Skocz do zawartości

Vectra Klub Polska używa cookie. Przeczytaj Privacy Policy aby dowiedzieć się więcej. Aby usunąć tą wiadomość, proszę kliknąć w przycisk po prawej:    Akceptuje użycie cookie



Zdjęcie
- - - - -

Grubość lakieru


  • Proszę się zalogować aby odpowiedzieć
49 odpowiedzi na ten temat

#41 SLAVIO

SLAVIO

    Przewodniczący Oddziału Podkarpackiego

  • Klubowicz
  • 2214 postów
  • Dołączył:19 sty 2010
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:from Stronghold
  • Województwo:podkarpackie
  • Nr klubowy:958
  • Auto:VC 1,9 CDTI Z19DTH COSMO 110kW
  • Oddział VKP:Podkarpacki

Napisany 12 styczeń 2012 - 20:31

POSZCZEGÓLNE KOLORY NA SKALI OZNACZAJĄ ;

Kolor niebieski - powłoka o grubości od 0,0 do 100 mikronów – cienka powłoka lakierowa (lakier położony bez podkładu lub wielokrotnie polerowany)

Kolor zielony - powłoka o grubości od 100 do 200 mikronów dla lakierów oryginalnych . Uwaga ; w nowszych modelach samochodów , grubość 180 mikronów może świadczyć o cienkiej warstwie drugiego lakieru .

Kolor żółty - powłoka o grubości od 200 do 300 mikronów - po naprawach lakierniczych (''drugi lakier'').

Kolor czerwony - powłoka o grubości od 300 do 520 mikronów – powierzchnia po naprawach blacharskich + drugi lakier .

Kolor czarny - powłoka o grubości od 520 do 750 mikronów – powierzchnia szpachlowana i lakierowana ( ilość szpachli około 0,5 mm ).

Jak dla mnie 113 to może być...Jak norma to norma...


  • 0

CZARNA RURA

dsc4839_zps2998105c.jpg



#42 Blaziu

Blaziu
  • Forumowicz
  • 668 postów
  • Dołączył:04 mar 2011
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Opole
  • Województwo:opolskie
  • Auto:Opel Vectra C HB GTS 1.9 184KM/418Nm

Napisany 12 styczeń 2012 - 21:20

Lewy tylny błotnik może i był malowany gdyby było inaczej wszystkie wartości miałbyś identyczne ale 113 to i tak za mało na pewno był poddany polerce mechanicznej :D


pewnie tak :) trzeba teraz dbać o lakier...całe szczęście korzystam tylko z myjni bezdotykowej :)
  • 0

#43 Specu

Specu
  • Forumowicz
  • 333 postów
  • Dołączył:25 sty 2010
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Pniewy
  • Województwo:wielkopolskie
  • Auto:VC 1.9 CDTI 150 KM Caravan / 08'

Napisany 12 styczeń 2012 - 21:35

jak rozpoznać czy jest położona szpachla?


Przyłóż zwykły magnez. Jak odpadnie to ZONK jak nie to ok :D
  • 0

#44 zbk

zbk
  • Forumowicz
  • 165 postów
  • Dołączył:08 paź 2010
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:maków maz/ warszawa
  • Województwo:mazowieckie
  • Auto:z19dth gts

Napisany 12 styczeń 2012 - 23:21

do 180 μm to można powiedzieć że jest oryginalny lakier :D no chyba że ma w ksiażce zapisane że podwójna warstwa lakieru to maksymalnie 300 μm


Uni nie jestem pewien ,ale wydaje mi się ,żę przy podwójnej warstwie powinny być wartości z przedzialu 100-200, nie pamiętam dokładnie, ale chyba coś około 120..
  • 0

#45 Unicorn

Unicorn
  • Forumowicz
  • 1577 postów
  • Dołączył:12 lip 2011
  • Płeć:Nie ustawione
  • Skąd:Skądś
  • Województwo:wielkopolskie
  • Auto:VW Transporter 1.9 TD+ ABL 1998r.

Napisany 13 styczeń 2012 - 00:31

mylisz się przy jednej warstwie nowy lakier to 180 μm przy dwóch warstwach może być miedzy 250 a 300 μm zależnie od standardów producenta a 120 μm może oznaczać że samochód albo był mocno polerowany albo był malowany i żeby nie wyglądało na to że był malowany ktoś go nie udolnie wypolerował mechanicznie bo np. po lakierowaniu powstała tzw. skórka cytrynowa czy pomarańczowa już teraz nie pamiętam jak to się nazywa :D

Edytowany przez Unicorn, 13 styczeń 2012 - 00:34.

  • 0

#46 Piotreq

Piotreq
  • Moderator
  • 11524 postów
  • Dołączył:24 lis 2006
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Łorsoł
  • Województwo:mazowieckie
  • Nr klubowy:506
  • Auto:wszystkomający Signum Z19DTH z nowym serduchem
  • Oddział VKP:Mazowiecki

Napisany 13 styczeń 2012 - 07:23

mylisz się przy jednej warstwie nowy lakier to 180 μm przy dwóch warstwach może być miedzy 250 a 300 μm zależnie od standardów producenta a 120 μm może oznaczać że samochód albo był mocno polerowany albo był malowany i żeby nie wyglądało na to że był malowany ktoś go nie udolnie wypolerował mechanicznie bo np. po lakierowaniu powstała tzw. skórka cytrynowa czy pomarańczowa już teraz nie pamiętam jak to się nazywa :D


Mówią na to "morka"... :P

Jeśli mówimy o samochodzie bezwypadkowym, który został prawidłowo polakierowany i zmontowany, to w przypadku tego samego modelu mamy już różne pomiary grubości powłoki lakierniczej.
O co tu chodzi??
O rodzaj lakieru (akryl czy woda), o producenta lakieru (marka czyli Du Pont, Spies Hecker, Sikkens, Standox, Max Meyer itd), od podłoża (blacha stalowa, ocynkowana czy aluminium) i od... koloru.
Są kolory kryjące (warstwa podkładu jest już optymalnie pokryta po drugiej warstwie, a jedna warstwa to lakierowanie elementu od góry do dołu i z powrotem), są kolory, których położenie dopiero 7-mej warstwy gwarantuje prawidłowe rozłożenie koloru. Takim kolorem jest na przykład czerwony metalik z efektem perłowym. Na koniec dopiero kładziony jest lakier bezbarwny, popularnie zwany klarem, który także musi być nanoszony w określonej temperaturze, warstwy w określonym czasie, przy odpowiednim ciśnieniu...
Kiedy nie było jeszcze lakierów wodnych, koncern Du Pont opracował specjalną technologię lakierów "przyjaznych środowisku", wprowadzono do produkcji specjalne żywice i rozpuszczalniki o niskiej zawartości substancji lotnych LE ("toksyczności"). Inne dla lakierów akrylowych, inne dla metalików czy kolorów dwuwarstwowych a jeszcze inne dla kolorów o słabym kryciu. Bardzo ważny jest podkład, jego kolor ma wpływ na efekt końcowy, ma obecnie 7 barw (od białego poprzez szary do czarnego), producent lakieru bazowego zawsze informuje o kolorze podkładu, który musi być zgodny z wymogiem bo tylko wtedy zagwarantuje to prawidłowy efekt końcowy czyli fizycznie to, że kolor będzie pasował po wyschnięciu czy też nie. A oko ludzkie widzi wiele !!!
Kolory o słabym kryciu mają więcej barwników a mniej żywicy (jest nośnikiem), przy kolorach kryjących było na odwrót.
Kolor fizycznie powstaje z receptury, dobieranej do konkretnej dawki, najpierw miesza się odpowiednie barwniki (pigmenty), potem dodawana jest żywica a na koniec rozpuszczalnik. Taki produkt lakiernik kładzie na podkład, ilość warstw jest określona według właśnie producenta lakieru i lakiernik musi się tego trzymać bo inaczej rozłożenie koloru mu nie wyjdzie. Na koniec kładzie bezbarwny, wszystko to schnie także w określonych warunkach (czas oraz temperatura, gdzie bardzo istotne jest odparowanie związków lotnych a tym samym utwardzenie powłoki) i mamy efekt końcowy.

A teraz o co mi chodzi...
Konkretny model samochodu, ten sam kolor ale auto lakierowane i składane w dwóch różnych miejscach.
Może to być Astra z Niemiec i z Żerania.
Zakładamy, że ma ten sam numer koloru, dokonujemy pomiaru grubości warstwy i okazuje się, że obie są inne a samochody są świeżutkie... Okazuje się, że Astra z Niemiec jest lakierowana Sikkensem a na Żeraniu była lakierowana Du Pontem, efekt końcowy jest ten sam. Sikkens i Du Pont mają homologację GM na lakierowanie elementów fabrycznych jak i na lakierowanie naprawcze. Stąd biorą się normy, które są ściśle określone i stale korygowane bo same kolory także mają odcienie, paleta barw jest przecież ciągle uzupełniana. Gdyby były lakierowane produktami jednej firmy być może normy by były "węższe", nie od 80 - 160 mikrometrów lecz 140 - 160 a normy fabryczne obecnie zaczynają się od grubości około 80 mikronów do 160 mniej więcej (80 mamy na przykład na słupkach). Grubość warstwy od 200 do 300 to już lakierowanie wierzchnie, powyżej 300 można mieć podejrzenie o cienką warstwę szpachli i w zasadzie jest to info dla każdego laika...
Jakikolwiek by to nie był miernik, jeśli na przykład lewy przedni błotnik będzie miał 380 mikronów a prawy 140 mikronów to już wiadomo co było tu grane. Poza tym jeśli mierzymy całe auto pod tym względem to zbytnia różnica pomiędzy poszczególnymi elementami, powiedzmy ponad 30 mikronów także daje nam jakiś obraz.

Sorki za ten zbyt długi może wywód...

Aż zmierzę nowiusieńką Insignię, która stoi u mnie na wymianę zderzaka (szkoda transportowa)...
  • 1
Gdyby nie wady genetyczne Vectry nie byłoby tego forum... uszanuj to !!!
DTI czy TDI, Turbo Diesel to za-je-bista sprawa...
Pomogłem ???
Masz problem z samochodem ? Zapraszam do siebie : http://www.autobialoleka.pl

#47 Unicorn

Unicorn
  • Forumowicz
  • 1577 postów
  • Dołączył:12 lip 2011
  • Płeć:Nie ustawione
  • Skąd:Skądś
  • Województwo:wielkopolskie
  • Auto:VW Transporter 1.9 TD+ ABL 1998r.

Napisany 13 styczeń 2012 - 09:40

No troszku się rozpisałeś a zawsze myślałem że to Ja Piszę przy długie Posty :D Normalnie Henio Sienkiewicz z Ciebie :D
  • 0

#48 Piotreq

Piotreq
  • Moderator
  • 11524 postów
  • Dołączył:24 lis 2006
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Łorsoł
  • Województwo:mazowieckie
  • Nr klubowy:506
  • Auto:wszystkomający Signum Z19DTH z nowym serduchem
  • Oddział VKP:Mazowiecki

Napisany 13 styczeń 2012 - 11:27

No troszku się rozpisałeś a zawsze myślałem że to Ja Piszę przy długie Posty :D Normalnie Henio Sienkiewicz z Ciebie :D

Oj tam oj tam... :woot:

A przy okazji - wykonałem pomiar grubości powłoki lakierniczej nowej Insigni...
I tak - autko prosto z lawety (u mnie tylko na przelakierowanie i wymianę zderzaka - szkoda transportowa), kolor Z41C - powiedzmy ciemnobrązowy/miedziany metalik, nazwa użytkowa "MAHOGANY" według tego .

Pomiar odbył się profesjonalnym miernikiem elektronicznym, który mierzy powłokę lakierniczą na stali, ocynku i aluminium, przełącza się automatycznie.

I tak :
maska - AL - grubość od 160 - 180 mikronów
dach - Fe - 190 - 220
błotnik przedni - Fe - 140 - 190
drzwi - Fe - 180 - 200
bok (błotnik) tył - Fe - 180 - 210
słupek - Fe - 140 - 150
pokrywa bagażnika - Fe - pod blendą (niewidoczna część) - 110 - 130

btw...
Wiecie, że na wpływ odczytu takiego urządzenia (fale ultradźwiękowe) ma wpłym bliska obecność telefonu komórkowego ??
  • 0
Gdyby nie wady genetyczne Vectry nie byłoby tego forum... uszanuj to !!!
DTI czy TDI, Turbo Diesel to za-je-bista sprawa...
Pomogłem ???
Masz problem z samochodem ? Zapraszam do siebie : http://www.autobialoleka.pl

#49 Unicorn

Unicorn
  • Forumowicz
  • 1577 postów
  • Dołączył:12 lip 2011
  • Płeć:Nie ustawione
  • Skąd:Skądś
  • Województwo:wielkopolskie
  • Auto:VW Transporter 1.9 TD+ ABL 1998r.

Napisany 13 styczeń 2012 - 20:37

Muszę sprawdzić to co pisałeś odnośnie telefonu komórkowego w przypadku swojego miernika :D

P.S. mnie się Adaś Mickiewicz włącza tylko jak jestem wypity :D A ty masz Henia Sienkiewicza na trzeźwiaka Szacun :P
  • 0

#50 Piotreq

Piotreq
  • Moderator
  • 11524 postów
  • Dołączył:24 lis 2006
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Łorsoł
  • Województwo:mazowieckie
  • Nr klubowy:506
  • Auto:wszystkomający Signum Z19DTH z nowym serduchem
  • Oddział VKP:Mazowiecki

Napisany 13 styczeń 2012 - 23:05

Muszę sprawdzić to co pisałeś odnośnie telefonu komórkowego w przypadku swojego miernika :D

P.S. mnie się Adaś Mickiewicz włącza tylko jak jestem wypity :D A ty masz Henia Sienkiewicza na trzeźwiaka Szacun :P


W instrukcji obsługi mojego miernika jest o tym wyraźna wzmianka...

Mnie się też Adaś załącza jak mam wypite ale wtedy płodzę poezję a nie elaboraty !! :woot:

Pozdrawiam.
  • 0
Gdyby nie wady genetyczne Vectry nie byłoby tego forum... uszanuj to !!!
DTI czy TDI, Turbo Diesel to za-je-bista sprawa...
Pomogłem ???
Masz problem z samochodem ? Zapraszam do siebie : http://www.autobialoleka.pl




0 użytkowników czyta ten temat

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych użytkowników


Skin Designed By Duke_