Skocz do zawartości

Vectra Klub Polska używa cookie. Przeczytaj Privacy Policy aby dowiedzieć się więcej. Aby usunąć tą wiadomość, proszę kliknąć w przycisk po prawej:    Akceptuje użycie cookie



Zdjęcie
* * * * - 1 głosów

wymiana oleju w AF-40


  • Proszę się zalogować aby odpowiedzieć
76 odpowiedzi na ten temat

#1 Wojciech32

Wojciech32
  • Forumowicz
  • 125 postów
  • Dołączył:29 paź 2005
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Bialystok
  • Województwo:podlaskie
  • Auto:Vectra C 1.8 b+lpg

Napisany 12 listopad 2011 - 15:35

Ostatniego weekendu popełniłem wymianę oleju w AF-40-6
Zrobiłem parę fotek...napiszę kolejno co robiłem...może się komuś przyda...a Admin może podepnie jako "użyteczny manual"
1. Wykręcamy korek "wlewowy" w górnej części skrzyni
korek wygląda tak:
Dodany obrazek

a wykręcamy go z tego miejsca
Dodany obrazek

2. wykręcamy koreczek kontrolny w spodzie skrzyni:
Dodany obrazek
podstawiamy naczynie...zleci ok. 0,5l płynu

3. Wykręcamy śrubę spustową (imbus 12), z której przed chwilą wykręcaliśmy koreczek
Dodany obrazek
podstawiamy naczynie...zleci ok. 3 litrów płyny
Dodany obrazek

Dodany obrazek
Tu się zakręciłem i nie zrobiłem fotki widoku całej rurki. Ma ona ok.10cm długości.
u mnie zleciał taki płyn, jego stan wyraźnie wskazywał na konieczność wymiany:
Dodany obrazek

4. Kiedy płyn już zleci, wkręcamy rurkę - NIE WKRĘCAJĄC KORECZKA !!!
ZOSTAWIAMY POD SKRZYNIĄ CZYSTE NACZYNIE.

5. Wkładamy lejek w otwór wlewowy jak na zdjęciu pierwszym:
Dodany obrazek

6. Wlewamy olej:
Dodany obrazek
- wlewamy go tyle, aż zacznie kapać do podstawionego naczynia

7. Uruchamiamy silnik, skrzynia w pozycję N
8. Dolewamy tyle oleju aż znowu zacznie kapać dolnym koreczkiem
9. Kilka razy przekładamy dźwignię, w każdej pozycji po kilka sek. P, N, D...
10.Dolewamy aż zacznie kapać.
11.Zakręcamy dolny koreczek.
12.Sprawdzamy dostępną aplikacją temperaturę oleju w skrzyni biegów

Dodany obrazek

13. Dolewamy tyle oleju (wartości w litrach) ile podaje tabela wg odczytanej temperatury:
- temp.20st. - 0,47
- temp.40st. - 0,71
- temp.60st. - 0,95
- temp.80st. - 1,18

U mnie było 41st.C, więc dolałem 0.71 litra oleju.

14. Wkręcamy korek wlewowy i wykonujemy jazdę próbną.

W razie pytań...śmiało pytać
Pozdrawiam
  • 2


#2 hazell

hazell
  • Forumowicz
  • 224 postów
  • Dołączył:13 sty 2011
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Grodzisk Maz.
  • Województwo:mazowieckie
  • Auto:VC GTS 3.2V6 AF33

Napisany 16 listopad 2011 - 16:03

Super relacja.
Jednak mała uwaga. Manual mówi, że na rozgrzanym i pracującym silniku powinno po wykręceniu małego koreczka wylecieć ok 0.5 litra oleju. Wynika z tego, że dolewkę wg tabeli i temperatury oleju robimy już wtedy gdy zacznie kapać na wyłączonym silniku. Wtedy faktycznie po włączeniu go i pomieszaniu biegami, po odkręceniu małego koreczka z rurki wycieknie ok 0.5 litra.
Robiąc to tak jak napisałeś na rozgrzanym silniku wyleci ponad 1.2l (ten który dolejemy przy 80st też się rozszerzy) i będziemy mieli ponad 0.7l ponad stan.
  • 0

#3 hazell

hazell
  • Forumowicz
  • 224 postów
  • Dołączył:13 sty 2011
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Grodzisk Maz.
  • Województwo:mazowieckie
  • Auto:VC GTS 3.2V6 AF33

Napisany 17 listopad 2011 - 09:03

Jeśli wlałeś 0.71L przy 41st to przy rozgranej skrzyni do temperatury roboczej (ok 80stC) wyleci ok 1.2L. Chyba, że olej w jakiś cudowny sposób ulatnia się do żądanej ilości...

Załóż sytuację, że mierząc op-comem masz temperaturę 80stC - wg tabeli dolewasz 1.18L o temp 20st, który po wymieszaniu i rozgrzaniu jeszcze się rozszerzy. Jak może wylecieć wtedy 0.5L?
  • 0

#4 dziksen

dziksen
  • Forumowicz
  • 110 postów
  • Dołączył:11 lis 2009
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Bogatynia
  • Województwo:dolnośląskie
  • Auto:Opel Vectra 1.9 CDTI 150 KM Automat

Napisany 17 listopad 2011 - 09:47

Ja też swojego czasu próbowałem rozgryźć ten sposób uzupełniania oleju wg książki "sam naprawiam..." i szczerze mówiąc dalej mam wątpliwości. Ale sposób, który podaje Wojciech32 wydaje mi się prawidłowy, tym bardziej, że u mnie jak kupiłem auto na rozgrzanym oleju nie kapało nic, czyli przynajmniej brakowało 0,5 litra i auto jeździło normalnie prócz szarpnięcia na D, ale jak się potem okazało to nie wina oleju. pozdr

nie wprowadzaj ludzi w błąd
przy temp. 20st. wg tabeli dolewasz 0,47 litra a nie 1,18 !!!

Kolega Hazell miał na myśli, że dolewając wg tabeli przy 80st. dolewasz 1,18 litra który ma temp. w butelce ok. 20st. więc po rozgrzaniu jeszcze zwiększy swoją objętość.
  • 0

#5 hazell

hazell
  • Forumowicz
  • 224 postów
  • Dołączył:13 sty 2011
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Grodzisk Maz.
  • Województwo:mazowieckie
  • Auto:VC GTS 3.2V6 AF33

Napisany 17 listopad 2011 - 10:05

nie wprowadzaj ludzi w błąd
przy temp. 20st. wg tabeli dolewasz 0,47 litra a nie 1,18 !!!

No błagam Cię... czy na prawdę tak niejasno się wyraziłem czy ktoś ma kłopoty z czytaniem ze zrozumieniem?

Co do dolewania wg tabeli - tu nie ma zaawansowanej fizyki i matematyki. To jest proste i logiczne, wystarczy proste dodawanie i odejmowanie. Niejasno napisany jest manual, który zawiera tą tabelę.

Dokładnie jest jak piszesz - powinno wylecieć 1.5L czyli o 1L za dużo, dlatego dolewkę powinno się robić wtedy gdy olej zacznie wylatywać z rurki na wyłączonym silniku.

Edytowany przez hazell, 17 listopad 2011 - 10:09.

  • 0

#6 dziksen

dziksen
  • Forumowicz
  • 110 postów
  • Dołączył:11 lis 2009
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Bogatynia
  • Województwo:dolnośląskie
  • Auto:Opel Vectra 1.9 CDTI 150 KM Automat

Napisany 17 listopad 2011 - 10:52

Ale coś w tym jest, co pisał Hazell, że olej w skrzyni jakimś cudem znika, bo jak dolejesz na gorącej 1,18 i za jakiś - załóżmy 500 km sprawdzisz poziom oleju ponownie, to wypłynie go dużo mniej (stwierdzone na mojej VC). Dlatego wg mnie zalewać jak w tabeli po wymianie i jeździć. Zresztą ruszyłem ten temat z fachmanem z Zielonej Góry jak naprawiał moją skrzynie, to potwierdził, że 0,5 litra ubytku to pikuś.
  • 0

#7 Wojciech32

Wojciech32
  • Forumowicz
  • 125 postów
  • Dołączył:29 paź 2005
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Bialystok
  • Województwo:podlaskie
  • Auto:Vectra C 1.8 b+lpg

Napisany 17 listopad 2011 - 11:18

wiele wątków, wiele tematów na tym czy podobnych forach kończy się tym samym:
wcześniej czy później ktoś komuś, mniej lub bardziej bezpośrednio, zarzuca braki myślowe.
na początku swego wątku napisałem MOŻE się komuś ta fotorelacja przyda
nie zgadzasz się z nią...nie stosuj..proste.
kilku ludziom wymieniałem tym sposobem, wielu wymieniało samodzielnie w ten sam sposób...i żadnej skrzyni to nie zaszkodziło..żadnej nic się nie stało
wydaje mi się, że metoda jest prosta
aha...i jeszcze jedna informacja, bo były pytania: gdzie i po ile olej?
Ja kupiłem w ASO, inni również, rzekomo już uszlachetniony, cena za litr 42,38zł.
Do częściowej wymiany potrzeba 3,5-4 l.

Edytowany przez Wojciech32, 17 listopad 2011 - 20:44.

  • 0

#8 hazell

hazell
  • Forumowicz
  • 224 postów
  • Dołączył:13 sty 2011
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Grodzisk Maz.
  • Województwo:mazowieckie
  • Auto:VC GTS 3.2V6 AF33

Napisany 17 listopad 2011 - 11:55

Jako forumowiczowi, zależy mi aby prezentowana tutaj wiedza była jak najbardziej rzetelna i prawdziwa ponieważ zostaje później użyta w praktyce przez innych i ma swoje konsekwencje.
Nie napadam na nikogo tylko wyrażam swoje uwagi na ten temat do czego mam prawo.
Uważam, że relacja jest ok lecz zawiera błędy a posługując się logiką, stwierdzenie, że wymieniasz w ten sposób sobie i innym nie oznacza, że ten sposób jest do końca prawidłowy choćby skrzynia tolerowała nawet różnice na poziomie 2L.
Jestem na to wyczulony ponieważ sam doświadczyłem czegoś takiego w swoim aucie - u mnie po odkręceniu małego korka na pracującym i rozgrzanym silniku wyleciało 2.2L. Skrzynia to tolerowała ale to nie znaczy, że panowie partacze dobrze to zrobili. W niektórych mercedesach już bym pożegnał się ze skrzynią w ten sposób.
Hawk.

P.S. Nie wytrzymałem i sprawdziłem stan oleju po Panu z Zielonej i... jest ok :)
  • 0

#9 hazell

hazell
  • Forumowicz
  • 224 postów
  • Dołączył:13 sty 2011
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Grodzisk Maz.
  • Województwo:mazowieckie
  • Auto:VC GTS 3.2V6 AF33

Napisany 17 listopad 2011 - 14:30

1. ASO dla mnie (oraz większości tu zgromadzonych) nie jest autorytetem w sprawach technicznych, wręcz przeciwnie. I znowu logika - to, że oni tak robią, nie znaczy że robią prawidłowo. Już tyle rzeczy kwestii automatów ludziom zmalowali, że mojego na pewno nie dotkną.
2. Na prawdę nie widzisz błędów? Że nie zgadza się wynik prostego z zakresu podstawówki równania i że czegoś przybywa?

Uproszczę jak się da - na pracującym i rozgrzanym silniku odkręcamy koreczek, wycieka 0.5L oleju - i to jest wynik prawidłowy. Olej cały czas lekko pokapuje z koreczka czyli mamy sytuację z pkt 10.
Zakręcamy koreczek i dolewamy wg tabeli - mam 80stC więc dolewam 1.18L - pkt 11, 12, 13.

I co, to jest ok?? Wyleciało 0.5L - prawidłowo, wleciało 1.18L i też prawidłowo? Litości...

Edytowany przez hazell, 17 listopad 2011 - 14:35.

  • 0

#10 Wojciech32

Wojciech32
  • Forumowicz
  • 125 postów
  • Dołączył:29 paź 2005
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Bialystok
  • Województwo:podlaskie
  • Auto:Vectra C 1.8 b+lpg

Napisany 17 listopad 2011 - 15:19

1. ilość kontrolną spuszczasz na włączonym silniku - 0,5 l
2. ilość zasadniczą spuszczasz na wyłączonym silniku - 3,0-3,5 l
3. ilość zasadniczą wlewasz na wyłączonym silniku - 3 l aż zacznie kapać
4. ilość dodatkową wlewasz na włączonym silniku - aż zacznie kapać
5. ilość dolewki wlewasz na wyłączonym silniku - wg. tabeli

Edytowany przez Wojciech32, 17 listopad 2011 - 21:19.

  • 0

#11 Subaracz

Subaracz
  • Forumowicz
  • 111 postów
  • Dołączył:04 paź 2009
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Wrocław
  • Województwo:dolnośląskie
  • Auto:Vectra C Z19DT 120 KM Kombi 2005

Napisany 17 listopad 2011 - 15:31

Moim zdaniem dolanie zimnego oleju w ilości:
0,47 l oleju jeśli op-com pokazałby 20 st w skrzyni
1,18 l oleju jeśli op-com pokazałby 80 st w skrzyni

To trochę nielogiczne bo by oznaczało, że im cieplejszy olej w skrzyni biegów tym mniejszą ma objętość (bo trzeba go wlać więcej).

Dziwna ta tabelka ;)

Ot takie moje przemyślenia... :)
  • 0

#12 hazell

hazell
  • Forumowicz
  • 224 postów
  • Dołączył:13 sty 2011
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Grodzisk Maz.
  • Województwo:mazowieckie
  • Auto:VC GTS 3.2V6 AF33

Napisany 17 listopad 2011 - 15:42

Noo, po 2, 3 tys km skrzynia pewnie zużyje sobie ten olej... może do wypalania DPF :D
Strach pomyśleć co się stanie po 20tys km...

Umiesz to logicznie i matematycznie wytłumaczyć czy nie? Czy tylko wierzysz, że coś tam, gdzieś tam jakoś jest i tak ma być nie wiadomo dlaczego?

To trochę nielogiczne bo by oznaczało, że im cieplejszy olej w skrzyni biegów tym mniejszą ma objętość (bo trzeba go wlać więcej).


Im cieplejszy olej w skrzyni tym mniej się rozszerzy (lub w ogóle) po nagrzaniu do temperatury roboczej więc dolewka musi być większa.

Edytowany przez hazell, 17 listopad 2011 - 15:52.

  • 0

#13 hazell

hazell
  • Forumowicz
  • 224 postów
  • Dołączył:13 sty 2011
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Grodzisk Maz.
  • Województwo:mazowieckie
  • Auto:VC GTS 3.2V6 AF33

Napisany 17 listopad 2011 - 18:13

Niestety nie widze i to ja wymiekam.

i nie chodzi tylko o to, że im cieplejszy tym mniej się rozszerzy (właściwość fizyczna zwana rozszerzalnością cieplną płynu) tylko o to, że im cieplejszy, tym bardziej "ściskalny", łatwiejszy w ściskaniu (właściwość fizyczna zwana ściśliwością płynu), co jest jednym z bardzo ważnych czynników do wytworzenia odpowiedniego ciśnienia, które to z kolei ma decydujący wpływ na poprawną pracę elementów skrzyni. Wraz z temperaturą zmienia się również kolejna jego właściwość fizyczna zwana lepkością.(podstawy mechaniki płynów)
Dlatego musi być go więcej w wyższej temperaturze.

Piekny wywod lecz niestety nie na temat. W tym wypadku (dolewek w zaleznosci od temperatury) chodzi tylko o objętość.

Dlatego musi być go więcej w wyższej temperaturze.

Rozumiem, ze pod reka masz pompke i podczas jazdy monitorujesz temperature oleju i w zaleznosci od temperatury dopompowujesz lub odpompowujesz go ze skrzyni ;)
Pompa olejowa ma staly wydatek niezaleznie od ilosci oleju w misce olejowej tak wiec tutaj strzeliles kula w plot. Nadmierna jego ilosc moze spowodowac jedynie jego spienienie poprzez wirujace elementy skrzyni co spowoduje spadek cisnienia i uszkodzenie skrzyni.
Jedynym czynnikiem, ktory ma tu znaczenie to zmiana lepkosci czyli tarcia wewnetrznego (zanotuj ;) ), jednak w nowoczesnych olejach roznice te sa zniwelowane do minimum.

Edytowany przez hazell, 17 listopad 2011 - 18:51.

  • 0

#14 Lewonek

Lewonek
  • Forumowicz
  • 83 postów
  • Dołączył:06 mar 2009
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:U.K.
  • Województwo:lubuskie
  • Auto:Vc HB '07 Z19DTH AF40 + MasPerformance

Napisany 19 listopad 2011 - 21:01

1. ilość kontrolną spuszczasz na włączonym silniku - 0,5 l
2. ilość zasadniczą spuszczasz na wyłączonym silniku - 3,0-3,5 l
3. ilość zasadniczą wlewasz na wyłączonym silniku - 3 l aż zacznie kapać
4. ilość dodatkową wlewasz na włączonym silniku - aż zacznie kapać
5. ilość dolewki wlewasz na wyłączonym silniku - wg. tabeli


Witam.

pkt.1 zgadzam sie 0.5l
pkt. 2 podczas mojej wymiany wyleciało 2.5l
pkt. 3 i 4 patrz na załączone linki
pkt. 5 w/g angielskiego manuala dolewka 0.5l i nie ma zadnej wzmianki na temat temp. i tabelki

Ja zrobiłem tak, wyleciało 0.5 + 2.5 wlalem 3l i przejechałem od wymiany 13k km i jest OK.

Llink 1
Link 2
Link 3
  • 0

#15 Wojciech32

Wojciech32
  • Forumowicz
  • 125 postów
  • Dołączył:29 paź 2005
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Bialystok
  • Województwo:podlaskie
  • Auto:Vectra C 1.8 b+lpg

Napisany 19 listopad 2011 - 22:54

ad. pkt.2 - te 3...3,5...to tak na maksa napisałem :-), jeśli ktoś miał trochę przelane. U mnie też wypłynęło niewiele ponad 2,5.
  • 0

#16 borys10022

borys10022
  • Forumowicz
  • 53 postów
  • Dołączył:06 cze 2007
  • Skąd:Białystok
  • Województwo:podlaskie
  • Auto:VC Caravan 19CDTI 150KM Automat

Napisany 02 styczeń 2012 - 11:32

Witam.
Chcę wymienić olej metodą dynamiczną.

Opis skrzyni:

Skrzynia AF-40-6
Olej ATF AW 1
Ilość oleju: ~7 litrów, wymiana około 3 litrów.

Moje pytania brzmią:

Ile oleju (Olej ATF AW-1 (AF40) Opel-GM numer katalogowy 19 40 773 koszt około 40 zł za 1L) idzie przy tej metodzie wymiany?
Czy przy tej metodzie zalecana jest wymiana filtra (przebieg mam 87 tys.km)?
Jaki jest koszt takiej wymiany?

Z góry dzięki za odpowiedźi.
Pozdrawiam
  • 0

#17 Unicorn

Unicorn
  • Klubowicz
  • 1576 postów
  • Dołączył:12 lip 2011
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Złotów / PZL
  • Województwo:wielkopolskie
  • Nr klubowy:917
  • Auto:Wilk w owczej skórze 1.9 TD+
  • Oddział VKP:Wielkopolski

Napisany 02 styczeń 2012 - 21:59

Ja polecam do tego inny olej Motula MutiATF według mnie dużo lepszy i w zasadzie trzeba by było zakupić 4 litry oleju do skrzyni biegów bo przy końcowej dolewce lepiej dolać nowy olej niż to co spłynie po przejażdżce ja za wymianę oleju w skrzyni oraz w silniku zapłaciłem 150 zł w ASO (oleje miałem swoje) więc chyba nie tak źle. Pozdrawiam
  • 0
"MARZENIA NIC NIE KOSZTUJĄ, ALE REALIZACJA MARZEŃ NIESTETY SPORO"
Wcześniej posiadane samochody to: 1) Peugeot 106 1.0 45 KM 3 drzwiowy 2) Skoda Superb I 1.9 TDI 161 KM Super Bass Exhaust 3) Było Opel Vectra 3.0 V6 CDTI Caravan Cosmo OPC-Line Automat 4) Na razie jestem na etapie poszukiwań mocnej Benzyny V8 z 4 pierścieniami na masce :)

Pomogłem Proszę +


#18 hazell

hazell
  • Forumowicz
  • 224 postów
  • Dołączył:13 sty 2011
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Grodzisk Maz.
  • Województwo:mazowieckie
  • Auto:VC GTS 3.2V6 AF33

Napisany 08 styczeń 2012 - 19:15

Do wymiany dynamicznej pójdzie Ci ok 10l oleju, samemu ciężko to zrobić bez cięcia węży ale sama zasada jest prosta - robisz obieg otwarty, stary olej leci do wiadra a do skrzyni świeży. Dotąd zalewasz świeży olej aż z rurki do wiadra zacznie płynąć czyściutki. Jeśli w skrzyni był czysty to wystarczy przelać 7l. Co do oleju, ważne aby spełniał normę JWS 3309.
  • 0

#19 Blaziu

Blaziu
  • Forumowicz
  • 668 postów
  • Dołączył:04 mar 2011
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Opole
  • Województwo:opolskie
  • Auto:Opel Vectra C HB GTS 1.9 184KM/418Nm

Napisany 23 styczeń 2012 - 11:27

Kiedy warto zwrócić uwagę na olej w skrzyni biegów, po jakich objawach powinienem wymienić taki olej? od kupna tego nie robiłem i zastanawiam się czy zapobiegawczo tego nie zrobić.
W Vectrze mam manualną skrzynie biegów.
  • 0

#20 PałaszD

PałaszD
  • Forumowicz
  • 201 postów
  • Dołączył:06 kwi 2011
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Września
  • Województwo:wielkopolskie
  • Auto:Opel Signum 1,9 CDTI 2006r Z19DTH

Napisany 23 styczeń 2012 - 11:53

lepiej zrób zanim nie ma objawów - późniejsze objawy mogą być czymś "grubszym" niż tylko wymiana....
ja miałem 140tys przebiegu i wymieniłem - czasami lekko szarpło przy zmianie (ale tylko jak delikatnie dodawałem gaz, jak ostro to zero zacięć) z 2 na 3...
wymienili w ASO - dają gwarancję na usługę - zapłaciłem 447zł. skrzynia chodzi elegancko

Edytowany przez PałaszD, 23 styczeń 2012 - 11:57.

  • 0




0 użytkowników czyta ten temat

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych użytkowników


Skin Designed By Duke_