Skocz do zawartości

Vectra Klub Polska używa cookie. Przeczytaj Privacy Policy aby dowiedzieć się więcej. Aby usunąć tą wiadomość, proszę kliknąć w przycisk po prawej:    Akceptuje użycie cookie



Zdjęcie
* * * * * 1 głosów

Przeładowana turbina 1.9 cdti


  • Proszę się zalogować aby odpowiedzieć
58 odpowiedzi na ten temat

#1 krzysztofkos

krzysztofkos
  • Forumowicz
  • 124 postów
  • Dołączył:13 kwi 2011
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Koło
  • Województwo:wielkopolskie
  • Auto:OPEL VECTRA 1.9 CDTI 130 KW

Napisany 04 październik 2011 - 12:50

Witam,
Od niedawna borykam się z przeładowaniem turbiny. Podczas jazdy na 5 lub 6 biegu w granicy 3200 rpm silnik przechodzi w tryb awaryjny. Po sczytaniu błędów wychodzi błąd P0234-5A.
Mierząc na żywo ciśnienie doładowania to zadane jest 255 KPA, a rzeczywiste jest 299 KPA :woot: :woot: oczywiście przy wciśniętym pedale gazu do podłogi.
Teraz pytanie skąd to rzeczywiste ciśnienie aż tak duże jak zadane przez czujnik jest 255 KPA?
Czujnik jest podmieniłem na nowy i nie ma różnicy czy na starym, czy na nowym przeładowuje się turbina.

Czy to świadczy już o kończeniu się turbo - zaciera się kierownica od zmiennej geometrii?

Auto było chipowane, ale od tego momentu zrobiłem ponad 15 tys i nie było problemu, dopiero od niedawna mam taki problem.

Z góry dziękuję za pomoc.
  • 0


#2 xpirat

xpirat
  • Forumowicz
  • 7943 postów
  • Dołączył:06 sie 2010
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:koło UK- Podkarpackie
  • Województwo:podkarpackie
  • Auto:Vectra C / Audi A5 TDI S Line 2010

Napisany 04 październik 2011 - 18:03

Mam to samo (rużnica około 10/30 kpa) ale niema żadnych błędów ani problemów z przeładowaniem turbiny (Mierząc na żywo ciśnienie doładowania to zadane jest 255 KPA, a rzeczywiste jest 299 KPA)
  • 0

#3 grand

grand
  • Forumowicz
  • 747 postów
  • Dołączył:15 wrz 2008
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Świdnica
  • Województwo:dolnośląskie
  • Auto:Audi A4 2.7 TDI 210KM

Napisany 04 październik 2011 - 19:11

Może to Ci pomoże
http://www.forum.alf...ion_manual.html

lub szukaj nieszczelności w układzie.
  • 0

#4 Piotreq

Piotreq
  • Moderator
  • 11524 postów
  • Dołączył:24 lis 2006
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Łorsoł
  • Województwo:mazowieckie
  • Nr klubowy:506
  • Auto:wszystkomający Signum Z19DTH z nowym serduchem
  • Oddział VKP:Mazowiecki

Napisany 04 październik 2011 - 20:32

Jeżeli wartość przeładowana jest dodatnia to znaczy, że turbina nie doładowuje (zazwyczaj jakiś wężyk przetarty, na przykład ten łączący pompę VAC z elektrozaworkiem albo z samą turbiną).
Jeśli natomiast ma wartość ujemną to turbina przeładowuje. Wtedy może być uszkodzony wspomniany elektrozaworek. Łatwo się go "tuninguje"... To na początek.

Przy założeniu, że turbina jest sprawna...
  • 0
Gdyby nie wady genetyczne Vectry nie byłoby tego forum... uszanuj to !!!
DTI czy TDI, Turbo Diesel to za-je-bista sprawa...
Pomogłem ???
Masz problem z samochodem ? Zapraszam do siebie : http://www.autobialoleka.pl

#5 shotgun

shotgun
  • Forumowicz
  • 126 postów
  • Dołączył:05 sty 2011
  • Auto:Astra 1.9CDTI / Z19DT/

Napisany 04 październik 2011 - 22:18

U mnie pomogla wymiana czujnika cisnienia doladowania /jakos z pamieci pisze, wiec nie wiem czy nazwa czujnika dobra/. 250zl w ASO sam cyujnik.Bledy i objawy te same.Co ciekawe mnie bilo do 290-300KPa bez trybu awaryjnego.
  • 0

#6 Trinity

Trinity
  • Forumowicz
  • 236 postów
  • Dołączył:31 sie 2010
  • Płeć:Mężczyzna
  • Województwo:mazowieckie
  • Auto:dyszel i 150 kuni

Napisany 04 październik 2011 - 22:24

Jeżeli wartość przeładowana jest dodatnia to znaczy, że turbina nie doładowuje (zazwyczaj jakiś wężyk przetarty, na przykład ten łączący pompę VAC z elektrozaworkiem albo z samą turbiną).
Jeśli natomiast ma wartość ujemną to turbina przeładowuje. Wtedy może być uszkodzony wspomniany elektrozaworek. Łatwo się go "tuninguje"... To na początek.

Przy założeniu, że turbina jest sprawna...

Nie kumam. Jesli wartość założona jest 2,5 bara a odczyt wskazuje 2,9 bara ( czyli wartość przełdowania dodatnia ) to turbina nie doładowuje ?!
  • 0

#7 Piotreq

Piotreq
  • Moderator
  • 11524 postów
  • Dołączył:24 lis 2006
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Łorsoł
  • Województwo:mazowieckie
  • Nr klubowy:506
  • Auto:wszystkomający Signum Z19DTH z nowym serduchem
  • Oddział VKP:Mazowiecki

Napisany 05 październik 2011 - 08:42

Nie kumam. Jesli wartość założona jest 2,5 bara a odczyt wskazuje 2,9 bara ( czyli wartość przełdowania dodatnia ) to turbina nie doładowuje ?!


TIS mówi :
Problem: Silnik Y22DTR, turbosprężarka - Kod usterki P0234 (5A) pojawia się w fazie przyspieszania
Modele: Silniki: Opcja:

Vectra-C 2003...2005 Y22DTR

Zażalenie: Podczas fazy przyspieszania (często na 5. biegu z niskiej prędkości obrotowej) zapala się lampka SVS i samochód przechodzi w tryb awaryjny. Pojawia się kod usterki P0234 (5A), ujemny uchyb regulacji (wartość rzeczywista ciśnienia doładowania przekracza wartość zadaną).
Przyczyna: Odchyłka oprogramowania w ramach rozpoznawania ciśnienia doładowania.
Produkcja: Ponieważ silnik ten już nie jest produkowany, zmodyfikowane oprogramowanie służy tylko jako pomoc doraźna.

Dla silników Z19DTH jest tak samo.

Fizycznie przy tym kodzie P0234 (5A) turbina przeładowuje ale w opisie jest to odchylenie ujemne.
Przy kodzie (5B) będzie to odchylenie dodatnie (turbina nie doładowuje czyli wartości żądane są wyższe od rzeczywistych).

Trochę inaczej mówiąc...
To oznacza na przykład problemy z pompą VAC, która daje za małe podciśnienie, ma małą wydajność i gdy zaworek zmienia nastawy turbiny pompka nie daje rady pompować (ciągnąć) kierownic łopatek dla zmiany geometrii. Inna sprawa, że łopatki mogą być zapieczone i wtedy sprawna pompka także ich nie przestawi...
Czasem jest to wina czujnika/czujników albo po prostu dziurawy wężyk zasilający (od pompy VAC do zaworka i od zaworka do turbiny) albo nieszczelność w dolocie w ogóle a czasem jest to wartość, którą pokazuje czujnik jako ujemną/dodatnią ale jest to spowodowane zablokowanym czy niedrożnym dolotem (kolektor ssący, intercooler).
Inaczej - turbina może przeładowywać bądź nie doładowywać z powodu usterki jej samej (kierownica powietrza) i tutaj bez demontażu i naprawy głównej zazwyczaj się nie obędzie a może też przeładowywać/ nie doładowywać bo czujniki odbierają niską wartość doładowania i każą jej pompować ale przyczyna leży zupełnie gdzie indziej. To przecież system naczyń połączonych więc jedno jest zależne od drugiego i ma wpływ na jego pracę.
Trzeba też pamiętać o zapchanym filtrze DPF albo katalizatorze, które też potrafią wywoływać bezpośrednio ten błąd.
Warto zacząć od zaworka czyli tego co Grand opisał w poście 3 : http://forum.vectrak...ost__p__1793115

U jednego z kolegów w Z19DTH po odczycie pokazał się P0234 z wartością dodatnią, w odczytach turbina nie nadążała za parametrami żądanymi i już niektórzy postawili krzyżyk na turbinie... A okazało się, że sparciał wężyk od podciśnienia i po wymianie wszystko wróciło do normy...

Zachęcam dodatkowo do tej lektury : http://autokacik.pl/...=0&fpart=1&vc=1

Edytowany przez Piotreq, 05 październik 2011 - 16:31.
dodałem link...

  • 0
Gdyby nie wady genetyczne Vectry nie byłoby tego forum... uszanuj to !!!
DTI czy TDI, Turbo Diesel to za-je-bista sprawa...
Pomogłem ???
Masz problem z samochodem ? Zapraszam do siebie : http://www.autobialoleka.pl

#8 krzysztofkos

krzysztofkos
  • Forumowicz
  • 124 postów
  • Dołączył:13 kwi 2011
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Koło
  • Województwo:wielkopolskie
  • Auto:OPEL VECTRA 1.9 CDTI 130 KW

Napisany 05 październik 2011 - 13:07

U mnie jest wartość ujemmna - błąd P0234-5A

Dla pewności wymienię na początek wężyki podciśnienia i zobaczę efekt.

Dodam, że turbina głośno pracuje, słychać gwizd, na zimnym i ciepłym silniku, zwłaszcza przy obrotach od 1700 - 2800 rpm.
Wcześniej miałem Astre 1.9 CDTI z silnikiem 120 konnym i tam turbiny tak głośno nie było słychać.
  • 0

#9 zbigor

zbigor
  • Forumowicz
  • 280 postów
  • Dołączył:17 cze 2009
  • Płeć:Mężczyzna
  • Auto:Astra H z19dt

Napisany 05 październik 2011 - 15:57

U mnie jest wartość ujemmna - błąd P0234-5A

Zacznij przeczyszczenia czujnika doładowania w kolektorze a potem od zaworka który podciśnieniowo steruje geometrią turbiny.
na 90% to pomoże . Miałem kiedyś ten sam problem i pomogło wyczyzczenie czujnika + regeneracja zaworka zgodnie z manualem z alfaholicy.pl
  • 0

#10 krzysztofkos

krzysztofkos
  • Forumowicz
  • 124 postów
  • Dołączył:13 kwi 2011
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Koło
  • Województwo:wielkopolskie
  • Auto:OPEL VECTRA 1.9 CDTI 130 KW

Napisany 05 październik 2011 - 16:08

Czujnik na kolektorze jest czysty - sprawdzałem i czyściłem w sobotę.
Czujnik podciśnienia był nowy w celu sprawdzenia i też na nowym się przeładowała turbina przy 3200 rpm na 5 biegu przy pełnym bucie w podłogę.
  • 0

#11 zbigor

zbigor
  • Forumowicz
  • 280 postów
  • Dołączył:17 cze 2009
  • Płeć:Mężczyzna
  • Auto:Astra H z19dt

Napisany 05 październik 2011 - 17:41

Czujnik podciśnienia był nowy w celu sprawdzenia

Masz na myśli podciśnieniowy zawór sterowania geometrią turbiny? Ten z wążykami coj jak N75 z Volkswagena? Jeśli tak to możliwe że łopatki turbo sie zapiekły albo jest jakaś nieszczelność w podciśnieniu. Mi pomogły te 2 pierwsze czynności wiec dalej tematu nie zagłębiałem
  • 0

#12 krzysztofkos

krzysztofkos
  • Forumowicz
  • 124 postów
  • Dołączył:13 kwi 2011
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Koło
  • Województwo:wielkopolskie
  • Auto:OPEL VECTRA 1.9 CDTI 130 KW

Napisany 07 październik 2011 - 10:57

Masz na myśli podciśnieniowy zawór sterowania geometrią turbiny? Ten z wążykami coj jak N75 z Volkswagena? Jeśli tak to możliwe że łopatki turbo sie zapiekły albo jest jakaś nieszczelność w podciśnieniu. Mi pomogły te 2 pierwsze czynności wiec dalej tematu nie zagłębiałem


Tak ten czujnik co w Vectrach jest przy chłodnicach był nowy wstawiony. Wyjechałem na prostą i pedał w podłogę na piątym biegu, przy 3200 rpm odcięło turbinę - tryb serwisowy.
Dziś też sprawdzałem i nie odcięło ani na czwórce, ani na piątce, szóstki nie włączałem bo kończyła się prosta. Więc tak mi się wydaję, że wężyki są szczelne jak dziś było OK.
Pewnie pozostaje mi wykręcenie turbo i zobaczyć jak w środku wygląda kierownica.

Wczoraj zauważyłem, że jak wcisnę gaz do podłogi na piętym biegu to turbina się przeładuje, ale jak przyśpieszam z wciśniętym pewdałem gazu na 3/4 to spokojnie silnik wszedł na 4500 obr.
Proszę o komentarze.

Wegług mnie kierownica streowaniem łopatek jest bardzo zanieczyszczona, ale jeszcze jakoś pracuje jednak przy dużym obiążeniu już nie daje rady przestawić łopatek w turbo.

Jak źle myślę to mnie poprawcie.
  • 0

#13 kamil_p

kamil_p
  • Forumowicz
  • 1346 postów
  • Dołączył:11 lis 2004
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Kutno
  • Województwo:łódzkie
  • Auto:Insignia 2.0CDTI 2009r.

Napisany 27 październik 2011 - 18:54

Też walczę z przeładowaniem - zerknijcie na wykres zrobiony na podstawie logów dynamicznych na odcinku 5km i przyśpieszeń na 3,4 i 5 biegu. Boost sensor, egr i zawór sterujący turbo wyczyszczone ale jest bez zmian. Nieszczelności nigdzie nie stwierdziłem a DPF'a nie mam. Podczas przyśpieszeń na wyższych obrotach mimo żądanego ciśnienia na poziomie 220kPa turbo daję 280 ale błędu narazie auto nie zgłasza. Co jeszcze sprawdzić? Przepływka pada?

Dodany obrazek

Edytowany przez kamil_p, 27 październik 2011 - 18:58.

  • 0


#14 krzysztofkos

krzysztofkos
  • Forumowicz
  • 124 postów
  • Dołączył:13 kwi 2011
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Koło
  • Województwo:wielkopolskie
  • Auto:OPEL VECTRA 1.9 CDTI 130 KW

Napisany 31 październik 2011 - 13:26

Ja swojego auto już w ogóle nie rozumię :(
Wczoraj na autostradzie rozpędziłem ją do 240km/h i z taką prędkością udało mi się trzymać ze 3 minuty. Nie przeładowała się turbina (nie weszła w tryb serwisowy), chociaż rozpędzałem auto od 180 dość szybko,a od 210km gaz był wciśniety do podłogi.
Później chciałem powtórzyć to (z myślą, że się samo naprawiło :rolleyes: ), ale przy 180 znowu odcieło turbo :34:
Może tak jak pisze Kamil, winna jest przepływka, albo pompa Vacum daje za małe ciśnienie, bo zawór sterujący turbo jest dobry.

Edytowany przez krzysztofkos, 31 październik 2011 - 14:23.

  • 0

#15 Supel

Supel
  • Forumowicz
  • 331 postów
  • Dołączył:25 mar 2008
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Rybnik
  • Województwo:śląskie
  • Auto:VECTRA C GTS 1.9 CDTI 185

Napisany 05 listopad 2011 - 16:31

Nie jestem pewien ale czytalem chyba na blizniaczym forum ze gdy Op-com pokazuje przeladowanie turbiny to tak naprawde turbo niedoladowuje. Mi pokazuje przeladowanie a odczuwam brak parcia :P powyzej 3000obr
  • 0

#16 kamil_p

kamil_p
  • Forumowicz
  • 1346 postów
  • Dołączył:11 lis 2004
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Kutno
  • Województwo:łódzkie
  • Auto:Insignia 2.0CDTI 2009r.

Napisany 06 listopad 2011 - 13:35

A może faktycznie jest tak jak pisze shotgun i padł ten czujnik ciśnienia doładowania tzw. boost sensor ? Też go czyściłem ale nic to nie dało.

Tak wogóle to już mam mętlik w głowie - porównywałem wykresy ciśnienia jakie daje turbo u mnie(Z19DT 120KM, wykres nr 1), krzyśka(Z19DTH 150KM wykres nr 2) i kolegi tomaszek314 (Z19DT 120KM wykres nr 3) i u każdego wygląda to inaczej...

U mnie ECU chce maksymalnie 225 a dostaje od turbo 280 kPa, błędu żadnego nie ma... Dodany obrazek

U krzyśka komp chce 265 a dostaje 300 kPa i jest błąd. Dodany obrazek

Z kolei u tomaszek314 z turbo jest wszystko ok - komp chce 240 kPa i tyle dostaje ale za to minimalne żądane ciśnienie jest zawsze 120 kPa... Dodany obrazek

Pytania:
- dlaczego u mnie komp chce max 225 kPa a u tomka 240 kPa (silniki te same Z19DT)?
- dlaczego u tomka minimalna żądana wartość to 120 kPa a u mnie i krzyśka 104 kPa ?

Jak to wygląda u Was? ile kPa żąda sterownik max i min i w jakim silniku?

Edytowany przez kamil_p, 06 listopad 2011 - 13:52.

  • 0


#17 Kermit01

Kermit01
  • Forumowicz
  • 80 postów
  • Dołączył:10 cze 2010
  • Płeć:Mężczyzna
  • Województwo:wielkopolskie
  • Auto:Vectra C 1,9 CDTI 150KM+automat

Napisany 06 listopad 2011 - 13:49

Mam odobny problem i już wszystko sprawdziłem. Została tylko turbinka czyli czyszczenie. Już niemam więcej pomysłów. Wszystko sprawdzone czujnik ciśnienia nowy.
Może ktoś już czyścił i wie ile taki zabieg kosztuje.
  • 0

#18 kamil_p

kamil_p
  • Forumowicz
  • 1346 postów
  • Dołączył:11 lis 2004
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Kutno
  • Województwo:łódzkie
  • Auto:Insignia 2.0CDTI 2009r.

Napisany 06 listopad 2011 - 13:55

Mam odobny problem i już wszystko sprawdziłem. Została tylko turbinka czyli czyszczenie. Już niemam więcej pomysłów. Wszystko sprawdzone czujnik ciśnienia nowy.
Może ktoś już czyścił i wie ile taki zabieg kosztuje.


Który czujnik nowy - przy chłodnicy czy przy kolektorze dolotowym?
Co do czyszczenia to w VW Golfie 1.9 TDI jest identyczna turbina i za czyszczenie kumpel płacił ok. 250zł razem z wyciągnięciem. W VC powinno podobnie to wyglądać chyba, że z wyciągnięciem jest więcej zabawy.

Edytowany przez kamil_p, 06 listopad 2011 - 17:45.

  • 0


#19 Kermit01

Kermit01
  • Forumowicz
  • 80 postów
  • Dołączył:10 cze 2010
  • Płeć:Mężczyzna
  • Województwo:wielkopolskie
  • Auto:Vectra C 1,9 CDTI 150KM+automat

Napisany 06 listopad 2011 - 17:41

Czujnik ciśnienia doładowania przy kolektorze.
  • 0

#20 UCash

UCash
  • Rekrut
  • 1377 postów
  • Dołączył:10 mar 2010
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:się wziąłem w stolicy?
  • Województwo:mazowieckie
  • Auto:GTS 1.9 OPCdti :)

Napisany 06 listopad 2011 - 18:16

Jak zrobiłeś takie wykresy?
  • 0




0 użytkowników czyta ten temat

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych użytkowników


Skin Designed By Duke_