
ma ktoś jakiś pomysł?teraz pracuje normalnie i świeci auto z kluczykiem (wcześniej tryb awaryjny i check świecił) wartość nastawnika 79%

W mojej ocenie jedyne rozwiązanie to wymiana nastawnika. Ja miałem kilka razy auto z kluczykiem potem check engine i tak w kółko.
Po wymianie nastawnika wszystko wróciło do normy jak dotąd :)

Edytowany przez jarcik, 10 styczeń 2013 - 21:53.

  • 0

#11 jabolkg

jabolkg
  • Klubowicz
  • 7860 postów
  • Dołączył:26 paź 2006
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Kamienna Góra, Krzeszów
  • Województwo:dolnośląskie
  • Nr klubowy:465
  • Auto:VC 1.9 Kombi Klekot, KIA Sorento CRDI Honda CBR

Napisany 11 styczeń 2013 - 08:35

Odłączyć jeszcze łącznik między kolektorem a nastawnikiem, jeśli błąd nadal wali to na 100% uwalony i nadający się do wymiany.
  • 0
Było BMW 318, opel kadet 1.3, opel astra 1.8, opel vectraB V6 a teraz VC turbo kombi klekot CDTI :) jednym słowem fan opla od lat

Dodany obrazek

Naród wspaniały, tylko ludzie ch^&e (Józef Piłsudski)

Regeneracja kolektorów 1,9 CDTI 150KM o szczegóły pytać na PW Strona o kolektorach CDTI Kliknij


#12 Piotreq

Piotreq
  • Moderator
  • 11613 postów
  • Dołączył:24 lis 2006
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Łorsoł
  • Województwo:mazowieckie
  • Nr klubowy:506
  • Auto:wszystkomający Signum Z19DTH z nowym serduchem
  • Oddział VKP:Mazowiecki

Napisany 01 luty 2013 - 07:13

Bardzo dobra i świetnie udokumentowana porada.
Cieszę się, że mogłem pomóc... :)

Dodam, że przy błędzie P1109 kończy się to jego wymianą i to zazwyczaj jedyna możliwość... ale za to usuwa problem.

Edytowany przez Piotreq, 01 luty 2013 - 07:22.

  • 0
Gdyby nie wady genetyczne Vectry nie byłoby tego forum... uszanuj to !!!
DTI czy TDI, Turbo Diesel to za-je-bista sprawa...
Pomogłem ???
Masz problem z samochodem ? Zapraszam do siebie : http://www.autobialoleka.pl

#13 johnymda

johnymda
  • Forumowicz
  • 15 postów
  • Dołączył:07 kwi 2011
  • Województwo:małopolskie
  • Auto:vectra C 1.9 TID

Napisany 19 luty 2013 - 00:00

a ja sie zapytam bo u mnie jest tak że mi pokazuje błąd ale tylko wtedy jak spadnie listwa a jak ją założę to błąd znika co o tym myślicie nastawnik czy to przez to że listwa spada??
  • 0

#14 jabolkg

jabolkg
  • Klubowicz
  • 7860 postów
  • Dołączył:26 paź 2006
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Kamienna Góra, Krzeszów
  • Województwo:dolnośląskie
  • Nr klubowy:465
  • Auto:VC 1.9 Kombi Klekot, KIA Sorento CRDI Honda CBR

Napisany 19 luty 2013 - 11:59

Pewnie listwa spada tak niefortunnie, że blokuje obrót trzeciej klapy.
  • 0
Było BMW 318, opel kadet 1.3, opel astra 1.8, opel vectraB V6 a teraz VC turbo kombi klekot CDTI :) jednym słowem fan opla od lat

Dodany obrazek

Naród wspaniały, tylko ludzie ch^&e (Józef Piłsudski)

Regeneracja kolektorów 1,9 CDTI 150KM o szczegóły pytać na PW Strona o kolektorach CDTI Kliknij


#15 Kris7777

Kris7777
  • Forumowicz
  • 299 postów
  • Dołączył:02 lut 2009
  • Województwo:śląskie
  • Auto:VECTRA KOMBI 1.9CDTI 2005r

Napisany 19 luty 2013 - 14:09

witam ja mam na odwrót jak założę to wali błędem jak zrzucę to spokój?co to może być?
  • 0

#16 Piotreq

Piotreq
  • Moderator
  • 11613 postów
  • Dołączył:24 lis 2006
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Łorsoł
  • Województwo:mazowieckie
  • Nr klubowy:506
  • Auto:wszystkomający Signum Z19DTH z nowym serduchem
  • Oddział VKP:Mazowiecki

Napisany 19 luty 2013 - 15:23

witam ja mam na odwrót jak założę to wali błędem jak zrzucę to spokój?co to może być?

... zapewne przycinają się pozostałe 3 ośki...
  • 0
Gdyby nie wady genetyczne Vectry nie byłoby tego forum... uszanuj to !!!
DTI czy TDI, Turbo Diesel to za-je-bista sprawa...
Pomogłem ???
Masz problem z samochodem ? Zapraszam do siebie : http://www.autobialoleka.pl

#17 jabolkg

jabolkg
  • Klubowicz
  • 7860 postów
  • Dołączył:26 paź 2006
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Kamienna Góra, Krzeszów
  • Województwo:dolnośląskie
  • Nr klubowy:465
  • Auto:VC 1.9 Kombi Klekot, KIA Sorento CRDI Honda CBR

Napisany 20 luty 2013 - 11:20

witam ja mam na odwrót jak założę to wali błędem jak zrzucę to spokój?co to może być?

Dokładnie to co u wszystkich, syf w kolektorze spowodował wytarcie klap, które się blokują przy próbie poruszenia.
  • 0
Było BMW 318, opel kadet 1.3, opel astra 1.8, opel vectraB V6 a teraz VC turbo kombi klekot CDTI :) jednym słowem fan opla od lat

Dodany obrazek

Naród wspaniały, tylko ludzie ch^&e (Józef Piłsudski)

Regeneracja kolektorów 1,9 CDTI 150KM o szczegóły pytać na PW Strona o kolektorach CDTI Kliknij


#18 tejk

tejk
  • Forumowicz
  • 66 postów
  • Dołączył:06 lip 2011
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:z nad morza
  • Województwo:zachodniopomorskie
  • Auto:Opel Signum 1,9 CDTI Z19DTH '04

Napisany 22 sierpień 2013 - 10:33

Jakby kogoś interesowało to informuję, że da się wymienić czarne plastikowe ramię, które przenosi ruch od nastawnika klap wirowych do mechanizmu klap wirowych bez demontażu nastawnika.

U mnie przypadek był taki:
Miałem wyrobione te większe gniazdo w ramieniu od strony klap wirowych, a że było późno i ASO było już zamknięte i potrzebowałem auta na już mój mechanik połączył ramię na plastikowe opaski. Efekt był taki że klapki pracowały ale w ograniczonych zakresie i co jakiś czas pojawiał się błąd (kluczyk na blacie). Już dawno zakupiłem w ASO te ramię i w końcu wczoraj wymieniłem, bez rozkręcania nastawnika. Jest ciasno, wszędzie jakieś rurki od odmy itp :)

Edytowany przez tejk, 23 sierpień 2013 - 09:02.

  • 0

#19 mar189

mar189
  • Forumowicz
  • 2 postów
  • Dołączył:28 sie 2012
  • Województwo:wielkopolskie
  • Auto:OPEL SIGNUM

Napisany 16 listopad 2013 - 16:01

Witam

wymieniałem kolektor dolotowy i przez dwa dni było oki
po dwóch dniach wyskoczył błąd samochód z kluczykiem po podłączeniu do kompa okazało się że jest to nastawnik klap.
samochód stracił moc. I teraz moje pytanie czy mogę jeździć na uszkodzonym nastawniku czy nie bardzo??
Czy jest możliwość że mechanik coś sknocił podczas montażu kolektora??
  • 0

#20 jarcik

jarcik
  • Forumowicz
  • 49 postów
  • Dołączył:02 lut 2011
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Toruń/Warszawa
  • Województwo:kujawsko-pomorskie
  • Auto:Vectra C Z19DTH CARAVAN CDTi 2006 || OP-COM

Napisany 10 grudzień 2013 - 16:00

Teoretycznie mozesz jezdzic, ja bym wymienil. Jesli masz podstawowe umiejetnosci to bedziesz sam w stanie wymienic. Opis masz na poczatku, mechanik mogl zle zamontowac lub tez uszkodzic.
  • 0




0 użytkowników czyta ten temat

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych użytkowników


Skin Designed By Duke_